Ysille menevän vanhempi - valmistautukaa eliittilukioon hakemiseen hyvissä ajoin
Nyt kannattaa jo kesällä aloittaa treenaus ysiluokalle. Jos haluaa eliittilukioon on todistuksessa oltava lähinnä pelkkiä kymppejä.
Kommentit (22)
Ei siitä treenaamisesta ole mitään hyötyä. Lapsen tulee koko ajan tehdä paras suoritus, ei joku muutaman kuukauden treeni auta, jos ei ole motivaatiota.
Meillä lapselle/nuorelle on itsestäänselvää tehdä parhaansa ja saavuttaa paras mahdollinen tulos, joten kesällä voi ottaa kepeämmin ja mennä töihin.
Ää, osittain myöhäistä jo. Myös kasiluokan arvosanat, osittain myös seiskankin vaikuttavat päättöarviointiin. Toki ysillä ehtii kiriä, mutta ei nyt kovin suurta nousua voi saada aikaan.
Liian myöhäistä, kaikki yläasteella saadut numerot ja vuosien harrastuneisuus vaikuttaa päästötorkkaan ja sisäänpääsyyn. Nimim. Lapset Kallion lukion kasvatteja
Voivoi. Ei se enää auta. Osa numeroistakin jää jo päättötodistukseen.
Itse asiassa kumuloituvissa aineissa, kielet ja matikka, vain ysiluokan numerot merkkaa. Muissakin painotus on vahvasti ysiluokassa.
Eiväthän kaikki voi kuitenkaan mennä "eliittilukioihin", ja miksi pitäisikään? Käsittääkseni Suomessa se, missä lukiossa on, ei juurikaan vaikuta yo-tuloksiin, kun lähtötaso otetaan huomioon.
Historia päättyi kasille, eli se tulee suoraan päättötodistukseen. Ysillä opiskellaan yhteiskuntaoppia.
Mitä jos lapsi haluaa kasin lähilukioon? Sekin on hyvä lukio, Ei se liika nipottelu auta.
Kuulemma jotkut lapset saavat jo yksityisopetusta. Ei pidä liikaa painostaa tekee vaan hallaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa kumuloituvissa aineissa, kielet ja matikka, vain ysiluokan numerot merkkaa. Muissakin painotus on vahvasti ysiluokassa.
No esim hissa loppuu jo kasilla. Ja vaikee matikkaa ja kieliä on saada kympeijsi jos pohja on huono.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos lapsi haluaa kasin lähilukioon? Sekin on hyvä lukio, Ei se liika nipottelu auta.
Entä jos ei ole kasin lähilukiota? Vaan vain huono lukio tunnin päässä.
Vierailija kirjoitti:
Lukuaineiden ka. Sitten erikseen kuten IB jne pääsykoe.
Vierailija kirjoitti:
Eiväthän kaikki voi kuitenkaan mennä "eliittilukioihin", ja miksi pitäisikään? Käsittääkseni Suomessa se, missä lukiossa on, ei juurikaan vaikuta yo-tuloksiin, kun lähtötaso otetaan huomioon.
Kaveripiiri vaikuttaa. Se työnsaannissakin tärkeä verkosto luodaan osin jo lukiossa. Parhaissa lukioissa oletuksena ovat yliopisto-opinnot, heikoissa opo keskittyy kertomaan, mihin on mahdollista päästä surkeallakin todistuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esim hissa loppuu jo kasilla. Ja vaikee matikkaa ja kieliä on saada kympeijsi jos pohja on huono.
Totta, mutta silti ysi on ehdottomasti tärkein, ei kannata luottaa vanhoihin hyviin numeroihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna oli IB-linjoille vain todistusvalinta. Yllättävän matalilla keskiarvoilla pääsi. Luulin että ne on suosittuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna oli IB-linjoille vain todistusvalinta. Yllättävän matalilla keskiarvoilla pääsi. Luulin että ne on suosittuja.
Ihmettelin myös tätä, kun Oulun Lyseon IB-linjalle pääsi keskiarvolla 8,33.
Eli tämä panostus eliittilukioon pitäisi aloittaa jo seiskalla! Ala-asteen lopuksi pitäisi olla joku muistutus meille vanhemmille.
Meillä on ainakin tehty jo ala-asteella selväksi, että jos ei arvosanat ole huiput, niin ei lähilukioon ole mitään asiaa. Eipähän tule yllätyksenä tai pettymyksenä, jos näin käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin myös tätä, kun Oulun Lyseon IB-linjalle pääsi keskiarvolla 8,33.
On ne ajat muuttuneet! Itse pääsin Mattlidenin IBlle noin 15 vuotta sitten 8.6 keskiarvolla ja pääsykokeilla. Oli kuumottavat kokeet kyllä😅 Ja harmitti kun moni englantia äidinkielenä puhuva pääsi ns. jonon ohi vaikka olikin huonompi keskiarvo koska ei ollut muita vaihtoehtoja.
Ressuun tänä keväänä 9,69.