Itkettää että joudun muuttamaan Puolaan työn takia.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita, töitä ulkoistetaan Puolaan ja Viroon ja Espanjaan tai Portugaliin. Etenkin it-alan töitä. Työ josta saa Suomessa jonkinlaisella kokemuksella 3500e kuussa vaihtuukin halpamaan 1200e/kk. Jos on tuuria ja osaa neuvotella, voihan se olla vähemmänkin. Ei tollasella rahalla oikein tule enää toimeen noissakaan maissa, minkä lisäksi ulkomaalaisena joutuu muuttamaan vähän paremmalle asuinalueelle (=kallista) jottei tule ryöstetyksi päivittäin. Silti joutuu asumaan kimppakämpässä viiden kollegan kanssa. Niin ja eläkettä ei kartu eikä palkasta jää säästöön latin latia.
Voihan sitä harrastuksen vuoksi käydä kokeilemassa mutta uraa tolla ei tehdä. Eikä tiliä.
Puolassa varmasti on erittäin suuri riski tulla ryöstetyksi. Ankeaa ja harmaata, hah!
Kohta ainoita eu - maita keski-euroopasta, missä nainen voi kävellä kaupungissa ulkona yksin keskellä yötä, taharrus gamea - harrastajat ei siellä kuljeskelee häiriköimässä naisia. Sivistysmaa, toisin kuin Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolasta en osaa sanoa mutta Tšekissä elämä on huomattavasti parempaa kuin Suomessa :).
Tämä on mukava kuulla sillä meillä saattaa joskus olla muutto sinne tiedossa. Mitkä asiat erityisesti ovat paremmin? Itse olen käynyt siellä vain pienellä roadtripillä ja yöpynyt paikallisissa majataloissa.
Elämä on rentoa, ruoka ja juoma halpaa, huumori mustaa, jääkiekko kiihkeää, oleminen vapaata. Ihmiset eivät aina ole maailman ystävällisimpiä mutta sydän on kultaa. Niin ja terveydenhuolto on hyvää ja oikeasti ilmaista (joo joo, veroista menee, mutta esim. leikkaus, viikko sairaalassa ja lääkkeet = 0 korunaa).
Millaisia hintoja sinä ruokakoristasi maksat ja mitä pääasiallisesti syöt?
Ja anteeksi uteluni, olen lapsesta saakka ollut todella kiinnostunut siitä kuinka eri maissa ja kulttuureissa eletään.
Kuulun tämän vuoksi esim. Facebookissa ulkosuomalaiset ryhmään, vaikka Suomessa asunkin. Se on avannut todella paljon näkemyksiä eri maiden kulttuureihin. Ja erityisesti ruokakorivertailut ovat todella mielenkiintoisia. Juuri oli keskustelua mm. välimerellisestä ruokavaliosta :)
Jos palkka kunnossa niin eihän Puola mikään kamala paikka ole. Ihan eurooppalaisesti siellä voi asua.
Jos palkka ei ole kunnossa niin silloin huono homma toki.