Opiskelu työttömänä?
Valmistuin juuri yliopistosta ja työttömänä ollaan. Onko täällä kellään kokemuksia täydennysopinnoista tai esim. avoimen opinnoista työttömänä? Onko työkkäri suostunut helposti opintoihin?
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Alle 5op saat suorittaa avoimessa kunhan ilmoitat työkkärille. Ei tutkintoon johtavaa.
Ja höpsis, tuo on ikivanha ohje.
Ap:lle suosittelen sivua
https://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/ammatinvalinta_koulutus/…
Siellä kerrotaan, miten voit opiskella 6 kk ajan ilman mitään 5 op:n rajoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Alle 5op saat suorittaa avoimessa kunhan ilmoitat työkkärille. Ei tutkintoon johtavaa.
Ilmoitus siis ennen opintoja? ja mietin yhtä 25 op sivuainekokonaisuutta niin tuo olisi esim syksyn/lukuvuoden aikana mahdollinen?
Olin aikoinaan eräällä muutaman viikon kurssilla. Kysyin työkkäriltä onko se ok. Kävi niin, että katkaisivat tukeni. Kukaan muu 20 muusta osallistujasta ei hiiskunut työkkärillr mitään, eikä kukaan heiltä asiasta ikinä kysynyt.
Ymmärtät varmaan tämän pohjalta kannattaako työkkäriltä kysyä mitään, jos kyseessä ei ole virallinen taho, jossa opiskelet ja josta menee heille tieto.
Sain rehellisyydestä rangaistuksen. Muut eivät, koska eivät kertoneet mitään. Reilua? Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Olin aikoinaan eräällä muutaman viikon kurssilla. Kysyin työkkäriltä onko se ok. Kävi niin, että katkaisivat tukeni. Kukaan muu 20 muusta osallistujasta ei hiiskunut työkkärillr mitään, eikä kukaan heiltä asiasta ikinä kysynyt.
Ymmärtät varmaan tämän pohjalta kannattaako työkkäriltä kysyä mitään, jos kyseessä ei ole virallinen taho, jossa opiskelet ja josta menee heille tieto.
Sain rehellisyydestä rangaistuksen. Muut eivät, koska eivät kertoneet mitään. Reilua? Niinpä.
Nykyisin on Koski-järjestelmä, tiedot opinnoista menee sinne ja edelleen viranomaisille tarpeen mukaan.
Työttömiä ei tulisi päästää sosiaalialalle, ovat yleensä tietyllä tapaa ongelmaisia ihmisiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä kerrotaan, miten voit opiskella 6 kk ajan ilman mitään 5 op:n rajoituksia.
Mulle just sanoi viime viikolla , kun asiasta kyselin, että tapauskohtaisesti päättävät kun ilmoitat mitä aiot opiskella?
Mutta olisko sitten työntekijä ollut kesätyöläinen?
sosionomi kirjoitti:
Työttömiä ei tulisi päästää sosiaalialalle, ovat yleensä tietyllä tapaa ongelmaisia ihmisiä
Eikä sinne nyt kenenkään kannata mennä muutenkaan. Johan se tämänkin koronakriisin aikana nähtiin. Ei paljon bonuksia tunnettu vaikka siellä itsensä uhrasivat.
Mikäli työkkäri katsoo opinnot työllistymistä edistäväksi, niin voi opiskella ihan kokoaikaisesti työmarkkinatuella.
Olen opiskellut vuonna 2015/2016 tuolla 5op/kk-säännöllä avoimessa normi työttömyystuella. Sen jälkeen hain tutkinto-opiskelijaksi ja kun sain paikan, hain saman tien tuota "omaehtoisen opiskelun" tukea. Perustelin hyvin ja olin jo tuolla avoimen puolella tehnyt ison osan tutkintoa valmiiksi ja myönsivät tuen. Olen ymmärtänyt kuitenkin, että perusteluiden pitää olla TODELLA pitävät - itse olen siis aineenopettaja ja perustelin tämän uuden opiskelupaikan kakkosaineen pätevyydellä (= selvästi työllistävä vaikutus). Tuota tukea saa yhteensä 24kk, eli jos yliopistoon haluaa niin täytyy kikkailla ja olla ehkä välillä töissäkin. Tuessa oli ehtona, että 30op/6kk pitää olla suoritettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitus siis ennen opintoja? ja mietin yhtä 25 op sivuainekokonaisuutta niin tuo olisi esim syksyn/lukuvuoden aikana mahdollinen?
kyllähän tuon määrän puolessa vuodessa tekee. Minä tein työn ohessa tuon verran viime syksynä. Yhden sivuainekokonaisuuden siis, yhteensä 26 op.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä kerrotaan, miten voit opiskella 6 kk ajan ilman mitään 5 op:n rajoituksia.Mulle just sanoi viime viikolla , kun asiasta kyselin, että tapauskohtaisesti päättävät kun ilmoitat mitä aiot opiskella?
Mutta olisko sitten työntekijä ollut kesätyöläinen?
Tapauskohtaisuus liittyy tuohon "lakia ei sovelleta harrastusluonteisiin opintoihin eikä yli 6 kk kestäviin opintoihin". Eli pitää tukea ammatillisia valmiuksia. 6 kk mittainen itsensä löytämisen koulutus on harrastusta, 6 kk mittainen ohjelmointikoulutus ei.