Kova vai pehmeä kantokoppa?!
Tahtoisin kuulla kokemuksia käyttäjiltä, kovan ja pehmeän kantokopan plussat ja miinukset. Meillä vaunujen hankinta vielä edessä päin ja tämä asia mietityttää. Onko jotain erityisiä syitä, miksi ostaa JUURI pehmeällä tai kovalla kantokopalla varustellut yhdistelmät?
Kiitos jo etukäteen. :)
Kommentit (6)
... myös samasta asiasta.
Me päädyimme lopulta kovaan kantokoppaan (vaunuina Emmaljunga).
Tässä vähän hyviä puolia kovasta kantokopasta:
- meillä sitä käytettiin ensimmäisen kuukauden vauvan ensi sänkynä pinnasängyn päällä
- toimi myös hyvin matkasänkynä
- emmaljungassa on vaunujen kuomussa hyttysverkko, jonka saa irrotettua, ja koska kovassa kantokassissa on oma pieni kuomunsa sai tuon hyttysverkon myös viritettyä pelkästään kopan päälle suojaamaan pikkuista hyttysiltä ym.
- tuo kantokopan pieni kuomu oli myös hyvä antamaan lisävarjostusta ja esim. turvallisuuden tunnetta - sitähän ei ole pehmeässä kantokopassa
- kovakantokoppa oli myös miellyttävän viileä kun reunat olivat kaukana
Sitten muutama miinus:
- en ole kokeillut pehmeän kantokopan kantamista vauvan sisällä ollessa, mutta kovan kantokopan kantamisen koen vähän raskaaksi
- elinikä tuntuu kovalla kantokopalla olevan aika lyhyt. Meillä poika vasta vajaa 3 kk, mutta nyt jo tuntuu ettei millään malttaisi nukkua koko kävelylenkkiä, joten kohta pitäisi päästä vähän ylemmäksi katselemaan maisemia
Nyt jos pitäisi uudelleen valita kovan tai pehmeän välillä niin saattaisin valita pehmeän. Säästyisi siinä ainakin 65 ¿, minkä pulitin vähän aikaa sitten vaunuihin saatavasta makuupussista, mikä siis ajaa samaa virkaa kuin pehmeä kantokoppa ilman vahvikkeita.
Vauva syntyi maaliskuun alussa ja yleisesti ottaen kaikki olivat sitä mieltä että ota pehmeä koppa. Näin myös tein. Me emme tarvinneet erikseen koppaosaa, jota voisi esim pitää parvekkeen pöydällä vaan kun asumme omakotitalossa kärryt saa helposti ulos.
Nyt vauva on ratasosan pohjalla, lisäksi meillä on jatkoperä, näin ratasosasta saa pesämäisen. Yksi syy on myös se, että kovaa koppaa voi olla hankala varastoida (toki mallieroja löytyy). Ehkäpä talvivauva, eli vauva joka syntyy syksyllä voisi tarvita kovaa koppaa.
Lisäksi pehmeä ei paina niin paljon kuin kova koppa.
ja se oli ihan jees.. Nyt ostettiin tulevalle vauvalle pehmeä kantokoppa, kun siitä saa jatkossa kätevän jalkapeiton (toki varmaan löytyy myös sellasia missä tätä " toimintoa" ei ole) sit, kun vauva alkaa istumaan. Taaperovaiheessa kaipasin tätä jalkapeitto/lämpöpussi systeemiä esikoisella. piti ostaa erikseen lämpöpussi.. Eli olen kyllä pehmeän puolella:)
hartanin malli, joka on aika pieni säilytettävä. Koppaan sisältyy myös aina tuollainen kesäjalkapussi ( topattu siis kuitenkin), jota voi käyttää myös yksistään, ja lisäksi minulla on ollut fleecelämpöpussi talveksi. Alussa oli kopan sisällä ja seuraavina vuosina pelkästään. Oli tosi kätevä, kun vauvalle ei tarvinnut pukea ollenkaan toppapukua vain villapuku paukkupakkasillakin ja pussiin.
Kova koppa on talvella lämmin topattuna ja kesällä viileä. Lisäksi toimii pienellä sänkynä kyläillessä. Tässä minun mieleipiteitäni =)
Itse olen ehdottomasti pehmeän kopan kannalla. Mutta sen pitää olla hyvä. Hyvä pehmeä koppa näyttää kovalta kopalta. Tukineen ja kovikkeineen se tuntuukin myös siltä. Pehmeän kopan kannen tulee irrota kokonaan, että kesällä voi käyttää ilman kantta. Hyvä pehmeä koppa on vuorattu sisältä puuvillalla tms hengittävällä materiaalilla eikä millään hikisellä fleesellä.
Se ero kovaan koppaan tulee siinä, että jossain vaiheessa (ennemmin tai myöhemmin) lapsi kasvaa ulos kopasta ja silloin se on tarpeeton. Pehmeästä kopasta poistetaan vaan tuet ja kovikkeet ja sitä voi edelleen käyttää (jopa parikin vuotta).
Toinen juttu on se, että vaikka vauva vielä mahtuisikin koppaan, hän ei välttämättä enää viihdy makuullaan (siis hereillä ollessaan), vaan haluaa nähdä ympärilleen. Pehmeän kopan kanssa voi tehdä niin, että ottaa pohjalevyn pois ja valjaat pussin läpi. Vauvelia voi pitää kopassa puoli-istuvassa/istuvassa asennossa ja tämän nukahdettua taas laskea selkänojan makuulle...
Mutta nämä on niin merkkikohtaisia juttuja. Jos mun olis pakko ostaa Briot, niin ottaisin kovan kopan, sillä niillä on juuri niitä fleese vuorattuja pehmeitä. Meillä on Teutoniat ja niiden pehmeä koppa on tosi hyvä. Yleisesti voi kai sanoa niin, että ne merkit, joilla on pitkä kokemus pehmeistä kopista, osaavat tehdä oikeanlaisia. Gessleineillä oli muistaakseni aika samantapainen kuin Teutonian.
Mun mielestä sillä ei ole mitään väliä, mihin vuodenaikaan vauva syntyy jos ajatellaan millaisen kopan tarvitsee. Talvivauvalle pehmeä on hyvä, mutta niin on kesävauvallekin (jos siis koppa hyvä ja ilmava) ja kesävauva tarvitsee sitä pehmeän kopan lämpöä vielä seuraavana talvena ja koppahan kasvaa lapsen mukana, kun siitä poistetaan ne kovikkeet...
Tiesin, että tällainen ketju löytyy, kunhan vain jaksan selata!
Onko kopan kantamisessa eroa? Todennäköisesti meillä vanhassa kerrostalossa vaunut tullaan jättämään alakerran varastoon, ja vauva roudataan kopassa kantaen kotiin - voiko pehmeää /kovaa koppaa oikeasti kantaa? Mietin myös tuota vierassänkyominaisuutta, voiko pehmeää koppaa käyttää matkasänkynä?