Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei helkkari, minussa oli PUNKKI kiinni enkä omista mitään punkkipinsettejä, piti kynsillä repiä se sa""na irti ja nyt olen ihan vainoharhainen että

Vierailija
12.06.2020 |

Niitä on lisää sillä minulla on paljon luomia eikä tuo 12v poika varmaan innostu, jos joutuu joka ilta äitinsä selän syynämään ;D Mutta oikeasti, hyil helkkari se otus oli kiinni tissin alla ja kaivoin sitä kynsilläni suihkussa niin että luulin kohta kiskovani suolenkin pihalle. En tajua mistä se tuli, kun asun kerrostalossa enkä ole ollut rantsussa tai kulkenut metsässä!

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

JOtenkin hassua panikoida yhtä punkkia. Itse olen itsestäni nyppnyt niitä parikymmentä tänä keväänä jo, ja koirista vielä paljon enemmän. Mitään pihtejä en käytä koskaan, kierrän sormin vaan punkin irti ja huuhdon lavuaarista alas.

Siis missä sä oikein pyörit? Mulla on ollut koira 10v ja käyn sen kanssa metsissä ja pelloilla ja koko elämäni aikana mussa ei oo ollu punkkia (koputan puuta). Kuolisin paniikkiin jos mussa semmonen ois. Koirista voin ottaa kävelevät ja pienet punkit pois mutta ne isot on ällöjä, mies saa hoitaa ne.

Asun Helsingin Viikissä ja päivittäin koirieni kanssa kuljeksin tuolla Vanhankaupunginlahden pusikoissa ja metsissä Viikki-Herttoniemi-Myllypuro välillä. Välillä istahtelen tai makailenkin nurmikoilla tai kallioilla, ja keräilen villiyrttejä. Eilen kävin hakemassa vuohenputkia piirakkaan, ja niiden lisäksi sain taas sääreen yhden punkin. Eivät kyllä häiritse minua yhtään, nyppään vaan pois kun huomaan.

Vierailija
22/27 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutimme äskettäin ok-taloon ja vaikka pidämme nurmen lyhyenä silti löysin punkin reidestäni.  Huusin vain hysteerisenä ja juoksin miehen luo, mies kaivoi sen ulos kynsisaksilla ja laittoi basibactia päälle. Tytär pelästyi eikä nyt tahdo enää mennä trampalle. Ei  minuakaan sen puoleen  kyllä huvita enää mennä ulos. Pitäisi ostaa varmaan  jokin punkkikarkoite!

Punkkirikkaassa saaristossa asuvasta kuulostaa hassulta. Meillä punkkeja on ollut "aina", eikä niistä sen enempää tee numeroa kuin pistävästä hyttysestä. Luontoon kuuluvia pieniä kiusoja. Meillä kaikille on kyllä otettu rokote Kumlingen aivokuumetta vastaan, koska sitä tutkitusti esiintyy punkeissa tällä seudulla paljon. Borrelioosiin ei ole rokotetta, mutta se on täysin antibiooteilla hoidettavissa oleva tauti, jos tulisikin.

Ei se silti mikään pikkujuttu. Ystäväni saattohoiti isänsä pari kesää sitten borrelioosin vuoksi. Itsellä on kissoja ja toinen on oikea punkkimagneetti, toisella on ollut vain yksi punkki. Aina mietityttää kun kissat ulkoa sisälle tulevat.

Borrelioosi on vakava sairaus vain, jos se pääsee hoidotta keskushermostoon asti. Nykyään kun tiedetään punkeista  ja borrelioosin mahdollisuudesta, jo alkavat tapaukset saadaan hoidon piiriin, ja sellainen ihottumavaiheen tai lievien alkuoireiden aikainen borrelioosi saadaan käytännössä aina täysin hoidettua yksinkertaisella ab-kuurilla. Mutta totta on, että jos alkuvaiheita ei ole huomattu ja borrelia pesii jo ympäri elimistöä, siinä vaiheessa on vaikeahoitoinen.

Ohiksena kommentoin. Oireet ovat usein todella epämääräisiä borrelioosissa. Isolla osalla ei edes tule sitä ihottumaa. Joten tauti voi ehtiä pitkällekin ennen kuin se havaitaan. Siksi punkkeja ei saisi päästää puremaan ja niihin kannattaa suhtautua vakavammin mitä sinä teet. Sori.

Ps. Itse olin vimme syksynä borrelioosin estokuurilla, minulle tuli kunnon punainen ihottuma, kun omenoita leikatulta nurmikolta noukkiessa kättä pitkin pääsi punkki puremaan olkavarresta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pissismäinen pikkusiskopuoleni  löysi mökkireissulla punkin pim pastaan ja huvittaa kuvitella, minkä pas kahalvauksen prinsessa on saanut :D Olivat vissiin jossain niityllä huolettomina pyörineet ja ottaneet selfieitä  ja menneet siitä suoraan  nukkumaan kun punkkeja oli kuulemma löytynyt myös yhden jannun korvastakin. 

Vierailija
24/27 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen siitä saa kun päästetään peurakanta ja rusakkokanta räjähtämään, peurat voisi suoraan a mpua sukupuuttoon Suomesta koska se ei edes kuulu tänne vaan pohjois-amerikkaan ja rusakoita joko pitäisi metsästää enemmän tai antaa ilveskannan kasvaa.

Vierailija
25/27 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, peurat tuovat niitä massiiviset määrät. Leviävät ihan joka paikkaan niiden mukana.

Itse revin, kaivan, kiskon punkkeja irti. Sormilla ja kynsillä. Kymmeniä ja taas kymmeniä.

Tyypillistä on, ettei sitä meinaa millään saada kokonaan pois.

Aina vaatteet kuistille, ym ym, jos tulee maastosts.

Jos en kulje metsässä/ maastossa, säästyn.

Saaristo.

Vierailija
26/27 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös punkin puremista pitäis käydä hakee se joku lääkekuuri?

Ei. Vain, jos tulee oireita.

Vähän myöhäistä se on siinä vaiheessa.

No tämä on terveydehuollon käytäntö.

Antibioottikuuria ei anneta joka puraisusta automaattisesti. Vain jos borrelioositartunta näyttää ilmeisrltä. Eikä silloinkaan aina.

2 tartuntaa itsrllä, näkyy veriarvoissa vielä vuosienkin jälkeen. Toivon vaan ettei aktivoidu enää

Vierailija
27/27 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tarttuvat ihan järjettömän helposti!! :O Menin yhelle kaverille kylään ja sen verran astuin nurtsille että pistin pyörän puuta vasten,siinä ajassa  tarrasi punkki kenkään tai housunlahkeeseen ja kiipesi paidan sisään huomasin sen myöhemmin kotona kun menin suihkuun. Ja ainoa vaihtoehto oli tosiaan se kaveri piha mistä tarttu!