Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koin jonkinlaisen valaistumisen koskien sosiaalista mediaa ja yksityiselämäni rajoja

Vierailija
12.06.2020 |

Tämä on kenties monelle teistä itsestäänselvää, mutta itse olen viettänyt nuoruuteni Myspace- ja Irc-galleria-aikaan ja nuoren aikuisuuden sitten Facebookin, IG:n, Snapchatin jne. aikana. Olen tavallaan kasvanut näihin palveluihin, koska olen käyttänyt nettiä varsin runsaasti jo nuoresta iästä lähtien ja pitänyt mm. julkista blogia jo teinityttönä.

Nyt olen pyristellyt eroon some- ja nettiaddiktiosta ja perehtynyt esim. dopamiiniin ja addiktioiden mekanismeihin. Vauva-palsta on muuten myös yksi tällainen alusta, josta yritän irrottautua, vaikka anonyymi onkin. Olen alkanut ymmärtää, miksi hakeudun nettiin tai miksi somen avaaminen puhelimella on niin helppoa, itse asiassa automaattista. Olen ymmärtänyt, miksi töihin keskittyminen on toisinaan niin vaikeaa, ja varsinkin tämän etäkevään ja -kesän aikana tilanne on riistäytynyt hallinnasta kokonaan.

Olen valmis lopettamaan haitallisten ja aikaavievien palveluiden käytön niiltä osin, kun ne eivät hyödytä minua esim. ammatillisesti.

Ja sitten tosiaan siihen välähdykseen: tajusin tuossa yhtenä päivänä, että minulla ei ole aiemmin käynyt mielessäkään, että minun ei ole "pakko" raportoida somessa tekemisiäni ja tekemättä jättämisiä. Miten minä hyödyn siitä, että puolitutut ihmiset tietävät minun olevan oluella ravintolassa X tai ottavan aurinkoa puistossa Y henkilön N kanssa? En oikeastaan yhtään mitenkään, enkä varsinaisesti hyödy itsekään siitä tiedosta, mitä muut tekevät tällä hetkellä.

Itse asiassa yksityisen elämän pitäminen yksityisenä voisikin olla aika tärkeä ja arvokas valinta. Mitä minun asiani kuuluvat kenellekään ja ketä ne edes kiinnostavat? Sukulaisia ja kavereita voi pitää ajan tasalla muitakin kanavia pitkin, ei yksityistä perhe-elämää jne. tarvitse laittaa someen kaiken kansan nähtäväksi. Jos tekisin sitä työkseni vaikka bloggarina, tilanne olisi eri, mutta nyt teen sitä vain muutamien tykkäysten (ja dopamiiniannosten!!) perässä.

Eihän kenellekään oikeastaan kuulu sekään, miltä satun juuri tänään näyttämään. Nähköön sitten livenä, jos joskus tavataan. Tai kenen kanssa olen parisuhteessa, tai olenko, tai onko minulla lapsia, tai missä olen töissä. Mitä väliä?

Valitettavasti en voi kokonaan lopettaa somen käyttöä ammatillisista syistä, mutta aion ehdottomasti pitää yksityisyydestäni paremman huolen nyt, kun ymmärsin, että en ole oikeastaan ikinä osannut kyseenalaistaa omien tekemisten raportoimista internetissä. Se on ollut minulle ihan luonnollista tähän saakka.

Tunnen itseni aika tyhmäksi nyt, mutta en ehkä ole sukupolveni ainoa. Ennenkin on pärjätty ihan hyvin ilman sosiaalista mediaa ja nettijulkisuutta mutta monikaan meistä ei ole elänyt sitä aikaa näin aikuisena ihmisenä. Asiaa ei auta sekään, että myös vanhemmat sukupolvet ovat "hurahtaneet" somen käyttöön ja ovatkin esim. FB:n suurin aktiivikäyttäjien ryhmä.

Lopuksi vielä mainittakoon, että myös AV on yksi tällainen yksityisen ja julkisen rajoja hämärtävä alusta, jonka käyttöön aion ehdottomasti kiinnittää jatkossa enemmän huomiota. Kauhistelu ja sosiaalip*rno ei sekään enää anna minulle mitään, kun yritän pitää huomioni tässä hetkessä ja niissä asioissa, joihin voin tällä hetkellä vaikuttaa. Mutta Vauva onkin ihan toinen tarina.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä palsta todellakin tuo dopamiinia, siksi tänne palaa aina uudelleen vaikka tietää että tämä ei ole tervettä.

Ehkä kommenttien yläpeukut (tai tarkoituksellisesti haetut alapeukut) ja niiden saanti todella koukuttaa.

Vierailija
2/60 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kun kertoisit, millä konsteilla somekoukusta pääsee irti... Tahdonvoima ei riitä, oma tilanne on mennyt toivottomaksi. Ei ole mitään somen tilalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva että on syntynyt oivalluksia! Itse en ole juuri jakanut somessa mitään, mutta se johtuu varmaan lähinnä epäsosiaalisuudestani. Ehkä yksi hyvä puoli siinä jakamisessa on: nimittäin muistojen säilyminen (tosin ovatko ne muistot sitten realistisia). Minusta tuntuu välillä, ettei elämässäni ole tapahtunut oikein mitään, kun on niin huono muisti. Mutta jos välttämättä haluaisin tilanteita johonkin tallentaa, niin eihän sen tarvitsisi tietenkään olla julkisesti.

Vierailija
4/60 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on todella huolestuttavaa jos aikuiset ihmiset uskovat että heidän PITÄÄ raportoida joka liikkeensä someen.

Vierailija
5/60 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on todella huolestuttavaa jos aikuiset ihmiset uskovat että heidän PITÄÄ raportoida joka liikkeensä someen.

No nii-in, minähän jo tunnustin olevani idiootti! Ei kyse ole siitä, että pitäisi, vaan että niin vain tulee tehtyä ajattelematta asiaa sen kummemmin. Enkä juuri ole kyseenalaistanut sitä aikaisemmin. Nuo alustat on nykyään rakennettu tukemaan addiktiokäytöstä ja sen huomaaminen vaatii havahtumista asiaan, jos käyttö on ehtinyt muodostua ongelmaksi.

Hienoa, että on niin viisaita ja tiedostavia ihmisiä, jotka ovat tämän huomanneet aiemminkin. Ap

Vierailija
6/60 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja ajatuksia. Ahdistavaa, miten paljon olen nuorempana jakanut irc-galleriaan ja muihin palveluihin.. :s 

Vierailija
7/60 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä kun kertoisit, millä konsteilla somekoukusta pääsee irti... Tahdonvoima ei riitä, oma tilanne on mennyt toivottomaksi. Ei ole mitään somen tilalle.

Sovellusten ja tilien poistaminen kokonaan on paras keino. Tilalle vaikka lukemista, siivoamista, lenkkeilyä, miksei vaikka äänikirjojen ja podcastien kuuntelua ellei niihinkin jää koukkuun. Valokuvaamista omaksi iloksi somen sijaan. Meditointia? Esim. Eckhart Tollen Läsnäolon voima voisi olla avuksi, jos tuntuu siltä, että on vaikea olla läsnä tässä hetkessä ja tulee paettua nettiin (tunnustan!). Av:lta kannattaa pysyä kokonaan poissa, laittaa joku blokki selaimeen ja muistaa, että tämä ottaa paljon enemmän kuin antaa.

Alkuun on vaikeaa, mutta se muuttuu paremmaksi. Tyhjyyden tunne kuuluu ihan jokaisesta addiktiosta irrottautumiseen, mutta se menee kyllä ohi. Kun aikasi teet muita asioita, jotka tuottavat iloa ja ovat vielä usein hyödyllisempiä kuin netissä roikkuminen, tulet iloitsemaan päätöksestä.

Itse olen matkalla vielä, mutta aiheeseen on tullut perehdyttyä paljon somessa roikkumisen sijaan (askel parempaan?). Myös dopamiinipaastoon kannattaa perehtyä, jos addiktiosta irrottautuminen oikeasti kiinnostaa.

Tsemppiä!

Ap

Vierailija
8/60 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa ole mitään ihmeellistä. Somealustat tahkoavat valtavia voittoja aikuisten ihmisten riippuvuuden avulla.

Vierailija
9/60 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai nyt tajusit sen. Minä tajusin sen muutama vuosi sitten myös. Sitten piti vain päästä päivitysaddiktiosta eroon. Nyt kun siitäkin on päässyt eroon istuskelen täällä lukemassa juttuja ja kommentoin näitä. Yksityiselämäni on minun.  Sitäkin on hyvin vähän kun somesta ei luikertele enää mitään elämääni. Suurin osa stressistä elämässä kuitenkin tulee ihmisistä ja ihmissuhteista. Kun niitä välttelee niin on rauhallista ja leppoisaa elämää ilman mitään ongelmia.

Vierailija
10/60 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella tuntuu sometouhu vaan yltyvän. Aikuisetkin ihmiset jakavat tiktok-videoita, sekä instastoryjä päivittäin....

Vierailija
11/60 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella tuntuu sometouhu vaan yltyvän. Aikuisetkin ihmiset jakavat tiktok-videoita, sekä instastoryjä päivittäin....

Käyttäminen jakaantuu, eli ongelmakäyttäjät käyttävät yhä enemmän kun muut poistavat jo tilejään.

Vierailija
12/60 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatella että tälläinen pitää jonkun nykyään tajuta. Mutta hyvä kun tajusit.

Sehän on vähän nii kuin että samalla kun yrittää jotenkin somella tehdä elämästään näkyvää, niin samalla itseasiassa juuri hukkaa sitä elämäänsä. Unohtaa elää ja huomata mitä ympärillä oikeasti tapahtuu.

Vierailija
13/60 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piilaakson rikkaat peli- ym. miljonäärit ja miljardöörit eivät anna lastensa kasvaa luomiensa sovellusten ja laitteiden kanssa. He tosiaankin tietävät, miten vaaralliseksi ja koukuttavaksi ovat nämä alustat luoneet. Luin jostain, että maailman parhaat psykologit ja neurotieteiden edustajat olisi palkattu Piilaaksoon juurikin lisäämään ja vahvistamaan addiktion syntymismekanismeja.

Makkaratehtailijakaan ei syö omaa makkaraansa...

Altistatko sinä itsesi ja lapsesi vaaraan, vai suojeletko heitä, kuten Piilaakson isät ja äidit?

He tuhoavat rahan takia sitten kaikkien muiden lapset ja elämän.

Vierailija
14/60 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa ole mitään ihmeellistä. Somealustat tahkoavat valtavia voittoja aikuisten ihmisten riippuvuuden avulla.

Niinpä! Eikä sitä riippuvuuden kehittymistä välttämättä ehdi huomata ennen kuin on liian myöhäistä. On niin tavallista käyttää somepalveluja. Pakostakin tästä joukosta monille kehittyy riippuvuus. Päihteiden välttelykin on paljon helpompaa kuin somejen.

Vierailija
15/60 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Somepioneerin lapsilla ei ole älypuhelimia – ”Kun tietää miten makkaraa tehdään, ei halua syödä sitä”

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/10/23/somepioneerin-lapsilla-ei-ole-…

Vierailija
16/60 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Monet Piilaakson johtajista rajoittavat lastensa netin käyttöä ja ovat kieltäneet älypuhelimet alle teini-ikäisiltä. Digiloikista huolimatta arvostelu koukuttavaa teknologiaa kohtaan kuitenkin kiihtyy. Miten käy lapsuuden ruutujen hohteessa?

Piilaaksossa pitkän uran tehnyt teknologiayrittäjä Jyri Engeström on perustanut avovaimonsa Caterina Faken kanssa San Franciscoon kotikoulun, jossa luetaan kirjoja, kokeillaan ja tutkitaan maailmaa.

Lukujärjestyksessä voi olla runoutta, metsäretkiä ja vierailuja tiedekampukselle.

Alun perin lapset itse laativat kouluun säännöt, joissa kiellettiin screenit ja puhelimet. Kielto koski nimenomaan aikuisten puhelinten käyttöä.

– Me elämme sellaisessa maailmassa, jossa teknologiaa tulee joka tuutista. Voisiko koti tai koulu olla sellainen ympäristö, jossa lapset voisivat elää ilman teknologian tuomaa häiriötä ja koukutusta, kysyy Jyri Engeström.

Sosiaalisen median pioneerista on tullut kriittinen älyteknologian ja algoritmien kyseenalaistaja.

– Meidän lapsilla ei ole älypuhelimia. Kun tietää miten makkaraa tehdään, niin ei halua syödä sitä. Mobiililaitteet ja ne bisnekset on rakennettu koukutuksen varaan, joten on liikaa vaadittu pieniltä lapsilta, että he pystyisivät puolustautumaan sitä vastaan.”

Vierailija
17/60 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piilaakson rikkaat peli- ym. miljonäärit ja miljardöörit eivät anna lastensa kasvaa luomiensa sovellusten ja laitteiden kanssa. He tosiaankin tietävät, miten vaaralliseksi ja koukuttavaksi ovat nämä alustat luoneet. Luin jostain, että maailman parhaat psykologit ja neurotieteiden edustajat olisi palkattu Piilaaksoon juurikin lisäämään ja vahvistamaan addiktion syntymismekanismeja.

Makkaratehtailijakaan ei syö omaa makkaraansa...

Altistatko sinä itsesi ja lapsesi vaaraan, vai suojeletko heitä, kuten Piilaakson isät ja äidit?

He tuhoavat rahan takia sitten kaikkien muiden lapset ja elämän.

Törkeää! Ja me hullut vielä maksamme omasta ja lastemme addiktiosta ja he vain nauravat matkalla pankkiin!

Vierailija
18/60 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se, joka aiemmin valitti tahdonvoiman puutetta. Ap antoi hyviä ohjeita ja periaatteessa tiedän nuo jutut, mutta minun pitäisi laittaa itseni kahleisiin jotta onnistuisi. Ehkä on pakko tehdä sekin, niin huonoksi juttu on mennyt. Ehkä olen erityisen helposti addiktoituva, ja kun muu elämä on tyhjää, käy niin kuin on käynyt. On kyllä pelottavaa, millainen voima somella on. Mutta pakko yrittää, kiitos tsempeistä.

Vierailija
19/60 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää on vain se että jos ei ole somessa (itse en ole somessa, vain av-palstaa käytän, mutta ei siis mitään profiilia tms) niin luullaan että henkilö on joko

-syrjäytynyt, työmarkkinoiden ulkopuolinen raasu

- hullu foliohattu salaliittoteorioiden kannattaja

Olen normaali, työssäkäyvä, akateeminen. Olen kuitenkin jo lapsena jo kokenut mitä on silmitön pahuus (omassa lapsuudenkodissani) ja tämän takia olen varovainen ja varautunut. En kuitenkaan kuulu kumpaankaan noista stereotypioista vaan olen uralla menestynyt ja hyvissä hommissa. On muuten vaatinut paljon neuvottelua että ei ole pakko olla linkedinissä tai twitterissä työnantajan määräämänä.

Vierailija
20/60 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkäät ihmiset eivät postaile someen. Näin se vaan on! On eri asia olla työn takia eri alustoissa, mutta insta/face/Twitter eivät kuulu älyköille.

Täysi kielto päälle kesäloman ajaksi, niin huomaat suuren eron!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme