Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teille loukkaannuttu kirkosta eroamisestanne?

Vierailija
11.06.2020 |

Erosin kirkosta 18-vuotiaana, enkä ole yleensä ottanut asiaa puheeksi tai maininnut siitä, ellei joku ole asiasta kysynyt. Olisin tahtonut erota jo alaikäisenä, mutta vanhempani pitivät minut kirkossa "mieti, mitä muut ajattelevat" -periaatteella. Kotini on Pohjois-Pohjanmaalla, missä väki on vielä aika konservatiivista ja kirkkoon on kuuluttava perinteiden vuoksi. Perheemme on tapauskovainen eli uskonto ei ole koskaan näytellyt suurta roolia elämässänne.
Nyt siskoni on saanut lapsen ja haluaisi minut kummiksi. Tässä vaiheessa kerroin, että olen eronnut kirkosta, mutta voin ryhtyä epäviralliseksi kummiksi. Nyt perheeni on loukkaantunut minulle, kun en suostu liittymään takaisin kirkkoon, jotta voisin olla siskonlapsen virallinen kummi. "Mieti, mitä mummikin ajattelee, kun kuulee, ettet kuulu kirkkoon, pitääkö sitä kaikkiin eroamisvillityksiin lähteä mukaan", tokaisi äitini. Kuitenkaan en suostu liittymään takaisin kirkkoon, koska se olisi minusta väärin, kun en usko mihinkään yliluonnolliseen tai halua kuulua mihinkään uskonnolliseen instituutioon. Ärsyttää, kun näkökulmaani asiaan ei kuunnella, sanotaan vain, että olen loukannut siskoani. Mitä merkitystä edes on sillä, onko nimi jossain paperinpalassa, jos on muuten lapsen elämässä?

Mitä kokemuksia teillä on asiasta?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin täysi-ikäisenä ja asuin silloin vielä kotona. Olisinko ollut 19. Vanhemmat näkivät maistraatin kirjeen ja arvasivat, mistä on kyse. Äitini totesi, että meidän suvussa ei ole ollut tapana erota kirkosta (hänen molemmat sisarukset eronneet) ja isä heti perään, että nyt on turha odottaa mummuja häihin, kun niitä ei voi pitää kirkossa.

Kaikki muut suhtautuivat asiaan neutraalisti ja vanhemmatkin ajan saatossa hyväksyneet asian. Myös nyt jo edesmennyt mummu ja toinen edelleen elävä mummu ilmoittivat, että tulevat häihin vaikka ne pidettäisiin tervatynnyrissä.

Vierailija
2/13 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole loukkaantunut kukaan. Enkä olisi välittänyt vaikka olisikin, se olisi ollut loukkaantujan ihan oma murhe. Minun elämänihän tämä on, ei muiden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin joskus 16-17-vuotiaana puhumaan kirkosta eroamisesta. Koko suku on vain tapakristittyjä, itse oikeastaan olisin vielä halunnut uskoa ja tuskailin sen kanssa kovasti mutta en pystynyt keskustelemaan asiasta kenenkään kanssa. Mitä enemmän kuin Raamattua niin sitä enemmän tuntui että jos Jumala on olemassa niin tää sadisti ei ole mun jumala. Erosin heti kun täytin 18, en saanut lupaa aiemmin. Äitini oli pitkään aivan kauhuissaan ja luuli tosissaan että musta tulee joku stanan palvoja, vaikka ei meillä ikinä uskosta puhuttu, se oli vain tapa.

Nyt aikuisena kenelläkään ei ole juuri mielipidettä asiasta, ihmettelevät vaan että enkö halua kirkkohäitä.

Näille tapauskovaisille jotka ei ole ikinä edes lukeneet raamattua tuntuu olevan "uskossaan" tärkeimmät asiat juuri kirkkohäät, kasteet ja hautaus.

Vierailija
4/13 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kukaan loukkaantunut. Sukuni ja vanhempani eivät ole uskovaisia, kirkkoon kuuluvat tavan vuoksi. Ei ketään kiinnosta kuulunko vai en.

Vierailija
5/13 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, mutta vain yksi. Oma häpeänsä.

Vierailija
6/13 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, toisaalta ukkikaan ei kuulunut kirkkoon, en tiedä oliko eronnut siitä vai eikö ollut kuulunut ikinä. 

Vierailija
7/13 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidille en ole viitsinyt kertoa... eikä se ole tullut puheeksikaan.

Vierailija
8/13 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin kirkosta, kun lapsrt olivat alakouluikäisiä. Lapset erosivat myöhemmin, kun itse ilmoittivat siihen halukkuutensa. Yksi oli erotessaan niin nuori, että tarvitsi vanhempien luvan. Muut olivat yli 15 v, joten vanhempien lupaa ei tarvittu.

Mitään varsinaisia ongelmia ei ole ollut, sillä aiheesta ei ole juuri puhuttu. Tosin yhdet sukulaiskummit ovat saattaneet loukkantua, kun ei kutsuttu rippijuhliin, joita ei koskaan ollut.

Vierailija
9/13 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei loukkaannuttu, ainoa oikeasti uskova sukulaisenikin erosi kirkosta kun ei pidä sitä oikeana kristillisenä yhteisönä joten hänkään ei siis loukkaantunut.

Vierailija
10/13 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin kirkosta heti kun täytin 18. En kertonut vanhemmilleni, mutta äiti sai selville jostain postista, joka minulle tuli kotiin. Äiti tykkäsi huonoa, vaikka ei sitä niin sanonutkaan, mutta näkihän sen.

Vierailija
11/13 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole loukkaannuttu. Mutta isoisäni jätti minut mainitsematta testamentissaan. Veli ja serkut saivat jokainen kohtalaisen mukavan summan, minä en.

Vierailija
12/13 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varsinaisesti, mutta kun yritin saada meidän lapsia seurakunnan kerhoon, niin ilmoittivat, että ollaan jonossa viimeisinä. Mukaan päästään, jos ryhmä ei täyty seurakuntaan kuuluvista. Ja täyttyihän se. Kunnalla ei ole meillä kerhoja tarjolla, vain maksullista päivähoitoa.

Vierailija
13/13 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, pappi kun sai tietää, että oli eronnut kirkosta aikoja sitten. Syy eroamiseen oli rahan säästö kirkollisverosta, olin pienituloinen. Olin käynyt sitä ennen kirkossa, lapsesta opitun tavan vuoksi ja antanut kolehtiin euroja. Papin törkeä käytös romutti lopulta kirkon imagon, käyn vain joulukirkossa ja annan kolehtiin senttejä euron edestä.