Tää on jo 3 kerta kun pyydän apua kirkolta ja päädyin itkemään. Miten sinne on päätynyt noin sairaita ihmisiä töihin?
Siellä on jäätävän vanhaaikaista porukkaa joka tekee pahoja oletuksia susta, eivätkä suostu kuuntelee tilannetta. Siellä on järkyttävän tylyä ja tympäytyneitä ihmisiä. Heillä ei ole minkäänäköistä tilanteentajua eivätkä ole ajankohtaisia. Sivistymätön laitos!
Se että kerran diakonian työntekijä ei tajunnut mitä määräaikainen työ on, kertoo jo aika paljon.
Onko muilla kokemuksia kirkon toiminnasta?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kirkon diakoniassa töissä, ja vit.uttaa kaltaisesi almujen ruinaajat. Mitään sekulaaria apua et tule saamaan, jos satun olemaan virkailikasi. Auttakoon Jesse minä en. Siunausta ja lämpöä näin muuten. Amen.
Miksi viestini ja siunauksen toivotukseni ovat saaneet näin kitkerän vastaanoton? Ei ole minun käsissäni tai vastuulla, miksi kaikkivaltias heittää ap:n eteen elämän esteitä. En halua asettua hänen tahtonsa kanssa poikkiteloin, vaan antaa ap:n ratkaista itse ongelmansa. Jeesus päättää nämä asiat en minä. Siksi en auta ja olen nihkeä myös kasvitusten diakoniatyössäni.
Vierailija kirjoitti:
Siis menet kirkkoon pyytämään rahaa, niinkö? Aika julkeaa.
Miten niin? Kirkkohan kerää kolehtia ja ottaa vielä veroja päälle niiltä ketkä kuuluu kirkkoon. Jos vähän pyytää omiaan takasin, niin ei kai se niin kauheaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Ööh. Musta aloittaja jättää ihan liikaa kertomatta, jotta tästä osaisi ajatella mitään. Mitä apua sä oot pyytänyt? Mikä tää tilanne on, jota ei oo kuunneltu, ja mitä oletuksia sen pohjalta on tehty? Mikä tän määräaikaisen työn tajuamattomuuden konteksti oikein on?
Nimenomaan.
Yksi tuttuni on diakoni, ja sanoi, että häntä ärsyttää ihmiset, jotka tulevat seurakuntaan vaatimaan rahaa. (Kyseessä on todella herttainen ja kiltti ihminen, ei mikään luonnehäiriöinen sadisti. Hän on vaan kyllästynyt tuohon vaatimiseen.) Hän sanoi, että nämä ihmiset luulevat hänen olevan joku pankkiautomaatti, ja että hän tuosta noin vaan pystyy antamaan heille käteistä ihan niin paljon kuin he haluavat. Hän sanoi, että usein nämä ihmiset sanovat tarvitsevansa rahaa ruokaan. Kun hän sanoo, ettei ole rahaa antaa mutta ruokaa kyllä saa, lähdetäänpä hakemaan keittiöstä keittoa ja voileipiä, niin yhtäkkiä nämä ihmiset eivät tarvitsekaan ruokaa.
Hänellä ei siis ole mitään käteisvaroja jaettavana, eikä tuossa seurakunnassa ole mitään käteisten jakelua ylipäänsäkään. Kaksi kertaa vuodessa seurakunnalta voi hakea avustusta johonkin tiettyyn tarkoitukseen, esim. hammaslääkäriin, silmälaseihin jne, mutta sitäkin täytyy erikseen hakea, täyttää hakukaavake ja laittaa todisteita taloudellisesta tilanteesta ja näin.
En tiedä, miten muissa seurakunnissa toimitaan, mutta tuossa seurakunnassa toimitaan noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kirkon diakoniassa töissä, ja vit.uttaa kaltaisesi almujen ruinaajat. Mitään sekulaaria apua et tule saamaan, jos satun olemaan virkailikasi. Auttakoon Jesse minä en. Siunausta ja lämpöä näin muuten. Amen.
Kun tällaisia psyykkisesti sairaita ihmisiä ovat kirkolla töissä niin en yhtään ihmettele valitusta.
Aika tyhmä saa olla, jos luulee että tuo kommentoija olisi ollut oikea diakoni.
Kysyin joskus hetken työttömänä ollessani työkokeilupaikka seurakunnalta. Puhelimessa oli niin elämäänsä kyllästyneen oloinen matami, joka vaan tiuskaisi, että ei meillä ole täällä aikaa mitään työkokeilijoita opastaa. Erosin tuon jälkeen kirkosta.
Meillä ainakin srk on aika turha jos on jotain ongelmia. Tuntuvat keskittyvän kivoihin tapahtumiin ja kerhoihin. Kiva-kiva-nami-nami. Diakoni ei edes vastannut, kun olisin tarvinnut tukea (ihan henkistäkin) papilla ei ollut oikein aikaa kun olisi pitänyt läheiseni hautajaisia suunnitella, vaan pikaisesti käytiin läpi eikä aikaa kuunteluun ollut. Kanttorilla ei ollut aikaa suunnitella hautajaismusiikkia, vaikka hänen tehtäviinsä se kuuluisi jne. jonkun tekstarin lopulta sain hänestä irti. Olisin tarvinnut henkistä tukea ja sitä ei tippunut. Yhtään. Reilusti yli vuoden päästä tosin tuli kirje, että tervetuloa sururyhmään, pikkasen myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin srk on aika turha jos on jotain ongelmia. Tuntuvat keskittyvän kivoihin tapahtumiin ja kerhoihin. Kiva-kiva-nami-nami. Diakoni ei edes vastannut, kun olisin tarvinnut tukea (ihan henkistäkin) papilla ei ollut oikein aikaa kun olisi pitänyt läheiseni hautajaisia suunnitella, vaan pikaisesti käytiin läpi eikä aikaa kuunteluun ollut. Kanttorilla ei ollut aikaa suunnitella hautajaismusiikkia, vaikka hänen tehtäviinsä se kuuluisi jne. jonkun tekstarin lopulta sain hänestä irti. Olisin tarvinnut henkistä tukea ja sitä ei tippunut. Yhtään. Reilusti yli vuoden päästä tosin tuli kirje, että tervetuloa sururyhmään, pikkasen myöhässä.
Kuka kuoli? Äitisikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Kirkkohan kerää kolehtia ja ottaa vielä veroja päälle niiltä ketkä kuuluu kirkkoon. Jos vähän pyytää omiaan takasin, niin ei kai se niin kauheaa ole.
Sitten kaikkien pitäisi saada. Et sinä ole missään erityisasemassa.
eikö aloittajan kannattaisi mennä töihin ja maksaa kirkollis vero. taitaa olla luuseri jolle kuuluu minä minä minä tuoet mulle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kaikkien pitäisi saada. Et sinä ole missään erityisasemassa.
En olekaan erityisasemassa. En kuulu siihen yhteisöön eikä lanttiakaan mene kirkolle minun pussista missään muodossa. Mutta jos joku sinne verorahansa tunkee ja sunnuntaisin antaa kolehtia, niin luulisi sieltä itsekin saavan jotain muutakin kuin jumalan siunausta. Ei kirkko mikään köyhä instituutio ole.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut seurakunnalla töissä ja siellä on kaikista omalaatuisinta porukkaa töissä. Oikeastaan aika pelottava työympäristö. Kiusaamistapauksia paljon.
Kysyin asiaa eräältä tutulta ja hän sanoi, että siellä on jokaisella vähän omanlainen käsitys asioista ja voimakkaat mielipiteet hengellisistä ja maallisista.
Monet on myös todella väsyneitä ja stressattuja, johtuen edellisistä mainitsemistani asioista.
Joskus jäin haavi auki kun luulin mitä siellä oikein puhuttiin. Esim diakoni ei tykännyt alkoholistien auttamisesta...ja sanoi sen ääneen. Ihmettelen vieläkin.
Yleensä tuntuu, että mitä pidemmälle uskontoportaassa mennään, mitä uskonnollisempia ollaan, sen kauempana ollaankin sitten sen uskonnon perimmäisestä tarkoituksesta ja tässä tapauksessa Jeesuksen opetuksista.
Aika metkaa, että ei tarvitse noudattaa Vapahtajan ja Jumalan ohjeita itse, vaan saa vaikkapa sitten erotella ihmisiä, että "hyi, tuota en auta, tuo ei ansaitse apua".
Varmaan Jeesus tulee ja silittää päätä, että "Hyvä, ihan oikein ymmärsit mitä olen opettanut."
Minä sain ruokaa ja pakkasivat sen vielä reppuun minun puolesta, tosin olin sairas.
Olisivat tarjonneet apua laskuihin, mutta sanoin antaa niiden olla vaan kun ei ole kiire.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mihin sitä kirkon diakoniatyötä siis tarvitaan, jos aineellista apua ei kenellekään myönnetä?
t. eri
Apu voi olla ruokakasseja, vaatteita, eläinruokaa. Vaikea kuvitella että kirkko mitään lahjakortteja jakelisi ihan heppoisin perustein. Sosiaalitoimi hoitaa tätä puolta. Kirkolla on myös ymmärtääkseni velkaneuvontaa tai ainakin auttavat elämäntilanteen selvittelyssä. Ei kai kukaan tosissaan pidä korkkoa jonain raha-automaattina? Sinnehän olisi kilometrin jono nistejä tmv siinä tapauksessa.
Eläinruokaa :D
Mutta siis; eikö aloittaja kerrokin pyytäneensä nimenomaan ruokaa. Niin minä ainakin ymmärsin.
Tuli mieleen: Virolainen tuttuni saa seurakunnalta säännöllisesti maksusitoumuksen Prismaan vaikkei eläessään ole maksanut kirkollisveroa ainakaan Suomeen. Ei siis kuulu kirkkoon.
Eri
Kolehtia kerätään joka viikko eri kohteelle, joka mainitaan kolehdinkeruun yhteydessä. Sitä maksetaan esim. lapsityölle (perhekahvila), musiikkityölle (lasten laulukerhot, kirkkokuoron pukuavustus), ulkomaantyölle (lähetystyössä olevat) jne. Ei se kolehti ole mikään rahankeruu säästöpossuun, josta sitten annetaan kysymään tuleville ruokarahaa. Ylipäänsä tavallisessa seurakunnassa kertyy kolehtia suurin piirtein 50 euroa viikossa.
Kirkolta haetaan apua siinä kohtaaa, kun sossusta on nyhdetty irti kaikki harkinnanvarainen eikä enää heru.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tällaisia psyykkisesti sairaita ihmisiä ovat kirkolla töissä niin en yhtään ihmettele valitusta.
Mun on ihan mahdoton uskoa tuota oikeaksi työntekijäksi. Kirkolla on ihan tolkkua ja parhaansa tekevää porukkaa mitta jokaisen apua hakevan henkilökohtaista konkurssia he eivät voi fiksata. Nykyään on ihmisiä joille mikään jeesi ja tuki ei riitä, solvataan ja nimitellään kiitokseksi.
Kyllä ne psyykkisesti sairaat löytyvät ennemmin sieltä asiakkaiden puolelta kuin kirkon henkilökunnasta. Ihan kunnon kanttia vaatii nykyään tunnustaa kristillistä uskoa, kun pilkkaa tulee joka nimettömänä ja nimellä. Sama juttu sosiaalityössä.[/quoteUskovaistem arvostelu on ihan ansaittua. Ja eikös seurakunnissa esiinny todella paljon työpaikkakiusaamista eli eivät taida kovinkaan kivoja ja fiksuja ihmisiä olla.
Vierailija kirjoitti:
jumala koittelee nyt uskoasi vastoinkäymisillä.
Kuin Isä rakasta lastaan...
Nyt otat Jeesuksen sydämmeesi...kaikki kuollaan
Vain se joka uskoo pelastuu
Eikö sulle löytyis joku oma hihhulipalsta?
Vierailija kirjoitti:
Kolehtia kerätään joka viikko eri kohteelle, joka mainitaan kolehdinkeruun yhteydessä. Sitä maksetaan esim. lapsityölle (perhekahvila), musiikkityölle (lasten laulukerhot, kirkkokuoron pukuavustus), ulkomaantyölle (lähetystyössä olevat) jne. Ei se kolehti ole mikään rahankeruu säästöpossuun, josta sitten annetaan kysymään tuleville ruokarahaa. Ylipäänsä tavallisessa seurakunnassa kertyy kolehtia suurin piirtein 50 euroa viikossa.
Kolehtia? Minä ainakin maksan huomattavan suurta kirkollisveroa juuri siksi että kirkko pitäisi osaltaan huolta vähäosaisista. Lisäksi kirkko kerää.yhteisöveroja joilla katetaan esim hautausmaita. LISÄKSI kirkolla on valtavasti maaomistuksia.
Vierailija kirjoitti:
Niin, mihin sitä kirkon diakoniatyötä siis tarvitaan, jos aineellista apua ei kenellekään myönnetä?
t. eri
Kyllähän sitä myönnetään jatkuvasti suurelle joukolle. Ruokapankin auto suhaa päivittäin. Mä näen sen, mihin sinä perustat heittosi ”ei kenellekään”?
Onko kyseisessä kirkossa ruokajakelua?