Lapsi lähtee lukioon syksyllä, miten selvitä kuluista?
Toki Kelasta saa kuussa sen vajaa 50€ oppimateriaalitukea, mutta tuohan ei paljoa kata. Pitää hankkia kannettava, laskin ja kirjat.
Olen työtön yksinhuoltaja. Mistä nyt lähteä selvittämään tätä vyyhtiä, kun rahat on tietysti tiukilla tälläkin hetkellä. Kiitos etukäteen kaikille asiallisesti vastaaville. Haen myös töitä.
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kun sillä lapsella ei olisi kannattettavaa tähän asti ollut ja tuo laskin jaksaa aina huvittaa, kun niitä saa halvimilla muutamalla kympillä.
No itsellä ei tosiaan ollut omaa konetta ennen kuin menin lukioon.
N21[/quote
Ehkä puolella yhdeksäsluokkalaisista on oma läppäri. Tämä tuli ilmi etäopetuksen aikana. T: Aineenopettaja.
Meillä koululaiset(peruskoulu) ovat käyttäneet vanhempien läppäriä. Tablettitietokone on myös perheessä yhteinen.
Nyt tulee vanhimmalle ostettavaksi oma, kun menee lukioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
?aljonko lukio maksaa lukiolaiselle, euroa
Kirjat 2 044
Tietokone 300
Laskin50
Liikuntavälineet 100
Kirjoitusvälineet ym.60
Ylioppilastutkintomaksut 168
Kustannukset yhteensä 2 722
Lapsilisä+elatusmaksut n. 300€/kk
Lapsi on alaikäinen vielä noin parivuotta ja sen jälkeen koulusavustus joka on noin elatuksen suurunneinen (josta vastaa molemmat vanhemmat) eli lapsella on rahaa käytettävissä näinä vuosina noin 10000 euroa. Kyllä sillä nyt lukio pitäisi saada rämmittyä läpi ja jos vielä vaikka niitä töitäkin löytyisi.
Niin jos se lapsi ei tänä aikana syö tai asu missään, eikä tarvitse vaatteita jne.
Tämän keskustelun innoittamana ajattelin lahjoittaa pelastakaa lapset ry:n kautta oppikirjat jollekkin niitä tarvitsevalle.
https://www.pelastakaalapset.fi/ajankohtaista/kampanjat/tue-kotimaan-va…
Vierailija kirjoitti:
Äitini oli yksinhuoltaja (isä kuoli).
Hoidin ja selvitin itse lukioon liittyvät asiat.
Opettajilta ja kavereilta sai tiedot.
Äiti hoiti oman työnsä, minä koulunkäyntini.
Toki kerroin hänelle asioista, mutta ajatus
äidistä miettimässä millainen laskin tarvitaan pitkään matikkaan olisi ollut outo.Mua pelottaa tulevaisuus jolloin nää paapotut
avuttomat aatut ovat valtakunnan puikoissa.
Tai ehkä ne on huolehditut turvallisissa oloissa kasvaneet. Heistä kasvaa huolehtevia ja toisetkin huomioon ottavia aikuisia.
Anteeksi, mutta tuleeko ihmisille jotenkin yllätyksenä, että lapsi lähtee peruskoulun jälkeen opiskelemaan, ja materiaalit maksavat?
Lukiokirjat maksavat n. 2000e, vähemmän jos löytää käytettynä. Tuo 2000e tulee 15 vuoden aikana kasaan niin, että laittaa 11€/kk säästöön. Mikä siinä on niin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo maksuttomuus tulee vuoden päästä niin se rajaa nämä nyt syksyllä aloittavat sen ulkopuolelle.
Mun lapsi lähtee amikseen alalle jossa on varma työ ja mahdollisuus edetä sinne korkeakouluun sitä kautta. Ei siihen lukiota tarvi. Lopettakaa jo se amislaisten mollaaminen. Ei ne kaikki oo elämäntapatyöttömiksi kouluttautuvia. Hyvillä arvosanoilla ainakin meidän juniori paikkansa ansaitsi. Hän vaan on enemmän tekijä kuin lukija luonteeltaan.
Hieno juttu lapsellesi. Jos jonkun muun lapsi haluaa lukioon, hänellä on sinne yhtä lailla oikeus hakeutua kuin sinun lapsella amikseen ja ansaitsee siihen vanhempiensa täyden tuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kun sillä lapsella ei olisi kannattettavaa tähän asti ollut ja tuo laskin jaksaa aina huvittaa, kun niitä saa halvimilla muutamalla kympillä.
No itsellä ei tosiaan ollut omaa konetta ennen kuin menin lukioon.
N21[/quote
Ehkä puolella yhdeksäsluokkalaisista on oma läppäri. Tämä tuli ilmi etäopetuksen aikana. T: Aineenopettaja.
Tai sitten se oli vanhempien tai kodin yhteinen läppäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea lukiopaikasta. Lapsi saa lapsilisää ja ei ole vielä oikeutettu opintotukeen.
Tiesithän että lapsellasi on oikeus saada toiselta vanhemmaltaan lukio-opintojen ajaksi tukea.
Me jouduttiin tätä hakemaan oikeusaputoimiston kautta.
Lisäksi hae sosiaalitoimistosta Kelan kautta hakemus täydentävää toimeentulotukea kirjahankintoihin, laskimen hankintaan ja tietokoneen hankintaan.
Aikoinaan saimme 400 € kirjoihin ja laskimeen 300 €. Olin tuolloin jonkin aikaa työtön ja yh minäkin.
Jos asut rajakunnassa niin opiskelija voi saada tukea täältä
https://www.rajaseutu.fi/toiminta/opinto-apurahat/hakuohjeet/
Lapseni ovat saaneet tuolta.
Lisäksi on saatu SPR paikallisjärjestöltä yhtenä vuotena avustus.
Kaksi lukiolaista oli minulla ja pärjättiin - piti olla aktiivinen hakemaan avustuksia.
Nuoret ovat olleet myös osa-aikatyössä.
Halusin turvata lukiokoulutuksen saannin ja jatko-opintomahdollisuudet ja paremmat eväät elämään kuin itselläni oli aikoinaan. Itse olen aikuisiällä opiskellut.
Ja sitten vielä väitetään, ettei yksinhuotaja saa kuin lapsilisään yksinhuoltaja korotuksen :D
Huosu, tottakai vähävarainen yksinhuoltaja saa paljonkin avustuksia järjestöiltä.
Lakisääteinen oikeus on siihen yh korotukseen ja elatustukeen sekä myöhemmin lapsen opintoihin lapsen toiselta vanhemmalta.Itse saan tasan sen yksinhuoltajakorotuksen lapsen lapsilisiin. En saa asumistukea, en mitään tukea. Enkä tarvitsekaan koska minulla on varaa. Siitä vaan kokeilemaan yh elämää jos noin kateeksi käy. :D
Lukiokirjoja ei nykyään voi kierrättää, koska valtaosa on digikirjoja. Kannettavia sen sijaan saa käytettynäkin. Liian hieno ( ja kallis ) ei käy abittiympäristöön, koska siinä pitää olla usb-paikka. Opintolaina olisi varmaan kohtuuton vähävaraiselle perheelle.
Toisen asteen opiskelusta aiheutuvia erityisiä menoja (esim. lukukausimaksuja, pääsykoe- ja ylioppilaskirjoitusmaksuja ja opiskeluvälineitä) voi olla mahdollista kattaa täydentävällä toimeentulotuella, jonka myöntää kunta. https://www.kela.fi/toimeentulotuki-opiskelijat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo maksuttomuus tulee vuoden päästä niin se rajaa nämä nyt syksyllä aloittavat sen ulkopuolelle.
Mun lapsi lähtee amikseen alalle jossa on varma työ ja mahdollisuus edetä sinne korkeakouluun sitä kautta. Ei siihen lukiota tarvi. Lopettakaa jo se amislaisten mollaaminen. Ei ne kaikki oo elämäntapatyöttömiksi kouluttautuvia. Hyvillä arvosanoilla ainakin meidän juniori paikkansa ansaitsi. Hän vaan on enemmän tekijä kuin lukija luonteeltaan.Hieno juttu lapsellesi. Jos jonkun muun lapsi haluaa lukioon, hänellä on sinne yhtä lailla oikeus hakeutua kuin sinun lapsella amikseen ja ansaitsee siihen vanhempiensa täyden tuen.
Nyt tais mennä pointti ohi ja herne nenuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintotuki. Lainaa saa vanhempien tuloista huolimatta. Myös sosiaalitoimesta voi hakea, riippuen kunnasta harkinnanvaraisella saa maksatettua kaikki kulut.
Opintolaina alaikäiselle lukiolaiselle on täysin sekopäinen ajatus. Lukiosta ei valmistu mihinkään ammattiin jonka tuloilla lainaa maksaisi pois, ei ole syytä olettaa että vuosiin lukion jälkeen olisi maksukykyä.
Sitten ei varmaan kannata mennä lukioon jos ei ole varaa ja laina ei käy. Onko ap miettinyt onko lukio oikeasti tarpeen? Onko lapsella rahkeita yliopistoon?
Äärimmäisen surullista, että jopa Suomessa opiskelumahdollisuuksiin vaikuttaa vanhempien rahatilanne. Vielä surullisempaa, että jonkun mielestä se on ihan ok.
Oikeasti ei ole kyse niin suurista kuluista ettei niistä selviäisi. Ihmiset vain haluavat kaiken ilmaiseksi yhteiskunnalta. Ja moni käy aivan suotta lukion kun päätyy duunariksi kuitenkin.
Maksuton koulutus on sivistysyhteiskunnan peruspilari, minä ainakin vaadin sen ihan kaikille. Koulutetut sitten maksavat koulutuksen hyödyistä myöhemmin verojen kautta. Lisäksi käsityksesi lukion kuluista on vääristynyt. Olen melko hyvätuloisesta perheestä, mutta kahden lapsen kulut aiheuttivat meilläkin huolia ja välillä taloudellisia vaikeuksiakin.
Koulutus on maksutonta. Mutta hukkaan se menee kun huoltomies istuu lukiossa, kivahan sen vuoksi on toisten veroja maksella.
Vaikka verojen maksusta purnaankin, nuorten koulutuksesta maksaisin mielelläni erilaisten yritystukien sijaan. Suomi ei ole mikään hyvinvointiyhteiskunta, jos lukiokoulutus jää vanhempien taloudenpidosta tai tuloista kiinni. Monelle nuorelle kolme vuotta lisää miettimisaikaa tekisi hyvää, sen sijaan että loppuelämään vaikuttavia ratkaisuja tehdään 15-vuotiaana. Ja toki amiksesta voi päästä vaikka mihin mutta ei se helppoa ole.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä opiskelee vaikka kännykän näytöltä kirjasta otetusta kuvasta, jos muuta ei ole.
Minä ainakin voisin lainata omaa kirjaani ihan ilmaiseksi jollekulle siksi aikaa että ottaa kirjasta kuvat, jos hänellä ei ole siihen muuten varaa.
Tänä keväänä otin sisarukseni kaverille kuvat kaunokirjallisesta teoksesta että sai tehtyä kurssinsa loppuun. Ei siinä paljon tekijänoikeuksista kysellä, jos kirjastot on kiinni ja kurssin vetäjälle ei kelpaa mikään muu teos, joka olisi saatavilla tai ostettavissa jotenkin.
Minulya loppu akku läppäristä ja otin kännykän väliaikaisesti käyttöön ja jatkoin opiskelua sillä. Opettaja takavarikoi puhelimen, koska tunnilla ei käytetä puhelinta. Ei auttanut selitykset akun loppumisesta ja puhelimen avulla väliaikaisesti opiskelusta.
Että ei sitä välttämättä opiskella puhelimen näytöltä.
Sitä paitsi meille ainakin tuli ohjeet ennen lukion alkamista, että läppäri on PAKOLLINEN - puhelin/tabletti ei saa olla ainut opiskeluvälune. Läppärillä ja puhelimella ei voi edes osallistua kirjoituksiin jne.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ainakaan ollut läppäriä ennen lukioon menoa. Sain lukion ohessa tienattua sen verran, että riitti varat siihenkin. Jos valitsee pitkän matikan, muutaman kympin laskin ei riitä. Siihen aikaan halvin graafinen laskin, jonka löysin maksoi noin 70e. Ostin kaikki lukiokirjat kielten tehtäväkirjoja lukuunottamatta käytettyinä, silti kokonaissumma kohosi reilusti yli tuhannen euron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkon diakonian kautta voisi myös hakea apua.
Luulitko että nämä WeeTeet kuuluu kirkkoon?
Kunnon kristitty siellä rakastaa lähimmäistään. Perus uskistouhua.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi lähtee amikseen alalle jossa on varma työ ja mahdollisuus edetä sinne korkeakouluun sitä kautta. Ei siihen lukiota tarvi. Lopettakaa jo se amislaisten mollaaminen. Ei ne kaikki oo elämäntapatyöttömiksi kouluttautuvia. Hyvillä arvosanoilla ainakin meidän juniori paikkansa ansaitsi. Hän vaan on enemmän tekijä kuin lukija luonteeltaan.
Eikö amis voi tulla kalliimmaksi kuin lukio. Työvaatteiden ja työkenkien tai -välinenden yms. takia.
Eli pako amikseen ei välttämättä auta jos pakenee lukion kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintotuki. Lainaa saa vanhempien tuloista huolimatta. Myös sosiaalitoimesta voi hakea, riippuen kunnasta harkinnanvaraisella saa maksatettua kaikki kulut.
Opintolaina alaikäiselle lukiolaiselle on täysin sekopäinen ajatus. Lukiosta ei valmistu mihinkään ammattiin jonka tuloilla lainaa maksaisi pois, ei ole syytä olettaa että vuosiin lukion jälkeen olisi maksukykyä.
Sitten ei varmaan kannata mennä lukioon jos ei ole varaa ja laina ei käy. Onko ap miettinyt onko lukio oikeasti tarpeen? Onko lapsella rahkeita yliopistoon?
Äärimmäisen surullista, että jopa Suomessa opiskelumahdollisuuksiin vaikuttaa vanhempien rahatilanne. Vielä surullisempaa, että jonkun mielestä se on ihan ok.
Kyllä se on minun mielestä ok, ettei kaikilla ole samoja mahdollisuuksia. Me tarvitsemme myös näitä alemman koulutustason henkilöitä.
Entäpä jos nuori on teoreettisesti huippulahjakas? Huippulahjakas, mutta varaton!
Teini mansikanpoimintaan ja sassiin. Hyviä läppäreitä saa käytettyinä. Ihan turha vikistä.
Ei raha puussa kasva.
Selvitä, onko oppilaitoksella kannettavia käytössä. Selvitä myös, tarvitseeko matematiikassa laskinta. Yleisimmän laskimen voi ladata koneelle sähköisenä versiona edullisesti verrattuna vastaavaan laskimeen fyysisenä versiona.
MLL, Pelastakaa lapset ry, seurakunnat ja muut kolmannen sektorin tahot voivat antaa taloudellista tukea. Kelasta kaikki mahdolliset tuet: koulumatkatuki, oppimateriaalituki jne...
Käytetyt kirjat, kannattaa etsiä nettikirppiksiltä. Nämä ovat suurin kuluerä joten hintoja kannattaa vertailla!
Kannattaa pitää yhteyttä oppilaitoksen kanssa. Opinnot saadaan kyllä järjestettyä. Onnittelut opiskelupaikasta!
nimim. lukiolainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkon diakonian kautta voisi myös hakea apua.
Luulitko että nämä WeeTeet kuuluu kirkkoon?
Kunnon kristitty siellä rakastaa lähimmäistään. Perus uskistouhua.
Voit itsekin olla vielä lähimmäisenrakkauden tarpeessa! Tarvittaessa voit kieltäytyä siitä!