Lapsi lähtee lukioon syksyllä, miten selvitä kuluista?
Toki Kelasta saa kuussa sen vajaa 50€ oppimateriaalitukea, mutta tuohan ei paljoa kata. Pitää hankkia kannettava, laskin ja kirjat.
Olen työtön yksinhuoltaja. Mistä nyt lähteä selvittämään tätä vyyhtiä, kun rahat on tietysti tiukilla tälläkin hetkellä. Kiitos etukäteen kaikille asiallisesti vastaaville. Haen myös töitä.
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini oli yksinhuoltaja (isä kuoli).
Hoidin ja selvitin itse lukioon liittyvät asiat.
Opettajilta ja kavereilta sai tiedot.
Äiti hoiti oman työnsä, minä koulunkäyntini.
Toki kerroin hänelle asioista, mutta ajatus
äidistä miettimässä millainen laskin tarvitaan pitkään matikkaan olisi ollut outo.Mua pelottaa tulevaisuus jolloin nää paapotut
avuttomat aatut ovat valtakunnan puikoissa.Tai ehkä ne on huolehditut turvallisissa oloissa kasvaneet. Heistä kasvaa huolehtevia ja toisetkin huomioon ottavia aikuisia.
Oma-aloitteli on hyvä olla, mutta ala-ikäisen tehtävä ei ole yksin kantaa vastuuta elämästään! Siihen ei rahkeet yksin riitä, vaan tarvitaan myös aikuisten tukea!
Monissa lukioissa saa kirjat nykyisin koululta. Ja jos ei saa, niin käytettyjä kirjoja on huvin saatavilla.
Meillä lukiolainen on yrittänyt myydä uuden opsin kirjoja, mutta melko huonosti ovat menneet kaupaksi.
Kirjakaupoissa ja Jameralla on myös paljon käytettyjä kirjoja tarjolla.
Kannettava tietokone on tärkein. Sitä tarvitaan joka päivä. Sellaisen voit ostaa esim. osamaksulla tai käytettynä.
Vihkot, kynät, laskimet, retket yms. ovat myös lukion kuluja, mutta ne kulut ovat melko pieniä...
Tosi paljon riippuu lukiosta käytetäänkö digi-vai tavallisia kirjoja. Meillä tämän kevään ylioppilas halusi perinteiset kirjat, kun niistä parempi lukea ja sellaisia käytti. Niin myös suurin osa kaveristaan. Kyseessä hyvätasoinen lukio Hki:ssä.
Vierailija kirjoitti:
Tosi paljon riippuu lukiosta käytetäänkö digi-vai tavallisia kirjoja. Meillä tämän kevään ylioppilas halusi perinteiset kirjat, kun niistä parempi lukea ja sellaisia käytti. Niin myös suurin osa kaveristaan. Kyseessä hyvätasoinen lukio Hki:ssä.
Ei se aina oppilaan haluamisests ole kiinni.
Meillä opettaja saattaa määrätä, että otetaan se kalliimpi vaihtoehto.
Esim. kielissä e-kirja voi olla paljon kalliimpi kuin kirjakirja. Opettaja vaati sen kalliimman E. Tämä on ymmärrettävää, koska siellä löytyy kuuntelutehtäviä yms. joita ei kirjasta löydä.
Lapsesi voi nostaa opintotukea.
Vierailija kirjoitti:
Teini amikseen jos aluat siirtää köyhyyden seuraavallekin sukupolvelle.
Ei se amiskaan ole ilmainen. Kirjat, alasta riippuen lukuisat ammattkortit, voi olla, että myös sielä tarvitsee läppärin, alakohtaiset työvälineet ym. Harha luulo, että amis olisi ilmainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8
Vierailija kirjoitti:
äidistä miettimässä millainen laskin tarvitaan pitkään matikkaan olisi ollut outo.Mua pelottaa tulevaisuus jolloin nää paapotut
avuttomat aatut ovat valtakunnan puikoissa.Tai ehkä ne on huolehditut turvallisissa oloissa kasvaneet. Heistä kasvaa huolehtevia ja toisetkin huomioon ottavia aikuisia.
Oma-aloitteli on hyvä olla, mutta ala-ikäisen tehtävä ei ole yksin kantaa vastuuta elämästään! Siihen ei rahkeet yksin riitä, vaan tarvitaan myös aikuisten tukea!
Älä nyt jeesustele.
Puhuin siirtymisestä yläasteelta lukioon. Sen käytännön asioista ja tarvikkeiden hankkimisesta.
Oli aine nimeltä opintojen ohjaus joka oli ihan pyhitetty näille asioille. Lukioon siirtymistä valmisteltiin hyvissä ajoin.
En tiedä kavereitakaan, joiden asioita äiti tai isi olisi järkännyt. Sellaista olisi pidetty lapsellisena.
16-vuotias on melkein täysikäinen. Jotkut muuttavat siinä vaiheessa omilleen asumaan.
Kyse ei ole "tukemisen puutteesta" vaan siitä että opettelee hoitamaan omia asioitaan.
Mutta olen kyllä huomannut, että nykynuoria opetetaan odottamaan tumput suorana että asiat hoituvat itsestään.
Ei hyvä eikä edes kiva.
On sitä ainakin puhuttu, että marjatilat ovat työvoimaa vailla. Hänen kannattaa kysellä vaan vielä uudestaan. Koko satoa ei ole vielä kerätty.
Eikös se kelan tuki ole vähän alle 150e eikä mikään 50e varsinkaan yh:n lapsella.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kun sillä lapsella ei olisi kannattettavaa tähän asti ollut ja tuo laskin jaksaa aina huvittaa, kun niitä saa halvimilla muutamalla kympillä.
Lapsen lukiossa laskin oli nettiversio ja lisenssi maksoi n. 70€ ja kattoi koko lukioajan. Ei kannata siis rynnätä laskinkauppaan vaan ostaa vasta sitten kun koululta tulee viestiä millainen laskin tulee käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt jeesustele.
Puhuin siirtymisestä yläasteelta lukioon. Sen käytännön asioista ja tarvikkeiden hankkimisesta.
Oli aine nimeltä opintojen ohjaus joka oli ihan pyhitetty näille asioille. Lukioon siirtymistä valmisteltiin hyvissä ajoin.En tiedä kavereitakaan, joiden asioita äiti tai isi olisi järkännyt. Sellaista olisi pidetty lapsellisena.
16-vuotias on melkein täysikäinen. Jotkut muuttavat siinä vaiheessa omilleen asumaan.
Kyse ei ole "tukemisen puutteesta" vaan siitä että opettelee hoitamaan omia asioitaan.Mutta olen kyllä huomannut, että nykynuoria opetetaan odottamaan tumput suorana että asiat hoituvat itsestään.
Ei hyvä eikä edes kiva.
Ikävää, ettei sinua tuettu nuorena. Mutta voit katkaista kierteen omien lastesi kohdalla.
Kirjastostakin löytyy oppikirjoja, kannattaa pyrkiä lainaamaan mahdollisimman paljon sellaisten aineiden kirjoja joita ei aio kirjottaa. Jos joutuu ostamaan, heti kurssin jälkeen myyntiin tällaiset kirjat niin saa rahaa seuraaviin.
Alkuun tulee isot hankinnat läppäri, kirjoja ja laskin.
Kirjat kannattaa ostaa käytettyinä (saman koulun oppilaiden kirjatoreilta, jamera.fi, tori ym. ). Lukioiden nettisivuilla on kirjalistat koulussa käytössä olevista kirjoista. Kirjat kannattaa myös myydä heti pois kun niitä ei tarvitse, usein saa omansa takaisin. Säästää vain kirjat niistä aineista mitkä aikoo kirjoittaa.
Kirjoja kannattaa lainata ja vaihtaa luokkakavereiden kanssa. Niitä voi myös lainata kirjastosta.
Tulevia kulueriä ovat myös vanhojentanssit ja penkkarit. Näistä kyllä selviää pienelläkin budjetilla jos vähän suunnittelee etukäteen, lainaa asusteet ja tekee itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt jeesustele.
Oli aine nimeltä opintojen ohjaus joka oli ihan pyhitetty näille asioille. Lukioon siirtymistä valmisteltiin hyvissä ajoin.En tiedä kavereitakaan, joiden asioita äiti tai isi olisi järkännyt. Sellaista olisi pidetty lapsellisena.
Kyse ei ole "tukemisen puutteesta" vaan siitä että opettelee hoitamaan omia asioitaan.Mutta olen kyllä huomannut, että nykynuoria opetetaan odottamaan tumput suorana että asiat hoituvat itsestään.
Ei hyvä eikä edes kiva.Ikävää, ettei sinua tuettu nuorena. Mutta voit katkaista kierteen omien lastesi kohdalla.
Oletko lukutaidoton vai onko ymmärryksessäsi vikaa?
Tekikö äiti läksysi?
No, tulos on nähtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Alkuun tulee isot hankinnat läppäri, kirjoja ja laskin.
Kirjat kannattaa ostaa käytettyinä (saman koulun oppilaiden kirjatoreilta, jamera.fi, tori ym. ). Lukioiden nettisivuilla on kirjalistat koulussa käytössä olevista kirjoista. Kirjat kannattaa myös myydä heti pois kun niitä ei tarvitse, usein saa omansa takaisin. Säästää vain kirjat niistä aineista mitkä aikoo kirjoittaa.
Kirjoja kannattaa lainata ja vaihtaa luokkakavereiden kanssa. Niitä voi myös lainata kirjastosta.
Tulevia kulueriä ovat myös vanhojentanssit ja penkkarit. Näistä kyllä selviää pienelläkin budjetilla jos vähän suunnittelee etukäteen, lainaa asusteet ja tekee itse.
No ne ei sijotu siihen ekan luokan syksyyn.
Siinä on pari vuotta aikaa tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kun sillä lapsella ei olisi kannattettavaa tähän asti ollut ja tuo laskin jaksaa aina huvittaa, kun niitä saa halvimilla muutamalla kympillä.
Ajatteletko sinä yhtään ennen kuin kirjoittelet kommenttejasi? Törppö.
Ei se amiskaan tosiaan ole ilmainen. Just vähän huokailtiin, kun meidän nuori valitsi kaksoistutkinnon, eli ostamme lukiokamoja ja ammattitarvikkeita. Luin tuolta just ammattikoulun sivuilta, että alkuun pääseen noin 400 euron hankinnoilla.
https://ihop.fi/lukio/hakijalle/
Vaihtaa Hartolan lukioon, jossa asuminen, ruokailu, oppikirjat ja tietokone on ilmaista.Siinä ratkaisu .
Lukioilla nykyisin omat koulun sisäiset kirjastot joista saa ilmaiseksi koulun omien kurssin kirjoja lainattua
Juuri näin.
Ja tuota kirjoituksiin osallistumista harjoitellaan pitkin matkaa. Lukiossa on vähän väliä tilanteita että läppärillä testataan tuota kirjoitustilannetta. Yhteydet toimii, muistitikulle ladataan tiedostoja jotka käyvät vain kirjoitustilassa.
Puh/tabl ei tähän käy.
Näin olen ymmärtänyt nuorilta