Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi lähtee lukioon syksyllä, miten selvitä kuluista?

Vierailija
11.06.2020 |

Toki Kelasta saa kuussa sen vajaa 50€ oppimateriaalitukea, mutta tuohan ei paljoa kata. Pitää hankkia kannettava, laskin ja kirjat.
Olen työtön yksinhuoltaja. Mistä nyt lähteä selvittämään tätä vyyhtiä, kun rahat on tietysti tiukilla tälläkin hetkellä. Kiitos etukäteen kaikille asiallisesti vastaaville. Haen myös töitä.

Kommentit (155)

Vierailija
101/155 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sitä opiskelee vaikka kännykän näytöltä kirjasta otetusta kuvasta, jos muuta ei ole.

Minä ainakin voisin lainata omaa kirjaani ihan ilmaiseksi jollekulle siksi aikaa että ottaa kirjasta kuvat, jos hänellä ei ole siihen muuten varaa.

Tänä keväänä otin sisarukseni kaverille kuvat kaunokirjallisesta teoksesta että sai tehtyä kurssinsa loppuun. Ei siinä paljon tekijänoikeuksista kysellä, jos kirjastot on kiinni ja kurssin vetäjälle ei kelpaa mikään muu teos, joka olisi saatavilla tai ostettavissa jotenkin.

Minulya loppu akku läppäristä ja otin kännykän väliaikaisesti käyttöön ja jatkoin opiskelua sillä. Opettaja takavarikoi puhelimen, koska tunnilla ei käytetä puhelinta. Ei auttanut selitykset akun loppumisesta ja puhelimen avulla väliaikaisesti opiskelusta.

Että ei sitä välttämättä opiskella puhelimen näytöltä.

Sitä paitsi meille ainakin tuli ohjeet ennen lukion alkamista, että läppäri on PAKOLLINEN - puhelin/tabletti ei saa olla ainut opiskeluvälune. Läppärillä ja puhelimella ei voi edes osallistua kirjoituksiin jne.

Juuri näin.

Ja tuota kirjoituksiin osallistumista harjoitellaan pitkin matkaa. Lukiossa on vähän väliä tilanteita että läppärillä testataan tuota kirjoitustilannetta. Yhteydet toimii, muistitikulle ladataan tiedostoja jotka käyvät vain kirjoitustilassa.

Puh/tabl ei tähän käy.

Näin olen ymmärtänyt nuorilta

Vierailija
102/155 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini oli yksinhuoltaja (isä kuoli).

Hoidin ja selvitin itse lukioon liittyvät asiat.

Opettajilta ja kavereilta sai tiedot.

Äiti hoiti oman työnsä, minä koulunkäyntini.

Toki kerroin hänelle asioista, mutta ajatus

äidistä miettimässä millainen laskin tarvitaan pitkään matikkaan olisi ollut outo.

Mua pelottaa tulevaisuus jolloin nää paapotut

avuttomat aatut ovat valtakunnan puikoissa.

Tai ehkä ne on huolehditut turvallisissa oloissa kasvaneet. Heistä kasvaa huolehtevia ja toisetkin huomioon ottavia aikuisia.

Oma-aloitteli on hyvä olla, mutta ala-ikäisen tehtävä ei ole yksin kantaa vastuuta elämästään! Siihen ei rahkeet yksin riitä, vaan tarvitaan myös aikuisten tukea!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/155 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa lukioissa saa kirjat nykyisin koululta. Ja jos ei saa, niin käytettyjä kirjoja on huvin saatavilla.

Meillä lukiolainen on yrittänyt myydä uuden opsin kirjoja, mutta melko huonosti ovat menneet kaupaksi.

Kirjakaupoissa ja Jameralla on myös paljon käytettyjä kirjoja tarjolla.

Kannettava tietokone on tärkein. Sitä tarvitaan joka päivä. Sellaisen voit ostaa esim. osamaksulla tai käytettynä.

Vihkot, kynät, laskimet, retket yms. ovat myös lukion kuluja, mutta ne kulut ovat melko pieniä...

Vierailija
104/155 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi paljon riippuu lukiosta käytetäänkö digi-vai tavallisia kirjoja. Meillä tämän kevään ylioppilas halusi perinteiset kirjat, kun niistä parempi lukea ja sellaisia käytti. Niin myös suurin osa kaveristaan. Kyseessä hyvätasoinen lukio Hki:ssä.

Vierailija
105/155 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi paljon riippuu lukiosta käytetäänkö digi-vai tavallisia kirjoja. Meillä tämän kevään ylioppilas halusi perinteiset kirjat, kun niistä parempi lukea ja sellaisia käytti. Niin myös suurin osa kaveristaan. Kyseessä hyvätasoinen lukio Hki:ssä.

Ei se aina oppilaan haluamisests ole kiinni.

Meillä opettaja saattaa määrätä, että otetaan se kalliimpi vaihtoehto.

Esim. kielissä e-kirja voi olla paljon kalliimpi kuin kirjakirja. Opettaja vaati sen kalliimman E. Tämä on ymmärrettävää, koska siellä löytyy kuuntelutehtäviä yms. joita ei kirjasta löydä.

Vierailija
106/155 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi voi nostaa opintotukea.

Vierailija
107/155 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini amikseen jos aluat siirtää köyhyyden seuraavallekin sukupolvelle. 

Ei se amiskaan ole ilmainen. Kirjat, alasta riippuen lukuisat ammattkortit, voi olla, että myös sielä tarvitsee läppärin, alakohtaiset työvälineet ym. Harha luulo, että amis olisi ilmainen.

Vierailija
108/155 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8

Vierailija kirjoitti:

äidistä miettimässä millainen laskin tarvitaan pitkään matikkaan olisi ollut outo.

Tai ehkä ne on huolehditut turvallisissa oloissa kasvaneet. Heistä kasvaa huolehtevia ja toisetkin huomioon ottavia aikuisia.

Oma-aloitteli on hyvä olla, mutta ala-ikäisen tehtävä ei ole yksin kantaa vastuuta elämästään! Siihen ei rahkeet yksin riitä, vaan tarvitaan myös aikuisten tukea!

Älä nyt jeesustele.

Puhuin siirtymisestä yläasteelta lukioon. Sen käytännön asioista ja tarvikkeiden hankkimisesta.

Oli aine nimeltä opintojen ohjaus joka oli ihan pyhitetty näille asioille. Lukioon siirtymistä valmisteltiin hyvissä ajoin.

En tiedä kavereitakaan, joiden asioita äiti tai isi olisi järkännyt. Sellaista olisi pidetty lapsellisena.

16-vuotias on melkein täysikäinen. Jotkut muuttavat siinä vaiheessa omilleen asumaan.

Kyse ei ole "tukemisen puutteesta" vaan siitä että opettelee hoitamaan omia asioitaan.

Mutta olen kyllä huomannut, että nykynuoria opetetaan odottamaan tumput suorana että asiat hoituvat itsestään.

Ei hyvä eikä edes kiva.

Vierailija
109/155 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sitä ainakin puhuttu, että marjatilat ovat työvoimaa vailla. Hänen kannattaa kysellä vaan vielä uudestaan. Koko satoa ei ole vielä kerätty.

Vierailija
110/155 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se kelan tuki ole vähän alle 150e eikä mikään 50e varsinkaan yh:n lapsella.

Vierailija
111/155 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kun sillä lapsella ei olisi kannattettavaa tähän asti ollut ja tuo laskin jaksaa aina huvittaa, kun niitä saa halvimilla muutamalla kympillä.

Lapsen lukiossa laskin oli nettiversio ja lisenssi maksoi n. 70€ ja kattoi koko lukioajan. Ei kannata siis rynnätä laskinkauppaan vaan ostaa vasta sitten kun koululta tulee viestiä millainen laskin tulee käyttöön.

Vierailija
112/155 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt jeesustele.

Puhuin siirtymisestä yläasteelta lukioon. Sen käytännön asioista ja tarvikkeiden hankkimisesta.

Oli aine nimeltä opintojen ohjaus joka oli ihan pyhitetty näille asioille. Lukioon siirtymistä valmisteltiin hyvissä ajoin.

En tiedä kavereitakaan, joiden asioita äiti tai isi olisi järkännyt. Sellaista olisi pidetty lapsellisena.

16-vuotias on melkein täysikäinen. Jotkut muuttavat siinä vaiheessa omilleen asumaan.

Kyse ei ole "tukemisen puutteesta" vaan siitä että opettelee hoitamaan omia asioitaan.

Mutta olen kyllä huomannut, että nykynuoria opetetaan odottamaan tumput suorana että asiat hoituvat itsestään.

Ei hyvä eikä edes kiva.

Ikävää, ettei sinua tuettu nuorena. Mutta voit katkaista kierteen omien lastesi kohdalla.

Vierailija
113/155 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastostakin löytyy oppikirjoja, kannattaa pyrkiä lainaamaan mahdollisimman paljon sellaisten aineiden kirjoja joita ei aio kirjottaa. Jos joutuu ostamaan, heti kurssin jälkeen myyntiin tällaiset kirjat niin saa rahaa seuraaviin.

Vierailija
114/155 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun tulee isot hankinnat läppäri, kirjoja ja laskin.

Kirjat kannattaa ostaa käytettyinä (saman koulun oppilaiden kirjatoreilta, jamera.fi, tori ym. ). Lukioiden nettisivuilla on kirjalistat koulussa käytössä olevista kirjoista. Kirjat kannattaa myös myydä heti pois kun niitä ei tarvitse, usein saa omansa takaisin. Säästää vain kirjat niistä aineista mitkä aikoo kirjoittaa.

Kirjoja kannattaa lainata ja vaihtaa luokkakavereiden kanssa. Niitä voi myös lainata kirjastosta.

Tulevia kulueriä ovat myös vanhojentanssit ja penkkarit. Näistä kyllä selviää pienelläkin budjetilla jos vähän suunnittelee etukäteen, lainaa asusteet ja tekee itse.

Vierailija
115/155 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt jeesustele.

Ei hyvä eikä edes kiva.

Ikävää, ettei sinua tuettu nuorena. Mutta voit katkaista kierteen omien lastesi kohdalla.

Oletko lukutaidoton vai onko ymmärryksessäsi vikaa?

Tekikö äiti läksysi?

No, tulos on nähtävissä.

Vierailija
116/155 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkuun tulee isot hankinnat läppäri, kirjoja ja laskin.

Kirjat kannattaa ostaa käytettyinä (saman koulun oppilaiden kirjatoreilta, jamera.fi, tori ym. ). Lukioiden nettisivuilla on kirjalistat koulussa käytössä olevista kirjoista. Kirjat kannattaa myös myydä heti pois kun niitä ei tarvitse, usein saa omansa takaisin. Säästää vain kirjat niistä aineista mitkä aikoo kirjoittaa.

Kirjoja kannattaa lainata ja vaihtaa luokkakavereiden kanssa. Niitä voi myös lainata kirjastosta.

Tulevia kulueriä ovat myös vanhojentanssit ja penkkarit. Näistä kyllä selviää pienelläkin budjetilla jos vähän suunnittelee etukäteen, lainaa asusteet ja tekee itse.

No ne ei sijotu siihen ekan luokan syksyyn.

Siinä on pari vuotta aikaa tehdä töitä.

Vierailija
117/155 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kun sillä lapsella ei olisi kannattettavaa tähän asti ollut ja tuo laskin jaksaa aina huvittaa, kun niitä saa halvimilla muutamalla kympillä.

Ajatteletko sinä yhtään ennen kuin kirjoittelet kommenttejasi? Törppö.

Vierailija
118/155 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se amiskaan tosiaan ole ilmainen. Just vähän huokailtiin, kun meidän nuori valitsi kaksoistutkinnon, eli ostamme lukiokamoja ja ammattitarvikkeita. Luin tuolta just ammattikoulun sivuilta, että alkuun pääseen noin 400 euron hankinnoilla. 

Vierailija
119/155 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://ihop.fi/lukio/hakijalle/

Vaihtaa Hartolan lukioon, jossa asuminen, ruokailu, oppikirjat ja tietokone on ilmaista.Siinä ratkaisu .

Vierailija
120/155 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioilla nykyisin omat koulun sisäiset kirjastot joista saa ilmaiseksi koulun omien kurssin kirjoja lainattua

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän