Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä koodaaminen on?

Vierailija
11.06.2020 |

Mitä koodaaminen tarkoittaa? Mitä siis ihminen, joka koodaa tekee? Onko se sama kuin ohjelmistosuunnittelu? Mitä kotikoneella voi koodata?

Aukko sivistyksessä, enkä kehtaa keneltäkään kysyä, enkä edes tunne juuri ketään joka osaisi vastata.

Kommentit (254)

Vierailija
181/254 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koodaaminen sopii luultavasti erityisen hyvin esim. Aspergerin syndroomasta "kärsiville"? Se edellyttänee liki monomaanista kiinnostusta melko suppea-alaiseen jutskaan?

Ei se vaadi erityistä kiinnostusta mihinkään. Itse en ole koskaan siitä ollut erityisen kiinnostunut, valitsinpa vaan opiskelualakseni ja ammatikseni, koska vaikutti että it-puolella on hyvin töitä ja palkat hyvät. Ei ole kiinnostuksen puute mitenkään haitannut, koska en myöskään inhoa tätä. Ihan neutraalia tekemistä, johon aikansa käyttämisestä saa kivan palkan, jolla rahoittaa vapaa-ajan elämäänsä. 

Ja ne softat joita tehdään, ei ne aina ole kovin kiinnostavia. Jos teet jotain viranomaisrekisterin tietojärjestelmää tai maksupäätteen softaa, harvaa ne asiat itsessään kiinnostaa mitenkään. Voi olla jopa ihan hemmetin kuivaa kuunnella palaverissa niistä. Mutta kun sitä ymmärtää, että kyseessä on tarpeellinen palvelu tai yhteiskunnan toiminto, ja jonkun se on tehtävä, niin sitten sitä vaan painaa perseen penkkiin ja koodaa sen mitä pitää. 

Vierailija
182/254 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koodaajan pitää monipuolisesti itse tehdä kaikki, eikö synny houkutus tehdä niinkuin itselle on helpointa eikä niinkuin asiakkaalle olisi parasta ja laadukkainta?

Mä olen joskus tehnyt tosiaan sellaisiakin pienempien asiakkaiden projekteja, joissa olen tehnyt ihan kaiken itse. Ei ole ollut tällaista kiusausta. Koen olevani asiantuntija, joka olen ylpeä ammattitaidostani ja haluan että asiakkaani ovat tyytyväisiä. Se on tietysti myös hyväksi itselleni, jos saan sellaisen maineen joka tekee toimintavarmaa ja laadukasta. Toki projektien realiteetit on, että resurssit on rajalliset, ja niiden puitteissa on toimittava. Ei ole varaa mihinkään perfektionistiseen loputtomaan hinkkaukseen, eikä kannata jäädä suremaan jos ei ole ihan täydellistä. Riittävän hyvä riittää, se että on tehnyt parhaansa annettujen aika- ja kustannusrajojen puitteissa. 

Mutta sanotaanko jos joku olisi sellainen että vaikka jatkuvasti käyttäisi työpäivänsä vauvailuun tai muuhun haahuiluun ja hutaisisi työt jotenkin sinnepäin, niin kyllä sen minkä taakseen jättää edestään löytää. Alkaa tulla bugiraporttia testauksesta tai loppuasiakkaalta. Ehkä löytyy järjestelmän tietoturva-auditoinnissa tietoturva-aukko ja ne on aina vakavia paikkoja, tai ehkäpä asiakas ei tilannut auditointia ja sen aukon löytää hakkeri tuotannossa ja sitten ollaan lehdissä. Ehkä projektit myöhästyy aikataulusta tai ylittävät budjetin. Alalla on talojen sisällä myös asiantuntijoiden välistä kilpailua ja jatkuvat yt:t pyörii monessa paikassa, en usko että kukaan jotenkin sinnepäin työnsä tekevä ja parasta toivova voi turvallisin mielin oleilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/254 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä tuossa on? Vaikuttaa yhtä kiinnostavalta kuin katsoa maalin kuivumista.

Joidenkin on pitänyt katsoa hartaasti sitä maalin kuivumista, jotta sinäkin voisit tänne kirjoitella, soitella ja tehdä kaikkea muutakin älyluurillasi.  Mietipä, onko siinä mitään järkeä, että voit nuo edellämainitut asiat tehdä.

Vierailija
184/254 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

CoderSince1997 kirjoitti:

Koodarin palkka voi olla mitä tahansa. Nykyinen hehkutettu "pula koodareista" tarkoittaa periaatteessa kahta asiaa ; on pula niistä hyödyllisistä idiooteista, jotka tekevät paskalla palkalla jotain lomakkeita johonkin sivuille ja niistä huippuosaajista, jotka eivät ole yleensä niin tyhmiä, että olisivat ulkopuolisella töissä. Perus-it-inssi-penttejä kyllä riittää, heitä on 13 tusinassa ja kaikki kokonaan tai osittain valtion ja kuntien omistamat it-puljut ovat näitä täynnä. Laiskoja, osaamattomia, mahakkaita heppuja, joilla yleensä jää työ suunnitteluasteelle. Tai jos joskus päästään maaliin asti, on lopputulos bugista paskaa.

Parikymmentä tätä vuotta alaa katsellut ensin kehittäjänä, nykyisin arkkitehtina, ja en ole vielä nähnyt Suomessa tehtävää projektia, jossa koodarien epäpätevyys tai laiskuus olisi ollut merkittävän projektin epäonnistumisen syy. Niissä projekteissa, joille käy huonosti, syyt on usein ihan muualla, esim. asiakas ei tiedä oikein mitä tilaa ja haluaa, maalia siirrellään koko ajan, on myyty alunperinkin projekti riittämättömällä hinnalla jotta voitetaan kilpailu ja sitten joko tehdään halvalla paskaa tai suututetaan asiakas alkamalla pyytää lisärahaa projektin saattamiseksi valmiiksi asti.

Niinhän se on, että kun oma osaaminen ja tieto lopuu kesken, alkaa osaajien arvostelu. Ei siis tiedettä mitään siitä, mitä arvostellaan.

Vierailija
185/254 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moderaattori ei olisi hyvä koodaaja kun se ei osaa muuta nappia painaa kuin deleteä xD xD

Moderaattori on tainnut jo väkertää jonkun automaatti scriptin, mikä valitsee randomilla aiheen ja spämmää deleteä urakalla.

Vierailija
186/254 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koodaminen on ohjelmointia, niin mitä on ohjelmointi?

Vierailija
187/254 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 PRINT Koodaaminen on tätä

20 GOTO 10

RUN

Vierailija
188/254 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin asiallinen keskusteluketju. Tietojenkäsittely kaikissa eri ammateissa on mielenkiintoinen työala. Jos et nauti tästä työnteosta, lähdet parin vuoden päästä muihin ammetteihin päätäs pudistellen. Työ on sellaista että sitä ei halua viallisena päästää käsistään.

Aina on alalla riittänyt riitelyä, koodaamisessa on suurkoneitten koodaus oma alansa.

Ja ei ala mitään uutta ole, ensimmäiset tietokoneet oli Suomessa käytössä 1957, ja monta koodaaja-sukupolvea on ehtinyt jo eläkkeelle.

Vierailija
189/254 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä se koodaaminen eli ohjelmointi sitten on?

Vierailija
190/254 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Mieti sitä. Olen itse koodannut jo 25 vuotta enkä kysele, mitä koodaus on.

- Mummo ja jonnet ei vaan osaa

Vierailija
191/254 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan 6502:n, Z80A:n ja MC68000:n konekieltä. Vituttaa kaikenlainen olioshitti.

Mutta mistä sais töitä?

Vierailija
192/254 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AatunKrokotiili kirjoitti:

10 PRINT Koodaaminen on tätä

20 GOTO 10

RUN

SYNTAX ERROR

Vierailija
193/254 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koodaaminen on ohjelmointikoodin kirjoittamista. Ohjelmistosuunnittelu on laajempi käsite, joka sisällyttää monenlaista mitä ohjelman tekemiseen liittyy. Esimerkiksi frontend developer voi tehdä myös käyttöliittymä- ja käyttäjäkokemussuunnittelua, usein pitää suunnitella asiakkaan edustajan / sisällön asiantuntijan kanssa ohjelman toimintaa ja miten se integroidaan asiaosaamiseen, monilla ohjelmointiin voi liittyä matikkaa ja erilaisten matemaattisten tai tilastotieteellisten ohjelmien käyttöä.

Aika harvoin nykyään on roolit näin eriytyneitä. Meille ainakin palkataan vain lähinnä "Full Stack Developereita", jotka tekee ihan kaikkea.

Minä olen ollut kahdessa eri yrityksessä, molemmissa oli full stack koodareita, backend koodareita, frontend koodareita, DevOps tyyppejä ja testaajia. Olen itse ollut fronttikoodarina ja full stack developerina. Aika paljon työpaikkailmoituksissa haetaan tiettyä osaamista.

Vierailija
194/254 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olet asentanut tuon sovelluskehitysymoäristön, voit kirjoittaa siihen vaikka

/* This is a simple Java program.

FileName : "HelloWorld.java". */

class HelloWorld

{

// Your program begins with a call to main().

// Prints "Hello, World" to the terminal window.

public static void main(String args[])

{

System.out.println("Hello, World");

}

}

Kun käännät tämän, näytölle tulee kirjoitus Hello, World.

Siis jos tämä on hyvä esimerkki ohjelmoinnista yleensä, niin voi hyvää päivää mikä teho per naputettu merkki. Tyhjiä sulkuja vaikka miten päin ihme paikoissa, rivikaupalla tekstiä ja tuloksena Hello, World. Ei käy kateeks koodaajia.

Vierailija
195/254 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kouluttauduin aikoinaan IT-Tradenomiksi ja eihän sillä muuta töitä saanut kuin Service Desk -hommia. Nyt tehnyt näitä hommia jo 13 vuotta. Ja SD:ssäkin on hemmetisti kilpailua, olen ollut vain kahdessa palkallisessa SD:ssä töissä, toki vakituisena, koska työttömyys ja nipotus on luusereille. Sitä ennen olin palkattomassa työharjoittelussa 5 kk, enkä koskaan saanut alalta kesätöitä enkä mitään koulun aikana. Aika pettymys koko IT-ala. Koulussahan koodauksen opetus oli surkeaa ja itsekin yritin opetella, mutta koska en ole matemaattisesti lahjakas, eikä iskä/äiti ole koodaushommissa (varmaan väh. 50 % koodaajista = iskä/äiti opettanut lapsena), niin yritä siinä sitten. Tämän lisäksi missään ei oikein kerrota mitä ohjelmointikieliä pitäisi opetella saadakseen töitä helpoiten. Tässäkin on se, että moni koodaajakin on saanut hyväveli-suhteilla töitä, vaikka nettifoorumeilla toki valehdellaan, että ei mukamas ole lahjakas/vanhempi opettanut tai ei ole saanut suhteilla töitä. Jotenkin noilla koodaajilla on huono itsetunto, koska valehtelevat minkä kerkeävät ja väittävät aina, että "kaikki on omaa ansiotani", vaikka todellakaan ei ole niin...todella ylimielistä porukkaa. Tämän lisäksi kun koodaajat tekevät huonoa työtä, niin eivät joudu ottaa vastuuta, vaan asiakaspalvelu sen palautteen ottaa. Eikä se koodi siitä parane. Koodaushommissa yms. on se huonoa, että koko ajan pitäisi *ilmaiseksi* kehittää itseään, kun yleensä duuneissa työnantaja kouluttaa työn ohella henkilökuntaansa. Eikä alalla todellakaan ole mitään henkilöstöpulaa, paitsi halvoista, nuorista työntekijöistä, joilla kuitenkin pitäisi olla 10 vuoden kokemus ja osaaminen valmiiksi. Taitaa moni koodaaja olla vain käynyt kouluja ja sitten koodaushommat eka työ, niin eivät tajua, että muissa töissä ei huijata, vaan työnantaja kouluttaa työtehtäviin. SD-hommat siitä hyvä, että työnantaja kouluttaa kyllä hommiin, niin kuin *normaalisti* tulisi olla. Palkka itselläni päälle 3k brutto (leppoista päivystystä, edellinen työpaikka oli työn määrältään päin vastainen ja palkka surkea) ja kyllä sillä pärjää, varsinkin kun harrastaa laillista verosuunnittelua. Sinänsä kyllä koulutus menee hukkaan, koska ilman hyväveli-suhteita tai superhyviä taitoja valmiiksi ei oikein alalta tahdo saada noita hyväpalkkaisia töitä. Suosittelen aina kaikille, etteivät mene it-alalle töihin. On huono ala ja alalle on pesiytynyt paljon kaikenlaista laiskaa pöhisijää ja myös kaiken maailman sisäänpäin kääntyvät kuppikunnat ovat normi alalla.

Vierailija
196/254 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodaaminen mitään työtä ole, istutaan vaan neukkarissa kampaviineripalavereissa.

Vierailija
197/254 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kouluttauduin aikoinaan IT-Tradenomiksi ja eihän sillä muuta töitä saanut kuin Service Desk -hommia. Nyt tehnyt näitä hommia jo 13 vuotta. Ja SD:ssäkin on hemmetisti kilpailua, olen ollut vain kahdessa palkallisessa SD:ssä töissä, toki vakituisena, koska työttömyys ja nipotus on luusereille. Sitä ennen olin palkattomassa työharjoittelussa 5 kk, enkä koskaan saanut alalta kesätöitä enkä mitään koulun aikana. Aika pettymys koko IT-ala. Koulussahan koodauksen opetus oli surkeaa ja itsekin yritin opetella, mutta koska en ole matemaattisesti lahjakas, eikä iskä/äiti ole koodaushommissa (varmaan väh. 50 % koodaajista = iskä/äiti opettanut lapsena), niin yritä siinä sitten. Tämän lisäksi missään ei oikein kerrota mitä ohjelmointikieliä pitäisi opetella saadakseen töitä helpoiten. Tässäkin on se, että moni koodaajakin on saanut hyväveli-suhteilla töitä, vaikka nettifoorumeilla toki valehdellaan, että ei mukamas ole lahjakas/vanhempi opettanut tai ei ole saanut suhteilla töitä. Jotenkin noilla koodaajilla on huono itsetunto, koska valehtelevat minkä kerkeävät ja väittävät aina, että "kaikki on omaa ansiotani", vaikka todellakaan ei ole niin...todella ylimielistä porukkaa. Tämän lisäksi kun koodaajat tekevät huonoa työtä, niin eivät joudu ottaa vastuuta, vaan asiakaspalvelu sen palautteen ottaa. Eikä se koodi siitä parane. Koodaushommissa yms. on se huonoa, että koko ajan pitäisi *ilmaiseksi* kehittää itseään, kun yleensä duuneissa työnantaja kouluttaa työn ohella henkilökuntaansa. Eikä alalla todellakaan ole mitään henkilöstöpulaa, paitsi halvoista, nuorista työntekijöistä, joilla kuitenkin pitäisi olla 10 vuoden kokemus ja osaaminen valmiiksi. Taitaa moni koodaaja olla vain käynyt kouluja ja sitten koodaushommat eka työ, niin eivät tajua, että muissa töissä ei huijata, vaan työnantaja kouluttaa työtehtäviin. SD-hommat siitä hyvä, että työnantaja kouluttaa kyllä hommiin, niin kuin *normaalisti* tulisi olla. Palkka itselläni päälle 3k brutto (leppoista päivystystä, edellinen työpaikka oli työn määrältään päin vastainen ja palkka surkea) ja kyllä sillä pärjää, varsinkin kun harrastaa laillista verosuunnittelua. Sinänsä kyllä koulutus menee hukkaan, koska ilman hyväveli-suhteita tai superhyviä taitoja valmiiksi ei oikein alalta tahdo saada noita hyväpalkkaisia töitä. Suosittelen aina kaikille, etteivät mene it-alalle töihin. On huono ala ja alalle on pesiytynyt paljon kaikenlaista laiskaa pöhisijää ja myös kaiken maailman sisäänpäin kääntyvät kuppikunnat ovat normi alalla.

Noh, jos et osaa koodata, niin sitten plan B. Ja mikäs siinä.

Itse eksyin opiskeluaikana koodariksi lähinnä hyvän matematiikan osaamisen kautta ilman sen kummempaa aiempaa osaamista. Toki tässä on sittemmin tullut tutuksi hajautetut käyttöjärjestelmät, algoritmit ja tietoliikenneprotokollat. Ilman tuota osaamista ei oikeastaan edes ole koodari vaan taivaanrannan maalari. Siis se että tuottaa koodia ymmärtämättä koko prosessia onnistuu toki mutta rajoittaa tekemistä paljon. Tämä näkyy myös palkkapussissa. Omani 6k ja pidän itseäni alipalkattuna osaamiseen nähden. Tosin hommat ovat mielenkiintoisia ja kestän sillä pienen palkkani.

Vierailija
198/254 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse eksyin opiskeluaikana koodariksi lähinnä hyvän matematiikan osaamisen kautta ilman sen kummempaa aiempaa osaamista. Toki tässä on sittemmin tullut tutuksi hajautetut käyttöjärjestelmät, algoritmit ja tietoliikenneprotokollat. Ilman tuota osaamista ei oikeastaan edes ole koodari vaan taivaanrannan maalari. Siis se että tuottaa koodia ymmärtämättä koko prosessia onnistuu toki mutta rajoittaa tekemistä paljon. Tämä näkyy myös palkkapussissa. Omani 6k ja pidän itseäni alipalkattuna osaamiseen nähden. Tosin hommat ovat mielenkiintoisia ja kestän sillä pienen palkkani.

"Omani 6k ja pidän itseäni alipalkattuna osaamiseen nähden. Tosin hommat ovat mielenkiintoisia ja kestän sillä pienen palkkani."

Ja taas olin oikeassa koodaajien ylimielisyydestä. Onneksi ei tarvitse kestää tuollaisten ihmisten seuraa työpaikalla! Eikä oikeastaan kenenkään, kun teen melkein täyttä etää. Seuraavaksi varmaan kerrot omistavasi Teslan! :D

Vierailija
199/254 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Omani 6k ja pidän itseäni alipalkattuna osaamiseen nähden. Tosin hommat ovat mielenkiintoisia ja kestän sillä pienen palkkani."

Ja taas olin oikeassa koodaajien ylimielisyydestä. Onneksi ei tarvitse kestää tuollaisten ihmisten seuraa työpaikalla! Eikä oikeastaan kenenkään, kun teen melkein täyttä etää. Seuraavaksi varmaan kerrot omistavasi Teslan! :D

Ei tässä ole kyse ylimielisyydestä vaan osaamisesta. Mitä vaikeampi ongelma, sitä kalliimpi on se asiantuntija, joka ongelman osaa ratkaista.

Ja jos ongelman ratkaisu on triviaalia, niin hintalappu on lähellä nollaa. Tällöin ei juuri tarvita osaamista joten kuka tahansa voi hoitaa homman. Ylimielisyyttä tämä ei ole vaan pikemminkin kyseessä on kysynnän ja tarjonnan laki.

Vierailija
200/254 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö olla matikkanero osatakseen koodata?

Riippuu mitä koodaa. Olen koodannut työkseni 20 vuotta ja vain yhden kerran tarvinnut varsinaisesti matematiikkaa. Silloin sain asiakkaalta jostain julkaisusta otetun kuvan ja mun piti pelkän kuvan perusteella muodostaa yhtälö, jolla käyttäjän syöttämistä arvoista piirretään samanlaista käppyrää koordinaatistoon kuin mitä kuvassa oli. 

Minä olen koodannut työkseni 25 vuotta ja olen useinkin tarvinut matematiikkaa. Viimeksi tarvitsin vektoreiden ristituloa. Sellainen koodari(=suurin osa) joka ei tiedä mikä ristitulo on, ei olisi sitä käyttänyt(ja tehnyt jonku paskan kötöstyksen) ja olisi täällä palstalla selittämässä kuinka ei ole koskaan tarvinut matematiikkaa. Juu, ei sitä matematiikkaa "tarvi" jos sitä ei osaa. Ei muurahainenkaan tarvi matikkaa.

Pitää ensin osata ennen kuin voi ymmärtää että nyt tässä tarvii. Toisaalta on varmaan paljon UI-koodausta jne jossa matematiikkaa ei juurikaan tarvita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan