Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä koodaaminen on?

Vierailija
11.06.2020 |

Mitä koodaaminen tarkoittaa? Mitä siis ihminen, joka koodaa tekee? Onko se sama kuin ohjelmistosuunnittelu? Mitä kotikoneella voi koodata?

Aukko sivistyksessä, enkä kehtaa keneltäkään kysyä, enkä edes tunne juuri ketään joka osaisi vastata.

Kommentit (254)

Vierailija
221/254 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei pidä koodaamisesta. Vain heikkolahjaiset joutuvat alalle.

Vierailija
222/254 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on nykyään "kodaamista"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/254 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö olla matikkanero osatakseen koodata?

Ei välttämättä matikkanero, mutta samanlaista loogista ajattelua koodaaminen vaatii kuin mitä yleensä matemaattisesti lahjakkailla ihmisillä on. Yleensä kulkee koodarit on matemaattisia ihmisiä. 

Juuri tämän takia minusta ei olisi koodariksi. Saattaisin kyllä muuten tykätäkin tuollaisesta työstä, mutta matemaattinen en ole ja koulussakin tykkäsin kielistä ja inhosin matematiikkaa.

Vierailija
224/254 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hemmetin tylsää tietokoneella istumista. Ei sovi oikeastaan kenellekään. Vaatii päätä ja hermoja.

No mikä on tylsää itse kullekin. Itse olin koulussa ilman suurempaa vaivannäköä kympin oppilas. Pääsin yliopistoon ensi yrittämällä. Tykkäsin tietojenkäsittelyn opiskelusta ja valmistuttuani koodasin työkseni jonkin aikaa. Sitten ohjelmistoprojektien vetäminen alkoi kiinnostaa enemmän. Ja sillä tiellä olen edelleen. Rakastan haasteita ja uuden oppimista. Sytyn kun sanotaan, että joku projekti on vaikea tai mahdoton. Olisi hirveän tylsää tehdä jotain missä ei tarvitsisi haastaa päätään ja hermojaan. Mulla on erittäin hyvä stressinsietokyky. Viimeisimmän projektini tuotosta käyttää miljoona suomalaista viikottain, joten koen, että työlläni on merkitystä. Olen keski-ikäinen nainen. Työn bonus on se, että kyllä tästä varsin kivasti maksetaan.

Vierailija
225/254 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussahan koodauksen opetus oli surkeaa ja itsekin yritin opetella, mutta koska en ole matemaattisesti lahjakas, eikä iskä/äiti ole koodaushommissa (varmaan väh. 50 % koodaajista = iskä/äiti opettanut lapsena), niin yritä siinä sitten. Tämän lisäksi missään ei oikein kerrota mitä ohjelmointikieliä pitäisi opetella saadakseen töitä helpoiten. Tässäkin on se, että moni koodaajakin on saanut hyväveli-suhteilla töitä, vaikka nettifoorumeilla toki valehdellaan, että ei mukamas ole lahjakas/vanhempi opettanut tai ei ole saanut suhteilla töitä.

Jätin viestistä vain osat, joita haluan kommentoida.

Opetuksesta ensinnäkin. Koodaus ei oikein ole sellainen asia, mitä opetetaan kädestä pitäen. Olen itse opiskellut nyt vuoden yliopistolla ja hyvin tavallinen resepti tuntuu olevan, että kurssimateriaali ja tehtävät on verkossa. Opiskelet materiaalia omaan tahtiin, teet tehtäviä omaan tahtiin, etsit netistä lisätietoa ongelmatilanteissa, kyselet kurssin Discord-kanavalla neuvoja toisilta jne. Ei ole mitään sellaista, että olisi luento, jossa opettaja puhuu ja oppilaat kuuntelee. Joillain kursseilla voi olla lyhyitä opettajan tekemiä videopätkiä. 

Koodia naputtelet keskenäsi ja lähetät serverille, joka joko hyväksyy sen tai ei hyväksy. Hyvällä tuurilla saat virheilmoituksen, joka kertoo millä tavalla koodi menee pieleen. Huonolla tuurilla serveri kertoo, minkälaisella syötteellä koodi antaa väärän vastauksen. Kyllä siinä suurin osa työstä tehdään yksin, vaikka toki asioita puidaan myös Discordissa toisten opiskelijoiden ja ohjaajien kanssa. Liveohjaustakin on tarjolla, mutta ei siitäkään ole iloa, jos et osaa edes kysyä mitään järkevää. Perusasiat on opeteltava itse sen oppimateriaalin ja Internetistä löytyvän tiedon pohjalta ja kokeilemalla, mikä toimii ja mikä ei.

Ei yksinkertaisesti ole mitään sellaista, että isä/äiti opetti, koska ei koodaamista voi opettaa toiselle. Isä/äiti voi ehkä neuvoa siinä kohtaa, kun sulla on koodi, mutta se ei toimi niin kuin haluaisit, etkä ymmärrä miksi se toimii niin kuin toimii. Eikä työpaikkoja saa suhteilla, vaan osaamisella. Suhteiden kautta voi kuulla jostain tarjolla olevasta työpaikasta. Tai opintojen kautta voi olla joku projekti, jonka kautta yritys saa käsitystä opiskelijoiden osaamisesta ja tarjoaa töitä sitä kautta. Mutta aina siinä on pohjalla se oma osaaminen, mikä pitää itse hankkia. Ei siihen ole muuta keinoa kuin ajan käyttäminen siihen opetteluun. Lahjakkaammat saattaa oppia nopeammin, mutta ei niistä lahjakkaistakaan mitään guruja tule ilman kovaa työtä.

Toivottua osaamista voi hakea työpaikkailmoituksista. Käsittääkseni Python on nykyisin se valtakieli, millä aloitetaan ja Helsingin yliopiston ohjelmoinnin peruskurssit on myös Pythonilla. Tein itse viime kesänä nuo MOOCit ja niissä oli todella matala aloituskynnys: https://ohjelmointi-23.mooc.fi/  Kurssia voi ruveta tekemään, kunhan ensin rekisteröityy opiskelualustalle. Kaikki ohjeet ja oppimateriaali on verkossa ja ensimmäisen kolmen viikon tehtävät voit koodata suoraan selaimeen. Neljännen viikon materiaalissa on ohjeet VSCoden asennukseen omalle koneelle ja muu tarvittava, mitä pitää tehdä että voit koodata VSCodessa ja ladata sitä kautta koodit suoraan serverille testattavaksi. Minä IT-ummikko selvisin noilla ohjeilla hyvin, joten sinulle on varmasti helppo nakki asentaa nuo tarvittavat ohjelmat ja kilkkeet.

Youtubessa on myös tosi hyviä opetusvideoita vaikka kuinka paljon, mutta ei niistä oikein ole iloa, jos ei ole perusteet ensin hanskassa. Jos suorittaa noi MOOCit ensin, niin sen jälkeen saa jo enemmän irti niistä eri videoista, missä neuvotaan tekemään jotain tiettyä asiaa.

Vierailija
226/254 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni saa koulussa väärän kuvan koodaamisesta. Se tuntuu sellaselta loputtomalta rivien ähräämiseltä, vaikka parhaimmillaan se on silloin, kun siitä rivistä alkaa muodostuun se lopullinen toimiva tuote. Sitä varten mä ainakin elän tälle työlle. Alun tyhjän ruudun jaksaa, kun on vaan onnistumisia jo takana ja epävarmuus poistunu. Ei tää oo mitään hirveetä matikkaneroilua, vaan ihan maalaisjärkeä sovellettuna tietokonekielelle. Joillakin vaan kauhee tarve pitää yllä jotain ihme kuvaa teräsmies-koodareista.

Parhautta on tää vapaus. Joskus tikkaa näppistä 48 h putkeen ja joskus en tee töitä kolmeen viikkoon. Lomillakin saan olla rauhassa ja kun on isompi firma, niin en ole käytännössä lainkaan yhteydessä asiakkaisiin, vaan niiden narinat tulee myynnin kautta.

Vierailija
227/254 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kouluttauduin aikoinaan IT-Tradenomiksi ja eihän sillä muuta töitä saanut kuin Service Desk -hommia. Nyt tehnyt näitä hommia jo 13 vuotta. Ja SD:ssäkin on hemmetisti kilpailua, olen ollut vain kahdessa palkallisessa SD:ssä töissä, toki vakituisena, koska työttömyys ja nipotus on luusereille. Sitä ennen olin palkattomassa työharjoittelussa 5 kk, enkä koskaan saanut alalta kesätöitä enkä mitään koulun aikana. Aika pettymys koko IT-ala. Koulussahan koodauksen opetus oli surkeaa ja itsekin yritin opetella, mutta koska en ole matemaattisesti lahjakas, eikä iskä/äiti ole koodaushommissa (varmaan väh. 50 % koodaajista = iskä/äiti opettanut lapsena), niin yritä siinä sitten. Tämän lisäksi missään ei oikein kerrota mitä ohjelmointikieliä pitäisi opetella saadakseen töitä helpoiten. Tässäkin on se, että moni koodaajakin on saanut hyväveli-suhteilla töitä, vaikka nettifoorumeilla toki valehdellaan, että ei mukamas ole lahjakas/vanhempi opettanut tai ei ole saanut suhteilla töitä. Jotenkin noilla koodaajilla on huono itsetunto, koska valehtelevat minkä kerkeävät ja väittävät aina, että "kaikki on omaa ansiotani", vaikka todellakaan ei ole niin...todella ylimielistä porukkaa. Tämän lisäksi kun koodaajat tekevät huonoa työtä, niin eivät joudu ottaa vastuuta, vaan asiakaspalvelu sen palautteen ottaa. Eikä se koodi siitä parane. Koodaushommissa yms. on se huonoa, että koko ajan pitäisi *ilmaiseksi* kehittää itseään, kun yleensä duuneissa työnantaja kouluttaa työn ohella henkilökuntaansa. Eikä alalla todellakaan ole mitään henkilöstöpulaa, paitsi halvoista, nuorista työntekijöistä, joilla kuitenkin pitäisi olla 10 vuoden kokemus ja osaaminen valmiiksi. Taitaa moni koodaaja olla vain käynyt kouluja ja sitten koodaushommat eka työ, niin eivät tajua, että muissa töissä ei huijata, vaan työnantaja kouluttaa työtehtäviin. SD-hommat siitä hyvä, että työnantaja kouluttaa kyllä hommiin, niin kuin *normaalisti* tulisi olla. Palkka itselläni päälle 3k brutto (leppoista päivystystä, edellinen työpaikka oli työn määrältään päin vastainen ja palkka surkea) ja kyllä sillä pärjää, varsinkin kun harrastaa laillista verosuunnittelua. Sinänsä kyllä koulutus menee hukkaan, koska ilman hyväveli-suhteita tai superhyviä taitoja valmiiksi ei oikein alalta tahdo saada noita hyväpalkkaisia töitä. Suosittelen aina kaikille, etteivät mene it-alalle töihin. On huono ala ja alalle on pesiytynyt paljon kaikenlaista laiskaa pöhisijää ja myös kaiken maailman sisäänpäin kääntyvät kuppikunnat ovat normi alalla.

Noh, jos et osaa koodata, niin sitten plan B. Ja mikäs siinä.

Itse eksyin opiskeluaikana koodariksi lähinnä hyvän matematiikan osaamisen kautta ilman sen kummempaa aiempaa osaamista. Toki tässä on sittemmin tullut tutuksi hajautetut käyttöjärjestelmät, algoritmit ja tietoliikenneprotokollat. Ilman tuota osaamista ei oikeastaan edes ole koodari vaan taivaanrannan maalari. Siis se että tuottaa koodia ymmärtämättä koko prosessia onnistuu toki mutta rajoittaa tekemistä paljon. Tämä näkyy myös palkkapussissa. Omani 6k ja pidän itseäni alipalkattuna osaamiseen nähden. Tosin hommat ovat mielenkiintoisia ja kestän sillä pienen palkkani.

"Omani 6k ja pidän itseäni alipalkattuna osaamiseen nähden. Tosin hommat ovat mielenkiintoisia ja kestän sillä pienen palkkani."

Ja taas olin oikeassa koodaajien ylimielisyydestä. Onneksi ei tarvitse kestää tuollaisten ihmisten seuraa työpaikalla! Eikä oikeastaan kenenkään, kun teen melkein täyttä etää. Seuraavaksi varmaan kerrot omistavasi Teslan! :D

Ei tässä ole kyse ylimielisyydestä vaan osaamisesta. Mitä vaikeampi ongelma, sitä kalliimpi on se asiantuntija, joka ongelman osaa ratkaista.

Ja jos ongelman ratkaisu on triviaalia, niin hintalappu on lähellä nollaa. Tällöin ei juuri tarvita osaamista joten kuka tahansa voi hoitaa homman. Ylimielisyyttä tämä ei ole vaan pikemminkin kyseessä on kysynnän ja tarjonnan laki.

On se oikeasti ylimielistä valittaa noin hyvästä palkasta. Ja jos et nykyisellä työnantajalla mielestäsi saa tarpeeksi hyvää palkkaa, niin vaihda työnantajaa, äläkä kitise nykyisellä työpaikallasi. Niin minäkin sain vaihdettua työnantajaa ja palkka nousi sen myötä ihan mukavasti. Kaikista ärsyttävimpiä ihmisiä ovat ne, jotka eivät ole tyytyväisiä mihinkään. Näköjään koodaajien keskuudessa yleinen asenne. Eikä mikään yllätys...

Osaatko lukea vai onko ymmärryksessä vikaa? Pidän työtäni mielekkäänä ja siksi teen tätä. Onko palkkani pieni vai iso on subjektiivinen kokemus. Jollekin se voi olla iso ja joku voi pitää työtäni jopa turhana. Tosiasia on että olen tavallaan korvaamaton. Vaikka työnantaja palkkaisi 20 intialaista tekemään minun työtäni, niin lopputulos olisi tuhoon tuomittu. Eikä tämä ole mitään ylimielisyyttä vaan 25 vuoden kokemusta omasta alastani. Olen pätevä koodari ja tästä ylpeä mutta en ylimielinen.

Muut saavat olla mitä ovat vaikka sitten service deskin neuvojia. Jokainen taplaa tavallaan.

Viestistäsi paistaa lähinnä se, että taidat olla jonkin tason narsisti. :D Ja vielä enemmän ylimielisempi kuin mitä aluksi luulin.

Vierailija
228/254 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä tuossa on? Vaikuttaa yhtä kiinnostavalta kuin katsoa maalin kuivumista.

Totta, mutta palkka onkin huikea, joten kummasti kiinnostaa... Esim. hoitsun palkkaan verrattuna vähintään viisinkertainen.

Siis mitävitttua täällä taas joku selittää uskomatonta skeidaa?!?!??

Koodarin palkka on ehkä 1,3 - 1,7 kertaa hoitsun palkan, noin keskimäärin. Ja vuorolisiä, ikälisiä yms. ei koodarin hommissa tunneta. Raha on sama vaikka koodaisit yöllä, ja jos ikää on yli 40v saati yli 50v, niin siitä kannattaa koodarin olla hiljaa, koska ikä voi johtaa kengänkuvaan muutosneuvotteluissa ( vaikkei se laillista olekaan).

Kukavitttu oikeasti levittää jatkuvasti tätä valhetta, että koodarit revitään töihin vaikka olis mikä, ja että koodareille maksetaan miljoonia?

Vierailija
229/254 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kouluttauduin aikoinaan IT-Tradenomiksi ja eihän sillä muuta töitä saanut kuin Service Desk -hommia. Nyt tehnyt näitä hommia jo 13 vuotta. Ja SD:ssäkin on hemmetisti kilpailua, olen ollut vain kahdessa palkallisessa SD:ssä töissä, toki vakituisena, koska työttömyys ja nipotus on luusereille. Sitä ennen olin palkattomassa työharjoittelussa 5 kk, enkä koskaan saanut alalta kesätöitä enkä mitään koulun aikana. Aika pettymys koko IT-ala. Koulussahan koodauksen opetus oli surkeaa ja itsekin yritin opetella, mutta koska en ole matemaattisesti lahjakas, eikä iskä/äiti ole koodaushommissa (varmaan väh. 50 % koodaajista = iskä/äiti opettanut lapsena), niin yritä siinä sitten. Tämän lisäksi missään ei oikein kerrota mitä ohjelmointikieliä pitäisi opetella saadakseen töitä helpoiten. Tässäkin on se, että moni koodaajakin on saanut hyväveli-suhteilla töitä, vaikka nettifoorumeilla toki valehdellaan, että ei mukamas ole lahjakas/vanhempi opettanut tai ei ole saanut suhteilla töitä. Jotenkin noilla koodaajilla on huono itsetunto, koska valehtelevat minkä kerkeävät ja väittävät aina, että "kaikki on omaa ansiotani", vaikka todellakaan ei ole niin...todella ylimielistä porukkaa. Tämän lisäksi kun koodaajat tekevät huonoa työtä, niin eivät joudu ottaa vastuuta, vaan asiakaspalvelu sen palautteen ottaa. Eikä se koodi siitä parane. Koodaushommissa yms. on se huonoa, että koko ajan pitäisi *ilmaiseksi* kehittää itseään, kun yleensä duuneissa työnantaja kouluttaa työn ohella henkilökuntaansa. Eikä alalla todellakaan ole mitään henkilöstöpulaa, paitsi halvoista, nuorista työntekijöistä, joilla kuitenkin pitäisi olla 10 vuoden kokemus ja osaaminen valmiiksi. Taitaa moni koodaaja olla vain käynyt kouluja ja sitten koodaushommat eka työ, niin eivät tajua, että muissa töissä ei huijata, vaan työnantaja kouluttaa työtehtäviin. SD-hommat siitä hyvä, että työnantaja kouluttaa kyllä hommiin, niin kuin *normaalisti* tulisi olla. Palkka itselläni päälle 3k brutto (leppoista päivystystä, edellinen työpaikka oli työn määrältään päin vastainen ja palkka surkea) ja kyllä sillä pärjää, varsinkin kun harrastaa laillista verosuunnittelua. Sinänsä kyllä koulutus menee hukkaan, koska ilman hyväveli-suhteita tai superhyviä taitoja valmiiksi ei oikein alalta tahdo saada noita hyväpalkkaisia töitä. Suosittelen aina kaikille, etteivät mene it-alalle töihin. On huono ala ja alalle on pesiytynyt paljon kaikenlaista laiskaa pöhisijää ja myös kaiken maailman sisäänpäin kääntyvät kuppikunnat ovat normi alalla.

Itse eksyin opiskeluaikana koodariksi lähinnä hyvän matematiikan osaamisen kautta ilman sen kummempaa aiempaa osaamista. Toki tässä on sittemmin tullut tutuksi hajautetut käyttöjärjestelmät, algoritmit ja tietoliikenneprotokollat. Ilman tuota osaamista ei oikeastaan edes ole koodari vaan taivaanrannan maalari. Siis se että tuottaa koodia ymmärtämättä koko prosessia onnistuu toki mutta rajoittaa tekemistä paljon. Tämä näkyy myös palkkapussissa. Omani 6k ja pidän itseäni alipalkattuna osaamiseen nähden. Tosin hommat ovat mielenkiintoisia ja kestän sillä pienen palkkani.

"Omani 6k ja pidän itseäni alipalkattuna osaamiseen nähden. Tosin hommat ovat mielenkiintoisia ja kestän sillä pienen palkkani."

Ja taas olin oikeassa koodaajien ylimielisyydestä. Onneksi ei tarvitse kestää tuollaisten ihmisten seuraa työpaikalla! Eikä oikeastaan kenenkään, kun teen melkein täyttä etää. Seuraavaksi varmaan kerrot omistavasi Teslan! :D

Ei tässä ole kyse ylimielisyydestä vaan osaamisesta. Mitä vaikeampi ongelma, sitä kalliimpi on se asiantuntija, joka ongelman osaa ratkaista.

Ja jos ongelman ratkaisu on triviaalia, niin hintalappu on lähellä nollaa. Tällöin ei juuri tarvita osaamista joten kuka tahansa voi hoitaa homman. Ylimielisyyttä tämä ei ole vaan pikemminkin kyseessä on kysynnän ja tarjonnan laki.

On se oikeasti ylimielistä valittaa noin hyvästä palkasta. Ja jos et nykyisellä työnantajalla mielestäsi saa tarpeeksi hyvää palkkaa, niin vaihda työnantajaa, äläkä kitise nykyisellä työpaikallasi. Niin minäkin sain vaihdettua työnantajaa ja palkka nousi sen myötä ihan mukavasti. Kaikista ärsyttävimpiä ihmisiä ovat ne, jotka eivät ole tyytyväisiä mihinkään. Näköjään koodaajien keskuudessa yleinen asenne. Eikä mikään yllätys...

Osaatko lukea vai onko ymmärryksessä vikaa? Pidän työtäni mielekkäänä ja siksi teen tätä. Onko palkkani pieni vai iso on subjektiivinen kokemus. Jollekin se voi olla iso ja joku voi pitää työtäni jopa turhana. Tosiasia on että olen tavallaan korvaamaton. Vaikka työnantaja palkkaisi 20 intialaista tekemään minun työtäni, niin lopputulos olisi tuhoon tuomittu. Eikä tämä ole mitään ylimielisyyttä vaan 25 vuoden kokemusta omasta alastani. Olen pätevä koodari ja tästä ylpeä mutta en ylimielinen.

Muut saavat olla mitä ovat vaikka sitten service deskin neuvojia. Jokainen taplaa tavallaan.

Viestistäsi paistaa lähinnä se, että taidat olla jonkin tason narsisti. :D Ja vielä enemmän ylimielisempi kuin mitä aluksi luulin.

Olen eri, mutta lainaamasi tyyppi puhuu asiaa. Itse en enää osaa koodata, koska en ole pitänyt sitä osaamistani ajan tasalla. Luen koodia kyllä kohtuu sujuvasti. Sen sijaan projekti- ja tuotehallinnan parissa olen laajentanut kokemustani monimutkaisempiin kokonaisuuksiin. Ymmärrän ohjelmointiprojektien lainalaisuudet ja metodit syvällisesti. Minuakaan ei voi intialainen korvata, koska työni vaatii suomen äidinkielentasoista osaamista sekä sen ymmärtämistä kuinka tuotteet istuvat suomalaiseen yhteiskuntaan ja lainsäädäntöön. Palkka on reilusti yli 6000, mutta silti se on ihan keskitasoa tai jopa pienehkö tässä hommassa.

Rivikoodarista voi ponnistaa moneen suuntaan, se ohjelmoinnin perustuntemus pohjalla antaa hyvät lähtökohdat. Kyse ei siis ole jonkun tietyn ohjelmointikielen osaamisesta vaan laajemmasta asiasta.

Vierailija
230/254 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta lainaamasi tyyppi puhuu asiaa. Itse en enää osaa koodata, koska en ole pitänyt sitä osaamistani ajan tasalla. Luen koodia kyllä kohtuu sujuvasti. Sen sijaan projekti- ja tuotehallinnan parissa olen laajentanut kokemustani monimutkaisempiin kokonaisuuksiin. Ymmärrän ohjelmointiprojektien lainalaisuudet ja metodit syvällisesti. Minuakaan ei voi intialainen korvata, koska työni vaatii suomen äidinkielentasoista osaamista sekä sen ymmärtämistä kuinka tuotteet istuvat suomalaiseen yhteiskuntaan ja lainsäädäntöön. Palkka on reilusti yli 6000, mutta silti se on ihan keskitasoa tai jopa pienehkö tässä hommassa.

Rivikoodarista voi ponnistaa moneen suuntaan, se ohjelmoinnin perustuntemus pohjalla antaa hyvät lähtökohdat. Kyse ei siis ole jonkun tietyn ohjelmointikielen osaamisesta vaan laajemmasta asiasta.

Välillä palkan päälle tulee bonuksia, mutta mitään vuoro- tai ikälisiä ei tunneta. Matkustusaika ei ole palkallista ja muutenkin välillä pitää venyä ilman lisäliksoja.

Vierailija
231/254 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodaaminen on sellaista, että odotellaan pari viikkoa, josko asiakas saisi tunnukset niiden Microsoftin paskajärjestelmiin tehtyä ja auki, että voisi ehkä tehdäkin jotain.

Vierailija
232/254 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkin taas pelkkää valitusta. On varmasti olemassa monia muitakin, eri alojenkin hommaa, joissa täytyy osata asioita joita muut eivät osaa, ja silti palkka on varmasti surkeampi. Ja sitten kun valittaa omasta palkastaan, niin kannattaa ottaa huomioon, että työnantajalle työntekijä maksaa väh. 1.5x sen bruttopalkan verran. Näiden valittajien kannattaisi perustaa oma firma ja yrittää myydä työtään sitä kautta paremman tienestin toivossa, jos kerran kuvittelevat olevansa niin korvaamattomia. Kannattaisi muutenkin miettiä, että osinkojen kautta saat parempaa nettoa kuin tuloilla, jos tienaa jotain yli 6000 € kk bruttoa. Parempi siirtää pääomaa vaikka osinko-osakkeisiin kuin maksaa älyttömästi tuloveroa ja sivukuluja sosialisteille.

Vierailija
233/254 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin koodarina puoli vuotta kunnes koeaika päättyi ja sain potkut. En tiedä mitä tekisin nyt. Koodausta teen nyt vain harrasteena .

Vierailija
234/254 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä tuossa on? Vaikuttaa yhtä kiinnostavalta kuin katsoa maalin kuivumista.

Totta, mutta palkka onkin huikea, joten kummasti kiinnostaa... Esim. hoitsun palkkaan verrattuna vähintään viisinkertainen.

Siis mitävitttua täällä taas joku selittää uskomatonta skeidaa?!?!??

Koodarin palkka on ehkä 1,3 - 1,7 kertaa hoitsun palkan, noin keskimäärin. Ja vuorolisiä, ikälisiä yms. ei koodarin hommissa tunneta. Raha on sama vaikka koodaisit yöllä, ja jos ikää on yli 40v saati yli 50v, niin siitä kannattaa koodarin olla hiljaa, koska ikä voi johtaa kengänkuvaan muutosneuvotteluissa ( vaikkei se laillista olekaan).

Kukavitttu oikeasti levittää jatkuvasti tätä valhetta, että koodarit revitään töihin vaikka olis mikä, ja että koodareille maksetaan miljoonia?

No eniten tienaavat tekoälytutkijat tienaa yli miljoonan osakepalkkioiden kanssa, mut ne on kyllä ihan ääripoikkeustapauksia.

Nuoret ja kyvykkäät opiskelijat tuntuvat saavan hyvin töitä opintojen oheen. Ja sitten on kysyntää myös kovan tason osaajille. Mutta toisaalta jos sattuu olemaan työtön kovan tason osaaja, niin työn saanti on (ainakin netistä luetun perusteella) nihkeää. 

Se ekan työpaikan saaminen tuntuu olevan monelle vaikeaa. Kun ei riitä, että osaat, pitäisi myös osata kertoa siitä osaamisestaan oikealla tavalla ja osata vastata oikealla tavalla työhaastattelussa. Alalla on paljon autisteja, joilla järki kyllä leikkaa, mutta sosiaalinen kömpelyys vaikeuttaa työn saamista.

Vierailija
235/254 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 PRINT"HELLO WORLD!"

20 END

KESÄTERKUIN,

COMMODORE 64

Vierailija
236/254 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja rivikoodarinakin (=tiimin jäsen, jolla ei yhtään alaista) voi tienata todella hyvin, jos on hyvä koodaaja ja työskentelee yrityksessä, jossa on palkanmaksukykyä. Saan poikkeuksetta kasan alapeukkuja, kun kerron mitä mieheni tienaa rivikoodaajana, joten tyydyn sanomaan vain, että palkka on suurempi kuin mitä Vauva-palstalaiset suostuvat uskomaan.

Palkanmaksukykyä on sellaisilla yrityksillä, joilla on oma tuote. Kun sitä koodaajien tekemää koodia myydään miljoonia kappaleita, niin niille koodaajillekin on varaa maksaa.

Vierailija
237/254 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koodaaminen = ohjelmointi

Juuri näin, kun tulee uus tyttis, sen koodaamiseen menee hetki joskus kaksi.

Koodaamista tällöin helpottaa kun selvittää koodattavan kohteen specsit

Vierailija
238/254 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodaaminen on sitä, kun tehdään virheitä, joita sitten korjataan.

Vierailija
239/254 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika huono koodaamaan, mutta olen hyvä suunnittelija (designer). Voiko nettisivustojen käyttöliittymien suunnittelussa ja sitten niiden lähettämistä muille koodattavaksi tienata, vai pitää myös osata tuo koodaamis development-puoli? Osaako langan koodarit sanoa tästä mitään?

Vierailija
240/254 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodaamista on hyvin montaa erilaista "suuntausta" itse olen data-analyytikko ja pidän tätäkin yhtenä koodauksen alalajina, koska väännän paljon koodia Pythonilla ja R:llä, joilla joko tuotan itse visualisointeja tai raportteja tai ne ovat osa jonkun muun lopullista tuotetta. Tämä vaatii tosin paljon matemaattista osaamista, sillä teen paljon erilaisia hyvinkin mutkikkailta sriptejä, jotka käyttävät muunmuassa teksinlouhintaa, tilastollista ennustamista, mittateoriaa jne. riippuen tapauksesta. 

Työni ei ole pelkkää koneella istumista, vaan hyvinkin monipuolista; toisinaan käydään jopa "ykköset yllä" johtoryhmässä esittelemässä lopputuloksia. Toisinaan taas saatetaan istua jossain hyvin epämuodollisessa ideariihessä miettimässä, miten tietty projekti voisi käyttää dataa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä