Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinusta ok, jos tyttäresi jolla vasta on alkanut menkat joutuu mennä koulussa unisex-vessaan??

Vierailija
11.06.2020 |

Ei saa mitään yksityisyyttä muuta kuin sellaisen koppimallisen wc, jossa käsihanat yhteisessä unisex-aulassa. ja kaikki kuukautissiteiden rapinat kuuluvat yläasteikäisille wc-kopin takana kärkkyville naureskeleville pojille. Tähänkö on tultu, että sukupuolet koitetaan häivyttää ja ei enää anneta tytöille ja naisille wc-rauhaa? Kyllähän siinä ahdistusta saadaan aikaan.

Kommentit (191)

Vierailija
161/191 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole Ok.

Minusta on järkyttävää miten keskustelussa unohdetaan kuinka herkkää aikaa se nuoruus on ja kuinka herkkää se nuorisokulttuuri on.

Helppo sano, että no sanokaa että se on normaalia ja opettakaa niille ettei kiusaa.

Siinä iässä kiusaamiseen riittää ihan pienikin asia ja varsinkin murrosikään liittyvät asiat on kauhean jänniä. Kaikista jännimpiä niille joiden järki ei ole vielä kehittynyt samaa vauhtia kropan ja muiden kanssa.

Jos nyt teinipoika kokee olevansa tyttö ja sitten tunne validoidaan että ei tule hänelle toiseuden tunnetta niin miksi se aran naiseksi syntyneen tytön tunne siitä että haluaisi yksityisyyttä on jotenkin vähemmän validi? Sille voi sanoa että äläs nyt kun se on ihan luonnollista. Jos se luokan adhd seremoniamestari poika sitten nauraa kaikille että sulla on meeeenkat öhö öhö ja niin sanot vaan sille että soo soo, se on ihan luonnollista.

Kyllä nyt mennään osittain aika metsään.

(N30, ja tykkään itsekin yksityisyydestä käydä vessassa. Jos ei ole privaattikopin mahdollisuutta työpaikalla kun on menkat ja maha menee sekaisin niin kyllä se ahdistusta aiheuttaa.

Ja ihan turhaan, laittakaa ees pari kunnon koppia please, ne voi olla unisex kun yks käy kerralla niissä.)

Vierailija
162/191 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaakohan tää poikia niin paljon, kuin palstahusteerikot tuntuvat olettavan? Vähän karaistumista pikkukakaroille nyt. Tytöille siis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/191 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis missä on sellaisia unisex-vessoja, joissa on ylhäältä ja alhaalta avoimia koppeja? Itse olen törmännyt vain sellaisiin, jotka ovat ihan kunnon umpinaisia koppeja/huoneita. Ensimmäisiä inhoan ihan yhdenkin sukupuolen vessoina. Jälkimmäisissä en näe mitään ongelmaa olivat ne sitten unisex tai ei.

Vierailija
164/191 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unisex-vessat on ok siinä tapauksessa, jos ne ovat ihan yksittäisiä wc-huoneita käsienpesualtaineen. Tuollaiset joukkokopit ei todellakaan! 

Vierailija
165/191 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis missä on sellaisia unisex-vessoja, joissa on ylhäältä ja alhaalta avoimia koppeja? Itse olen törmännyt vain sellaisiin, jotka ovat ihan kunnon umpinaisia koppeja/huoneita. Ensimmäisiä inhoan ihan yhdenkin sukupuolen vessoina. Jälkimmäisissä en näe mitään ongelmaa olivat ne sitten unisex tai ei.

Esim. Helsingin uudessa Oodi-kirjastossa wc:t ovat unisex mallia ja ovista todellakin näkyy ja kuuluu läpi ja ovien alaosissa on monen sentin rako. Yksittäiset, kunnollisella ovella varustetut unisex-vessat olisivat ihan ok. 

Vierailija
166/191 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö, tuota noin oon itte kolmekymppinen nainen ja kyllä meillä oli ala-ja yläasteella ihan unisex-vessat! En pitänyt asiaa mitenkään ongelmana! :D ei siis ollut mitään pisuaaririvistöä, vaan ihan vessakopit, joissa oli siis lukittava, suljettava ovi joka oli ylhäältä kattoon asti ja alhaalta lattiaan. Kyllähän siitä läpi kuului äänet, mutta entäs sitten?? Niitä vessoja oli tyyliin seitsemän-kahdeksan kappaletta vierekkäin, ja eikai kukaan siinä ihan oven takana möllötä kuuntelemassa korva kiinni ovessa!?

Vieläkö kuukautisiin liitetään sitä turhaa häpeää, että esim. On noloa, jos vessasta kuuluu kuukautissiteen rapinaa, tai tamponia ei kehdata kaivaa repusta vessakäyntiä varten??? Oikeestaan nää asiat on sellaisia, jotka pitäisi normalisoida. Tytöille tulee menkat murrosiässä, no big deal!

Vierailija
167/191 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööö, tuota noin oon itte kolmekymppinen nainen ja kyllä meillä oli ala-ja yläasteella ihan unisex-vessat! En pitänyt asiaa mitenkään ongelmana! :D ei siis ollut mitään pisuaaririvistöä, vaan ihan vessakopit, joissa oli siis lukittava, suljettava ovi joka oli ylhäältä kattoon asti ja alhaalta lattiaan. Kyllähän siitä läpi kuului äänet, mutta entäs sitten?? Niitä vessoja oli tyyliin seitsemän-kahdeksan kappaletta vierekkäin, ja eikai kukaan siinä ihan oven takana möllötä kuuntelemassa korva kiinni ovessa!?

Vieläkö kuukautisiin liitetään sitä turhaa häpeää, että esim. On noloa, jos vessasta kuuluu kuukautissiteen rapinaa, tai tamponia ei kehdata kaivaa repusta vessakäyntiä varten??? Oikeestaan nää asiat on sellaisia, jotka pitäisi normalisoida. Tytöille tulee menkat murrosiässä, no big deal!

Ihania täti-neuvoja :) Ajattelitko noin myös silloin kun sulla alkoi omat menkat ja harjoittelit eri siteiden ja tamponien laittoa ja välillä totesit, että ei helvetti tää pysy paikallaan ja tää on nyt vuotanut ohi jne.? ;)

Vierailija
168/191 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. Helsingin uudessa Oodi-kirjastossa wc:t ovat unisex mallia ja ovista todellakin näkyy ja kuuluu läpi ja ovien alaosissa on monen sentin rako. Yksittäiset, kunnollisella ovella varustetut unisex-vessat olisivat ihan ok. 

Olen käyttänyt noita Oodin vessoja ja itse mielsin ne suljetuiksi kopeiksi. Eikö ne ole tällaisia: https://1.bp.blogspot.com/-bZQSCazhX5A/XXKL-6iOv8I/AAAAAAAAIWg/1mEfI-7l…? Avoimilla kopeilla tarkoitan tällaisia: https://www.partitionsandstalls.com/images/dynamicslideshow/slides/xpar…. Onko missään tuollaisia unisex-vessoja?

Vierailija
169/191 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihania täti-neuvoja :) Ajattelitko noin myös silloin kun sulla alkoi omat menkat ja harjoittelit eri siteiden ja tamponien laittoa ja välillä totesit, että ei helvetti tää pysy paikallaan ja tää on nyt vuotanut ohi jne.? ;)

Mun mielestä just kamalinta vähättelyä ja tunteiden mitätöimistä on ollut aina se että sanotaan että mikä siinä on niin kamalaa, tai että sehän on ihan luonnollista, tai älä niistä naurajista valita, tai mitä sitten jos rapisee ja joku kuulee.

No kyllä se mitään. Nykyään rapistelen siteet auki ihan reippaasti niin että koko koppiriviin kuuluu ei haittaa mutta nuorena haittasi, ja kokemuksen mukaan montaa muutakin haittaa.

Myös, aiemmin mainittu pointti että on se pojillekin kiva paikka mennä sinne vessaan jos siellä rivissä kikattaa koulun suositut tytöt ja sitten kattoo päästä varpaisiin.

Se murrosikä on muutenkin vaikeaa ja herkkää useimmille, ei sitä tarvitse vaikeuttaa vielä vessa-ahdistuksella.

Vierailija
170/191 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt noita Oodin vessoja ja itse mielsin ne suljetuiksi kopeiksi. Eikö ne ole tällaisia: https://1.bp.blogspot.com/-bZQSCazhX5A/XXKL-6iOv8I/AAAAAAAAIWg/1mEfI-7l…? Avoimilla kopeilla tarkoitan tällaisia: https://www.partitionsandstalls.com/images/dynamicslideshow/slides/xpar…. Onko missään tuollaisia unisex-vessoja?

Ovat tuolta väliltä. Ei tuollaista puolen metrin aukkoa vaan sellainen monen sentin rako, kuten juuri äsken kirjoitin.

Vierailija
171/191 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kai ne menkat nyt kolmekymppisille on ihan normaalia!!! Olet elänyt yli puolet elämästäsi menkkojen kanssa, niin on kai siinä vuosien aikana nyt tottunut siihen siteiden vaihtamiseen jne. ja sen osaisi tehdä vaikka silmät kiinni. Mut nyt puhutaan teinitytöistä, joilla on juuri alkaneet ne menkat ja kaikki siihen liittyvä on ihan uutta ja vaatii opettelua. Tsiisus, todellakin tuollainen älytön täti-neuvoo -kommentti!

Vierailija
172/191 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat tuolta väliltä. Ei tuollaista puolen metrin aukkoa vaan sellainen monen sentin rako, kuten juuri äsken kirjoitin.

Tuo laittamani kuva on Oodista... Nimenomaan etsin sieltä kuvan, koska en itse mieltänyt noita avoimiksi kopeiksi.

Vierailija
173/191 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa pojista on ihan normaaleja, mutta joka yläkoulussa on ainakin se yksi hieman vähä-älyinen, adhd:sta ja vielä todentamattomasta psykopatiasta tai narsismista kärsivä kiusaaja k-pää, jolle normit ja sivistyneen yhteiskunnan pelisäännöt eivät meinaa mitään. Tällainen 14v kiimakalle samassa vessassa 14v tyttöjen kanssa on vain yksinkertaisesti todella paska idea.

Ja joukossa tyhmyys tiivistyy helposti. Jos yksi keksii, että on kiva kurkkia ja kiusata tyttöjä helposti se saa muitakin siihen mukaan, vaikka yksittäin olisivatkin ihan fiksuja.

Vierailija
174/191 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kiva, jos tamponi tai side tippuu vahingossa lattialle ja poika tai mies huomaa sen, kun koppivessoissahan ovet eivät edes yletä lattiaan asti vaan raosta näkyy jalat ja wc-lattiaa.

Miksi miehet ja pojat eivät saisi nähdä siteitä ja tamponeja? Jääkö niiden näkemisestä traumoja?

Oletko idiootti? Pojat voivat juoruilla kavereilleen välitunnilla: "Tytillä tippu side vessassa heheheheeeeeee" Ja vaikka nämä asiat olisivat normaaleita nykysukupolville, niin murrosikäisille ne ovat kuitenkin usein noloja, uusia, jännittäviä ja herättävät juuri tämänkaltaisia reaktioita. 

Niin. Poikia kun on mahdotonta opettaa tavoille. Mitä sitten jos Tytin side tippuu vessassa? Meidän kaikkien velvollisuus nuoria kohtaan on opettaa, että siinä ei ole mitään naureskeltavaa eikä naureskeleminen ym. pceily ole mitenkään ymmärrettävää ja ok. Jos asia ei mene perille, sitten naureskelijoita ojennetaan ja opetetaan käyttäytymään. Ja Tytille opetetaan, ettei hänellä ole mitään syytä hävetä.

Huoh. Meillä kaikilla on velvollisuus antaa tilaa ja yksityisyyttä, että nuori voi ITSE päättää minkälaista tietoa hän haluaa itsestään jakaa. Kuukautiset ovat yksi näistä. Vaikka kuinka jankutat niiden kaaliin, kuinka iiihanaa tuo murrosikä ja siihen liittyvät veren vuodot ovat, saattaa ne nuorta itseään silti hävettää ja ahdistaa. Sekin on ihan NORMAALIA. Silloin pitää kunnioittaa sitä halua pitää tuollaiset intiimit asiat yksityisinä. Kammottavia on nuokin opettajat, jotka pakottavat lapset suihkuun toisten eteen, samoin pakolliset uintireissut nakuiluineen olivat vähän niin ja näin. Helppohan se on puhua tuollaisia, kun aikuisilla ei taida edes olla mitään sellaista tilannetta, että hänet voitaisiin pakottaa tuollaisiin tilanteisiin vasten tahtoaan. Nuorille se sitten onkin ok.

Minä olen 90-luvun lapsi, enkä itse ainakaan muista että minuakaan olisi tuolloin kasvatettu mihinkään "häpeäkulttuuriin". Siltikin vitutti ja hävetti, enkä olisi vanhemmille niistä itse halunnut puhua, vaikkei minulle osoitettu mitenkään, että niissä olisi jotain pahaa.

Vierailija
175/191 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, monenko sentin raot siellä on? Tai monenko sormen levyisiksi ne arvioisit? Pitäähän se ilma jotenkin siellä kopissa vaihtua, koska ei jokaiseen koppiin varmasti aleta rakentamaan omaa iv-tuloa ja -lähtöä.

Vierailija
176/191 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätin juuri, että aijon systemaattisesti alaa antamaan palautetta sellaisiin paikkoihin, joissa näen olevan vain unisex vessoja. Siis jos ne on sitä luokkaa iso huone ja pikkuruiset kopit.

Vierailija
177/191 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän lasten koulussa ei ollut erikseen tyttöjen ja poikien vessoja 2001 kun esikoinen aloitti koulun. Ei ole koskaan maininnut että asia olisi mitenkään ahditanut. Onko teillä kotona erikseen miesten ja naisten vessat? Asia on lapsille täysin luonnollinen.

Asia ei ole luonnollinen suurimmalle osalle suomalaisista. Viimeistään teini-iässä yhteisvessat alkavat ahdistaa. Kiva tytöillä mennä koppivessasta verisiä käsiä pesemään yhteiseen aulaan jossa vesihanat ja miehet kusemassa pisulaareihin vehjettänsä esittäen ja kusiroiskeet lattialla haisemassa.

Olen nainen, enkä ole koskaan törmännyt yleisessä wc-tilassa toiseen naiseen, jolla olisi siteen vaihdosta veriset sormet. En ymmärrä miten tällainen olisi mahdollistakaan sidettä tai tamponia vaihtaessa? Eihän sitä verta niin paljoa sentään tule, eikä se siteestä tai tamponista mihinkään roisku, vaan on imeytynyt pumpulikerrokseen. Ainoa tilanne jossa verta saattaisi joutua käsiin on kuukautiskupin vaihto, mutta eihän kukaan koululainen sellaista käytä, sehän on vasta täysi-ikäiselle sopiva väline. Taitaa olla lähinnä pelon lietsontaa tuollainen verisistä sormista kauhistelu.

Kaikkien menkat eivät ole samanlaiset kuin sinulla. Joillain voi ihan oikeasti valua sitä menkkaverta valtoimenaan ja sormet ja vaatteet likaantua. Ja jos näin voi käydä ihan aikuisille naisille niin todellakin voi käydä teineillekin, jotka vasta opettelevat elämään menkkojen kanssa. Ei todellakaan ole kiva nuorena teinityttönä joutua unisex wc koppiin poikien ja miesten kuunnellessa toisissa kopeissa ja aulassa.

Poikien ja miesten kuunnellessa? Siis onko ongelma nyt veriset sormet vai kuuleminen (ilmeiseti siteen rapinan)? Nuohan ovat kaksi eri asiaa, ja toisen eli veriset sormet voi tavallaan ymmärtää, jos sitä nyt edes tapahtuu, mutta äänien eli siteen rapisemisen pelkääminen on kyllä järjetöntä. Se perustuu vain häpeään sekä luonnollisten ruumiintoimintojen ja naisellisuuden täyteen peittelyyn ja häivyttämiseen normaalista arjesta. On hieman eri juttu, jos luokkakaverit näkevät eritteitä jonkun käsissä kuin että kuulevat pienen rasahduksen vessakopista. Veri, ulosteet jne. ovat toki normaali asia nekin, mutta ymmärrettävästi niitä ei tarvitse kenellekään toiselle esitellä. Jokin ns. ääniin vetoaminen on kuitenkin mielestäni kummallista, ja osoittaa tietynlaista elämästä vieraantumista ja jopa hysteerisyyttä.

Omatkin kuukautiseni ovat vaihdelleet elämän varrella melkoisesti, mutta uskallan väittää että suurimmalla osalla nuoria kouluikäisiä tyttöjä ei ole mitään ihmeempiä vuotohäiriöitä, jotka johtaisivat esim. hallitsemattomaan sotkeentumiseen siteen vaihdon yhteydessä. Tulee yhä mieleen, että tästä asiasta pelottelevat ovat joko miestrolleja jotka eivät tiedä kuukautisista mitään, tai sitten omaa fysiologiaansa vielä yhä aikuisenakin häpeileviä naisia. 

Naisten väittäminen hysteerisiksi, kun näkemys eroaa omasta onkin sitten jo aika vanha juttu :)

Nyt on puhuttu teineistä. Kuukautisten alkaminen ei ole heille mikään elämästä vieraantumisen paikka, vaan uusi asia ja suuri muutos elämässä. Intiimit asiat saavat hävettää heitä, ilman että kenelläkään on oikeus tulla urputtamaan mistään väärästä asenteesta tai häpeästä. Ei yksinkertaisesti kuulu muille.

Olen aika varma, että tuo siteen rapinan ahdistus on tuttua lähes jokaiselle naiselle jossakin vaiheessa elämää.

Vierailija
178/191 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kiva, jos tamponi tai side tippuu vahingossa lattialle ja poika tai mies huomaa sen, kun koppivessoissahan ovet eivät edes yletä lattiaan asti vaan raosta näkyy jalat ja wc-lattiaa.

Miksi miehet ja pojat eivät saisi nähdä siteitä ja tamponeja? Jääkö niiden näkemisestä traumoja?

Oletko idiootti? Pojat voivat juoruilla kavereilleen välitunnilla: "Tytillä tippu side vessassa heheheheeeeeee" Ja vaikka nämä asiat olisivat normaaleita nykysukupolville, niin murrosikäisille ne ovat kuitenkin usein noloja, uusia, jännittäviä ja herättävät juuri tämänkaltaisia reaktioita. 

Niin. Poikia kun on mahdotonta opettaa tavoille. Mitä sitten jos Tytin side tippuu vessassa? Meidän kaikkien velvollisuus nuoria kohtaan on opettaa, että siinä ei ole mitään naureskeltavaa eikä naureskeleminen ym. pceily ole mitenkään ymmärrettävää ja ok. Jos asia ei mene perille, sitten naureskelijoita ojennetaan ja opetetaan käyttäytymään. Ja Tytille opetetaan, ettei hänellä ole mitään syytä hävetä.

Huoh. Meillä kaikilla on velvollisuus antaa tilaa ja yksityisyyttä, että nuori voi ITSE päättää minkälaista tietoa hän haluaa itsestään jakaa. Kuukautiset ovat yksi näistä. Vaikka kuinka jankutat niiden kaaliin, kuinka iiihanaa tuo murrosikä ja siihen liittyvät veren vuodot ovat, saattaa ne nuorta itseään silti hävettää ja ahdistaa. Sekin on ihan NORMAALIA. Silloin pitää kunnioittaa sitä halua pitää tuollaiset intiimit asiat yksityisinä. Kammottavia on nuokin opettajat, jotka pakottavat lapset suihkuun toisten eteen, samoin pakolliset uintireissut nakuiluineen olivat vähän niin ja näin. Helppohan se on puhua tuollaisia, kun aikuisilla ei taida edes olla mitään sellaista tilannetta, että hänet voitaisiin pakottaa tuollaisiin tilanteisiin vasten tahtoaan. Nuorille se sitten onkin ok.

Minä olen 90-luvun lapsi, enkä itse ainakaan muista että minuakaan olisi tuolloin kasvatettu mihinkään "häpeäkulttuuriin". Siltikin vitutti ja hävetti, enkä olisi vanhemmille niistä itse halunnut puhua, vaikkei minulle osoitettu mitenkään, että niissä olisi jotain pahaa.

Muakin ahdisti kun kutosluokan leirikoulussa piti mennä yhdessä suihkuun ja saunaan. Sitten sainkin kommenttia että mitä sä siitä välität, eihän sulla edes ole mitään mitä nähdä?

Se oli kamalaa nuorelle tytölle jota jo valmiiksi ahdisti kun ei ollut kehittynyt vielä niin fyysisesti, ja toiset tytöt oli.

Vierailija
179/191 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suhtauduin kuukautisiin ja naiseksi tulemiseen rennosti, ei hävettänyt mikään. Mulla on kuitenkin teini-ikäinen tytär, joka on hyvin häveliäs, kuukautisista puhutaan kuiskaten ja vain minun (äidin) kanssa. Itse aloittelin tuon ikäisenä seksielämää, tyttärelläni ei ole mitään kiirettä sen kanssa, eikä halua edes puhua sellaisesta. Kunnioitan tyttäreni halua yksityisyyteen. Unisex-vessat on huono ajatus. Itselleni on ihan yksi lysti, mutta toiset ovat herkempiä.

Vierailija
180/191 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme