Onko sinusta ok, jos tyttäresi jolla vasta on alkanut menkat joutuu mennä koulussa unisex-vessaan??
Ei saa mitään yksityisyyttä muuta kuin sellaisen koppimallisen wc, jossa käsihanat yhteisessä unisex-aulassa. ja kaikki kuukautissiteiden rapinat kuuluvat yläasteikäisille wc-kopin takana kärkkyville naureskeleville pojille. Tähänkö on tultu, että sukupuolet koitetaan häivyttää ja ei enää anneta tytöille ja naisille wc-rauhaa? Kyllähän siinä ahdistusta saadaan aikaan.
Kommentit (191)
Ei ole ok vaan hyvin nöyryyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Unisex vessoista tulisi luopua!
Pippelit ja pimpit kuuluu eri vessoihin!
Mun tytär käyttää kuukuppia, josta ei kuulu ääniä. Ja mitä sitten vaikka kuuluisikin. Menkat on normaalia elämää, ei salassapidettävä kammotus niin kuin aloittajamies luulee. Kyllä ne pojat kestää sen, että heille kerrotaan menkoista. Setämiehet ehkä ei kestä.
Mun ala-asteella oli jo 90-luvulla unisex-vessat, mutta ne olivat yksittäisiä koppeja. Mulla alkoi menkat vasta ala-asteen jälkeen, mutta joillain toki oli jo ala-asteella enkä muista, että vessa-asiassa olisi mainittu olevan mitään ongelmaa kenellekään. Toisaalta jos oli, niin hän ei varmaan siitä puhunut... Koulujen isot monikoppiset vessat ovat lähtökohtaisesti aika pelottavia paikkoja kyllä. Itse muistan kyllä enemmän sitä ongelmaa, että tilan huono kunto ja likaisuus ällötti, kuin nolousongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Pelottava ajatus, mitä kaikkea tytöt joutuvatkaan sietämään vielä menkkojen lisäksi. Unisex wc poistoon!
Meillä 2000-luvun alussa oli yksittäiset unisex-vessat. Olivat mukavia ja yksityisiä. Ei tainnut edes moniloosheja olla.
Vierailija kirjoitti:
Täh, miksi normaaleista asioista pitäisi ahdistua?
EIkös vain ihmetytäkin, etteivät ihmiset lorottele ja pusaa torttua ihan kaikkien nähden, vaikka ihan normaaleja asioitahan ne ovat. Vai voiko ahdistuminen joistakin asioista olla normaalia...?
Joskus heteronormatiivisena aikana miehet ja naiset toimittivat intiimit tarpeensa ilman pelkoa vastakkaisen sukupuolen häirinnästä, mutta näinä seksuaalisen vapautumisen ja homoseksuaalien olemassaolon tunnustamisen aikoina niin ei voi enää tapahtua, koska samasta sukupuolisista kiinnostuneille on vaikea järjestää omia WC- yms. tiloja vastaavin tarkoitusperin. Niinpä kaikki käyttävät "tasa-arvoisesti" unisex-vessaa eikä kukaan asiasta päättävä suostu edes tunnustamaan ymmärtävänsä, miksi joskus on miehille ja naisille ollut omat WC-tilat.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu pojille, onko tytöillä alkanut menkat vai ei. Tuo on todella nöyryyttävää. Tytöille ja naisille pitäisi olla omat vessat.
Miksi vain tytöille ja naisille, onko tämä taas sitä kuuluisaan vihervasemmistolaista tasa-arvoa, jossa miehillä ja pojilla ei ole mitään oikeuksia?
Samat vessat kaikille, tai ei kenellekään.
Sitten se armeija, kertokaapa kuinka tasa-arvoinen se on miehiä kohtaan, mutta tässähän ei ole epäkohtaa, koska se koskee vain valkoisia suomalaisia miehiä.
Ei.