Ei henkilöllisyystodistusta
Minkälaisella ihmisellä ei ole henkilöllisyystodistusta, siis passia tai kuvallista henkilökorttia? Miten pystyy pärjäämään ilman näitä ehkä pelkällä ajokortilla?
Kommentit (30)
Ihmisellä, joka ei matkusta, sairasta eikä käytä alkoholia/käy baareissa.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti on pärjännyt pelkällä kelakortilla 72 vuotta.
eli ap kysymykseen vastaus on iäkäs henkilö.
Ajokortti on kelvannut aika pitkään jopa pankissa henkilöllisyystodistuksena. Ei toki enää pariin vuoteen ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Matkustuksen ymmärrän, mutta miten henkkari liittyy sairastamiseen tai alkoholin juomiseen / baarissa käyntiin? Jälkimmäiseen toki liittyy iän todistaminen, joka onnistuu vaikka ajokortilla edelleen, mutta toki ilman sitäkin tuo on hankalaa. Mutta jossain vaiheessahan iän myötä sitten ei henkkareita enää tarvitse kysellä...
Mummoni käytti henkilötodistuksena omaa vaariaan, jota kuljetti narussa kuin ilmapalloa. Vaari oli siis aika kevyt. Kun he menivät rohtoja ostamaan, niin vaari aina apteekissa kuulutti "tämä minun likka se on jo täysi-ikäinen", eikä yksikään farmaseutti epäillyt tämän asian paikkansapitävyyttä. Menettely toimi mainiosti myös herättäjäjuhlilla ja sairaalan heräämössä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole tehnyt mitään pankkiasiointia tuona aikana? Pankkien ei pitäisi hyväksyä Kela-korttia asiointiin.
Miksi, oi miksi et tykännyt tarinasta? Hoopo!
Sellaisella, joka ei tiedä, ettei ajokortti ole nykyisin enää virallinen henkilöllisyystodistus.
Sellaisella, joka on niin p.a. että se vajaan 50 euron investointi passin tai henkilökortin hankkimiseksi 5v välein on liikaa. Ja jos sitä henkkaria oikeasti tarvitsee vain kerran tai kaksi sen 5v aikana, ei köyhä raaski siihen vähiä rahojaan laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko äidilläsi pankkitunnukset? Onko hän tehnyt edunvaltuutussopimuksen tulevia aikoja varten? Omalla isällä ei ollut mitään, sai sairauskohtauksen muutamaa päivää ennen kuin oli tarkoitus mennä poliisilaitokselle hankkimaan henkkarit. Voi varjele, miten vaikeaa isän asioita oli hoitaa sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholiin ja baareihin ei henkkareita tarvitse, jos on hiemankaan ikää yli rajojen. Ei ole noin 15 vuoteen kysytty papereita. Toisaalta silloinkin näytin ajokorttia, kun kysyttiin.
Eikö pankissa edelleen joihinkin asioihin ajokortti käy? Siis muihin kuin verkkopankkitunnusten hakemiseen?
Olen pärjännyt toistaiseksi ilman, edellinen henkkari vanheni joitain vuosia sitten, enkä tainnut sitä tarvita kertaakaan.
Kaupassa ei henkkaria näin vanhalta kysellä, ja siellä kuten postissakin käy ajokortti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole tehnyt mitään pankkiasiointia tuona aikana? Pankkien ei pitäisi hyväksyä Kela-korttia asiointiin.
Kuvallinen kelakortti kelpaa tilin avaukseen ja tiettyihin muihin asioihin, tosin ei kaikkiin tilitemppuihin. Paras kuponki, ei tarvitse uusia, kelpaa kuolemaan asti. Jos passia hakee, voi joutua tenttiin.
Minkälainen? Minä olen pärjännyt. Laskuni maksan nettipankissa. Ostokseni maksan visaelektronilla. Missään mun ei tarvitse todistaa kuka olen. Ihan turha menoerä eläkeläiselle hommata henkkarit. Ja se on aikamoinen prosessi jos ja kun sen hommaisin. Jonkunhan pitäisi tulla todistajaksi että olen se kuka väitän olevani. Kela-kortilla mennään, sillä saa apteekista lääkkeet.481
Vierailija kirjoitti:
Ajokortti on kelvannut aika pitkään jopa pankissa henkilöllisyystodistuksena. Ei toki enää pariin vuoteen ollenkaan.
No kyllä se ajokortti käy edelleen käytännössä lähes joka paikassa henkilöllisyystodistuksena. Pankkiin on ehkä hyvä ottaa passi tai henkilöllisyystodistus mutta muuten ei niitä juuri tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi ei, mutta kun on asunnut koko ikänsä 2000 ihmisen paikkakunnalla ei ne pankin kassalla paljoa kysele.
Vierailija kirjoitti:
Sellaisella, joka ei tiedä, ettei ajokortti ole nykyisin enää virallinen henkilöllisyystodistus.
Onko koskaan ollutkaan ja toisaalta harvassa paikassa tuo vaikuttaa. Ainoa mikä itselle tulee mieleen on passilähetyksen hakeminen. Olisikohan pankki viimeksi kaivannut virallista henkilöllisyystodistusta?
Kyllä jokaisella suomalaisella pitäisi olla voimassa oleva kuvallinen henkilökortti.
Olipa minkä ikäinen tahansa.
Koskaan ei voi tietää, millaiset poikkeusolot saattaa tulla. Koronavirus on hyvä esimerkki siitä.
Samanlainen voi olla jokin suuri luonnonmullistus tai muuten sekavat olot, jolloin tietyissä tilanteissa tarkistetaan jokaisen henkilöllisyys.
Jos ei ole esittää kuvallista henkilöllisyystodistusta tällöin, voi joutua vaikka kaltereiden taakse.
Tämä tuntuu mahdottomalta, mutta näin voi käydä. Eihän kukaan osannut tätä koronaakaan odottaa, kuitenkin siihen on sairastunut miljoonia ympäri maailmaa ja satojatuhansia ihmisiä on kuollut siihen.
Mä pärjäsin melkein kolme vuotta ihan hyvin pelkällä ajokortilla enkä muista milloin sitä ennen olisin käyttänyt olemassa ollutta henkilökorttia. Nyt keväällä piti hankkia, että pääsee asioimaan pankin kanssa, joka ei ole pääasiallinen pankkini. Olen kolmekymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko äidilläsi pankkitunnukset? Onko hän tehnyt edunvaltuutussopimuksen tulevia aikoja varten? Omalla isällä ei ollut mitään, sai sairauskohtauksen muutamaa päivää ennen kuin oli tarkoitus mennä poliisilaitokselle hankkimaan henkkarit. Voi varjele, miten vaikeaa isän asioita oli hoitaa sen jälkeen.
Ei ole pankkitunnuksia ja edunvalvontasopimus tehtiin jo yli 20 vuotta sitten kun isäni kuoli.