Auton akku tyhjänä
Autoon syttyi akku latauksen merkkivalo ja se jäi sitten pihaan seisomaan, kun koronan takia en ole käynyt missään kauempana. Ja vanhan auton huollattaminen on niin rasittavaa... No nyt se ei enää käynnisty ja pitäisi saada siirrettyä se huoltoon. Voinko ostaa jonkin laturin, käynnistysavun tms vai pitääkö tilata hinausauto. Nuo hinaus jne avut on sen verran kalliita, että jokin härpäke voisi olla edullisempi.
Osaako joku neuvoa? Autoni on vanha, joten mitkään hienot sähköjärjestelmät tuskin häiriintyy.
Kommentit (31)
No, voit ostaa laturin juu, mutta akku voi silti olla sökö. Litissä oli latureita muistaakseni alta kahdenkympinkin, mutta niitä tuskin juuri nyt on tarjolla.
Autoliikkeistä löytyy. Tietenkin jos akku on sökö menee rahat "hukkaan"
tai saat sinä tietenkin laturin.
Jos ostat uuden akun, niin sitten varmaan toimii ..
Zinc
Mutta varmaan kaikki noi halvempia kun hinaus ..
Mä käytän akkulaturia. Yhteen autoon mulla oli vaihtoakku. Motonetissä käyt jonku kaa hakemas. Ei oo vaikee
Tietty jos sun akku on finaalissa, niin fiksumpi on uusia se akku, jos meinaat auton korjata, kun ostaa laturi.
Joudut sitten uusimaan akun kuitenkin ..
Zinc
Se ettei akku lataudu voi tietty johtua, että laturikin on rikki ;)
Et käy jonkun vaa hakemassa, vaan katsot sen akun mitat ennenkuin ostat. Kaikki akut ei välttämättä siihen sovi korkeuden tai leveyden puolesta.
Zinc
No kannattaa ostaa akkulaturi jos omistaa autonkin, varsinkin jos ajelee vanhoilla autoilla ja niilläkin harvakseltaan. Tuskin on ensimmäinen kerta kun akku on tyhjä.
Jos lattausvalo syttyi ajaessa, niin luultavasti auton laturissa on nyt jotain häikkää.
Jos se auton käydessä on palanut se akkuvalo silloin kun se viimeksi kävi niin siitä on laturi hajalla, pelkän akun lataamisella pääset ajamaan ehkä muutaman kymmenen kilometriä ja sitten akku on taas tyhjä.
Apuvirralla käynnistäminen ei auta kuin hetken, ellei kaapeleita pidetä kiinni n. 1-2 tuntia toisen auton käydessä että se sinun auton akku ehtii latautua lähes täyteen.
Jos vanha akku ja pystyt sen vaihtamaan niin osta uusi akku, laita se paikalleen ja aja suoraan korjaamolle. Jos akku uudehko tai vaihto mahdotonta ja auton luokse on sähköä saatavilla niin akkulaturilla voi ladata sen akun ja sitten ajaa korjaamolle.
Ääni laturille, tai jos naapuri on avuliasta sorttia niin kaapelit nopein. Netistä löytyy ohjeet kaapeleilla starttaamiseen. Pieni akkulaturi kannattaa kyllä ostaa, ei maksa paljoa esim. Biltemasta. Ei koskaan tiedä milloin taas on lataamista, jos vaikka joku lamppu jäänyt päälle yön yli.
Antaisin mielummin korjaamon vaihtaa akun ja luultavasti siinä latauksessakin on vikaa. Mutta ajattelin, että mikä on helpoin ja halvin tapa saada auto sen verran käyntiin vaivaamatta muita, että pääsen pari kilometriä korjaamolle. Motonetti on lähellä ja sähköä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Et käy jonkun vaa hakemassa, vaan katsot sen akun mitat ennenkuin ostat. Kaikki akut ei välttämättä siihen sovi korkeuden tai leveyden puolesta.
Zinc
Motonetissä antavat automerkin mukaan sulle oikean akun. Ei kande mittailla. Ja lataus riittää aluksi, tarkasta mikä sähkölaite sullon jäänyt päälle.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/455588/CTEK-Yllapitolaturi-MXS-38-12V38A
https://www.motonet.fi/fi/tuote/455515/CTEK-MP-Yllapitolaturi-XS-08-12V…
https://www.motonet.fi/fi/tuote/455592/CTEK-yllapitolaturi-Lithium-XS-1…
Hyvä pitää autossa mukana jos akulla on jo ikää tai tulee ajettua lähinnä vain lyhyitä ajoja jolloin akku
ei ehdi latautua kunnolla. Etenkin talvipakkasilla. Kannatta tsekata myös etukäteen miten laturin saa kiinni akkuun. Nykyautoissa akkuihin ei välttämättä saa hauenleukaliittimiä kiinni, noiden ctek ja vastaavien laturien mukana tulee yleensä omalla liittimellä oleva piuha jonka voi ruuvata akun napoihin jolloin pikaliittimellä saa sit laturin helposti aina tarvittaessa kiinni. Ei ole kallis hankinta ja säästää monelta harmilta.
Vierailija kirjoitti:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/455588/CTEK-Yllapitolaturi-MXS-38-12V38A
https://www.motonet.fi/fi/tuote/455515/CTEK-MP-Yllapitolaturi-XS-08-12V…
https://www.motonet.fi/fi/tuote/455592/CTEK-yllapitolaturi-Lithium-XS-1…
Hyvä pitää autossa mukana jos akulla on jo ikää tai tulee ajettua lähinnä vain lyhyitä ajoja jolloin akku
ei ehdi latautua kunnolla. Etenkin talvipakkasilla. Kannatta tsekata myös etukäteen miten laturin saa kiinni akkuun. Nykyautoissa akkuihin ei välttämättä saa hauenleukaliittimiä kiinni, noiden ctek ja vastaavien laturien mukana tulee yleensä omalla liittimellä oleva piuha jonka voi ruuvata akun napoihin jolloin pikaliittimellä saa sit laturin helposti aina tarvittaessa kiinni. Ei ole kallis hankinta ja säästää monelta harmilta.
Noista APn kannattaa ostaa tuo ensimmäinen, eikä ainakaan missään tapauksessa tuota lithium-mallia normaalille autonakulle. Ja tuon pitää sitten olla kiinni mielellään vuorokauden jos se akku on ihan tyhjä, ennen kuin se on oikeasti ladattu täyteen.
Jos auton oma laturi on kunnossa niin silloin tietysti riittää että on sen verran virtaa että se lähtee käyntiin, moottorin käydessä auton oma laturi lataa jopa n. kymmenkertaisella virralla tuollaiseen pikkulaturiin verrattuna jos akku sitä ottaa vastaan.
Mutta jos se laturi ei toimi niin sitten akku pitää saada oikeasti ladattua täyteen ettei se auto sammu matkalla korjaamolle akun loppuessa.
Kiitos, eli jos käyn ostamassa tuon ekan, lähi-Motonetistä löytyy. Ehtii olla piuhassa vuorokauden, jos saan huomenna illalla latauksen käyntiin.
Kojelaudan valot syttyi vielä, mutta starttimoottori ei oikein jaksanut pyöriä. Toivottavasti lataus onnistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, eli jos käyn ostamassa tuon ekan, lähi-Motonetistä löytyy. Ehtii olla piuhassa vuorokauden, jos saan huomenna illalla latauksen käyntiin.
Kun laitat laturin päälle niin katso että ledi on siinä auton symbolin eikä moottoripyörän kohdalla. Jos moottoripyörän kohdassa on ledi niin paina modea että siirtyy auton kohdalle, muuten akku latautuu paljon hitaammin.
Vierailija kirjoitti:
Et käy jonkun vaa hakemassa, vaan katsot sen akun mitat ennenkuin ostat. Kaikki akut ei välttämättä siihen sovi korkeuden tai leveyden puolesta.
Zinc
Katos vaan, joskus Sinkkikselläkin on jotain järkevää sanottavaa!
Voi olla vuotovirtoja jolloin uudetkin akut kypsyy nopeasti keskuslukko,takakontin valo tai jokin muu.
Ap, akun ikä on keskimäärin 3 vuotta. Jos sulla vielä vanhempi akku, kannattaa ostaa suosiolla uusi.
Akkulaturi tietysti olisi vastaisuuden varalle hyödyllinen hankinta. Tai sitten käynnistyskaapelit, jos sulla on semmoisia tuttuja/naapureita, joilta voisi saada käynnistysapua. Uudehkon auton omistajat eivät ehkä uskalla ottaa "riskiä", mutta joku toinen kotteron omistaja kyllä.
Hei tota sun kannattaa ensin koettaa tosiaan saada apuvirtaa toisesta autosta tai vaihtoehtoisesti ladata se akku kotona laturilla.
Mä suosittelisin tarkistamaan, onko esimerkiksi laturin hihna katkennut, ennen kuin lähtisin tuhlaamaan rahojani uuteen akkuun. Se vikavalo syttyy tosi harvoin siksi, että akku olisi jotenkin sökö ja paljon, paljon useammin siksi, ettei akku ole enää voinut latautua, koska hihna on päsähtänyt.
Jos hihna ja härpäkkeet on kuosissa, senkun ostat vaan akun ja länäät sen sinne itte. Ei todellakaan tarvitse ammattilaista akun vaihtoon, helpoin autonhuoltohomma maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et käy jonkun vaa hakemassa, vaan katsot sen akun mitat ennenkuin ostat. Kaikki akut ei välttämättä siihen sovi korkeuden tai leveyden puolesta.
Zinc
Motonetissä antavat automerkin mukaan sulle oikean akun. Ei kande mittailla. Ja lataus riittää aluksi, tarkasta mikä sähkölaite sullon jäänyt päälle.
?
Ihme viesti.
Mistä sä tiedät, että ap:n vieressä on motonet.
Akut vanhenee, eikä ole ikuisia. Ei välttämättä vika ole sähkölaitteesta. Voi olla vanha akku tai auton laturi sökö.
Zinc
Kaapelit ja toisesta autosta apuvirtaa. Tai sitten akku laturi ja akku yön yli siihen.