Päiväkodissa työskentelevät!
Olen koulutukseltani lähihoitaja ja työskentelin päiväkodissa parin vuoden ajan noin 5-vuotta sitten. Lopetin kuitenkin hommat, koska ala tuntui liian raskaalta.
Vaihdoin toiselle alalle, mutta nyt on jatko nykyisessä työpaikassa epävarmaa koska koronan takia koko yritys meinaa mennä konkurssiin.
Syksyllä siis joudun luultavasti vaihtamaan työpaikkaa ja mietin että hakisinko töitä myös päiväkodeista. Nykyisellä alalla työllisyystilanne aika huono.
Onko päiväkodeissa sama meno vieläkin eli hoitajia liian vähän suhteessa lapsimäärään? Henkilökunta vedetty äärirajoille ja jaksaminen kaikilla lopussa? Onko mitään ”parannuksia” tullut viimeisen parin vuoden sisällä? :)
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan kunnasta/yrityksestä, mutta ainakin pk-seudulla on menty vain entistä huonompaan suuntaan.
No voi kurja, juuri pk-seudulta työpaikkaa hakisin :(
Hirveä ala. En tajua, miten kukaan menee päiväkotiin töihin.
Ap, entäpä jokin muu hoitoalan työpaikka, kuin päiväkoti? Mitä, jos kyselet sijaisuuksia opiskelujesi aikaisista työssäoppimispaikoista?
Vierailija kirjoitti:
Ap, entäpä jokin muu hoitoalan työpaikka, kuin päiväkoti? Mitä, jos kyselet sijaisuuksia opiskelujesi aikaisista työssäoppimispaikoista?
Työssäoppimispaikkani eivät olleet erityisen mukavia.. :(
Ja parhaiten kuitenkin viihdyn lasten kanssa kuin vaikkapa vanhusten.
Ihan hirveetä. Olen aivan puhki joka päivä ja illalla päätä särkee ja lasten kiljuminen kaikuu päässä. Lauantaisin herään vasta klo15. Yksityisellä puolella meidän hoitajien kuuluu myös joka päivä siivota. Mopata, pestä vessat, pestä lakana ja siivousrätit ym pyykit, hoitaa tiskit, valmistaa aamu- ja välipala ym. lastenhoidon ohessa. "Pienryhmätoimintaa" (jossa voi olla 16lasta) pitää vetää kaksi kertaa päivässä yksin. Arkea ei helpota että kotona odottaa vielä omat lapset ja kotityöt. Olen yksinhuoltaja. Rukoilen että pääsisin muihin töihin. Nyt 5vuotta porskuttanut ja saanut paljon fyysisiä oireita.
Mennyt huonompaan suuntaan Sak aikojen ym tultua. Hoitaja ei pääse välttämättä tauolle koko päivän aikana koko viikon aikana ja viettää aikaa yksin koko lapsiryhmän kanssa jonkin verran. Jos vaan tietäisin mitä tekisi niin vaihtaisin alaa. Olen aivan loppu!
Enpä valitettavasti voi kehua, että yhtään parempaan suuntaan oltaisi menty. Itse oon vielä kuitenkin jaksanut, mutta tähän vaikuttaa työpaikkani poikkeuksellisen hyvä työilmapiiri tosi paljon. Välillä kun viikon tai vaikka muutaman päivänkin on jossain muussa yksikössä hommissa, niin äkkiä huomaa kuinka harvinaislaatuisen hyvä yhteishenki meillä on. Olen varhaiskasvatuksen ope pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hirveetä. Olen aivan puhki joka päivä ja illalla päätä särkee ja lasten kiljuminen kaikuu päässä. Lauantaisin herään vasta klo15. Yksityisellä puolella meidän hoitajien kuuluu myös joka päivä siivota. Mopata, pestä vessat, pestä lakana ja siivousrätit ym pyykit, hoitaa tiskit, valmistaa aamu- ja välipala ym. lastenhoidon ohessa. "Pienryhmätoimintaa" (jossa voi olla 16lasta) pitää vetää kaksi kertaa päivässä yksin. Arkea ei helpota että kotona odottaa vielä omat lapset ja kotityöt. Olen yksinhuoltaja. Rukoilen että pääsisin muihin töihin. Nyt 5vuotta porskuttanut ja saanut paljon fyysisiä oireita.
Lisään vielä että pidän kyllä lapsista kovasti mutta silti joka päivä tuntuu siltä kuin taistelisi elämästä ja kuolemasta suossa. Yritän vain pysyä pinnalla.
Perhepäivähoitajaksi? Ei ole kuin neljä hoitolasta yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Perhepäivähoitajaksi? Ei ole kuin neljä hoitolasta yleensä.
Ne on varhaiskasvatuslapsia nykyään. Ja ex-pph on nykyään kotimuotoisessa varhaiskasvatusyksikössä toimiva varhaiskasvattaja.
Ikävä kyllä työ on edelleen erittäin rankkaa, niin hoitajilla kuin opettajilla. Kummatkin joutuvat toimia äärirajoilla ja jaksamisongelmat ovat tosiaan yleisiä - eikä korona-aika yhtään helpota tilannnetta. Altistumisia tulee, vaikka niistä ei julkisuudessa puhutakaan. Niistä kun ei tarvitse kertoa kuin asianosaisille. JAtkuvasti joudutaan toimia alimiehityksellä ja nyt korona-aikana entistä useammin, sillä henkilökuntaa on paljon poissa flunssaoireiden kanssa, nyt kun joutuu pienistäkin oireista jäämään pois töistä. Keksisin jotain muuta työtä mielummin, tai kokeilisin alaa Seuren tai vastaavien sijaisvälityspalveluiden kautta. Siinähän sen näkee, mitä työ on. Ei se nyt ihan mahdotonta ole, mutta illat ja viikonloput menevät palautumiseen, ja kaikki oma elämä jää vähemmälle.
Ei se työ ole joka paikassa rankkaa. Niitäkin paikkoja on, missä joutuu peukkujakin pyörittelemään, kun on niin paljon henkilökuntaa. Löytyy esim. avustaja tai jopa useampi sekä työkokeilijoita ja muuta ilmaistyövoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Hirveä ala. En tajua, miten kukaan menee päiväkotiin töihin.
Onneksi joku menee. Jos päiväkodin työntekijöistä alkaa tulemaan pulaa niin sitten on pulassa koko yhteiskunta.
Huonompaan. Opettajien sak-aika lisääntyi, joka tarkoittaa sitä että olet ryhmässä entistä enemmän yksin. 0 min suunnitteluaikaa tietenkin, vaikka joudut olemaan paljon yksin ja esim. vetää omaa pienryhmää siinä missä opetkin.
Nykyään lähes joka talossa alkaa olemaan myös sitä että hoitajana teet äärivuorot, toiset toki tykkää mutta itse ainakin inhoan niitä. En halua tulla töihin klo. 6.15 tai vastaavasti olla klo. 17 tai yli saakka, etenkin koska minulla on ne omatkin pienet lapset ja olen yh. Ja sitten sinä olet se joka näkee ne vanhemmat hakutilanteissa ja saat infota kaiken hyvän ja pahan ja saat myös kaikki rutinat niskaasi. Nykyään myös joka ryhmässä on 2 opea ja 1 hoitaja, kun ennen se oli toisinpäin. Suomeksi sanottuna yhdelle hoitajalle jää ihan koiranosa.
Ja siis juu, en tee noita hommia enää ja ei näemmä tee moni muukaan, joka vuosi lähti hoitajia muualle töihin tai opiskelemaan meidänkin yksiköstä. Keksi jotain muuta, ihan oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Oot kyllä oikea arjen sankari että jaksat tommosta karusellia!
Kuulostaa rankalta hommalta vaikkei olisi omia lapsiakaan .
En suosittele päiväkotia kenellekään työpaikaksi, olit sitten hoitaja tai opettaja. Etsi muita töitä. Minäkin etsin kokoajan..olen vakaope.
Vierailija kirjoitti:
Mennyt huonompaan suuntaan Sak aikojen ym tultua. Hoitaja ei pääse välttämättä tauolle koko päivän aikana koko viikon aikana ja viettää aikaa yksin koko lapsiryhmän kanssa jonkin verran. Jos vaan tietäisin mitä tekisi niin vaihtaisin alaa. Olen aivan loppu!
Höpöhöpö ettet muka kahvitauolle pääsisi koko viikon aikana. Avaa suusi, tauko on laissa määrätty. Jokainen meistä on joskus yksin koko lapsiryhmän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
En suosittele päiväkotia kenellekään työpaikaksi, olit sitten hoitaja tai opettaja. Etsi muita töitä. Minäkin etsin kokoajan..olen vakaope.
Jos sinulla on huono työpaikka, niin miksi yleistät sitä koskemaan kaikkia tarhoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on huono työpaikka, niin miksi yleistät sitä koskemaan kaikkia tarhoja?
Kyllähän nuo ongelmat ihan yleisiä ovat ja tiedossa. Ja koskevat yleisesti päiväkoteja. Kun henkilökuntaa on vähän, sijaisia ei saada ( ja laki antaa mahdollisuudenkin noihin ylityksiin mitä on usein), avustajia ei saada ja monet vaatimukset vai kasvavat niin heikkohan tuo työhyvinvointitilanne on.
Riippuu varmaan kunnasta/yrityksestä, mutta ainakin pk-seudulla on menty vain entistä huonompaan suuntaan.