Hyötyykö 36-neliöisestä kaksiosta kukaan muu kuin rakennusfirma?
Katselimme puolison kanssa kaksiota uusista valmistuvista taloista nyt, kun on vähän säästöjä, ja perintöäkin on tullut. Vaan eipä löydy sopivaa. Lähes 60-neliöisestä ei mielellään lähde 40-neliöiseen tai jopa pienempään. Miksi asunnoista tehdään nykyisin niin pieniä?
Kommentit (29)
Jos tehtäisiin suurempia, ei kenelläkään olisi varaa ostaa asuntoa. Pienikin erillinen makuutila on monasti tärkeä, ei niinkään runsaat neliöt.
No mitäs hittoa, moni asuisi mielellään yksin tuollaisessa. Mitä se teidän takapuolia kaivelee?
Vierailija kirjoitti:
Jos tehtäisiin suurempia, ei kenelläkään olisi varaa ostaa asuntoa. Pienikin erillinen makuutila on monasti tärkeä, ei niinkään runsaat neliöt.
Kenelläkään? Tarkoitit varmaan että sinulla.
Ostaja kaksiosta siinä mielessä, että on kuitenkin erillinen makuuhuone verrattuna yksiöön, jonka neliöhinnat jopa kalliimmat, kuin kaksiossa.
Ennen taloihin suunniteltii niitä pieniä asuntoja juuri paskimpiin paikkoihin.
Tyyliin että yksiö pohjakerroksessa, missä kellarikäytävän painava palo-ovi jysähtää vähän väliä kulkijoitten toimesta, yhdellä suunnalla paukkaa mahdollinen pyörävaraston ovi ja kolmannella rappukäytävän alaovi. Jokainen sulkeutuu jysähtämällä.
Mutta ei haittaa as. yhtiötä, kun on ensimmäisen ostajan saanut, niin joku sen jälkeen maksaa kuukausittain yhtiövastikkeen lähes asumiseen kelpaamattomasta tilasta.
Osta suosiolla tilava kaksio vanhasta putkiremontoidusta talosta! Uudesta valmistuvasta ostava ottaa riskin: voi tulla pahoja rakennusvirheitä jotka paljastuvat myöhemmin ja joiden korjaamiseen menee aikaa.
Me muutettiin 76 m2 kaksiosta 54 m2 kaksioon ja tämäkin tuntuu tosi pieneltä. En osaa oikein edes kuvitella miten kaksion saa mahtumaan 40 m2 tilaan.
Kyllä se niin on, että rakennusyhtiöt ottavat ihmisiltä rahat pois. Helsinkiin on tulijoita, ja asunnoista on pula. Miksi tehdä samaan taloon 20 asuntoa, kun mahtuu saa 30 pienempää - ja ostajat maksavat suunnilleen mitä pyydetään?
Kuka kaipaa 60-neliöistä, kun 40-neliöiseenkin saa kaiken tarvittavan, varsinkaan nykyisillä asuntohinnoilla?
Viihdyn 38 neliöisessä kaksiossa keskussa ihan hyvin, kiitos kysymästä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se niin on, että rakennusyhtiöt ottavat ihmisiltä rahat pois. Helsinkiin on tulijoita, ja asunnoista on pula. Miksi tehdä samaan taloon 20 asuntoa, kun mahtuu saa 30 pienempää - ja ostajat maksavat suunnilleen mitä pyydetään?
Tuo sama rakennustyyli on levinnyt ympäri Suomea, vaikka tilaa on enemmän kuin tulijoita. Niitä asuntoja ahdetaan kerrostaloon ihan miten sattuu, eteistä ei ole, on vain kaappi takeille keittiön nurkassa. Ihan käsittämätöntä asiakkaiden halveksuntaa.
Keskustelun aloittajalla ei liene muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa halvemmalle seudulle. Kysyntä ja tarjonta määräävät hintatason uusien asuntojen osalta, ja vanhat maksavat juuri tasan sen, mitä niistä ollaan valmiita maksamaan. Ei tämä sen monimutkaisempaa ole.
Olen itse asunut 34,5 neliön kaksiossa, oikein tilava, paitsi vessa oli todella pieni, hyvä et mahtui kääntymään
Vierailija kirjoitti:
Kuka kaipaa 60-neliöistä, kun 40-neliöiseenkin saa kaiken tarvittavan, varsinkaan nykyisillä asuntohinnoilla?
Ennen kaksi ihmistä asui ihan mukavasti kaksiossa, jossa oli neliöitä n. 63 m2. Ilmeisesti ikisinkut ovat vallanneet asuntomarkkinat.
Vierailija kirjoitti:
Me muutettiin 76 m2 kaksiosta 54 m2 kaksioon ja tämäkin tuntuu tosi pieneltä. En osaa oikein edes kuvitella miten kaksion saa mahtumaan 40 m2 tilaan.
Minä voin, kun nuorena oli pakko asua kun raha ei riittänyt muuhun, mutta asunnossa ei ollut saunaa.
Sen sijaan olen ap:n kanssa samaa mieltä, että 30 neliön kaksiot, 60 neliön kolmiot ja 70 neliön 4 h + k ovat silkkaa rahastusta ja rakennuttajan tarpeesta lähtöisin. Olohuoneessa ei ole ehjää seinää, makuuhuoneeseen mahtuu just ja just vain sänky, säilytystilat minimaaliset ja kodinhoitotilaa ei ole.
Minä olen asunut 36 neliön kaksiossa joka oli virallisesti yksiö. Siinä oli iso kylppäri ja saunakin. Neliöihinsä nähden yllättävän tilava. Enää en tosin haluaisi niin pieneen asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelun aloittajalla ei liene muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa halvemmalle seudulle. Kysyntä ja tarjonta määräävät hintatason uusien asuntojen osalta, ja vanhat maksavat juuri tasan sen, mitä niistä ollaan valmiita maksamaan. Ei tämä sen monimutkaisempaa ole.
Kyllä se on monimutkaisempaa. Rahaa olisi laittaa asuntoon 300 - 400 tuhatta, mutta uudistuotannossa ei ole järkeviä pohjia tarjolla. Lisäksi monessa asunnossa piha on vain pieni terassi, ei ruohoaluetta lainkaan.
Asun nyt yksin 55 m2:n kaksiossa enkä kyllä tätä pienempään muuttaisi.
Hinta.