Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on syy sille, ettet halua eron jälkeen vuoroviikkovanhemmuutta?

Vierailija
09.06.2020 |

Se on tutkimusten mukaan kuitenkin lapsille suotuisin asumisjärjestely.

Kerro vain syy, ei tarvitse ruveta jankkaamaan puolin eikä toisin.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua huolehtia pennuista.

Vierailija
2/67 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tutkimukseen viittaat? Ja mitä tarkoitat "suosituin"?

Itse en halunut viikko-viikko systeemiä. Lapsi mulla muuten, mut joka toinen vkloppu isällään. Isä tervetullut luokseni tai harrastamaan lapsensa kanssa koska vaan, mutta lapsi ei seilaa viikoittain kahden kodin välillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska haluan, että lapsilla on oikeus nähdä kumpaakin vanhempaa vaikka keskellä viikkoa. En halua tilanteeseen, jossa lapsi soittaa voiko tulla kotiin ja joutuisin sanomaan, että ei nyt kun sun pitää olla isän luona.

Vierailija
4/67 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei suosituin, kun suotuisin :D

Sekä Suomessa että Ruotsissa on tutkittu lasten kokemuksia vuoroasumisesta. 

Vierailija
5/67 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en halunut viikko-viikko systeemiä. Lapsi mulla muuten, mut joka toinen vkloppu isällään. Isä tervetullut luokseni tai harrastamaan lapsensa kanssa koska vaan, mutta lapsi ei seilaa viikoittain kahden kodin välillä.

Viikko-viikko systeemissä siirrytään kotien välillä n. kahdesti kuussa edestakaisin.

Joka toinen viikonloppusysteemissä siirrytään kotien välillä n. kahdesti kuussa edestakaisin.

Vierailija
6/67 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tossa teidän mallissa lapsi siirtyy eli seilaa ihan yhtä monta kertaa vuoden aikana vanhempiensa kotien väliä kuin vuoroviikkoasumisessakin.

Vierailija
7/67 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska haluan, että lapsilla on oikeus nähdä kumpaakin vanhempaa vaikka keskellä viikkoa. En halua tilanteeseen, jossa lapsi soittaa voiko tulla kotiin ja joutuisin sanomaan, että ei nyt kun sun pitää olla isän luona.

Erikoinen peruste. Eikös nämä asiat ole ihan perheen sovittavissa? Tiedän vuoroviikkoperheitä, joissa lapset piipahtavat usein isäviikolla äidin kodissa ja äitiviikolla isän kodissa. Omien lasteni kohdalla taas olen huomannut, että selkeys lisää heidän hyvinvointiaan. Eli on selkeästi äitiviikko ja isäviikko. Pitää tuntea lapsensa ja arvioida, mikä heille on parhaaksi.

Vierailija
8/67 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Precis tämä sama. Asumme exän kanssa lähekkäin siksi, että lapsi saa mennä mielensä mukaan kodista toiseen. Ikinä ei ole ovet kiinni tai "tää on sun viikko". Jos tulee matkoja/erityisjuttuja niin niistä sitten sovitaan tietty. Toiminut meillä, ja lapsi vaikuttaa ihan onnelliselta. Toi olisi kamalaa, että lapsi joutuisi kysymään saako tulla kotiin, ja hänelle pitäisi sanoa että et voi, koska on "isäviikko". 

Vierailija
9/67 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tossa teidän mallissa lapsi siirtyy eli seilaa ihan yhtä monta kertaa vuoden aikana vanhempiensa kotien väliä kuin vuoroviikkoasumisessakin.

Paitsi ,että lapsella on yksi koti ja käy vain kylässä etävanhemman luona.

Vierailija
10/67 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuo järjestely ei ole sopinut kaikkien lapsien kohdalla. Meille tärkein noissa päätöksissä on ollu lasten mielipide ja heidän hyvinvointi.

Vierailija
11/67 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kamalaa olla etävanhempi, jonka luona käytäisiin vain kylässä ☹

Vierailija
12/67 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuvatko vanhemmat lähellä toisiaan tuossa viikko-viikko systeemissä, jotta lapsen päiväkoti ja koulu ovat hyvän matkan päässä vai miten tuo käytännössä hoituu? Tulee myös aika kalliiksi vanhemmille, kun heillähän pitää molemmilla olla lapsille huoneet ja tavarat. Kalleinta on tietysti suuren kodin ylläpitäminen.

Vierailija
13/67 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska käytännössä se johtaa siihen, että vanhemmat ovat kiinni toisissaan ja joutuvat asumaan ikuisesti samalla paikkakunnalla, mieluiten samassa koulu/päiväkotipiirissä. Minulla on työ, jota ei voi tehdä kuin yliopistokaupungeissa ja mies muuttaisi kiusallaan jonnekin Syrjänperälle, jossa minä olisin väistämättä työttömänä.

Kun ei se lapsenhoito sujunut isukilta meidän aviossa ollessa, niin enpä usko sen sujuvan nytkään. En edes näe mitään tarvetta yrittää. Ja ei, se ei ole lapsen etu että on riippuvainen tyypistä, joka ei huolehdi hommastaan.

Vierailija
14/67 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei suosituin, kun suotuisin :D

Sekä Suomessa että Ruotsissa on tutkittu lasten kokemuksia vuoroasumisesta. 

Näinhän ei ole, koska ne tutkimukset on aikaa sitten todettu vähän tarkoitushakuisiksi. Jos lapsi tietää vain vuoroviikkoasumisesta, niin miten hän voi verrata sitä mihinkään? Ja toisaalta jos kysytään, että meneekö kaikki hyvin, niin lapsi harvoin vastaa, että ei mene.

Onhan myös niitä tutkimuksia, joiden mukaan lapset eivät haluaisi vaihtaa kotia koko ajan, vaan olla vanhempiensa kanssa siten, että koti on yhdessä paikassa, vanhemmat vapaasti tavattavissa.

Vierailija
15/67 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä ajattelen, että viikko-viikko-systeemi palvelee enemmän vanhempia kuin lapsia. Kun kumpikaan ei halua "alistua" etävanhemman rooliin, niin jaetaan mielummin lapsi.

Vierailija
16/67 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en tietäisi, miten siellä menee. Kerrankin kun exä tulisi tänne avuksi tai lapsia hakemaan, sitten voisi alkaa keskustella. Olisinpa osannut olla kaukaa viisaampi aikoinaan.

Vierailija
17/67 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen peruste. Eikös nämä asiat ole ihan perheen sovittavissa? Tiedän vuoroviikkoperheitä, joissa lapset piipahtavat usein isäviikolla äidin kodissa ja äitiviikolla isän kodissa. Omien lasteni kohdalla taas olen huomannut, että selkeys lisää heidän hyvinvointiaan. Eli on selkeästi äitiviikko ja isäviikko. Pitää tuntea lapsensa ja arvioida, mikä heille on parhaaksi.

No eihän tuo ole silloin vuoroviikkoa, jos lapset ei ole koko viikkoa vanhemman luona. Vuoroviikko tarkoittaa sitä, että viikko ollaan äidin luona ja viikko isän luona ja sillä selvä, siihen en ikinä suostuisi.

Vierailija
18/67 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua lapsista reppureissaajia. Kuinka moni aikuinen olisi valmis vaihtamaan kotia joka viikko stressaantumatta? Yhteyttä voi pitää muutenkin, vaikka olisi yksi pysyvä osoite.

Vierailija
19/67 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se eri lapselle kiva.

Paras olisi, että lapset asuvat samassa paikassa ja aikuiset vuorottelevat siinä.

Vaikka vuoroviikot on suosituin, niin mikä on lapselle paras?

Vierailija
20/67 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella hyvä olla yksi kiinteä koti, jossa juuret. Eihän aikuinenkaan jaksaisi viikosta toiseen kulkea laukkujen kanssa, se on hyvin stressaavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi