Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihdutusvinkkejä pullerolle -- ideoita kaivataan

Vierailija
09.06.2020 |

Olin aina nuorena sellainen, että saatoin syödä mitä vain lihomatta. Nyt koronan ja liikunnan vähenemisen myötä mulle on jäänyt noin 4-5 kiloa ylinääräistä, jotka eivät lähde millään pois. Olen nyt pari viikkoa lisännyt arkiliikuntaa sekä voimistelen kotona joka toinen päivä. Mitat ovat 174 cm ja 67 (!) kg, vaatekoko on M. En ole koskaan ollut näin painava normaalitilanteessa.

Päivittäinen ruokavalioni on suunnilleen tällainen:

Aamupala: proteiinipatukka tai kulhollinen puuroa voisilmällä, kaksi kupillista maitokahvia

Lounas: risottoa tai kanapastaa, hieman salaattia

(Mahdollinen välipala: purkillinen viiliä tai rahkaa tai lautasellinen puuroa)

Illallinen: pastaa ja jauhelihaa

Iltapala: viiliä tai rahkaa, mahdollisesti puoli pussillista salmiakkia ym.

Mikä mättää pahiten ja miten saisin itseni kevyemmäksi ja parempaan kuntoon?

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläkin tuntuu, että puuro ei pidä hirveän kauan nälkää, vaikka laitan siihen rasvaa. Hyväksi välipalaksi/iltapalaksi olen havainnut mm. Kauraleipä hummuksella ja pikkutomaatilla. Oletko ikinä laskenut kaloreita? Itse huomasin syöväni ihan liikaa, kun tajusin, kuinka "vähällä" saan perus ruokavalioni kohoamaan niin, että lihon salakavalasti. Esim päivittäinen tapani syödä keksiä kahvin kanssa sisältikin peräti 300 kaloria. Ja varsinkin einesruokaa kannattaa vähän pitää sillä silmällä, että paljon esim einespasta-annoksessa on kaloreita. Näin vähän hahmotat energiantiheyttä ja osaat keventää annoksiasi. Älä kuitenkaan kaikkea ala punnitsemaan ja laskemaan, eli järki siinäkin...

Vierailija
62/66 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisävaihtoehtoja:

1) Lisää kalirien polttamista. Kävele enemmän, autoile ja busseile vähemmän.

2) Pistä korsetti päälle, sellainen perinteinen nyöritettävä. Tulee syötyä vähemmän.

3) Pidä yksi vesipaastopäivä vikossa.

Tiukka korsetti on ällistyttävän tehokas apuväline laihdutuksessa, jos ongelmana on, että tulee aterioilla syötyä liikaa. Se päällä ei tee mieli ahmia, joten annokset pienevät itsestään. Jos ongelmana on välipalojen napostelu, siitä ei ole apua tässä asiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoinen pikku juttu näissä laihdutuskeskusteluissa aina on, että antoipa kuka sitten hyviä tai huonoja vinkkejä, niin yleensä niissä pelätään nälkää. Tarkoitan siis että ruoan tärkein tehtävä on pitää pitkään kylläisenä, ettei vain nälkä pääse tulemaan.

Mulla on siinä mielessä kyllä eri filosofia, että jos minulla on meneillään dietti: painonpudotus, niin kyllä mulla saa olla nälkä. Eikä nälkää tarvitse pelätä edes painon ylläpidossa. Se on aivan normaali ja luonnollinen tunne vatsassa. Siitä ei koidu mitään vaaraa ihmiselle tai terveydelle.

Joka kerran kun nälkä tuntuu, niin ei kannata mennä paniikkiin ja juosta välittömästi jääkaapille. Mitään vahinkoa se nälkä ei tosiaankaan aiheuta.

Vierailija
64/66 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pastat pois ja pätkäpaasto, eli ei mitään ruokaa illalla kuuden jälkeen.

Vierailija
65/66 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta ruokasi sisältöä.

Ruoan täytyy olla kuitenkin helpohkoa ja nopeaa valmistaa ja syödä, enkä jaksaisi hifistellä liikaa (=juuri lainkaan). Samalla ruokavaliolla pysyin aiemmin hoikempana. Lisäsin kotijumppaan lisää liikkeitä, jotka ainakin tiukentaisivat vartaloa, mutta ilman erillisiä painoja/vastuksia se hyöty voi jäädä laimeaksi pidemmän päälle. Mietin juuri, että olisiko tuossa joku avaintekijä, jolla saisin energiamäärää nipistettyä lisää? Karkeista en halua kokonaan luopua ainakaan.

Pienennä annoskokoja vähäsen.

Joo, tämä täytyy tehdä. Silti täytyy syödä sen verran reilusti, että menee nälkä, eikä jää napostelunhimoa. Ekaa kertaa elämässäni joudun edes miettimään tällaisia asioita. En ole koskaan eläissäni ollut esim. dieetilläkään.

T. Ap

Se napostelunhimo lähtee ruuan sisältöä muuttamalla, ei huonosti koostetun ruuan määrää vähentämällä.

Varmasti näin, mutta en halua alkaa hifistellä tai edes syödä kasviksia "liikaa", vaan pitää asiat helppoina, kuten ennenkin. Pieniä muutoksia toki teen mieluusti.

Itse asiassa en tiedä ihan syy-seuraussuhdetta, mutta noin vuosi sitten en edes syönyt kaurapuuroa, puhumattakaan viilistä. Söin vain proteiinipatukoita aamiaiseksi, ison buffetlounaan ja illalla pastaa + lihaa ja välipaloiksi kermarahkaa ja pysyin kunnossa. Kun aloitin kaurapuuron syömisen (ym. terveellisemmät välipalat), olen mennyt huonompaan kuntoon.

Tosin saattaa olla niin, että olin jo plösähtänyt hieman tuolloin, jolloin luulin auttavani tilannetta terveellisemmillä valinnoilla ja ehkä pohjalla oikeasti on vain oman aineenvaihdunnan hidastuminen.

T. Ap

Miksi ihmeessä stten jatkat sitä puuron syömistä??

Heräsin tilanteeseeni vasta pari viikkoa sitten ja aloitin kuntoilulla (olen aivan hieman kiinteytynyt ehkä). Tänään vasta aloin miettiä ruokavalion osuutta enemmänkin. Ehkä täytyy luopua siitä puuron mättämisestä. Itselläni on sellainen olo, että se lähinnä venyttää mahalaukkua (muillakin aterioilla tekee mieli syödä määrällisesti paljon), eikä myöskään pidä kovin hyvin nälkääkään.

T. Ap

Jos ruokahalu on suuri, se kertoo siitä, että syö ravinnotonta ruokaa. Keho kertoo, ettei se saa hyvää ravintoa. Puuro on melko huonoa ravintoa. Ja viljat yleensäkin, nehän vain lisäävät nälkää.

Aika hauska. Mä syön ruisleipää, kauraleipää, pastaa eri muodoissaan. Leivon paljon, esim. suolaisia piirakoita, croisantteja, pizzaa, sämpylöitä. En kyttää proteiinien perään.

Laihtunut 5kg kuukaudessa normaalipainon sisällä. Syön vain kun on nälkä :)

Esim. kasvispasta pitää mahan täynnä niin, että voin helposti olla 10h syömättä kun ei nälätä.

On ne viljat kauheita.

Vierailija
66/66 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmoinen pikku juttu näissä laihdutuskeskusteluissa aina on, että antoipa kuka sitten hyviä tai huonoja vinkkejä, niin yleensä niissä pelätään nälkää. Tarkoitan siis että ruoan tärkein tehtävä on pitää pitkään kylläisenä, ettei vain nälkä pääse tulemaan.

Mulla on siinä mielessä kyllä eri filosofia, että jos minulla on meneillään dietti: painonpudotus, niin kyllä mulla saa olla nälkä. Eikä nälkää tarvitse pelätä edes painon ylläpidossa. Se on aivan normaali ja luonnollinen tunne vatsassa. Siitä ei koidu mitään vaaraa ihmiselle tai terveydelle.

Joka kerran kun nälkä tuntuu, niin ei kannata mennä paniikkiin ja juosta välittömästi jääkaapille. Mitään vahinkoa se nälkä ei tosiaankaan aiheuta.

Tämä on hyvä pointti. Puhutaan verensokerin tasaisuudesta, aineenvaihdunnan käynnissäpysymisestä ja siitä ettei vaan heikota tai ala ahmia. Mutta terve ihminen kestää nälkää ja jopa paastoa aivan helposti!

Itse olen nyt laihtunut 10 kiloa vuoden alusta sietämällä nälkää. Syön siis vain kun maha oikeasti kurnii jo todella selkeästi. Lisäksi pidän vähän pätkäpaaston tyyppisesti pitempiä paastoikkunoita kun siltä tuntuu.

Olen jättänyt myös viljat pois koska henkilökohtaisesti ne eivät sovi vatsalleni, mutta muuten syön kaikkea.... Kunhan vain maha murisee ensin. Lihoin tuon 10kg nimenomaan "säännöllisellä ateriarytmillä" eli syömällä aivan liian monta kertaa päivässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi