Ylennys ilman palkankorotusta? Haluan ylennyksen, jota minulle tarjottiin, mutta palkankorotuksiin ei ole varaa. Mitä teen?
Haluan todellakin alkaa tehdä vaativampia ja vastuullisempia töitä ja edetä urallani. Vihdoinkin minulle tarjottiin niitä ja saisin ylennyksen ja uuden tittelin. Taloudellinen tilanne on kuitenkin sellainen, ettei palkankorotuksiin ole yksinkertaisesti varaa. Osa työkavereista joutuu jopa vähentämään työtuntejaan, joten niiden palkka laskee. Ovat siis tehneet ylitöitä, joista on maksettu ja nyt kaikki ylitunnit on yksiselitteisesti kielletty.
Mitä teen? Tekisin siis täsmälleen samalla palkalla vaativampia ja vastuullisempia töitä? Nykyiset työtehtäväni jaettaisiin osin muille ja osin tekisin niitä edelleen - uutta ei palkattaisi. Onko minulla mitään neuvotteluvalttia vai suostunko tähän näin vain?
Kommentit (67)
Et sinä siihen voi suostua että työ muuttuu vaativammaksi ilman mitään kompensaatiota.
Jos firmassa ei ole varaa palkankorotukseen, niin ehdota että palkan korotus korvataan tilapäisesti lyhennetyllä työajalla. Eli palkka pidetään vaikka vuoden loppuun ennallaan, mutta teet kuuden tunnin työpäivää siihen asti että palkka nousee ja siirryt takaisin normaaliin työaikaan.
Korona-aika on kyllä hyvä tekosyy tällaisille diileille. Toinen on jatkuvat yt:t jonka takia palkkoja ei tietenkään voi koskaan nostaa.
Olisikohan kyseessä kuinka iso korotus palkkaan...? Jos firma kaatuu muutamaan sataseen kuussa, niin saakin kaatua.
Vierailija kirjoitti:
Tämä voi tulla järkytyksenä palstavassareille mutta se työpaikka ei ole mikään kansalaisoikeus eikä perustuslaissa lue että ylennys == palkankorotus. Joskus pitää ottaa riskejä päästäkseen eteenpäin. Ja tässähän ei ole edes mitään riskiä, pahin mitä voi tapahtua on että ap saa presiis saman palkan kuin ennenkin mutta cv näyttää paljon paremmalta.
Palstakapitalistille voi olla yllätys, että työstä kuuluu maksaa palkkaa sen vaativuuden mukaan, ihan niinkuin sinä laskutat asiakastasi.
Valitettavasti orjatyöläisyys ei ole ohi, esim lapseni opiskeli alaa, josta iloisina päästiin huippumukaviin hommiin harjoittelijoiksi, pari viikkoa opastusta ja pari kuukautta työtä palkatta, osa tajusi jo siinä vaiheessa miten ala toimii, muutamalle on palkkatöitä, muuten hommat hoidetaan orjilla eikun opiskelijoilla. Osa valmistui ja vaihtoi heti alaa. Opiskelun aloittaneesta paristakymmenestä yksi on alan töissä.
Siksi meitä vassareita tarvitaan vielä pitkään.
Aplle mistä ne paremmat työt nyt yhtäkkiä ovat ilmestyneet kun menee huonosti, vaikka ylitöitäkin tehdään?
Vierailija kirjoitti:
Ikävää, että kenellekään miehelle ei tällaista edes ehdottaisi.
Mistä tulkitset ap:n sukupuolta?
Eikö tuo ole klassinen kuvio, kun halutaan palkita hyvää työntekijää vähin kustannuksin? Ylennys kehiin.
Itse jouduin ottamaan ylennyksen vastaan viime kesän lopussa. Se tarkoitti pidempiä työpäiviä ja käytännössä saman palkan. Palkkaa kyllä nimellisesti nostettiin pari sataa, mutta veroprosentin noustua ei siitä mitään käteen jäänyt. Tästä ylennyksestä tietenkin muutama vanhempi rouva pahoitti mielensä ja he ovatkin ottaneet elämäntehtäväkseen mun työni kaikenlaisen vaikeuttamisen. Nyt myös vaikuttaa siltä, että mun on melkeinpä pakko hankkia myös auto. Joudun siis tässä roolissa liikkumaan kolmen eri toimipisteen välillä ja julkisilla mulla menee tähän aivan liikaa aikaa. Eli työpäivät venyy kahta kauheammin.
Kannattaa kyllä oikeasti miettiä näitä ylennyksiä ennen kuin niihin suostuu. Olisi pitänyt itsekin vain laittaa jyrkemmin vastaan. Nyt tästä on mahdotonta enää peruuttaa ja työnantaja on päinvastoin koko ajan vain sisällyttämässä uusia vastuita mulle tämän roolin johdosta. Haluaisin lopettaa koko työn, mutta en tietenkään uskalla niin tehdä, kun ei noita työpaikkoja tällä hetkellä pilvin pimein ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ole klassinen kuvio, kun halutaan palkita hyvää työntekijää vähin kustannuksin? Ylennys kehiin.
Ap kyllä olisi korjannut, jos olisin väärässä.
Joku kompensaatio kannattaa sopia jos tuollaiseen diiliin suostuu, esim. työnantajan maksama koulutus ja työajan käyttäminen opintoihin + kirjallisesti sopimus palkan tarkistamisesta esimerkiksi puolen vuoden päästä uuden työn aloittamisesta.
Mä otin ap:n kuvaaman diilin vastaan ja olen tyytyväinen päätökseen.
Vaikka työ on vastuullisempaa ja monen mielestä stressaavampaa, on minusta se paljon mukavampaa ja vapaampaa. Palkkakin nousi pian ihan tuntuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka työ on vastuullisempaa ja monen mielestä stressaavampaa, on minusta se paljon mukavampaa ja vapaampaa. Palkkakin nousi pian ihan tuntuvasti.
Kuinka pian palkka nousi? Tuliko aloite palkan nostamiseen työnantajalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Titteli muuttui keväällä, otin itse asian puheeksi kehityskeskustelussa marraskuussa ja sain toiveeni helposti läpi.
49
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Titteli muuttui keväällä, otin itse asian puheeksi kehityskeskustelussa marraskuussa ja sain toiveeni helposti läpi.
49
Olen kade! Kuntapuolella palkka ei nouse edes alan keskitasoa vastaavaksi millään ilveellä. Neuvotella voi, mutta siitä pomo ottaa nokkiinsa.
Minkä alan töistä on kyse? Miksi paikka on auki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lukee ketjua ja mistä teet päätelmän ettei miehelle tuollaista tarjottaisi? Itselleni usein tarjottu haastavampi tehtäviä, kun osaaminen ja kokemus firmassa karttunut. Ei näihin ikinä ole kuulunut palkankorotus. Olin iloinen, kun sain mielekkäämpää tekemistä.
Ottaisin työn vastaan, jos se on kiinnostava pesti.
Kannattaa varmasti neuvotella tuo palkan tarkistus esimiehesi kanssa. Todennäköisesti saat palkkaasi nostettua, kun yrityksen taloustilanne paranee.
Itsekin mainitsit, että se on nyt huono.
Otse toimin yksityisellä puolella terveydenhuoltoalalla ja todella hankalaa on neuvotella palkasta, vaikka vastuuta tuleekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lukee ketjua ja mistä teet päätelmän ettei miehelle tuollaista tarjottaisi? Itselleni usein tarjottu haastavampi tehtäviä, kun osaaminen ja kokemus firmassa karttunut. Ei näihin ikinä ole kuulunut palkankorotus. Olin iloinen, kun sain mielekkäämpää tekemistä.
Olet aasi. Poljet palkkatasoa.
Vierailija kirjoitti:
Taas kerrran mammat tietää kaikkien miesten kaikki asiat. Todella monella tie parempiiin tehtäviin on kulkenut, että ensin otetaan vastuuta ja palkankorotukset ja muut edut tulevat sitten perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas kerrran mammat tietää kaikkien miesten kaikki asiat. Todella monella tie parempiiin tehtäviin on kulkenut, että ensin otetaan vastuuta ja palkankorotukset ja muut edut tulevat sitten perässä.
Jos tulevat... hölmöjä käytetään mielellään hyväksi.
Ei ole mitään vihervassariutta ajatella kapitalistisesti asiaa omalta kannaltaan. Tässä taas huomataan miten lähellä kommunismi ja kapitalismi toisiaan ovat. Kannattaako sijoitus? Onko riskit punnittu? Vähän sama kuin firman täytyisi investoida uuteen koneeseen olematta varma sen kyvystä tuottaa ja maksaa itsensä takaisin. Onko ylennys ap:lle hukkainvestointi?
Olen kerran ottanut urani alussa vaativamman pestin vastaan ilman heti tulevaa palkankorotusta. Korotus sovittiin etukäteen toteutuvaksi 6 kk uuden homman aloittamisen jälkeen. Korotukseen liittyi tietyt ehdot, jotka pystyi täyttämään helposti opettelemalla uuden työn tuon 6 kk aikana.
Sittemmin olen ylennykset neuvotellut välittömien palkankorotusten kera.
Olen 47-v nainen IT-alalta, palkka 6200 eur/kk.
Koulutus muulle alalle, eli nämä hommat opeteltu työssä.
Suostui tai ei ylennykseen, niin sen ehdottaminen ilman palkankorotusta on selvä merkki siitä, että kannattaa etsiä uusi työnantaja.