Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Outo eläkepäätös - mihin voi valittaa?

Vierailija
09.06.2020 |

Olen joutunut jäämään pois töistä yli vuosi sitten vakavan parantumattoman sairauden takia.

Sairaalassa tehtiin jokunen viikko sitten eläkehakemus moniammatillisen tiimin kanssa. Siihen tiimiin kuului lääkäreiden lisäksi kuntoutusohjaaja, fysioterapeutti ja sosiaaliohjaaja.
Hakemuksen piti olla oikeanlainen ja ns. selvä tapaus sillä työkykyä ei ole jäljellä. Käytännössä olen petipotilas.

Sain kuitenkin kielteisen päätöksen.
Päätöksen oli tehnyt joku yhteiskuntatieteilijä. Ei ollut malttanut odottaa edes lääkärin lausunnon perille saapumista ja muut selvitykset oli jättänyt huomiotta. Oli vaan päättänyt hylätä hakemuksen.

Tämä yhteiskuntatieteilijä antoi vaan lyhyen päätöksen. Eläkettä ei voida myöntää sillä työkykyä on vielä jäljellä. Ei mitään sen kummempia perusteluita eikä puhetta kuntoutuksestakaan, minkä pitäisi aina tulla päätöksen mukana joa eläke hylätään.

Mitähän vittua tämä nyt on. Eikö noita päätöksiä enää tee edes lääkärit. Kuka tahansa talonmies voi lyödä hylky-leiman paperiin. Onko niillä nykyään joku pikahylkyautomaatti, vai mistä tässä on kyse?

Melkein eniten vituttaa se, että joku täysin asiaankuluumaton, lääketieteestä tietämätön tyyppi on lukenut terveystietojani. Eikö nykyään pitäisi olla joku roti siinäkin kuka edes sairaalassa saa lukea potilaiden papereita.

Eläkeyhtiölle olen jo tehnyt valituksen. Haluan kuitenkin että tieto tuommoisesta toiminnasta menee myös ylemmälle taholle. Kuka noita eläkepuljuja oikein valvoo?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät, että hän on yhteiskuntatieteilijä? Tietyillä diagnooseilla ei saa eläkettä koskaan, mutta ne eivät ole niin vakavia, että uhkaisivat pysyvästi työkykyä. Ehkä diagnoosisi on sellainen, eihän tuo muuten selity.

Vierailija
2/18 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se päätös pitää sisällään myös ohjeet muutoksen hakemisesta. Joten lukaisepa itse ne paperit uudestaan läpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä voit pyytää perusteet, miksi hakemuksesi on hylätty. Valitus on hidas tapa, nopeampi on tehdä uusi hakemus. Minä tosin tein hakemuksen ihan itse, lääkärinlausunnot oli erikseen. Hakemukseni meni läpi ensimmäisellä kerralla ja sain viikkoa myöhemmin myönteisen päätöksen.

Vierailija
4/18 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät, että hän on yhteiskuntatieteilijä? Tietyillä diagnooseilla ei saa eläkettä koskaan, mutta ne eivät ole niin vakavia, että uhkaisivat pysyvästi työkykyä. Ehkä diagnoosisi on sellainen, eihän tuo muuten selity.

Googlasin sen nimen. Esiintyy ainakin twitterissä ja LinkedInissä yhteiskuntatieteilijänä ja eläkeasiantuntijana.

AP

Vierailija
5/18 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

muista tehdä kaikki valitukset hylkypäätöksistä loppuun, vakuutusoikeuteen, asti. jos sinulle tulee työkykyyn vaikuttavia sairauksia lisää niin voit lähettää lausunnot perässä taholle jossa asiasi on käsittelyssä. ei ole sama kuka paperisi tekee, se voi olla ratkaisevaa.

Vierailija
6/18 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota oikeusaputoimisto mukaan ja pyydä heiltä apua. Muutos heti vireille muutoksenhakulautakuntaan (kela).

Vierailija
7/18 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriltä kunnon lausunto, jossa on tiedot myös kuntoutuksesta/sen turhuudesta.

Vierailija
8/18 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä voit pyytää perusteet, miksi hakemuksesi on hylätty. Valitus on hidas tapa, nopeampi on tehdä uusi hakemus. Minä tosin tein hakemuksen ihan itse, lääkärinlausunnot oli erikseen. Hakemukseni meni läpi ensimmäisellä kerralla ja sain viikkoa myöhemmin myönteisen päätöksen.

no johan jutun keksit, puhut pelkkää paskaa! ei todellakaan mene noin eläkehaku.

Vierailija
9/18 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita hänelle ja kysy. Papereissa on varmasti yhteystiedot. Vaikea meidän on arvailla asiaa. 

Monissa ammateissa käsitellään luottamuksellista tietoa, tiedonsaanti riippuu asemasta ja työnkuvasta, ei koulutuksesta. Vedä hetken henkeä ja rauhoitu. Pettymys taitaa nyt värittää tunteitasi eläkekäsittelijää kohtaan. 

Vierailija
10/18 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Päätöksen oli tehnyt joku yhteiskuntatieteilijä. Ei ollut malttanut odottaa edes lääkärin lausunnon perille saapumista ja muut selvitykset oli jättänyt huomiotta. Oli vaan päättänyt hylätä hakemuksen."

Siinähän se todennäköinen syy hylylle, joten tee uusi hakemus sitten kun lääkärinlausunto on saatavilla, niissä on ohjeet miten liitteet pitää olla toimitettuna. 

Vierailija
11/18 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no johan jutun keksit, puhut pelkkää paskaa! ei todellakaan mene noin eläkehaku.

Miten niin ei mene? Omalla kohdalla meni juuri noin, mutta tein hakemuksen huolella. Myös lääkärinlausunto oli hyvä. Valitustie on hidas, joten uusi hakemus on paljon nopeampi tapa saada asia eteenpäin.

Vierailija
12/18 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

et varmaan saa viikossa eläkepapereita kun ei niitä ehditä edes käsitellä siinä ajassa!

Vierailija
13/18 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

et varmaan saa viikossa eläkepapereita kun ei niitä ehditä edes käsitellä siinä ajassa!

Ilmeisesti eläkeyhtiössä ei silloin ollut ruuhkaa. Päätöksessä näkyy hakemuksen saapumispäivä ja päätöspäivä. Kun on huolella tehty hakemus, kattava lausunto ja kaikki muutkin liitteet kunnossa, niin eihän siinä kauaa mene.

Sain muuten muutama vuosi sitten työttömäksi jäätyäni kassalta päivärahapäätöksen päivässä. Tein hakemuksen aamulla, iltapäivällä tuli jo päätös. Aikaa heillä meni 5 tuntia.

Vierailija
14/18 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hah ! eläkeyhtiöissä on vuosien ruuhkat. vaikka olisit kuolemansairas et saa mitään päätöstä viikossa.

Vierailija
15/18 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hah ! eläkeyhtiöissä on vuosien ruuhkat. vaikka olisit kuolemansairas et saa mitään päätöstä viikossa.

No jaa, viikosta en tiedä minäkään, mutta itse sain kahdessa viikossa myönteisen päätöksen. 

Vierailija
16/18 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viive johtuu siitä, että hakemus tai lausunto on huonosti tehty. Selkeät tapaukset, joissa kriteerit täyttyvät eikä lisäselvityksiä tarvitse pyytää, on nopea ratkaista. Myönnä pois, että sinä et vain osaa tehdä kunnollista hakemusta tai et täytä kriteereitä. Jos teit hakemuksen samalla tyylillä mitä kommenttisi, niin en ihmettele, että eläkeyhtiöllä menee aikaa saada siitä selvää.

Vierailija
17/18 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeimmillani olen saanut Ilmariselta myönteisen päätöksen kaksi vuorokautta siitä kun hakemus on ollut heillä perillä. Jatkoa eläkkeelle hakevien hakemukset tulevat usein käsitellyksi nopeammin, tämä tieto suoraan heiltä kun joskus tiedustelin käsittelyaikoja. Tuohan kuulostaa ap ihan vaan käsittelyvirheeltä, jos kerran liitteet eivät ole olleet perillä on käsittelijä voinut virheellisesti olettaa ettei niitä ole olemassa/tulossa ja tehnyt päätöksen. Uudestaan vaan.

Vierailija
18/18 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahempiahan ne päätöksistä vastaavat lääkärit ainakin Kelalla on. Hylkäävät tuet, vaikka olisi lääkärintodistus ja vielä ihan selkeästi vammaiselta lapselta, jonka vamma ei takuulla katoa mihinkään.