Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako koiralla olla koiramaisia tapoja?

Vierailija
08.06.2020 |

Meillä on nyt koira, ja nyt kun olen ollut paljon muiden koiranomistajien kanssa tekemisissä, niin olen ihan ymmälläni. Eikö koira tosiaan saa haukkua ollenkaan? Ja nyt en tarkoita sitä, että koira saisi päivät pitkät räksyttää naapureille ja postinjakajalle yms., mutta ei kai koiran haukkumista voi kokonaan kitkeä pois. Jotkut lajit ovat enemmän haukkuherkkiä kuin jotkut toiset. Meidän koira haukkuu oraville ja nyt minua pidetään surkeana koirankasvattajana tai koiraa vähän mielenvikaisena, kun koira saattaa haukkua. Eikö tämä ole normaalia. Tai jos koira näkee jotain mielenkiintoista, ja yrittää vaikka ampaista sen oravan perään, niin jo vain taas ollaan koira huonosti koulutettu, kun ei kävelekään koko aikaa siinä ihmisen vieressä. Kysymykseni siis on, saako koiralla olla koiran tapoja, vai pitääkö kaikki yrittää kitkeä pois, ja onko se edes mahdollista?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa olla koiran tapoja, mutta jos esim. lenkillä alkaa räksyttämään ja vetämään jonkun otuksen perään, niin täytyisi käskystä myös asettua. Jos huonosti koulutettu ei käskyillä ole mitään merkitystä.

Vierailija
2/6 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä oon tota samaa ihmetellyt. Musta on julmaa vaatia koiralta mykkyyttä. Kunhan on yöllä hiljaa, eikä muutenkaan jatkuvasti mökellä, niin totta kai saa haukkua. Pidän mittarina sitä, että saa meluta saman verran kuin pihan kakaratkin. Ei voi vaatia koiralta enemmän kuin lapsilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ok ryntäillä oravan perään. Ryntäily aiheuttaa vaaratilanteita.

Vierailija
4/6 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jumalauta. Koira saa räkyttää ja ryntäillä irti koirapuistossa, ei muualla. Kuinka hankalaa on opettaa koira ymmärtämään normaalilla äänensävyllä sanottu käsky "ei"? Onko nämä niitä samoja idioottimaisia koiranomistajia, jotka eivät voi yhtään ohjailla tai hillitä koiraa hihnalla, vaan päästävät ne ryntäilemään minne sattuu, kun eivät "voi riipiä hihnasta"?

Vierailija
5/6 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei ollutkaan nyt kyse siitä, että koira ei tottelisi. Jos meidän koira haukkuu jollekin, lopettaa sen kyllä heti kun kielletään. Tai jos yrittää sännätä jonkun luontokappaleen perään, pysähtyy kyllä kun käsketään. Kyse oli siitä, että pitääkö koira opettaa sellaiseksi, että ei koskaan hauku millekään eikä lähde minkään perään. Ja onko tällainen opettaminen mahdollista. Minusta koira ei ole epänormaali, jos se haukkuu jollekin, mutta lopettaa sen kyllä, kun käsketään. Mutta tästä siis saan palautetta, että koira ei saisi haukkua koskaan milloinkaan yhtään kertaa eikä olla kiinnostunut mistään, vaan jos näin on, koira on huonosti koulutettu tai epänormaali. Ilmaisinkohan nyt asian selvemmin. t. ap

Vierailija
6/6 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jumalauta. Koira saa räkyttää ja ryntäillä irti koirapuistossa, ei muualla. Kuinka hankalaa on opettaa koira ymmärtämään normaalilla äänensävyllä sanottu käsky "ei"? Onko nämä niitä samoja idioottimaisia koiranomistajia, jotka eivät voi yhtään ohjailla tai hillitä koiraa hihnalla, vaan päästävät ne ryntäilemään minne sattuu, kun eivät "voi riipiä hihnasta"?

Irti ei lainkaan mukaan saa pitää juur missään, mutta tosta "räkyttämisestä" oon kyllä eri mieltä. Kyllä koira saa sanoa, jos on sanottavaa, kunhan ei häiritse yörauhaa, eikä se ole jatkuvaa räykyttämistä. Jos kakarat saa ilman puuttumista kirkua pihalla tunteja, en todellakaan ala komennella jos koirani sanoo kerran, pari hau-hau.