Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: mihin tuloluokkaan kuulut?

Vierailija
07.06.2020 |

Mielenkiintoinen artikkeli ja samalla kertoo kylmästi, miten per*aukinen kansa olemme ja miten pienillä tuloilla noustaan "suurituloisimpaan" kymmenykseen tässä maassa.

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006531369.html

Meillä talouden nettotulot kuukaudessa on n. 7000€ ja perheen kulutusyksikkösumma on 1,8 eli olemme muka heittämällä tuolla ylimmässä luokassa 3880€/kulutusyksikkö -tuloilla. Onhan tulot ihan ok, mutta tuntuu se jotenkin hassulta, että vasta ylimmässä kymmenyksessä on varaa asua omassa talossa ja ajaa päivittäiset ajot muulla, kuin tonnin romulla, sekä voi ostaa ruokaa muualtakin kuin Lidlistä. Solidaarisuusveroa vaan pusketaan päälle kokoajan, samalla mahdollisista palkankorotuksista jää noin 40% käteen.

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän 7000e nettotuloihin tarvitaan kahdeltakin ihmiseltä todella hyvä palkka. Esim minun brutto on 4,5te ja netto on 2800.

Vierailija
2/76 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa. Kuulumme myös mieheni kanssa ylimpään kymmenykseen, mutta en koe että olisimme varsinaisesti rikkaita. Varakkaita ehdottomasti, mutta jos puhutaan näistä oikeasti rikkaista, joilla on omakotitalon kokoiset huvijahdit omalla laiturilla ym... Heidän kanssaan me mukamas kuulumme samaan ryhmään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa. Kuulumme myös mieheni kanssa ylimpään kymmenykseen, mutta en koe että olisimme varsinaisesti rikkaita. Varakkaita ehdottomasti, mutta jos puhutaan näistä oikeasti rikkaista, joilla on omakotitalon kokoiset huvijahdit omalla laiturilla ym... Heidän kanssaan me mukamas kuulumme samaan ryhmään.

Mukamas?

Teidän kymmenesosassa ei vaan ole ylärajaa. Ryhmä se on silti. Yksi kymmenesosa suomalaisista.

Auttaisiko, jos viimenen kymmenes olisi vielä jaettu vaikka kymmeneen osaan? Eli voisitte sanoa, että kuulutte köyhimpiin kaikkein varakkaimmista.

Vierailija
4/76 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi puhut palkoista ja varakkuudesta/rikkaudesta  yhtäsuuruusmerkin kanssa. Ne EIVÄT ole sama asia. Minä olen varakas JA hyvätuloinen, mutta minun kollegoistani (myös hyvätuloisia kaikki) vain harva on varakas. Lomamatkoihin, autoihin ym kulutukseen heidän tulonsa menee. Rahoitusvarallisuutta heillä ei juurikaan ole ja varallisuus on kertynyt lähinnä kodin seiniin.

5/76 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keikun jossain tuossa ykkösen ja kakkosen välillä.

Vierailija
6/76 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän 7000e nettotuloihin tarvitaan kahdeltakin ihmiseltä todella hyvä palkka. Esim minun brutto on 4,5te ja netto on 2800.

Puhumattakaan kun peeheessä on vaikka viisi ihmistä joista maksimissaan yksi tai kaksi saa palkkatuloja.

Vierailija
7/76 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla jää normaalitilistä käteen 2950€ ja kun tuohon lisätään satunnaiset ylityöt ja lomarat, niin olen siis tuossa 9-desilissä. Puoliso tienaa 1950€ käteen normitilissä, eli on 5-desilissä. Meidän nuorin aikuinen lapsi tienaa satunnaisilla varamisepalvelun töillään ehkä kesmiäärin 500€ kuukaudessa, eli on 1-desilissä.

Kun meidän nettotulot laskee yhteen ja jakaa kolmella, niin se tekee 1800€ nokkaa kohti, eli 4-desili.

Vierailija
8/76 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisin kuukausiansio on bruttona 2300€/kk, niin mitähän siitä jää käteen? Jotain 1800?

Vierailija
9/76 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukamas?

Teidän kymmenesosassa ei vaan ole ylärajaa. Ryhmä se on silti. Yksi kymmenesosa suomalaisista.

Auttaisiko, jos viimenen kymmenes olisi vielä jaettu vaikka kymmeneen osaan? Eli voisitte sanoa, että kuulutte köyhimpiin kaikkein varakkaimmista.

Niin, tiedän. Sitä vain tuossa ihmettelin että näinkin ”pienillä” tuloilla pääsee kaikista korkeimpaan kymmenykseen.

Keskiluokkaisetkin tässä maassa ovat loppujen lopuksi melko köyhiä kun miettii paljonko veroja menee ja paljonko eläminen maksaa.

Älä provosoidu tuosta ”pienillä”-sanasta.

Vierailija
10/76 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla jää normaalitilistä käteen 2950€ ja kun tuohon lisätään satunnaiset ylityöt ja lomarat, niin olen siis tuossa 9-desilissä. Puoliso tienaa 1950€ käteen normitilissä, eli on 5-desilissä. Meidän nuorin aikuinen lapsi tienaa satunnaisilla varamisepalvelun töillään ehkä kesmiäärin 500€ kuukaudessa, eli on 1-desilissä.

Kun meidän nettotulot laskee yhteen ja jakaa kolmella, niin se tekee 1800€ nokkaa kohti, eli 4-desili.

Ei sitä jaeta kolmella. Lue tuo juttu. Siellä on selitetty myös se laskentakaava. Teidän tapauksessa jakaja on 2.

Vierailija
11/76 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh, nettotulot 2600 euroa. Yksi lapsi, joten kuulumme tuloluokkaan viisi. Kyllähän sen varsinkin asunto kaupoilla huomaa, että valinnanvara on rajallinen.

Vierailija
12/76 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen nettotulot 10 000€ ja minun nettotulot 3000€ eli korkeimpaan kuulutaan. Ollaan hyvin toimeentulevia, ei rikkaita.

Vierailija
13/76 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lasketaan kiinteät kuukausiansiot niin toiseksi ylimpään. Jos lasketaan kuukausitulo vuosituloista niin kuulutaan ylimpään. Mullan tulee 5000-10 000€ vuodessa ylitöitä ja päivystyksiä...

Meillä on taloudessa 1,5 kulutusyksikköä.

Vierailija
14/76 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti se harmittaa kuinka kovilla Pienituloiset perheet ovat. Kuka jaksaa enää Suomessa herätä kuudelta puuroa keittämään ja jurnuttamaan tunnin bussilla että pääsee pienituloisena lähihoitajana raatamaan kahdeksan tuntia ja saa krooniset selkäkivut päälle. Ja kohta siedettävän tulon saaja rupeaa saamaan raippaveroja. Samanaikaisesti Kelan sivuilta suoraan kopioituna (https://www.kela.fi/toimeentulotuki-mihin-menoihin)

Sanna on työtön ja kahden yli 10-vuotiaan lapsen yksinhuoltaja Sipoosta. Sannalla ei ole säästöjä tai muita varoja. Hän hakee Kelasta perustoimeentulotukea tiukan taloudellisen tilanteensa vuoksi.

Perheen tuloja ovat:

työmarkkinatuki + lapsikorotus 662,72 e

lapsilisä + yksinhuoltajakorotus 326,32 e

asumistuki 592,00 e

elatustuki 334,02 e

Perheen menoja ovat:

vuokra 810 e

vesimaksu 45 e

perhekoon mukainen perusosa 1 250,51 e (yksinhuoltaja 572,52 e + ensimmäinen yli 10-vuotias lapsi 351,55 e + toinen yli 10-vuotias lapsi 326,44 e)

Tulot yhteensä 1 915,06 e – menot yhteensä 2 105,51 e = –190,45 e

Sannan perheelle maksetaan 190,45 e perustoimeentulotukea.

Toimeentulotuki on veroton etuus.

Esimerkin luvut ovat vuoden 2020 tasossa.

Nämä luvut vaikuttaa vielä suht ok, että kotona makaamalla saa parempaa palkkaa kuin esim. Täyttä päivää tekevä Kouluavustaja, laitoshuoltaja tms. Pienituloinen. Harmittaa että joissain kulttuureissa niitä lapsia on yksinhuoltajalla vaikka neljä kappaletta lisää, tällöin vaaditaan jo erikoislääkärin palkka että töihin menoon olisi mitään kannustinta.

Jokaiselle kansalaiselle kuuluu toimeentulo, turva, ravinto, koulutus ja katto päälle eikä tästä saa tinkiä! joskus vaan tuntuu kohtuuttomalta raataa pienellä palkalla kun jotkut saa kotona paljon enemmän. Itse ei ole uskaltanut tehdä kuin yhden lapsen kun se on itse elätettävä jne.. :(

Jokatapauksessa säästökeinoja on keksittävä, niin paljon valtio koronassa velkaantui.

Vierailija
15/76 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä ole Suomen vahvuus, tuloerot maailman pienimmät. Jos elää vaikka Yhdysvalloissa, siellä maksaa veroja vähemmän ja jos käy tuuri eikä pahemmin sairastele, niin voi tulla varakkaammaksi. Olen työurani loppupuolella, uraa tehty reilusti yli 30 vuotta josta ulkomaan komennuksia yli 10 vuotta (maksaen kaikki verot Suomeen), yli 40 maassa töitä tehden. En muuttaisi mihinkään noista (no ehkä Kanadaan tai Norjaan) maista.

Vierailija
16/76 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityisesti se harmittaa kuinka kovilla Pienituloiset perheet ovat. Kuka jaksaa enää Suomessa herätä kuudelta puuroa keittämään ja jurnuttamaan tunnin bussilla että pääsee pienituloisena lähihoitajana raatamaan kahdeksan tuntia ja saa krooniset selkäkivut päälle. Ja kohta siedettävän tulon saaja rupeaa saamaan raippaveroja. Samanaikaisesti Kelan sivuilta suoraan kopioituna (https://www.kela.fi/toimeentulotuki-mihin-menoihin)

Sanna on työtön ja kahden yli 10-vuotiaan lapsen yksinhuoltaja Sipoosta. Sannalla ei ole säästöjä tai muita varoja. Hän hakee Kelasta perustoimeentulotukea tiukan taloudellisen tilanteensa vuoksi.

Perheen tuloja ovat:

asumistuki 592,00 e

elatustuki 334,02 e

Perheen menoja ovat:

vuokra 810 e

vesimaksu 45 e

perhekoon mukainen perusosa 1 250,51 e (yksinhuoltaja 572,52 e + ensimmäinen yli 10-vuotias lapsi 351,55 e + toinen yli 10-vuotias lapsi 326,44 e)

Nämä luvut vaikuttaa vielä suht ok, että kotona makaamalla saa parempaa palkkaa kuin esim. Täyttä päivää tekevä Kouluavustaja, laitoshuoltaja tms. Pienituloinen. Harmittaa että joissain kulttuureissa niitä lapsia on yksinhuoltajalla vaikka neljä kappaletta lisää, tällöin vaaditaan jo erikoislääkärin palkka että töihin menoon olisi mitään kannustinta.

Jokaiselle kansalaiselle kuuluu toimeentulo, turva, ravinto, koulutus ja katto päälle eikä tästä saa tinkiä! joskus vaan tuntuu kohtuuttomalta raataa pienellä palkalla kun jotkut saa kotona paljon enemmän. Itse ei ole uskaltanut tehdä kuin yhden lapsen kun se on itse elätettävä jne.. :(

Jokatapauksessa säästökeinoja on keksittävä, niin paljon valtio koronassa velkaantui.

Sun mielestä se on siis ok, että Sanna saa enemmän rahaa tekemättä mitään kuin vaimoni, joka tekee 40 tuntia viikossa töitä ravintolassa?

Vierailija
17/76 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuulun ryhmään 4 ja mies 10, kun yhtälöön lisätään kolme lasta, olemme kaikki tuolla nelossa. Olisin olettanut, että olemme "varakkaampia", mutta eipä kai sitten olla...

Vierailija
18/76 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukamas?

Niin, tiedän. Sitä vain tuossa ihmettelin että näinkin ”pienillä” tuloilla pääsee kaikista korkeimpaan kymmenykseen.

Keskiluokkaisetkin tässä maassa ovat loppujen lopuksi melko köyhiä kun miettii paljonko veroja menee ja paljonko eläminen maksaa.

Älä provosoidu tuosta ”pienillä”-sanasta.

Kertoo siitä, että meillä on tosi tasainen tulonjako. Aidosti rikkaita on pikkuruinen ryhmä, kaikki muut ovat melko samaa. Kun niitä pienempiä tuloja sitten kompensoivat yhä enemmän tulonsiirrot mitä alemmas tulotaulukossa menee. Eli nettotasolla suuria eroja ei ole.

Itsekin sijoituin tuohon ylimpään kymmenykseen ja koen itseni tosi köyhäksi, en tosiaan rikkaaksi.

Vierailija
19/76 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viides desiili. Pärjää, kun ei tuhlaa ja asuu pienessä asunnossa. Omakotitalosta on turha haaveilla.

Vierailija
20/76 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheen tuloja ovat:

asumistuki 592,00 e

elatustuki 334,02 e

Perheen menoja ovat:

vuokra 810 e

vesimaksu 45 e

On se hurjaa, yhteiskunnan tuet Sannalla muutaman kympin pienemmät kuin minulla, kokopäivätyötä tekevällä varhaiskasvatuksen opettajalla. Ja minulla vielä tuossa summassa KAIKKI KOKEMUSLISÄT!

Ja jos joskus eläkkeelle täysin palvelleena pääsen, niin ei eläkkeenikään montaa kymppiä Sannan takuueläkkeitä yms.enempää ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi