IS: mihin tuloluokkaan kuulut?
Mielenkiintoinen artikkeli ja samalla kertoo kylmästi, miten per*aukinen kansa olemme ja miten pienillä tuloilla noustaan "suurituloisimpaan" kymmenykseen tässä maassa.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006531369.html
Meillä talouden nettotulot kuukaudessa on n. 7000€ ja perheen kulutusyksikkösumma on 1,8 eli olemme muka heittämällä tuolla ylimmässä luokassa 3880€/kulutusyksikkö -tuloilla. Onhan tulot ihan ok, mutta tuntuu se jotenkin hassulta, että vasta ylimmässä kymmenyksessä on varaa asua omassa talossa ja ajaa päivittäiset ajot muulla, kuin tonnin romulla, sekä voi ostaa ruokaa muualtakin kuin Lidlistä. Solidaarisuusveroa vaan pusketaan päälle kokoajan, samalla mahdollisista palkankorotuksista jää noin 40% käteen.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Minä kuulun ryhmään 4 ja mies 10, kun yhtälöön lisätään kolme lasta, olemme kaikki tuolla nelossa. Olisin olettanut, että olemme "varakkaampia", mutta eipä kai sitten olla...
Ei ole mahdollista. Laskin, että jos sinä tienaat 4. desiilin alarajan ja mies tienaa 10 desiilin alarajan ja teillä on 3 yli 14 vuotiasta lasta niin teillä on yhteensä 3 kulutusyksikköä ja päädytty 5 desiiliin. Et siis osaa laskea.
VI, olisin olettanut olevani keskituloinen tai vähän alle, mutta menikin vähän keskituloisen yli ja jos jäisi 160 € enemmän käteen olisi jo seuraavassa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä ole Suomen vahvuus, tuloerot maailman pienimmät. Jos elää vaikka Yhdysvalloissa, siellä maksaa veroja vähemmän ja jos käy tuuri eikä pahemmin sairastele, niin voi tulla varakkaammaksi. Olen työurani loppupuolella, uraa tehty reilusti yli 30 vuotta josta ulkomaan komennuksia yli 10 vuotta (maksaen kaikki verot Suomeen), yli 40 maassa töitä tehden. En muuttaisi mihinkään noista (no ehkä Kanadaan tai Norjaan) maista.
Se on heikkous silloin kun lisäponnistelu ei enää kannata. Kaikkein pätevimmät lähtevät silloin muualle töihin, eli tapahtuu aivovuotoa. Ja nekään jotka jäävät, eivät viitsi panostaa yhtään extraa kun siitä ei ole hyötyä kuin verottajalle.
Koko maan mittakaavassa tämä johtaa talouden taantumiseen kun parhaimmat poistuvat ja jäljelle jääneet laiskottelevat. Tämä on jo hyvin näkyvissä suomen jo ennen koronaakin koko ajan kasvaneesta velkaantumisesta - maksajat katoavat.
Kyllä meillä on nuo ap:n mainitsemat jutut. Perheenä olemme 8. desiilissä, yksinäni olisin 9. ja pystyisin talon ja auton pitämään omilla tuloilla/kaiken itse maksaen. Asuntolainan kanssa olisi ehkä mennyt muutama vuosi kauemmin.
Yksin kuuluisin kasiin, perheenä olemme viitosessa. Asumme edullisella alueella mukavassa omakotitalossa. Olemme mielestäni keskituloisia, eli elämässä on hieman väljyyttä, mutta tuhlailemaan ei todellakaan voi ruveta.
Ollaan alimmassa tuloluokassa. Mies täysipäiväisesti töissä, minä opiskelen. Meillä on kaksi lasta, eli ollaan 2,1 yksikköä. Tulot yhteensä n.2400€/kk tukine kaikkineen. Jos meillä ei olisi säästöjä, oltaisiin saatu toimeentulotukea viimeiset 5 vuotta ja käteen jäisi kuukaudessa enemmän rahaa. Tosin silloin kai se pitäisi kuluttaa pois, että saisi toimeentulotukea vielä seuraavassakin kuussa...
Mutta ihan hyvin me näillä tuloilla ollaan pärjätty. Asutaan kolmiossa, niin on kohtuulliset asumiskulut, eikä ostella mitään turhaa. Ruokaan riittää rahaa ja lapset saa vaatteita edullisesti kirpparilta. Mutta ei näillä tuloilla missään kahviloissa tai kampaajalla juosta, se lienee selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kuulun ryhmään 4 ja mies 10, kun yhtälöön lisätään kolme lasta, olemme kaikki tuolla nelossa. Olisin olettanut, että olemme "varakkaampia", mutta eipä kai sitten olla...
Ei ole mahdollista. Laskin, että jos sinä tienaat 4. desiilin alarajan ja mies tienaa 10 desiilin alarajan ja teillä on 3 yli 14 vuotiasta lasta niin teillä on yhteensä 3 kulutusyksikköä ja päädytty 5 desiiliin. Et siis osaa laskea.
1800€ (IV) + 3700€ (X) =5500€, josta osingoille kaksi aikuista 2,0 + teini 0,5 ja kaksi lasta 0,3x2 eli 3,1. 5500€/3,1=1774€ ja se löytyy ryhmästä IV. Kerro toki jokin toinen laskutapa.
Opintotuilla (sis. laina), minun paikalla ja asumistuella mennään. Maksimissaan pari tonnia kuussa meillä kahdella.
Vuokra 850 e ja käydään ihan K-kaupassa tai ässässä, syödään ulkoana suht usein.
Ei se ole ne tulot, vaan menot...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1800€ (IV) + 3700€ (X) =5500€, josta osingoille kaksi aikuista 2,0 + teini 0,5 ja kaksi lasta 0,3x2 eli 3,1. 5500€/3,1=1774€ ja se löytyy ryhmästä IV. Kerro toki jokin toinen laskutapa.
2. aikuinen on 0,5 kulutusyksikköä, ei kokonaista
Alin eli 900e asumistuki ja toimeentulotuki.
Miksi ei koskaan tehdä juttua MENOISTA josta paljastuisi se miten kallista täällä on elää? Asuminen maksaa maltaita, kaikenmaailman veroja ja maksuja kerätään (mm "väliaikainen" auton käyttömaksu jota kerätty 25 vuotta ja nousi muutamassa vuodessa n 100 e > 250 e, YLE-vero, hulemaksut, sähkön siirtohinnat +125 % jne). Hiton kallis maa. Minulla on täsmälleen sama palkka kuin viime vuonna mutta saan käteen nettona nyt VÄHEMMÄN kun eläkemaksu nousi. Tällä vähentyneellä netolla sitten maksan kaikki verojen ja maksujen korotukset eli kallistuneen elämisen. Vähennän kulutuksestani koko ajan kun ostovoimani PIENENEE. Kansantaloudelleko hyväksi tällainen kehitys..? Kohta pitäisi vielä maksaa koronat ja maakunnat. Juupa juu, on kansamne köyhä ja siksi jää..
Tuo tilasto on hanurista. Mekin muka ollaan rikkaita. Ei me olla. Verottaja vie ja kaikki maksaa. Onneksi nyt korona-aikana ei tarvita autoja. Siitä edes tulee säästöä,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulutte siis
5500/2,6 = 2115€ = 5. Desiili
Vierailija kirjoitti:
Opintotuilla (sis. laina), minun paikalla ja asumistuella mennään. Maksimissaan pari tonnia kuussa meillä kahdella.
Vuokra 850 e ja käydään ihan K-kaupassa tai ässässä, syödään ulkoana suht usein.
Ei se ole ne tulot, vaan menot...
850 eur me ollaan maksettu asuntolainaa.
Me ollaan näillä ns. listoilla.
Ihan tavallista elämää eletään. Ei meillä mitään ihmeempää ole. Ehkä on pari Toikan lasilintua ja pari Iittalan lasituikkua. Kuka tahansa pystyy nuo ostamaan.
Asun yksin ja kuulun 9. tai 10. tuloluokkaan. En muista ihan tarkkaan minkä verran verojen jälkeen jää käteen. Bruttona tienaan 6000/kk ja pari kertaa vuodessa jotain bonuksia.
Jos asumis- ja elämiskustannuksia olisi jakamassa toinen ihminen niin tuntisin ehkä itseni varakkaaksi. Pk-seudulla yksin eläminen on kuitenkin sen verran kallista, että tunnen itseni keskituloiseksi enkä todellakaan kieri rahoissa. Säästössä on noin 50 tonnia, eli ei siis mitään älyttömiä summia.
Mietin joskus, että olen tällä hetkellä varmasti sukuni parhaiten tienaavia ihmisiä, mutta asun paljon pienemmässä asunnossa (29 neliötä kantakaupungissa) kuin parikymppiset opiskelijaserkut... Pienemmissä kaupungeissa kaikilla on isot ok-talot ja pihat. Haluaisin muuttaa isompaan asuntoon, mutta en haluaisi vetää talouttani liian tiukille.
Niin, tämä liittyy tietty myös työn tekemisen johdosta saatuun elämäntason nousuun. En pysty selittää kuinka köyhää elämää meidän perhe 60- 70 luvuilla eli. Köyhäinavusta saadut vaatteet oli nuoren lapsen häpeämerkki, joita ilman ei kuitenkaan pärjännyt. Nykyään ei ole sellaista köyhyyttä. Kun opiskelu ja työ minun ikäpolven ihmisille on antanut mahdollisuuden vaikuttaa omaan elämään, tää nykyaika tuntuu vieraalta. Se elintaso joka on tämänpäivän köyhillä, piti ansaita aiemmin työllä. Minusta kaikki minkä saa ilman uhrausta, alkaa ennemmin tai myöhemmin maistua pa...kalle.
Vierailija kirjoitti:
Niin, tämä liittyy tietty myös työn tekemisen johdosta saatuun elämäntason nousuun. En pysty selittää kuinka köyhää elämää meidän perhe 60- 70 luvuilla eli. Köyhäinavusta saadut vaatteet oli nuoren lapsen häpeämerkki, joita ilman ei kuitenkaan pärjännyt. Nykyään ei ole sellaista köyhyyttä. Kun opiskelu ja työ minun ikäpolven ihmisille on antanut mahdollisuuden vaikuttaa omaan elämään, tää nykyaika tuntuu vieraalta. Se elintaso joka on tämänpäivän köyhillä, piti ansaita aiemmin työllä. Minusta kaikki minkä saa ilman uhrausta, alkaa ennemmin tai myöhemmin maistua pa...kalle.
Minäkin olen syönyt lapsuudessani liikaa makkaraa j kaalisoppaa. Luulin eläneeni köyhää lapsuutta, mutta sitten yksi nainen kertoi tehneensä ruskeaa kastiketta vehnäjauhoista ja voista. Tuota syötiin perunoiden kanssa. Olin minä nyt voiperunaa syönyt, mutta tuo ruskeakastike oli outoa.
Vierailija kirjoitti:
Erityisesti se harmittaa kuinka kovilla Pienituloiset perheet ovat. Kuka jaksaa enää Suomessa herätä kuudelta puuroa keittämään ja jurnuttamaan tunnin bussilla että pääsee pienituloisena lähihoitajana raatamaan kahdeksan tuntia ja saa krooniset selkäkivut päälle. Ja kohta siedettävän tulon saaja rupeaa saamaan raippaveroja. Samanaikaisesti Kelan sivuilta suoraan kopioituna (https://www.kela.fi/toimeentulotuki-mihin-menoihin)
Sanna on työtön ja kahden yli 10-vuotiaan lapsen yksinhuoltaja Sipoosta. Sannalla ei ole säästöjä tai muita varoja. Hän hakee Kelasta perustoimeentulotukea tiukan taloudellisen tilanteensa vuoksi.
Perheen tuloja ovat:
työmarkkinatuki + lapsikorotus 662,72 e
lapsilisä + yksinhuoltajakorotus 326,32 e
asumistuki 592,00 e
elatustuki 334,02 e
Perheen menoja ovat:vuokra 810 e
vesimaksu 45 e
perhekoon mukainen perusosa 1 250,51 e (yksinhuoltaja 572,52 e + ensimmäinen yli 10-vuotias lapsi 351,55 e + toinen yli 10-vuotias lapsi 326,44 e)
Tulot yhteensä 1 915,06 e – menot yhteensä 2 105,51 e = –190,45 eSannan perheelle maksetaan 190,45 e perustoimeentulotukea.
Toimeentulotuki on veroton etuus.Esimerkin luvut ovat vuoden 2020 tasossa.
Nämä luvut vaikuttaa vielä suht ok, että kotona makaamalla saa parempaa palkkaa kuin esim. Täyttä päivää tekevä Kouluavustaja, laitoshuoltaja tms. Pienituloinen. Harmittaa että joissain kulttuureissa niitä lapsia on yksinhuoltajalla vaikka neljä kappaletta lisää, tällöin vaaditaan jo erikoislääkärin palkka että töihin menoon olisi mitään kannustinta.
Jokaiselle kansalaiselle kuuluu toimeentulo, turva, ravinto, koulutus ja katto päälle eikä tästä saa tinkiä! joskus vaan tuntuu kohtuuttomalta raataa pienellä palkalla kun jotkut saa kotona paljon enemmän. Itse ei ole uskaltanut tehdä kuin yhden lapsen kun se on itse elätettävä jne.. :(
Jokatapauksessa säästökeinoja on keksittävä, niin paljon valtio koronassa velkaantui.
Sannan lapsi saa roolimallin äidiltään ja tämän elämäntavasta ja myös hänestä tulee aikuisena tulonsiirroilla elävä yhteiskunnan elätti ja ehkä myös muiden viranomaisten vakiasiakas.
Suomi on siitä mahtava maa että täällä on jo sukuja jotka elävät tulonsiirroilla tekemättä töitä. Se ei onnistuisi missään muuallla mailmassa. Tänne paratiisiin on jopa tunkua etelän köyhistä maista. Kaikki sosiaalidemokraattien ja lainarahan ansiota.
Ei se ole ok. Vaimosi ansaitsisi paljon enemmän siitä että uhraa koko vapaa aikansa työntekoon ja vapaa-ajan työstä toipumiseen! Lähinnä ymmärrän sen että yksinhuoltajien tukeminen on tärkeää tiettyyn pisteeseen saakka. Mielestäni yhteiskunnan tuet ovat joissain tapauksissa ihan liian hyvät!
Opiskelevan köyhän yh-ystäväni tytär käy ratsastustunneilla pk-seudulla koska sai siihen tuen pelastetaan lapset ry:sta. Tämä on hienoa! Oma tyttöni kerjää myös ratsastukseen, arvatkaa onko pienituloisella varaa? Tuhat euroa ei syyskaudelle riitä :(
On hienoa että on erilaisia tukijärjestelmiä mutta Pienituloiset ovat täysin omillaan!