Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten säästää 1700e nettotuloista?

Vierailija
06.06.2020 |

Miten voi olla mahdollista, että yksineläjänä tuo summa ei riitä minulle? Rahat ovat loppu jo ennen seuraavaa palkkaa :( Antakaa hyviä säästävinkkejä!

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sama palkka, jee :D Mikä on sun kk-budjetti?

Mulla on säännöllisinä menoina seuraavat:

- vuokra+vesi

- netti+suoratoistot

- vakuutukset

- ruoka

- lemmikki

- liikkuminen (junakortti)

- kännykkä

Elän itse tosi säästeliäästi ja minimaalisesti, että saan säästöön sen 500-700+ kuussa (haluan oman kämpän). Mulla on palkkapäivänä suoramaksu omille säästötileille (200 kämppä, 50 hupi/matkatili) ja tili hupenee itsestään vuokran yms. suoramaksuilla. Sitten kun saan uuden palkan, niin katson paljon tilillä oli rahaa juuri ennen palkanmaksua ja kippaan tuon ylijäämän (useimmiten 200-400 eur) turvaan säästötilille. Simuloin siis 'kädestä suuhun'-elämää jemmaamalla suurimman osan tuloista piiloon säästötilille ennen kuin iloitsen niistä liikaa ja olo tulisi liian rikkaaksi. Kerran parissa kuussa käyn ravintolassa tai ostan esim. vaatteita.

Vierailija
22/29 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle jää nettona käteen n. 1600€ ja en mä ainakaan voi pitää autoa. Tosi säästeliäästi täytyy elää. En tee lapsia ainakaan näillä palkoilla ku tietäis köyhyysloukkua.

Ai, mun netto on 1500€/kk ja miehen 1500€/kk + lisät (0-500€/kk). Ei todellakaan olla missään köyhyysloukussa. Kaksi lasta, omakotitalo, kaksi autoa. Palkastani menee lisäksi 450€/kk ulosottoon.

Menot tulojen mukaan niin pärjää ilman että tuntee itsensä köyhäksi.

Blargh. Niin tosiaan, sulla on myös ne miehen tulot + varmasti lapsilisät siinä niin tottakai sulla on enemmän rahaa kun yksinelävällä... Mutta koitappa pärjätä ilman niitä miehesi tuloja.

Joo ja tässä pitää ottaa huomioon myös se, että miehellisellä ja lapsellisella naisella on myös palkkatyönsä lisäksi useampi pimeä ammatti. Kodinhoitaja, lastenhoitaja, eksklusiivinen prostituoitu... Ei siinä jää aikaa tuhlailla, vaikka palkka onkin melko mitätön. Myös asumiskustannukset ovat pariutuneilla huomattavasti pienemmät, kuin yksinelävillä. Sinkkuus maksaa, mutta se on sen arvoista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto on suuri menoerä, vaikka ajaisi vain työmatkat. Ala pitää kirjaa kaikista menoistasi, aivan vähäisimmistäkin, vaikka kolmen kuukauden ajan

Vierailija
24/29 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä säästövinkeiksi tulee kaikkea pientä nyhräämistä, kuten että älä osta tuoremehua tai irtisano Netflix. Isot säästöt tulee säästämällä isoista menoeristä. 

Ekaksi asuminen. Onko siitä mahdollista säästää? Onko mahdollista muuttaa pienempään, huonompaan tai kauempana sijaitsevaan asuntoon, ilman että elämänlaatu kohtuuttomasti kärsii? Mä olen omassa viiteryhmässäni (20-30-vuotiaat kaupunkilaisnaiset) paljon törmännyt siihen, että muunlaisia asuntoja ei oikein asunnoiksi mielletäkään, kuin uudiskohteita tai keskustan vanhoja arvotaloja. No, minä olenkin meistä sitten ainoa omistusasuja, kun asuin opiskeluajan opiskelija-asuntosäätiön muovimattoyksiössä huonomaineisessa lähiössä. Kun nyt jälkikäteen ajattelee, niin todellakin kannatti. Opiskelijat ovat toki opiskelija-asuntoineen etuoikeutettuja, mutta onko sinun mahdollista hakeutua markkinavuokraisesta (=yksityisestä) vuokra-asunnosta kaupungin tai jonkun yleishyödyllisen toimijan asuntoon? Toki pitää muistaa, että muuttaminen maksaa, joten jos säästö on 20 e/kk, pitää jonkun aikaa asua saadakseen edes muuttorahat takaisin. Sama homma, jos pitäisi hankkia auto tai kulkea enemmän/pidemmälle julkisilla. 

Toiseksi auto. Onko se pakollinen? Jos on, niin onko se pakollinen koko vuoden vai vain osan vuodesta (seisontaan laitto tai vastaavasti "pelaaminen" parinsadan euron autoilla niin, että tarpeen loputtua myy vanhan ja sitten ostaa taas samalla budjetilla uuden)? Tästä nyt on tietysti montaa mielipidettä, mutta jos ajat lähinnä työmatkaa kaupungissa, niin auton ei todellakaan tarvitse olla mikään 2010-luvun auto, vaan joku parinsadan-parin tonnin vanha Toyota tai Volkswagen on ihan hyvä hankinta. Pahin loukku on oikeastaan sellaiset 4-8 000 euron autot, joita ei oikein voi jättää korjaamatta, jos niihin tulee iso vika, mutta sitten ne korjauskustannukset ovat auton kokonaisarvoon suhteutettuna tosi suuret. 

Vierailija
25/29 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan nettona 1700€/kk ja saan siitä yleensä n.500€ säästöön.

- Autoa ei ole (liikun julkisilla)

- vuokra 500€ (asun yksin)

- ruokakauppaan 200€/kk

- opintolainan maksu 150€/kk

- puhelinlasku 6€

- sähkö/vesi yms.

+ joitain turhuuksia (alkoholi, rafla)

Vierailija
26/29 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki rikas mies joka maksaa kaiken. Koko oma palkka jää törsättäväksi. Niin minä tein

Suosittelen samaa. Elämä hymyilee :)

Vierailija
28/29 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle jää nettona käteen n. 1600€ ja en mä ainakaan voi pitää autoa. Tosi säästeliäästi täytyy elää. En tee lapsia ainakaan näillä palkoilla ku tietäis köyhyysloukkua.

Ai, mun netto on 1500€/kk ja miehen 1500€/kk + lisät (0-500€/kk). Ei todellakaan olla missään köyhyysloukussa. Kaksi lasta, omakotitalo, kaksi autoa. Palkastani menee lisäksi 450€/kk ulosottoon.

Menot tulojen mukaan niin pärjää ilman että tuntee itsensä köyhäksi.

Blargh. Niin tosiaan, sulla on myös ne miehen tulot + varmasti lapsilisät siinä niin tottakai sulla on enemmän rahaa kun yksinelävällä... Mutta koitappa pärjätä ilman niitä miehesi tuloja.

On myös miehen menot. Ja lasten menot. Kummallakin oma auto, kumpikin syö, kummallakin on oma puhelin + mahdollisesti lasten puhelimet. Lapsilisät menevät käytännössä lasten ruokiin. Lapset kasvavat, joten heidän vaatevarastonsa menee uusiksi keskimäärin kerran vuodessa. Jne.

Aloituksessa kirjoitit, etten uskalla lapsia hankkia, koska sitten menee kituuttamiseksi. Kuitenkin, kun jollain toisella on lapsia, ajattelet, että hän pikemminkin tienaa niillä lapsilla, koska lapsilisät.

Vierailija
29/29 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asut kalliisti ja auto on turha. Vuokrasi on niin iso, että asut varmaan jossain keskusta-alueella. Silloin et tarvitse autoa. Julkinen toimii. Lähiössäkin toimii julkinen liikenne ja vuokra on 200-300e pienempi ja tietysti et yksinäisenä tarvitse enempää kuin 50 neliötä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan