Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi työtön opiskelee työttömyyskorvauksella, eikä ole opiskelija opintotuella?

Vierailija
06.06.2020 |

Onko loppuun käytetyt opintotuet ainut syy?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan, unohdin täysin että ollaan av-mammojen kanssa tekemisissä. Muilta kun oletan pientä sisäänlukutaitoakin. Mutta vastaus ap:n kysymään kysymykseen löytyy noista antamistani linkeistä. Sieltä löytyy myös kriteerit millä omaehtoista- tai työvoimakoulutusta myönnetään.

Vierailija
22/38 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sulla on sitä vastaan? Onko jotenkin sulta pois?

Sain periaatteessa oikeuden opiskella työmarkkinatuella, mutten pystynyt käyttämään sitä aikataulun vuoksi. Turha selittää TyönEstotstoon , ettei opiskelija voi vaikuttaa tarvitsemiensa kurssien ajoitukseen. Opintotukea ei neuvottu hakemaan, luulin pitkään, ettei +50v voi saada opintotukea. Sain heti opintotuen, kun ymmärsin hakea!

Ei ole minulta pois kun yritän itsekin päästä opiskelemaan ja ihmettelin vaan että miksi voisin opiskella työttömänä, eikä pakoteta opintotuelle. AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tulis mielenkään näin kolme ammattia omaavana (joista kahden duuneja ei ole enää edes olemassa) lähteä vielä neljänteen kouluttautumaan jollain opintotuella ja varsinkaan lainalla.

Jos ei yhteiskunta tue muuntokouluttautumista kokeneelle, koronaan duuninsa menettäneelle, järkevin ehdoin, niin sit ollaan työttömänä.

N46

Kaksi turhaa ammattia ja lähes 50-vuotias, peli on menetetty. Opiskelu on kohdallasi turhaa. Ehkä joku homeopatia tai muu sellainen, jota voisi tehdä yksityisyrittäjänä, niin voisi toimia. Tai tutkaile jotain muita tämän päivän trendejä. Työllistyminen on kuitenkin iän puolesta lähes toivotonta.

Mistäkö tiedän? Olen ollut päivärahakäsittelijä 24 vuotta.

Vierailija
24/38 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään ei juurikaan voi opiskella, ei ainakaan tutkintoon johtavaa ilman että TE- toimisto sen hyväksyy. Se on uudelleenkoulutusta parantaakseen asemiaan työmarkkinoilla. Se oli se 24kk maksiaika ja jos sen jälkeen jatkaa niin putoaa opintorahalle. Ja siinä saa tilittää menestyksestään säännöllisesti TE- toimistolle. Jos jää sairauden takia jälkeen eikä menesty normiajassa niin saa lopettaa kesken ilman sanktiota ainakin aikuisopiskelija. Nuorilla saattoi olla vähän eri sääntöjä. Kun työttömyyskorvayksella opiskelemassa on myös nuoria uudelleenkouluttautujia.

Vierailija
25/38 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan, unohdin täysin että ollaan av-mammojen kanssa tekemisissä. Muilta kun oletan pientä sisäänlukutaitoakin. Mutta vastaus ap:n kysymään kysymykseen löytyy noista antamistani linkeistä. Sieltä löytyy myös kriteerit millä omaehtoista- tai työvoimakoulutusta myönnetään.

Haen vertaistukea ja kokeneempien vastauksia. Onko sinulta pois trolli? AP

Vierailija
26/38 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sulla on sitä vastaan? Onko jotenkin sulta pois?

Sain periaatteessa oikeuden opiskella työmarkkinatuella, mutten pystynyt käyttämään sitä aikataulun vuoksi. Turha selittää TyönEstotstoon , ettei opiskelija voi vaikuttaa tarvitsemiensa kurssien ajoitukseen. Opintotukea ei neuvottu hakemaan, luulin pitkään, ettei +50v voi saada opintotukea. Sain heti opintotuen, kun ymmärsin hakea!

Ei ole minulta pois kun yritän itsekin päästä opiskelemaan ja ihmettelin vaan että miksi voisin opiskella työttömänä, eikä pakoteta opintotuelle. AP

Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa mikä hämmästyttää ja kummastuttaa pientä kulkijaa. Esimerkkinä omaehtoinen opiskelu.

Ohis

Vierailija
27/38 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä toi on hyvä idea, millä saadaan vanhempia ihmisiä kouluttautumaan aloille, jossa tarvitaan työvoimaa. Se on kannustin parempaan elämään. Harva meistä on valmis tuosta vain aloittamaan opiskelut ja tippumaan vielä huonommille tuloille, jos perheessä on lapsia ja sen sellaista.

Itse olin valmis palaamaan takaisin opiskelijan kituutukseen, koska tiesin, että voin saada lisäksi myös toimeentulotukea. Työkkäristä kuitenkin soitettiin ja kerrottiin myös tästä mahdollisuudesta. Olen kovin iloinen siitä, että on mahdollisuus keskittyä 2 vuotta pelkkään opiskeluun ja edetä sinä aikana mahdollisimman nopeasti opinnoissa eteenpäin. Parhaimmillaan hyvin suunniteltu opintopolku nopeuttaa valmistumista jopa vuodella. Ajatella, normaaliaikaan valmistumiseen menisi 3,5-4 vuotta ja työttömyystuella on mahdollisuus valmistua jo 2,5-3 vuodessa.

Se on säästöä, jos yksilö vain tajuaa käyttää ensimmäiset kaksi vuotta tehokkaasti.

Vierailija
28/38 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja jos opiskelee työttömyyskorvauksella, onko silloin opiskelija vai työtön?

Virallisesti opiskelija, mutta itse koin olevani työtön, koska työkkäri valvoi opintojen etenemistä puolen vuoden välein.

On mitäs sitten kun aika tulee täyteen, mutta opiskelut kesken? Onko se sitten toimeentulotuki lopun aikaa? (jos on oikeutettu)

Jollei töitä saa opintojen rinnalle, eikä kukaan elätä, niin silloin toimeentulotuki.

Vierailija
29/38 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tulis mielenkään näin kolme ammattia omaavana (joista kahden duuneja ei ole enää edes olemassa) lähteä vielä neljänteen kouluttautumaan jollain opintotuella ja varsinkaan lainalla.

Jos ei yhteiskunta tue muuntokouluttautumista kokeneelle, koronaan duuninsa menettäneelle, järkevin ehdoin, niin sit ollaan työttömänä.

N46

Kaksi turhaa ammattia ja lähes 50-vuotias, peli on menetetty. Opiskelu on kohdallasi turhaa. Ehkä joku homeopatia tai muu sellainen, jota voisi tehdä yksityisyrittäjänä, niin voisi toimia. Tai tutkaile jotain muita tämän päivän trendejä. Työllistyminen on kuitenkin iän puolesta lähes toivotonta.

Voihan sitä opiskella omaksi iloksi vaikkei työllistyisi. On täällä niin paljon muitakin turhan opiskelijoita ettei tosikaan. Jos se opiskeleminen antaa sisältöä omaan elämään ja turhauttavaa olla työttömänäkään josta enemmän aiheutuu mt- ongelmia niin työttömän elämänhallinnan ja terveyden kannalta on varmasti vaikka turhaankin opiskeleminen parempi vaihtoehto jos motivaatioo riittää. On tässä maailmassa turhempiakin asioita kun itsensä kehittäminen ja pysyminen yhteiskunnassa ajan tasalla.

Vierailija
30/38 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja jos opiskelee työttömyyskorvauksella, onko silloin opiskelija vai työtön?

No, miten se työtön saisi aikansa mielestäsi käyttää?

Kalsarikännäämälläkö?

Pitsiä nypläämällä?

Itse olen aikuisikänäni opiskellut työn ohella 2 tutkintoa. Sitä ennen opiskelin lukion työn ohella iltalukiossa.

En näe mitään syytä, ettei työttömänä ollessaan saisi opiskella, jos se työssä käydenkin onnistuu.

Työtön käyttää aikansa hyödyllisesti kehittämällä itseään, parantamalla ammattitaitoaan ja siten myös työnsaantimahdollisuuksiaan.

Vierailija
31/38 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kaipaa tietoa, muttei jaksa lukea OIKEAA tietoa linkeistä vaan luottaa tämän palstan juttuihin? Kokemuksia voi kuulla, joskus jopa oikeita. Kukaan ei ole muuten sanonut, että pitää olla +25v, ett voi opiskella tyött.turvalla.

Kannattaakohan opiskella ollenkaan, jos vauvapalstan juttuihin luottaa?

Vierailija
32/38 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virallisesti opiskelija, mutta itse koin olevani työtön, koska työkkäri valvoi opintojen etenemistä puolen vuoden välein.

On mitäs sitten kun aika tulee täyteen, mutta opiskelut kesken? Onko se sitten toimeentulotuki lopun aikaa? (jos on oikeutettu)

Jollei töitä saa opintojen rinnalle, eikä kukaan elätä, niin silloin toimeentulotuki.

Jos on valmis ottamaan työn vastaan mikäli työkkärillä on sellainen tarjota, mitä se työkkärille kuuluu, miten ne työttömät päivänsä viettää.

Fiksu osaa opiskella oli muita töitä tai ei.

Vierailija
33/38 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N46

Opiskelin omaehtoisesti työttömyystuella uuden ammatin. Olen 51 vuotias. Pääsin opiskelujen aikana oppisopimuksella opiskelemaan ja sain uuden työpaikan 3 kk ennen valmistumistani ja aloitin valmistumiseni jälkeen siellä. Työllistyminen on asenteesta kiinni ja ei kannata antaa muiden asenteen estää omaa kehitystä. Riittävä tahti ja halu on asenne, jolla kannattaa lähteä liikkeelle

Vierailija
34/38 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut opettajan pedagogiset opinnot ansiosidonnaisella. Siellä oli monta muutakin. Tuollaiset luokkaa vuoden opinnot, jotka tuovat selkeästi lisää työllistymismahdollisuuksia (pätevyyden) aika helposti hyväksytään. Aika yleistä on tehdä aiemmin kesken jääneitä opintoja valmiiksi. Työkkäri käyttää harkintaa siinä, mitä se katsoo työllistymistä edistäväksi ja onko ne opinnot realistista saada tehdyksi. Esimerkiksi jos on jo ammatiltaan sairaanhoitaja, työkkäri katsoo, että se työllistää hyvin. Jos ei terveyssyistä pysty jatkamaan aiemmassa ammatissa, pitää selvittää mahdollisuudet opiskella kuntoutusrahalla (työeläkeyhtiön tai Kelan).

Jos ihan vain haluaa uusia opintoja, pitää yrittää perustella se työkkärille, mutta voi olla ettei se mene läpi. Ihan ensin pitää kysyä työkkäristä, jo ennen kuin hakee opiskelupaikkaa. Muistan yliopistolta yhden tyypin, jolla oli kahden eri alan opinnot kesken, ja sai työkkäriltä luvan opiskella toista, vaikka olisi halunnut tehdä loppuun ennemmin ne toiset. Varmaan tiesi itse paremmin alojen työllisyydestä omien suuntautumisvaihtoehtojensa kohdalla kuin työkkäri, joka ilmeisesti katsoi ehkä vain minkä nimisellä tutkinnolla on vähemmän työttömiä.

Vierailija
35/38 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
36/38 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen +50v amk opiskelija työkkäri rahalla. Aiempi työni on kuollut ja muuntokoulutus ainoa vaihtoehto.

Mutta onhan tämä nyt kärsimystä olla 20v tyttösten parissa joilla ei ole elämänkokemusta eikä työkokemusta ja kuitenkin he tietävät kaikesta kaiken ja tämmöinen muumio ikäinen on niin turha niin turha! Eivät raasut ymmärrä että meikäläisten parissa tulevat työelämässä olemaan.

Vierailija
37/38 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Miksi se olisi paha asia, että työtön opiskelee? Mikä olisi työttömälle arvostettavampaa tekemistä (paitsi työnteko)? Kotona makaaminen?

Vierailija
38/38 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen +50v amk opiskelija työkkäri rahalla. Aiempi työni on kuollut ja muuntokoulutus ainoa vaihtoehto.

Mutta onhan tämä nyt kärsimystä olla 20v tyttösten parissa joilla ei ole elämänkokemusta eikä työkokemusta ja kuitenkin he tietävät kaikesta kaiken ja tämmöinen muumio ikäinen on niin turha niin turha! Eivät raasut ymmärrä että meikäläisten parissa tulevat työelämässä olemaan.

Ikärasismissa on riskinsä.

Itse opiskelin täydennyskoulutuksen eräässä yliopistossa työni ohella.

Eräältä nuorelta kurssilaiselta tuli kylmää kohtelua ja yhteistyöhaluttomuutta ryhmätyössä.

Haki myöhemmin meille töihin. Ei otettu, koska saatoin kertoa, ettei ko. henkilö vaikuttanut soveliaalta tiimityöskentelyyn, joka meillä on käytäntö, eikä siinä voi valita työkavereita "mieltymystensä" mukaan. Oikeassa työelämässä kun on edelleen eri-ikäisiä ihmisiä rinnan samoissa duuneissa.