Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä raskauden jälkeistä masennusta?

Vierailija
05.06.2020 |

Synnytyksestä on jo 9kk, voiko näin myöhään olla vielä raskauden jälkeistä masennusta? Tai sopivatko oireeni muutenkaan siihen?
- Olen jatkuvasti itkuinen, jos joku kysyy sainko yöllä nukuttua meinaan alkaa itkeä kesken vastauksen. Myös telkkarin ohjelmat ja mainokset imettävät päivittäin.
- Tunnen itseni huonoksi äidiksi lähes kokoajan, koska en jaksa tehdä asioita lasteni kanssa ja olen tyytyväinen jos ovat pari tuntia ulkona jonkun kanssa.
- Toivon, että lapset kasvaisivat mahdollisimman nopeasti ja tunnen syyllisyyttä siitä, etten vaali tätä aikaa, jota kestää kuulemma niin vähän aikaa (musta tää on tuntunut ikuisuudelta)
- Mietin monta kertaa viikossa tehneeni virheen, kun hankin lapsia ja olen miettinyt olisiko heidän parempi muualla.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samantyyppisiä ajatuksia. Itselläni taustalla lapsettomuushoidot ja kun se kauan odotettu ihme vihdoin saapui, ahdistuin. Pidin itse ensin ihan baby bluesina, mutta sen pitäisi loppua jo parissa viikossa.

Neuvolalääkärille myönsin tarkastuksessa, että olen itkeskellyt hieman normaalia enemmän, ei kyselty sen kummemmin enkä avautunut muuta. Jostain syystä hävetti ottaa vastaan lähete neuvolapsykologille, vaikka olen yleisesti hyvin hoitomyönteinen. Mutta sitten ajattelin että hitto, ilmaista terapiaa, kuinka usein tulee mahdollisuus sellaiseen?

Kesti kauan päästä psykologin vastaanotolle, mutta kun pääsin, tykkäsin siitä kovasti. Psykologi oli mukava ja painotti, ettei kannata miettiä sillä että ansaitsenko tämän tai olenko jotenkin tarpeeksi masentunut saamaan apua. Lopulta en tarvinnut kuin pari juttelukertaa ja alkoi helpottaa. Minua auttoi jo ihan hirveästi se yksinkertainen asia, että joku kysyi minun mielipidettäni ja kokemustani raskaudesta, synnytyksestä ja äidiksi tulosta. Joku ulkopuolinen näki minut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi