Minkä takia 2/3 jää jo valmiiksi ilman koulupaikkaa
Mitä järkeä tässä on? Töitäkään ei löydy suurimmalle osalle. Tulee vain turha lisävuosi. Seuraavana vuonna on taas lisää hakijoita ja hakijamäärä vaan kasvaa joka vuosi, kun nuoret jäävät vuosiksi taistelemaan opiskelupaikoista.
Kommentit (11)
Välivuodet eivät ole missään tapauksessa turhia. Itse kävin ammattikoulussa tutkinnon lukion jälkeen, oli fiksuinta ikinä. Sillä alalla jatkoin yliopistossa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta olisiko se parempi, että koulutettaisiin paljon enemmän ja sitten yhä useampi valmistuisi kortistoon!
Onko siinä eroa? Ovatko kouluttamattomia työttömiä vai koulutettuja? Todennäköisempää löytää työpaikka koulutuksen kanssa eikä aikaa mene hukkaan.
Koska kaikille ei kelpaa mikä tahansa paikka. - Opiskelupaikkoja on jo nyt melkein yhtä paljon ellei enemmän kuin ikäluokassa potentiaalsiia hakijoita mutta paikkoja ei haeta tasaisesti; osa paikoista saattaa jopa jäädä kokonaan täyttämättä kun samaan aikaan suosituimmilta aloilta paikkaa hakevat lukuisat hakijat...
Vierailija kirjoitti:
Mutta olisiko se parempi, että koulutettaisiin paljon enemmän ja sitten yhä useampi valmistuisi kortistoon!
Niinpä. - Jo nyt moni ns. korkeakouluettu ja yliopistosta valmistunut tekee töitä, joihin riittäsi vähempikin koulutus. Muutaman esimerkin antaakseni, niin kyllähän siivojan tai vaikka kaupankassan ja jakeluauton kuljettajan työt ovat kaikki arvokkaita ja merkittäviä mutta ei näiden töiden tekemiseen ole tarvetta opiskella ensin ueampi vuosi, jonka (ns) korkeampikoulutus tapaa kestää..
Niin on ollu hienoa kun on saanut opiskelupaikan ja opiskellut yhtä jaksoisesi ylu 15 vuotta (peruskoulu 9 vuotta, lukio 3 vuotta ja maisteriksi 6 vuotta) ja tulos: no työttömänänä sitä tässä on oltu viimeinen puoli vuotta..
Kai olen nirso kun en ole hakenut puhelinmyyjän paikkoja, joita on ollut tarjolla. Sen sijaan"oman alani" töitä vähemmän...
Mutta vika on tietysti minun kun en tajunnut kysyä täältä varmaa ja työllistävää alaa... Jotenkin olen epäileväinen kun luulen, ettei meistä kaikista ole lääkäreiksikään...tai mikä muu olisi lähes yhtä varma ja työllistävä ala vielä huomisen jälkeenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. - Jo nyt moni ns. korkeakouluettu ja yliopistosta valmistunut tekee töitä, joihin riittäsi vähempikin koulutus. Muutaman esimerkin antaakseni, niin kyllähän siivojan tai vaikka kaupankassan ja jakeluauton kuljettajan työt ovat kaikki arvokkaita ja merkittäviä mutta ei näiden töiden tekemiseen ole tarvetta opiskella ensin ueampi vuosi, jonka (ns) korkeampikoulutus tapaa kestää..
Entäs me jotka ollaan jo tehty noita töitä vuodesta toiseen ja paikat rikkipoikki. Kouluttautumalla saataisiin vielä tehdä töitä eläkkeelle asti. Itse hain yhteishaussa ja saa nähdä kuin käy 45v. Kuinka monta meitä on samassa tilanteessa? Mieluummin opiskelu kuin sairaseläke kerjuu.
Kaikki eivät tarvitse yliopistotutkintoa. On muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Koska kaikille ei kelpaa mikä tahansa paikka. - Opiskelupaikkoja on jo nyt melkein yhtä paljon ellei enemmän kuin ikäluokassa potentiaalsiia hakijoita mutta paikkoja ei haeta tasaisesti; osa paikoista saattaa jopa jäädä kokonaan täyttämättä kun samaan aikaan suosituimmilta aloilta paikkaa hakevat lukuisat hakijat...
Osaatko sanoa, että löytyykö näistä listaa jostakin? Itselläni olisi opiskelupaikka hakusessa ja toiveammattikin uupuu, joten olen aika avoin kaikelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoojien koulutus kestää nykyään kolme vuotta.
Kaikki koulupaikat eivät edes kelpaa esim. pikkukaupunkien amk tekniikan alan paikat. Koska ensikertalaisuuskiintiöiden takia ei edes haeta kuin yhteen paikkaan ja varasijalle taktikoidaan paikka johon ei vahingossakaan pääse. Nykyään kannattaa pitää välivuosi jos ei pääse ykköskohteeseen.