Vielä perintöveroasioista; hallinansiirto
Tässä case avattuna:
Äitini kertoi että hänen edesmenneet vanhempansa jättivät perintönsä puoliksi hänelle ja loput minulle ja siskolleni puoliksi (ts 1/4). Isäni on oli sitä mieltä että isovanhempani ajattelivat vain verosuunnittelua. Hän pyysi minua ja siskoani tekemään valtakirjan perinnön hallinnan luovuttamisesta äidilleni tms (emme edes muista tarkkaan sananmuotoja, luotimme sokeasti heidän tietoonsa). Nyt muutama vuosi kuluneena olemme siskoni kanssa alkaneet miettiä miksi isovanhempamme olisi tehneet koko testamenttia jos me emme sitten lopulta ehkä saakaan mitään. Tutkimme verotietojamme eikä meidän kummankaan kohdalla ole mitään maksettuja perintöveroja. Äitimme on siis hoitanut veronmaksamisen koko omaisuudesta. Nyt ihmettelemme mitä on tapahtunut. Voiko oman osuutensa hallinnan antaa toiselle noinvain ja tällöin verot ja muut merkitään vain tälle hallinnan omaavalle? Eli me siskoni kanssa vain katosimme kuviosta sillä allekirjoittamallamme valtakirjalla.?!
Kommentit (51)
Jos omistusoikeus tyttärellä niin jos kyse kiinteästä omaisuudesta eikö tämän pitäisi näkyä tyttären omaisuudessa veropapereissa? Tai jos tytär osallisena jakamattomassa kuolinpesässä?
Mitä voi tehdä
1. Kysyä elossa olevilta asianosaisilta (vanhemmilta) miten tilanne meni ja pyytää nähdä paperit
2. Sukututkimuksen varjolla pyytää nähdä suvun vanhoja papereita ja koettaa niistä löytää henkilötunnukset ym joilla pääsisi eteenpäin
3. Onko muita sukulaisia joilta voisi asiasta kysyä esim äidin sisaruksia?
4. Kysyy äidiltä kopion allekirjoittamastaan paperista koska ”pitää tarkistaa siitä tietoja kun hakee toimeentulotukea, asumistukea tai mitä lie”
Ei osakkuus kuolinpesässä näy mitenkään omissa verotiedoissa, jos kuolinpesästä ei ole tuloja. Olen itse osakkaana 30 vuotta jakamattomana olleessa kuolinpesässä eikä se näy minun verotiedoissani muulloin kuin silloin, jos kuolinpesä on saanut tietynlaisia tuloja. Esim. kuolinpesän saamat normaalit pörssiyhtiöiden osingot eivät näy minulla.
Kai piti kuitenkin vero maksaa kun sait perinnön?
Vierailija kirjoitti:
Ei osakkuus kuolinpesässä näy mitenkään omissa verotiedoissa, jos kuolinpesästä ei ole tuloja. Olen itse osakkaana 30 vuotta jakamattomana olleessa kuolinpesässä eikä se näy minun verotiedoissani muulloin kuin silloin, jos kuolinpesä on saanut tietynlaisia tuloja. Esim. kuolinpesän saamat normaalit pörssiyhtiöiden osingot eivät näy minulla.
Vierailija kirjoitti:
Kai piti kuitenkin vero maksaa kun sait perinnön?
Vierailija kirjoitti:
Joo, vero piti maksaa, mutta lasku ei tullut omaan osoitteeseeni, vaan kuolinpesän osoitteeseen eikä tieto näy minulla mitenkään Omaverossa.
Ei sitä kuolinpesää ole jaettu, tai sitten perunkirjoitusta ei ole tehty ollenkaan. Tai sitte ap ei ole ollutkaan osakkaana pesässä.
Mitä tarkoittaa jos kuolinpesää ei ole jaettu? Onko silloin niin että käteiset ja muut vaan pysyy ennallaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä kuolinpesää ole jaettu, tai sitten perunkirjoitusta ei ole tehty ollenkaan. Tai sitte ap ei ole ollutkaan osakkaana pesässä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa jos kuolinpesää ei ole jaettu? Onko silloin niin että käteiset ja muut vaan pysyy ennallaan?
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa sitä, että perintöä ei ole jaettu perillisille, vaan kuolinpesää hoidetaan tavallaan omana yksikkönään vähän kuin yritystä. Jos kuolinpesän omaisuudesta halutaan esim. myydä jotain, niin siihen tarvitaan suostumus kaikilta kuolinpesän osakkailta.
Kiitos paljon! Ei kai auta kun ottaa asia puheeksi jotain ihme kautta.. ei tuu olemaan helppoa kydyä mitä mummon ja papan perinnölle tehtiin ja miksi.. OMG!
Täysin sama ketju, kun aikaisemmin tänään nimellä "Perintöä minulle ja lapsilleni, ei miehelle". Nyt vaan lapsen näkövinkkelistä.....
Aikaisempi oli äidin ja testamentilla hänen lapsilleen..... Prikulleen sama. Ilmeisesti halutaan tietää, tuleeko oikeasti seuraamuksia, jos se lapsen testamentilla saama perintö kavalletaan vanhemmille.
Lapsen saama perintö on lapsen.
asianajaja
Kaikki täysikäisiä joten kyse lähinnä aikuisten lasten luottamuksesta vanhempiinsa koskien isovanhempien perintöä.
Yritit tehdä uuden selkeän aloituksen??? No se nyt kyllä meni niin metsään kuin mahdollista.
Et tiedä mitään siitä mitä on tullut perinnöksi. Et tiedä mitä nämä kuvitteelliset tyttäret ovat allekirjoittaneet. Et ylipäätään tiedä mistään tapahtuneesta yhtään mitään, etkä edes sitä onko mitään oikeasti tapahtunut.
Ei noilla spekseillä kertakaikkiaan voi saada mitään järkevää vastausta.