Vielä perintöveroasioista; hallinansiirto
Tässä case avattuna:
Äitini kertoi että hänen edesmenneet vanhempansa jättivät perintönsä puoliksi hänelle ja loput minulle ja siskolleni puoliksi (ts 1/4). Isäni on oli sitä mieltä että isovanhempani ajattelivat vain verosuunnittelua. Hän pyysi minua ja siskoani tekemään valtakirjan perinnön hallinnan luovuttamisesta äidilleni tms (emme edes muista tarkkaan sananmuotoja, luotimme sokeasti heidän tietoonsa). Nyt muutama vuosi kuluneena olemme siskoni kanssa alkaneet miettiä miksi isovanhempamme olisi tehneet koko testamenttia jos me emme sitten lopulta ehkä saakaan mitään. Tutkimme verotietojamme eikä meidän kummankaan kohdalla ole mitään maksettuja perintöveroja. Äitimme on siis hoitanut veronmaksamisen koko omaisuudesta. Nyt ihmettelemme mitä on tapahtunut. Voiko oman osuutensa hallinnan antaa toiselle noinvain ja tällöin verot ja muut merkitään vain tälle hallinnan omaavalle? Eli me siskoni kanssa vain katosimme kuviosta sillä allekirjoittamallamme valtakirjalla.?!
Kommentit (51)
Minä en ole saanut verovirastoska ikinä mitään tietoa tästä perinnöstä!!
quote=Vierailija]Minäkin perin aikoinaan isäni, yhdessä sisarusteni kanssa. Asuin tuolloin ulkomailla ja äitini hoiti koko paperisodan Suomessa. Eli en maksanut minäkään perintöveroa, äiti maksoi osuuteni päältä veron. Kaisootä oli tullut Suomen-osoitteeseeni verottajalta päätös, mutta olin valtuuttanut äitini avaamaan ja selvittämään postini. Pääsin helpolla, enkä usko että kukaan minua petkutti.[/quote]
Vierailija kirjoitti:
En edes tiedä mikä perintö on/oli?! Tein sen valtakirjan ennen virallista perunkirjaa.
Kai nyt suurin piirtein tiedät, mikä se voisi olla. Talo maalla, osakehuoneisto kaupungissa, mökki järven rannalla, pörssiosakkeita?
Hallintaoikeus jollakin toisella ei poista sinulta perintöverotusta eli mikäli perintö on ollut niin suuri, että siitä olisi pitänyt maksaa perintöveroa, niin sinun olisi pitänyt maksaa se ja siitä on tullut päätös verottajalta. Ilmeisesti olette allekirjoittaneet jonkun muun paperin, esimerkiksi olette luopuneet perinnöstänne kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hallinnansiirto edes tarkoittaa. Onko se voimassa ikuisesti, kuka maksaa veron, luovuinko kaikesta muodollisestikin. Eli minua ei enää ole tässä olemassakaan.
Hallintaoikeudeen eli hallinnan siirto tarkoittaa sitä, että oikeus käyttää, hallita ja saada tuloja omaisuudesta siirtyy toiselle, sille hallinnan saajalle. hallintaoikeuden siirto tehdään joko määräaikaiseksi tai elinikäiseksi, eikä sitä voi jälkikäteen perua ilman saajan suostumusta. Et ole luopumut omistusoikeudestasi - se omaisuus on edelleen sinun, mutta olet luopunut kåyttöoikeudesta siihen omaisuuteen. Saat tämän takaisin joskus kun äitisi kuolee. Verot lasketaan niin, että sinulle määrätään vero omistusoikeudesta ja äidillesi vero käyttöoikeudesta. Voi olla, että äitisi on maksanut sinunkin verosi, mutta jos niin on ollut, niien pitäisi kyllä näkyä sinun omissa verotiedoissasi, koska sinulle ne on silti määrätty. Voi kuitenkin olla, että verottajalle on kerrottu asioista väärin, esim että koko omaisuus on siirtynyt kokonaan äidillesi, ja silloin verot on määrättykin hänelle.
Oikeasti tätä ei pysty selvittämään, jollet uskalla pyytää nähtäväksesi tähän liittyneitä asiakirjoja, perunkirjaa, perinnönjakokirjaa ja sitä joskus allekirJoittamaasi hallintaoikeuden siirtopaperia.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole saanut verovirastoska ikinä mitään tietoa tästä perinnöstä!!
quote=Vierailija]Minäkin perin aikoinaan isäni, yhdessä sisarusteni kanssa. Asuin tuolloin ulkomailla ja äitini hoiti koko paperisodan Suomessa. Eli en maksanut minäkään perintöveroa, äiti maksoi osuuteni päältä veron. Kaisootä oli tullut Suomen-osoitteeseeni verottajalta päätös, mutta olin valtuuttanut äitini avaamaan ja selvittämään postini. Pääsin helpolla, enkä usko että kukaan minua petkutti.
Kunhan nyt ei olisi käynyt niin, että olettekin luopuneet perinnöstä. Se on nimittäin tehtävä juurikin ennen perukirjan vahvistamista. Sanoit, että äitisi pyysi allekirjoitukset, ennen kuin edes tiesitte mitä/paljonko peritte.
Miksi yleensä allekirjoititte, kun olitte jo täysikäisiä? Nuoria ehkä.
Asia ilmeisesti saneltiin teille ilmoituksena, että näin tehdään ja sillä sipuli.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä niin en tiedä.
Olivatko isovanhempasi varakkaita? Mitä heidän asunnolleen tapahtui? Mitä uutta omaisuutta äitisi sai?
Kyllä teille olisi pitänyt toimittaa kopio perukirjasta, jos olette kuolinpesän osakkaita.
Saatko maistraatista sukuselvitystä, jossa on isovanhempiesi hetut tai kirkkoherran virastosta virkatodistusta?
Minulla näkyy omaverossa 12 vuotta vanhat perintöverot.
Koska ap on ilmeisen tyhmä, niin äidin menettely on oikea.
Ei helmiä sioille!
Vierailija kirjoitti:
Ja olimme perinnönjaon aikaan aikuisia..
Ehkä iän puolesta muttei älyn.
Ette siis lukeneet mitä allekirjoititte ettekä vaatineet papereista kopioita itsellenne?
Ette ole oikeustoimikelpoisia, hyvät "aikuiset".
Tämä täysin sama tilanne oli täällä aamulla, mutta kerrottuna perheen äidin näkökulmasta! Mitähän lienee meneillään? Pariskunta testaa eri skenarioilla miten voisi parhaiten kusettaa lapsiltaan perinnön??
Omavero on suhteellisen uusi järjestelmä. Ei siellä näy tiedot esim. minun vuonna 2013 ja sitä ennen maksamistani kiinteistöveroista, vaikka vuonna 2014 maksamani kiinteistövero näkyy. Siellä ei myöskään näy minun vielä aikaisemmin maksamani perintöverot. Ja kun isäni kuoli, niin jostain minulle tuntemattomasta syystä kaikki perintöverolaskut menivät äitini osoitteeseen, vaikka olin jo pitkään ollut kirjoilla toisessa osoitteessa. Joten on kyllä mahdollista, että sinulle on määrätty perintöveroa, vaikka et ole nähnyt siitä laskua.
Varmuutta siihen, miten asiat ovat menneet et saa ilman, että pyydät isovanhempasi perukirjan (ja pyydät sitä varten äidiltäsi tarvittavan henkilötunnuksen). Mutta todennäköisimmältä minusta tässä vaikuttaa se, että kuolinpesää ei ole lainkaan vielä jaettu, vaan äitisi hallitsee jakamatonta kuolinpesää. Jos näin on, niin äitisi ei voi käyttää kuolinpesän omaisuutta ilman sinun suostumustasi, mutta kylläkin omaisuuden tuottoa (esim. osakkeille maksettavaa osinkoa).
Äläpä ap ainakaan verottajalta mene näitä asioita tonkimaan. Voi tulla kalliiksi. Äiti on hyvää hyvyyttään voinut maksaa perintöveronne, jota verottaja ei ole huomannut.
Voit kysyä vain äidiltäsi, hän ymmärtää ja tietää mikä on nyt tilanne.
Hyvin outoa, jos et voi kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olimme perinnönjaon aikaan aikuisia..
Ehkä iän puolesta muttei älyn.
Ette siis lukeneet mitä allekirjoititte ettekä vaatineet papereista kopioita itsellenne?
Ette ole oikeustoimikelpoisia, hyvät "aikuiset".
Älkää syytelkö.
Useimmat luottaisivat omiin vanhempiinsa tuommoisessa tilanteessa.
Jos ei ole erityistä syytä, miksi eivät luottaisi.
Minäkin olen junaillut lasteni asioita, ja olisin toki voinut tehdä vilunkia, kun heillä ei ole tietämystä. Mutta silloinhan olisin mother from hell!
Vierailija kirjoitti:
Tämä täysin sama tilanne oli täällä aamulla, mutta kerrottuna perheen äidin näkökulmasta! Mitähän lienee meneillään? Pariskunta testaa eri skenarioilla miten voisi parhaiten kusettaa lapsiltaan perinnön??
Totta. Tämä on 100 % varmasti sama tapaus: https://www.vauva.fi/keskustelu/3779052/perintoa-minulle-ja-lapsilleni-…
Eivätkö saadut vastaukset miellyttäneet vai miksi tätä kysytään uudelleen mutta tällä kertaa tyttären näkökulmasta?
Kyllä vaikuttaa siltä, että on parempi, että äitisi hoitaa asiasi.
Vaikutat ap äärimmäisen tyhmältä.
Mitä sinä edes rahalla tekisit, harmia siitä vaan tulisi.
Keskustelu meni niin pitkäksi ja polveilevaksi että koitin uutta selkeää aloitusta. Mitä väliä sillä on olenko se äiti vai lapsenlapsi loppujen lopuksi. Ehkä en ole kumpikaan ja koitan selvittää arkaluontoista asiaa. Tarkoitukseni on saada lisää ymmärrystä siitä mitä tämäntyyppisessä kuviossa tapahtuu/on tapahtunut. Kas kun et itse täällä kirjoittele omalla nimelläsi?! Eikai vaan ole joku syy salata sitä 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Tämä on 100 % varmasti sama tapaus: https://www.vauva.fi/keskustelu/3779052/perintoa-minulle-ja-lapsilleni-…
Eivätkö saadut vastaukset miellyttäneet vai miksi tätä kysytään uudelleen mutta tällä kertaa tyttären näkökulmasta?
Epäilenpä, että tässä on kysymys ap:n puolison perinnöstä ja ap ei voi siksi selvittää tätä asianosaisilta.
Kyllä ap:n kannattaa istua alas ja selvittää asia äitinsä kanssa. Sisarus mukaan, koskeehan asia häntäkin.