Kuukautiset 8-vuotiaalla? Onko tämä normaalia?
Tyttöni on siis 8v. Nyt huomasin, kun olin siivoamassa, että sängyn alla oli pikkuhousut joissa oli verta. Kysyin tytöltä, että onko sulla menkat alkanu?
Tyttö vastasi että ”ei oo”
No, olen huomannut hänessä muitakin murrosiän muutoksia. Joten onko tämä ennenaikainen murrosikä? APUA!
Kommentit (336)
Vierailija kirjoitti:
Tytön pituus on 131. Paino 39. On tavallaan aika semmoinen vankka.
Isosiskoa ei ole.
AP.
Katso onko tytöllä häpykarvat/ovatko rinnat kasvaneet. Jos ei, soita heti sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Hei! Kuukautiset normaalisti alkavat 10-14 vuoden iässä.
Taitaa nykyään olla pikemminkin 9 - 13.
Tuo kahdeksanvuotiaana on toki aikaisin, mutta täysin mahdollista silti.
Voi olla myös että tytöllä on pimpissä joku pikku haava.
Tuo 40kg on usein esitetty rajana, jonka jälkeen rasvakudosta on riittävästi kuukautisten alkamiseen.
Kuukautisten alkaminen on aikaistunut viimeisen 20 vuoden aikana selvästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yleistä, mutta normaalia :)
Onko se siis harvinaista, jos minulla on alkanut kuukautiset vasta 13v:nä ja tytöllä 8-vuotiaana?
AP
Sinulla on alkanut aika myöhään. Mites tytön isän puolen suvussa? Paino = rasvakudoksen määrä vaikuttaa merkittävästi murrosiän alkamiseen. Samoin se, jos äidin puoliso ei ole oma isä. Etninen tausta vaikuttaa myös.
Aika myöhään? 13v? Se kai käsittääkseni on aika keskiverto, vaikka kuukautisten alkamisaika onkin aikaistunut.
Itsehän olin jo reilusti yli 14 v kun mulla alkoi (80-luvun lopussa).
Mulla alkoi 13-vuotiaana ja meidän luokalla oli vain yhdellä alkanut kuukautiset ennen mua. 13v ei tosiaan ole myöhään, aika keskiverto varmaan nykyään.
Mistä tiedät, minkäikäisenä luokkakavereittesi kuukautiset ovat alkaneet? Jos olet kysynyt, en minä ainakaan olisi vastannut rehellisesti, sillä asia ei mielestäni olisi sinulle kuulunut millään lailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei! Kuukautiset normaalisti alkavat 10-14 vuoden iässä.
Taitaa nykyään olla pikemminkin 9 - 13.
Tuo kahdeksanvuotiaana on toki aikaisin, mutta täysin mahdollista silti.
Kuukautiset alkaa nykyään keskimäärin 12-13v iässä.
Painaa 39kg ja 8v. Aika paljon ellei nyt ole todella pitkä. Meillä tyttö painoi 7v 20kg joten tuskin oli 8v lähelläkään 30kg. Ylipaino lisää ennenaikaista murkkuiän riskiä. Kannattaa mennä ihan lastenlääkäriin.
Joillakin tytöistä murrosikä alkaa jo 8 veenä. Toisilla 14 veenä.
Luulisi, että likaisia pikkuhousuja olisi enemmän, jos menkat ovat alkaneet. Toki on saattanut käyttää vessapaperia housuissa tai sun siteitä.
Teidän lapsuutenne aikaiset tilastot eivät enää päde nykyään. Lasten keskimääräiset painot ovat kasvaneet omasta nuoruudestanne reippaasti. Samalla murrosikään tuleminen on aikaistunut.
Vierailija kirjoitti:
Teidän lapsuutenne aikaiset tilastot eivät enää päde nykyään. Lasten keskimääräiset painot ovat kasvaneet omasta nuoruudestanne reippaasti. Samalla murrosikään tuleminen on aikaistunut.
Niin ovat. Samaa mieltä, mutta onhan tämä uskomatonta että 8v:llä alkaa menkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yleistä, mutta normaalia :)
Onko se siis harvinaista, jos minulla on alkanut kuukautiset vasta 13v:nä ja tytöllä 8-vuotiaana?
AP
Sinulla on alkanut aika myöhään. Mites tytön isän puolen suvussa? Paino = rasvakudoksen määrä vaikuttaa merkittävästi murrosiän alkamiseen. Samoin se, jos äidin puoliso ei ole oma isä. Etninen tausta vaikuttaa myös.
Aika myöhään? 13v? Se kai käsittääkseni on aika keskiverto, vaikka kuukautisten alkamisaika onkin aikaistunut.
Itsehän olin jo reilusti yli 14 v kun mulla alkoi (80-luvun lopussa).
Mulla alkoi 13-vuotiaana ja meidän luokalla oli vain yhdellä alkanut kuukautiset ennen mua. 13v ei tosiaan ole myöhään, aika keskiverto varmaan nykyään.
Mistä tiedät, minkäikäisenä luokkakavereittesi kuukautiset ovat alkaneet? Jos olet kysynyt, en minä ainakaan olisi vastannut rehellisesti, sillä asia ei mielestäni olisi sinulle kuulunut millään lailla.
Oltiin luokan tytöt terkan luona yhteiskäynnillä ja terkka kysyi. Onhan joku voinut valehdella mutta en usko, oltiin läheisiä kaikkien tyttöjen kanssa.
Ei kai kukaan 8v paina yli 40kg!!?? Oma 9v painaa 25kg ja 137cm. Kävi terveystarkastuksessa koululla juuri ennen kesälomaa. Ja keskikäyrällä kasvaa. Kyllä itse soittelisin ekana vaikka koulu terkkarille ja kysyisin sieltä neuvoa.
Kyllä tuo vaatii keskustelua lapsen kanssa. Onhan hän voinut tutustua kehoonsa ihan itse ja aiheuttanut siinä sivussa verenvuotoa itselleen. Ei käsittääkseni ole tavatonta sekään.
Ja onhan se veri voinut tulla vaikka nenästä ja paremman puutteessa hän käyttänyt käteen osunutta vuodon tyrehdyttämiseen.
On noita skenaarioita, mutta lapsi itse osaa vastata mitä on tapahtunut. Avoin ja lempeä keskustelu on paikallaan.
Tytön pituus on 131. Paino 39. On tavallaan aika semmoinen vankka.
Isosiskoa ei ole.