Kuukautiset 8-vuotiaalla? Onko tämä normaalia?
Tyttöni on siis 8v. Nyt huomasin, kun olin siivoamassa, että sängyn alla oli pikkuhousut joissa oli verta. Kysyin tytöltä, että onko sulla menkat alkanu?
Tyttö vastasi että ”ei oo”
No, olen huomannut hänessä muitakin murrosiän muutoksia. Joten onko tämä ennenaikainen murrosikä? APUA!
Kommentit (336)
Verta alushousuissa jotka piilotettu=seksuaalinen väkivalta?
voi olla tuttu poika, sukulainenm ym...HETI LÄÄKÄRIIN.
kerrot puhelimessa tilanteen,ja viet normi lääkärintarkastukseen, ettei lapsi hätäänny!
Vierailija kirjoitti:
Okei, äsken saatiin paino selville.
39kg.AP
Voi olla menkat.
Apua, voiko jo näin aikaisin alkaa menkat??
Ottaisin ainakin selvää, että mistä se veri tuli. Siis syyn. Sen jälkeen ( siistä syystä riippuen ) yhteys terv.hoitajaan tai lääkäriin.
Helpostihan nykyaikana alkaa menkat tuon ikäisenä. Mene silti varulta lääkäriin. Ja kysele lapselta että onko tehnyt mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitenkään mahdotonta että aivolisäkkeessä on jotain häikkää, joten kyllä lääkäriin kannattaa nyt ottaa yhteys mahd. pian. Kunhan et tytön edessä käyttäydy tai puhu niin että hän olisi jotenkin epänormaali, viallinen tms. Muutenkin tarpeeksi vaikeaa aikaa murrosikä ja vielä noin nuorena...
Voiko olla mahdollinen sairaus?
AP
Mahdollista on. Parempi katsoa kuin katua.
Keskustele nyt tytön kanssa ettei ole vaan tapahtunut mitään pahaa eli joku tehnyt seksuaallista väkivaltaa.
Jos miettii niin kyllähän ne voi alkaa ton ikäsenä. Mutta ei välttämättä.
Kuinka moni 8v tietää mitkä on menkat... Siis kun kysyit onko menkat alkanut. Veikkaisin että on jotain muuta, kannattaa selvittää ettei ole mitään ikävää....
Kun lapsella on tuota painoa jo kuukautisten alkamiseen vaadittu määrä, ovat menkat se todennäköinen vaihtoehto. Tiedät itse onko seksuaalinen hyväksikäyttö ollut mitenkään mahdollista. Eli onko lapsi ollut jossain valvovan silmäsi ulkopuolella.
Voit konsultoida lääkäriä tai hoitajaa, mutta luultavasti mihinkään tutkimuksiin ei ole tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yleistä, mutta normaalia :)
Onko se siis harvinaista, jos minulla on alkanut kuukautiset vasta 13v:nä ja tytöllä 8-vuotiaana?
AP
Sinulla on alkanut aika myöhään. Mites tytön isän puolen suvussa? Paino = rasvakudoksen määrä vaikuttaa merkittävästi murrosiän alkamiseen. Samoin se, jos äidin puoliso ei ole oma isä. Etninen tausta vaikuttaa myös.
Aika myöhään? 13v? Se kai käsittääkseni on aika keskiverto, vaikka kuukautisten alkamisaika onkin aikaistunut.
Itsehän olin jo reilusti yli 14 v kun mulla alkoi (80-luvun lopussa).
Itselläni alkoi menkat varsin myöhään, eli hieman ennen, kuin täytin 15. Olin kyllä todella pieni ja laiha, yläasteen lopussa painoin 36 kiloa, eli ei ihmekään. Omalla äidilläni ne alkoivat 12 vuotiaana ja tyttärelläni samoin 12 vuotiaana. Serkullani ne taas alkoivat 9 vuotiaana ja muistan, että hän oli ihan naiseksi kehittynyt jo tuolloin. Meitä saman ikäisiä pikkulikkoja ihmetytti saunassa, kun hänellä oli 9 vuotiaana karvoitusta ja rinnat.
Jos hormonaalisia muutoksia on nähtävillä muutenkin ja paino lähellä 40 kiloa, niin silloin ihan ymmärrettävää, että ne alkoivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se siis harvinaista, jos minulla on alkanut kuukautiset vasta 13v:nä ja tytöllä 8-vuotiaana?
AP
Sinulla on alkanut aika myöhään. Mites tytön isän puolen suvussa? Paino = rasvakudoksen määrä vaikuttaa merkittävästi murrosiän alkamiseen. Samoin se, jos äidin puoliso ei ole oma isä. Etninen tausta vaikuttaa myös.
Aika myöhään? 13v? Se kai käsittääkseni on aika keskiverto, vaikka kuukautisten alkamisaika onkin aikaistunut.
11-12v taitaa olla yleisin.
Onko tytöllä isosiskoa? Jos on, niin milloin hänellä alkoi kuukautiset?
Siis mitä ihmeen soopaa täällä ihmiset heittelee? Yksi väittää että 13v on myöhäinen aika menkkojen alkamiselle - no ei tosiaan ole, kun keskimääräinen alkamisaika Suomessa on 12-13v. Toisen mukaan menkat alkaa kun painoa tulee 40 kg - aivan hevonpaskaa tämäkin väite, yleensä tytöillä on aika reippaasti yli tuon 40 kg painoa kun kuukautiset alkaa.
Sitten itse kysymykseen: 8v alkavat menkat ei tosiaankaan ole normaali juttu. Suosittelen menemään lääkärille käymään ja juttelemaan mahdollisesta diagnoosista ja hoidosta. Liian varhain alkavaa murrosikää voi hoitaa lääkityksellä ja sitä myös pitää hoitaa, sillä siihen liittyy sosiaalisten hankaluuksien lisäksi myös esim. aika merkittävästi kohonnut rintasyövän riski tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
11-12v taitaa olla yleisin.
Joo.
Voiko kyse olla ennenaikaisesta murrosiästä?
Voi: mutta seksuaalinen väkivalta voi olla myös mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Mulla alkoi 13-vuotiaana ja meidän luokalla oli vain yhdellä alkanut kuukautiset ennen mua. 13v ei tosiaan ole myöhään, aika keskiverto varmaan nykyään.
8 vuotta on se raja. Eli ei ole ennenaikainen murrosikä, mutta ihan ekojen joukossa tietysti.
Koulussa ei varmaankaan ole vielä kerrottu asiasta mitään, joten valistuspuuhat jäävät nyt sinulle.