Uusioperheessä parisuhteen huomioiminen
Miten teillä muilla uusioperheillä toimii tuo toisen huomioiminen? Varsinkin sellainen uusioperhe, jossa toinen on lapseton. Kun lapset ei ole teillä niin kuinka paljon puoliso keskittyy teihin? Ja kuinka paljon puoliso keskittyy teihin kun lapset on?
Tuntuu että meillä puoliso keskittyy täysin lapsiin ja en saa sitä huomiota yhtään vaikka lapset ei meillä oliskaan. Se ei ikinä suunnittele meille mitään kahdenkeskistä aikaa vaan käyttää kaiken energian siihen kun suunnittelee mitä lasten kanssa tekee ja minne lasten kanssa lähetään nyt kesällä yms..
Minulla itsellä ei ole lapsia, mutta onko se normaalia kun lapsia tulee niin se parisuhteen hoitaminen jää ihan paitsioon? Ymmärrän sen että lapset on ykkönen, mutta kai sitä silti tulee hoitaa parisuhdettakin? Tuntuu välillä niin epäreilulta, että minä yritän hoitaa meidän suhdetta ja keksiä meille kahdenkeskistä tekemistä ja yritän hoitaa meidän suhdetta, mutta toinen keskittyy suhteeseen lastensa kanssa eikä uhraa minulle sitä aikaa ollenkaan..
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko ne lapset on teillä? Vaikuttaa siltä, että olet mustasukkainen itseäsi paljon nuoremmille.
Mitä hiton väliä sillä kuinka paljon lapset on tällä parilla jos sitä yhteistä tekemistä ei ole silloinkaan kun lapset eivät ole heillä? Tällä ongelmalla ei ole nyt mitään tekemistä lasten kanssa.
Ai sinusta ei ole mitään eroa, onko lapset ap:lla 2 pv/kk vain 28 pv/kk?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuo tapahtui vaikka miehen lapset oli viimeinenkin melkein aikuinen jo. Ja vaikka olin raskaana odottaen yhteistä lasta.
Harvat lomamatkat sain suunnilleen pakottaa miehen mukaan. Ja siellä hänellä oli huono omatunto ettei lapset ole reissussa. Raskaana ollessa olisin halunnut tehdä lomamatkan, kun vielä pystytään tai edes viikonlopun reissun. Kahdestaan , hoitaen parisuhdetta. Ei . Mies lähti teinin kanssa ja minä olin omillani. Myöhäisillä viikoilla tapahtuneen keskenmenon jälkeen olisin entistä kipeämmin kaivannut edes yhteistä viikonloppua jonnekin. Mies alkoi taas puhua , että teinin kanssa pitää mennä.
Lopulta edes saunailtaa kahdestaan ei olisi voinut viettää. Lähdin kävelemään, vaikka sattui. Mies on nyt itkenyt perääni kohta vuoden. Tapailunaisia hänellä onneksi riittää.Ei sitä loputtomiin jaksa, jos ei toinen ole kiinnostunut hoitamaan parisuhdetta lainkaan tai tekemään mitään kivaa yhdessä. Tällainen mies pitää naistaan itsestäänselvänä. Sitten tulee taas yllätyksenä, kun nainen lähtee ja löytää jonkun toisen jota kiinnostaa mennäkin joskus jonnekin.
Tuo on aina paha, kun ihminen toimii syyllisyyden tai pelon ohjaamana. Tilanne olisi ollut eri, jos mies olisi aidosti priorisoinut lapsensa - silloin hän olisi tajunnut itse, ettei elämään mahdu parisuhdetta.
Siksi omat motiivit pitää aina selvittää itselleen. Miksi minä valitsen niin kuin valitsen? Kun syyn löytää, niin tietää, mitä se tarkoittaa muiden valintojen kohdalla.
Tätä samaa minäkin mietin. Ja miks ryhtyi parisuhteeseen jos sille ei ole aikaa eikä kiinnostusta. Onko se vaan sen takia että on joku auttamassa taloudellisesti ja lasten hoidon takia.. Alussa ennenkuin muutin miehen luokse niin tunsin itseni rakastetuksi ja sain kukkia yms. Mutta kaikki loppu siihen kun muutettiin yhteen.. Tuntuu että nyt hänen ei tarvitse enää tehdä mitään kun sai minut luokseen asumaan. Kunpa se itse tajuais taistella meidän suhteen eteen.
Älä deittaile lisääntyjiä. Tulet aina olemaan prioriteettilistalla sijalla ynnämuut.
Kun aloimme olemaan yhdessä mun lapset oli 6-15v. Lapset olivat satunnaisesti isällään vuorokauden mutta ei koskaan lomia tms. Heti alusta olimme porukassa perheenä enemmän kuin parina.
Vuoden kuluttua aloimme rakentamaan taloa ja tuo raksavuosi oli meidän kuherruskuukausi (appiukko 3. pyöränä).
Kun rahatilanne helpottui aloimme käymään kerran vuodessa pitkän vkl reissussa kaksin. Joskus lähdettiin vain ajelemaan kahville naapurikylään tai kaupunkiin. Muuten sitten omalla pihalla kahvit kun lapset olivat kavereilla tai huoneissaan.
Pieniä juttuja
24v tuli juuri täyteen
Meillä ei ole uusioperhe vaan ihan ydinperhe, mutta kerron vähän tuosta huomioimisesta.
Me teemme perhekalenteriin paljon merkintöjä, kalenteri on perinteinen seinämalli mutta voisi hyvin olla myös sähköinen. Sinne merkitään lomat, treenit, leirit, juhlapäivät jne. Sitten suunnitellaan aina hyvissä ajoin tietyt ”omat jutut”.
Minä vien vuorovuosina aina toisen lapsista kahdenkeskiselle matkalle, ja se merkitään hyvissä ajoin ylös. Mies tekee lasten kanssa tietyt perinnereissut. Sitten on ”mamma och pappa-dag” joka on kerran kuussa. Silloin vuorotellen suunnittelemme minulle ja miehelle kahdenkeskistä ohjelmaa, joka on toiselle yllätys ellei ole etukäteen sovittu joku tapahtuma johon pitää erityisesti valmistautua.
Mietin, jos suunnittelisitte vähän yhdessä sekä noita lasten asioita että yhteisiä aikuisten juttuja, miehen kognitiivinen kuorma vähän kevenisi kun asiat olisivat ylhäällä merkittynä ja suunniteltuna. Sitten riittäisi energiaa myös siihen yhteisen kivan suunnitteluun.
Tai sitten otit vahingossa kumppanin, joka ei halunnutkaan parisuhdetta vaan taloudenhoitajan. Siinä tapauksessa kannattaa lähteä ennen kuin alat tehdä hänen kanssaan lapsia. Joku syy siihen tietysti on, miksi miehen edellinen liitto ei kestänyt...
Tuota pitää kokeilla. Kiitos vastauksesta :)