Auto asiaa ja vähät rahat, mitä tekisitte mun asemassa?
Eli, mulla on volkkari joka on vanha. No ikä ei mua autossa haittaa mutta tänään kun kävin katsastamassa auton konttorilla niin tuli pitkä vikalista, niin pitkä et korjaajakin sanoi et pohdi pari päivää et kannattaako korjata. Soitin 3 eri korjaamoon tuon vakkari korjaajan lisäksi ja kaikista tuli hinta-arvioksi 1300-1500e, isoimmat menoerät tuulilasi ja uudet renkaat kun nykyiset on sakkokumit. Koska auto ei päässyt päästöistä läpi, ei ole vielä tutkittu tarkemmin mikä on syy, mutta pari korjaajaa veikkasi katalysaattoria ja se on kallis korjata.
Mulla olis tulossa parin viikon päästä kesälomarahaa 2000e, sillä saa varmaan auton kuntoon. Mut kannattaako mun korjata yli 300 000 tuhatta ajettua autoa vai pistää paaliin ja ostaa sillä 2000e ja max toisella 2000e lainarahaa auto?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Päästövika voi olla paljon vaikeampi vika kuin katalysaattorin vaihto, ei kannata korjata noita.
Vanhat sähköosat kärsivät Suomen ilmastossa vaikka katti toimisikin.
Maalla pojat ostaa 100-200 e.lla auton peltoautoksi rälläykseen. Kunhan liikkuu. Aja ensin tankki tyhjäksi. Nettiauto.com pikkuautoa tilalle tai sitten vanhempi perusauto n. 150 tkm ajettu. Katso huoltokirjaa ja renkaita, katsastusleima tuoreehko.
Myy se ja osta jonkun autokorjaajan korjaama 1500€ auto.
Todellakin oot blondi. Huomaa kirjoituksesta.
Jos kerran jo katsastusmies sanoo, että mieti kannattaako korjata niin halooooooo.
Ei oo katalysaattori menny, vaikka nuo ukot niin väittää. Se hajoaa todella harvoin, eli muualla on kyllä vikaa jos päästöistä jää kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo katalysaattori menny, vaikka nuo ukot niin väittää. Se hajoaa todella harvoin, eli muualla on kyllä vikaa jos päästöistä jää kiinni.
Mulla päästövika oli, että huohotusputken letku oli päästään rispaantunut melkein poikki. Päästä sentti pois saksilla ja takaisin paikoilleen ja pakokaasumittauksesta läpi. Kiitos.
Pari kertaa on ollut joku pieni reikä pakoputkessa, mitä ei ole muuten huomannut. Mutta 25 vuoden aikana kertaakaan ei katalysaattori.
PS. 500 eurolla saa katsastetun auton. Esim. juuri sieltä nettiautosta. Tonnilla saat jo kunnollisen, esim paljon ajetun ison auton. Paljon (500 000) ajettua pikkuautoa en ehkä ostaisi.
Se päästövika kannattaa selvittää ensimmäisenä, voi olla halpakin korjaus. Renkaat ja tuulilasi on kuluvia osia, joita menee silloin tällöin. Jos auto on mieluinen ja toimii muuten, ehkä siihen on mielekästä sijoittaa.
Ne "sakkokumit" ovat muuten kielletyt ihan hyvästä syystä. Eli ajele todella varovasti jos tulee sateita...
Jos käyt töissä niin eikö sulla oikeesti oo varaa kunnon autoon? Nytkään ei oo pennin hyrrää rahaa kun lomarahoja oottelet. Enkä tarkoita että pitäis olla joku kallis peli, mutta vaikka kymppitonnilla saisi jo ihan kohtuullisen auton. Asumiskuluja et voi syyttää jos asut kerran maalla.
Kunhan tässä ihmettelen, sori ei liity edes aiheeseen. Ihmetyttää vaan ettei ole yhtään säästöjä, autoakin pitää ajaa sakkorenkailla.
Eikä kannata korjata. Myy parilla satasella pois. Etsi sellaista kauppakassia, joka on vähän ajettu. Poika etsi minulle 20 vuotta vanhan 140.000 km ajetun Nissanin ja maksoin siitä 1300 euroa. Kaksi vuotta olen ajellut.
Selvitä ekaks se päästöarvojen syy. 300 000 ajettu auto on vasta sisäänajettu eli en kattoisi kilometrejä pelkästään. Jos auton huolto/korjaushistoria on tiedossa, niin tietää suunnilleen mitä on tulossa. Itsellä on yksi auto 350 000, josta luulin ettei kannattaisi korjailla, mut korjasin silti ja tavoitteena olisi ajaa rakkaalla se puoli milliä rikki.
Onko autossa paljon hitsattavaa? Jos on niin siinä on ikuinen työmaa ja vaikka kuin hitsautat joka vuosi niin mätä se kuin leviää kiihtyvällä vauhdilla. Lopulta huomaat maksaneesi vuosien mittaan tuhansia euroja ja joudut lähettämään auton paalattavaksi.
Katalysaattori tarvikkeena, siis ei-alkuperäisenä osana maksoi ainakin Volvoon muutaman kympin, eli olisikohan tässä korjaamoilla tarkoitus vähän vedättää, itse olen saanut päästöjä pienemmäksi vaihtamalla tulpat ja ilmanputsarin.
Renkaita saa kyttäämällä jopa ilmaiseksi ja jos on kuukausi aikaa etsiä niin takuulla löytyy kohtuuhintaiset käytetyt jopa valmiiksi vanteilla, hintaa niilläkin ehkä muutama kymppi.
Niveliä ym saa noin yleiseen autoon edullisesti vaikka Motonetistä eikä ammattimieheltä niiden vaihtamiseen paljoa aikaa kulu.
Onko se polo vai phaeton? Korin kunto ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Onko autossa paljon hitsattavaa? Jos on niin siinä on ikuinen työmaa ja vaikka kuin hitsautat joka vuosi niin mätä se kuin leviää kiihtyvällä vauhdilla. Lopulta huomaat maksaneesi vuosien mittaan tuhansia euroja ja joudut lähettämään auton paalattavaksi.
Katalysaattori tarvikkeena, siis ei-alkuperäisenä osana maksoi ainakin Volvoon muutaman kympin, eli olisikohan tässä korjaamoilla tarkoitus vähän vedättää, itse olen saanut päästöjä pienemmäksi vaihtamalla tulpat ja ilmanputsarin.
Renkaita saa kyttäämällä jopa ilmaiseksi ja jos on kuukausi aikaa etsiä niin takuulla löytyy kohtuuhintaiset käytetyt jopa valmiiksi vanteilla, hintaa niilläkin ehkä muutama kymppi.
Niveliä ym saa noin yleiseen autoon edullisesti vaikka Motonetistä eikä ammattimieheltä niiden vaihtamiseen paljoa aikaa kulu.
Harakirikatalysaattori on laiton. Mutta siinä rane on oikeassa että korin kunto ratkaisee, se voi olla loputonta terminaalihoitoa.
Ämmän vastaus oli tuo.
Oikeasti:
100 000 ajettu kirppu (polo) paaliin.
300 000 ajettu AUTO (Phaeton) ensihuoltoon. 600 000 on vielä edessä.
Juoksurenkaissa on aina se kiinnijäämisen riski.
Laita edes pölkyt tilalle ettei jarrulevyt mene pilalle.
Laita motonetin STP engine/injector cleaneria tankkiin ja vie päästötestiin (ei katsastukseen). Koko operaatio maksanee pari kymppiä.
Itse saanut kolme autoa noin läpi katsastuksesta päästöjen osalta eikä ole tarvinnut mitään ihmeen katalysaattorin vaihtoja yms. tonnien remontteja.
Päästövika kuulostaa pelottavalta. Mutta voihan se tosiaan olla helpostikin korjattavissa.
Puolisoni osti hyvältä vaikuttavan käyttöauton. Oli juuri katsastettu. Muutaman kuukauden sisällä autoa saisi korjata noin 1700 eurolla. Tämä siitä huolimatta, että puolisoni harrastaa jonkin verran autoja ja osaa niitä korjata.
Kaikkea vaan ei voi lyhyellä koeajolla havaita. Pieneltä yksittäiseltä autokauppiaalta osti (myynnissä joitakin kymmeniä autoja). Eli ei siis miltään ketjulta, jolta voisi ehkä odottaa jotain takuuta.
Itse asiassa tuli melkein huijattu olo, koska auto piti viedä korjaamollekin, ja korjaamolla sanottiin, että viat sen tyyppisiä (tukivarret ym)., että ei olisi pitänyt mennä läpi edelliseen kuun katsastuksesta. Ja harva autonostaja ajaa autoa jonnekin pukin päälle, että tulee tarkistaneeksi tukivarsia, pohjaa ym.
Ylipäänsä auto oli laitettu hyvään kuntoon siltä osin, mikä näkyi silmään päälle päin. Kaikki muu olikin melko heikossa kunnossa, ja niitä ei vain havainnut lyhyehköllä koeajolla.
Tällainen koemus. Luulen, että jatkossa meillä hankitaan autot ehkä jostakin ketjuliikkeestä.
Ja käytetyn ostaja pitää olla joka tapauksessa varautunut laittamaan muutama tonni korjauskuluihin auton hankinnan jälkeen. Vaikuttaa hankinta miten unelmalta tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Voiko tosta volkkarissa saada esim 500e jos en tee sille nyt mitään, vai ostaako kukaan edes vikalistallisia autoja. Noi viat on osa sellaisia niin ei menis osiin paljoa rahaa jos vaan osaa tehdä.
Ap
Se katsastusleima merkitsee eniten ja sitä kun sulla ei ole ja noilla vioilla et voi haaveilla edes kahdesta.
Päästövika voi olla paljon vaikeampi vika kuin katalysaattorin vaihto, ei kannata korjata noita.