Raitiovaunu on vanhentunut liikkumismuoto ja siihen ei pitäisi panostaa enää.
Tulevaisuus on henkilökohtaisissa kulkuneuvoissa joiden päästöt ovat alhaiset. Sähkötaksit ym.
Kommentit (27)
Nimenomaan autonomiset sähkötaksit jotka liikkuvat ruuhkassa parvena ollen tietoisia toisistaan ja keskustellen liikenteenohjauskeskuksen kanssa.
Ja henkilöliikenteeseen kevyitä, vähän tilaa vieviä, mopoauton luokkaa olevia jotka kulkevat sen 40-50km/h mitä keskustoissa nyt pystyy maksimissaan kulkemaan.
Ja paikoitellen nämä voivat ottaa virtaa samalla kun liikkuvat sitä varten suunnitelluilla älyteillä. Käyvät itse automaattisesti lataamassa itsensä.
Liikkuvat vähän näiden maksullisten sähköpotkulautojen tapaan. Osa jää ehkä sinne odottamaan seuraavaa kyytiä mihin jättää edellisen. Appista näet missä on lähin, joko menet sen luo, tai tilaat luoksesi joka vähän maksaa extraa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä päästöjä ratikasta tulee?
Aivan sama kun sillä ei pääse ovelta ovelle kuten taksilla. Ja korona leviää niissä.
#2 jatkaa. Ylipäätään kiskoliikenne on jäänne ajalta jolloin kunnollisia maanteita saatikka kumipyöriä ei osattu valmistaa vaan junan vaihtoehto oli hevoskärry mukulakivellä.
Ratikat ja pikaraitiotiet eivät ole järkevimmästä päästä. Ratikat hitaita ja meluisia, pikaraitioteitä tekemällä tuhotaan luontoa. Reitit jäykkiä ja tarvitsevat syöttöliikennettä. Sähköbussit parempi ja reittejä voi tarvittaessa muuttaa helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä päästöjä ratikasta tulee?
No pkseudulla aika paljon kun paikallisten virheiden takia pitää esim puistoja lanata maan tasalle ja rakentaa tilalle uusia kerrostaloja että pikaraitiotie saataisiin näyttämään "kannattavalta" hankkeelta.
Parkkiongelma pysyy. Pidän Helsingin ratikoista.
Älä kerro tätä sanomaasi Tampereella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä päästöjä ratikasta tulee?
Aivan sama kun sillä ei pääse ovelta ovelle kuten taksilla. Ja korona leviää niissä.
Kyllä pääsee, kun valitset asunnon oikein. Jonka lisäksi se korona leviää myös pienessä tilassa jossa käyttäjä on pikkuisessa sähkötaksissa aivastanut ennen sinua...
Juntit eivät tajua että sporat kuuluvat Stadiin ja kohta Manseenkin.
Parhaat liikkumismuodot ovat kävely ja juna.
Raitiovaunu on miellyttävä liikkumismuoto.
Miettikää kuinka monta sähköbussia samalla rahalla olisi saanut. Ne olisi liikkuneet sinne minne haluaa ilman raiteita ja raiteiden lumiongelmat ei niitä koske.
Noissa spårissä haisee vahva kusi kun spurgut nukkuu niissä. Niitä varten ne varmaan on hankittukin.
Vierailija kirjoitti:
Juntit eivät tajua että sporat kuuluvat Stadiin ja kohta Manseenkin.
Juntit ja spurgut noilla spårilla matkustaa. Normaali-ihminen ei sinne kusen hajuun halua.
Tulevaisuus ei tosiaankaan ole jatkuvaa akkujen uusimista vaativissa menopeleissä. Akkuteknologia saa harpata aika tavalla ennen kuin akuista tulee järkeviä. Kaivosteollisuutta kyllä kritisoidaan, mutta samaan aikaan kuolataan sähköautoja näkemättä tässä mitään ristiriitaa. Kohta aletaan tosissaan myös herätä autonrenkaiden tuomaan mikromuoviongelmaan. Kaupunkien hulevesien mukana vesistöihin hulahtaa vuositasolla aika paljon mikromuovia, mutta moni on edelleen siinä käsityksessä, että mikromuoviongelma johtuu kauppakasseista. Siinäkin mielessä ratikka on hyvä.
Lisäksi raitiovaunu on bussia nopeampi ja siksi suuriin kaupunkeihin paljon pelkkää bussiliikennettä sopivampi ajoneuvo. Mitä taas ylipäätään tulee henkilökohtaisiin kulkineisiin, niin kaupunkisuunnittelua ei ole tehty henkilöautoliikenne kärkenä enää pitkään aikaan, joten ainakaan auto se ei voi olla, eikä suurten kaupunkien keskustat niele loputtomasti pyöriäkään. Sähköpyörät ovat kalliita, niitä varastellaan paljon, ja samat akkujen ongelmat niissäkin lopulta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juntit eivät tajua että sporat kuuluvat Stadiin ja kohta Manseenkin.
Juntit ja spurgut noilla spårilla matkustaa. Normaali-ihminen ei sinne kusen hajuun halua.
:D Oletko koskaan edes sporassa käynyt? Liekö nähnytkään.
T. Stadilainen, ihan normaali-ihminen ja perheenäiti, joka ennemmin menee sporalla (3,6, ja 7) kuin ajaa velattomalla autollaan.
Jokainen raideliikenteen kannattaja voi mennä katsomaan jokeri-radan tuhoja Helsinkiin. Luontoa on tuhottu valtava määrä ja rahaa palaa gryndereitten taskuun.
Sähköbusseilla toteutettuna luonto olisi säästynyt ja samalla rahaa. Linjat olisivat jo toiminnassa. Mutta eihän helsingin Vihreitä luonto kiinnosta vaan raha. nämä hankkeet annetaan kavereille ja korruptio rehottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juntit eivät tajua että sporat kuuluvat Stadiin ja kohta Manseenkin.
Juntit ja spurgut noilla spårilla matkustaa. Normaali-ihminen ei sinne kusen hajuun halua.
:D Oletko koskaan edes sporassa käynyt? Liekö nähnytkään.
T. Stadilainen, ihan normaali-ihminen ja perheenäiti, joka ennemmin menee sporalla (3,6, ja 7) kuin ajaa velattomalla autollaan.
Olen nähnyt ja käynyt. T: Mies Pirkkolasta, jossa ollaan seurattu kyynel silmässä kun luonto tuhotaan jokeriradan alta. Kuulemma Vihreää toimintaa.
Kai nämä spårat sitten kiinnostaa kantakaupungin hipstereitä jotka eivät tiedä luonnosta mitään.
Spåran varsille on kiva rakennella museoita kansalaisten rahoilla. Sitten ne museot voidaan yksityistää ja myydä ulkomaille.
Mitä päästöjä ratikasta tulee?