PIKAISTA APUA kyselee väsynyt äiti. Noin 9-kuisen yöimetyksistä...
Hei!
Elikkäs tilanne sellainen, että vauva vajaa 9kk:tta ja yöllä ollaan rinnalla vähintään se kolme kertaa, yleensä kait enempi. En pysy laskuissa. Vauva syö päivisin ok, saa kiinteitä 4-5kertaa päivässä. Hän syö välissä yöllä ihan kunnolla, mutta välissä vain luputtaa eli käyttää minua tuttina. Meillä vanhempiakin lapsia, joten mun pitäisi jaksaa myös päivällä. Kysynkin, että onko tie tästä väsystä pois
a) yöpalvelujen lopettamisella vai
b) imetyksen lopettamisella?
Kun olen ymmärtänyt, että monet rinnalla olevat vauvat eivät jätä yömaitoakaan pois ennen kuin imetys kokonaan loppunut.
Kertokaapas kokemuksia ja antakaa vinkkejä!
Kommentit (17)
joten söi yöllä vielä reilut kaksi viikkoa sitten. Ikää nyt 13 kk. Yöimetysten tahti kiihtyi uudelleen kun poika oppi 10-kuisena kävelemään -- unet muuttuivat levottomiksi ja rintaa tarvittiin yhä useammin unen päästä kiinni saamiseen. välin 7 kk- 10 kk poika söi kerran tai kaksi yössä, se oli minusta ihan ookoo. Pari viikkoa sitten olin aivan poikki ja päätimme vastoin periaatteitamme unikouluttaa poikaa. Mies nukkui pojan vieressä (siis samassa sängyssä) viikon ja kas, poika heräili kyllä aluksi, mutta siona poikana ymmärsi, ettei isiltä tipu maitoa ja tyytyi miehen kainaloon. Seuraavaksi viikoksi mies siirtyi omaan sänkyyn ja tassutti poikaa pari kertaa yössä ja nyt poika nukkuu yönsä kokonaan! Siis yhdeksästä aamukuuteen ja imetyksen jälkeen vielä puoli kahdeksaan. Tämä on taivas! Ja unikoulu meni hienosti, pari itkua itkettiin, mutta alle viisi minuuuttia kerrallaan. Toisesta yöstä lähtien vain kitinää ja nyt ei siis sitäkään enää. Isin paljas iho toimi hienosti!
Päivisin rinta sitten maistuu entistä paremmin, eli imetän aina aterian yhteydessä, illalla ja aamulla. Maito on ehkä hiukan vähentynyt, mutta riittää kyllä vielä pojan tarpeisiin.
Meillä myös allergiaa (maito), nyt poitsu on saanut ämmän lisäksi pari desiä riisimaitoa paivässä (puuron seassa tosin vielä) ja hienosti menee... Kokeile lempeää unikoulua, ei imetyksen tarvitse siihen loppua :)
Koko imetyskin alkoi sen jälkeen vähetä ja loppui melko pian. Meille se oli oikea ratkaisu ja olin ihan tyytyväinen noinkin pitkään imetykseen.
" Huudattaessa" meni pari-kolme yötä, sellaisia vartin-puolentunnin huutojaksoja, sitten alkoi sujua. Kokeile ainakin.
Itse olen kaksi vauvaa vieroittanut yötissistä juuri 8 kk iässä kun alkoivat syömään joka toinen tunti (vaikka siis kiinteitä kuten teilläkin). Tästä huolimatta olen imettänyt molempia päivisin vuoden ikään.
TARTU ASIAAN NYT. Tiedän, että olen just nyt väsyneimmilläsi, mutta ajattelet vain koko ajan että tästä viikon kuluttua vauva ei syö enää öisin. Esikoinen itki tissiä kaksi yötä (pari kertaa siis heräsi, ei itkenyt tietty koko yötä) ja kuopis kolme-neljä yötä. Useimmat oppivat kolmessä yössä, joten tosiaan se " viikko aattelu" on turvallista koska todnäk homma on selvä jo aiemmin!!! Ja tosiaan vaikka olet nyt väsynyt niin se homma vaan pahenee koko ajan ja olen kuukauden kuluttua vielä väsyneempi.
Ja vieroituksesta: Eskoiselle tepsi silittely ja rauhallinen puhuminen ja tutti. Pienempi raivostu silityksesta ja sain rauhoittumaan vesipullolla (joka muuten on näillä helteillä vierottaessa hyvä, että saa kuitenkin nesteitä!). Ja pulloa ei muuten syönyt ja se vesipullokin jäi ihan itekseen alle viikossa pois!
Vieroita nyt ja viikon kuluttua nautit jo ihanista kesäpäivistä yöllä nukkuneena!!!
T. Kohtalotoveri
Kumpaakaan en nostanut pois sängysät vaikka huusivat, olin lähellä ja rauhoittelin, mutta en nostanut pois sängystä.
heräsi tosin ehkä kerran sitten maidolle jota annoin pullosta, siis pullo tytälle käteen ja itse joi. neiti oli 10kk vähän päälle..
Joka kerta on onnistunut hyvin. En ole vain yksinkertasesti noussut antamaan lapselle maitoa. Ja mutuaman yön päästä ollaan nukuttu jo yö heräämättä. Illalla olen antanut nyt nuorimmaisellekkin 7kk ison annoksen puuroa ja sen jälkeen imettänyt. Samaahan sitä kait neuvotaan pullolapsillekkin, ettei anna sitä yöpulloa koska lapsi tottuu siihen.
samalla myös yösyötöt.
Mies nukkui pojan kanssa ja minä sohvalla kun vieroitettiin. Silloin ei annettu yömaitoakaan ja neuvolasta sanottiin ettei poikamme sitä tarvitse.
Muutaman yön itki ja ihmetteli, sitten tottui että maitoa ei ole vaan isi siinä vieressä.
Meillä poika oli myös sellainen tissilläroikkuja. Söi parin tunnnin välein yötäpäivää.
koko imetystä, sillä meillä paljon allaergiataustaa... Ja muutenkaan en vielä, jos ei pakko.
Imetin kuitenkin vielä vähintään pari-kolme kertaa päivässä vuoden ikään asti. Sitten poika vain ryhtyi hylkimään rintaa ja päätin lopettaa imetyksen.
käyttävät minua vain tuttina, taisivat olla n. 8 kk. Esikoinen kiukkusi pitempään kuin kakkonen kun yötissittely jäi. Kakkonen on muutenkin ollut parempi nukkuja kuin esikoinen. Vaikka yöimetys jäi olen silti molempia imettänyt reilusti yli 1 vuotiaiksi. Imetin sitten muina vuorokauden aikoina.. Molempien imetys jäi sitten pikku hiljaa pois - lapset luopuivat rinnasta itse, ei tarvinnut vierottaa.
Tämän väsyn keskellä tuntuu vaikealta ajatus, että saisin vieroitettua edes yösyötöistä, mutta yritän kyllä.
t:ap
Eli reilun tunnin välein. Mikään muu kuin tissi ei kelpaa, tutin viskaa raivoisasti pois. Uskon sen liittyvän tähän vaiheeseen, kun on muutenkin äitin perään kamalasti, enkä usko nälkäänsä syövän. Edellisillä sama rumba on loppunut siinä vaiheessa, kun imetyskin on loppunut, vaikka ovat saaneet pulloa öisin. Se ei kauan kelvannut, eli nälkä ei ollut syy. Nyt en ole vielä jaksanut ruveta taistelemaan vieroituksen kanssa, mutta jotain on tehtävä. Sinuna yrittäisin lopettaa yösyöttöä ensin, jos haluat imetystä muuten vielä jatkaa.
poika siis söi rintaa enää öisin.
Omat kumpikin poikani ovat olleet pahimmassa kehitysiässä juuri tuolloin 8-10kk ja silloin he kumpikin heräilivät monta kertaa yössä ja halusivat turvaa rinnasta. Nyt nuorempi on tasan 10kk ja yöt rauhottuivat kuin itsestään. Esikoistani yritin unikouluttaa, mutta se oli aivan hirveää eikä onnistunut koska hän halusi turvaa rinnasta ja minä yritin vain kävelyttää ja " opettaa" ilman yömaitoa. Kun hän täytti 10kk niin yösyömiset ja heräilyt jäivät pois kuin itsestään.
2kk:n iästä. Tosin silloin oli pahempaa. Jonkun kk:n herättiin noin tunnin välein...
kunnes n. vuoden ikäisenä lopetin imetyksen kokonaan, silloin loppui.
Mutta yösyömisen syynä oli nälkä. Vaikka söi päivällä ei syönyt nukkumaan mennessä juuri mitään. Yöt paranivat kun aloin tuputtamaan puuroa " puoliväkisin" - kun kaurapuuro alkoi maistua alkoi nukkuminenkin sujua!