Kouluihin etäopetusta jatkossakin?
Oletetaan, että korona menee ohi eikä sen vuoksi tarvitse siirtää kouluja etäopetukseen. Kannattaisiko sitä silti järjestää nyt, kun asiaa on opittu?
Olisiko sellainen lakimuutos hyvä, että lukuvuoden aikana olisi vaikkapa kaksikymmentä koulupäivää, jotka voisivat olla etäopetusta? Nämä päivät tiedossa jo edellisen lukuvuoden lopussa. Tällöin neljäsluokkalaiset ja sitä vanhemmat peruskoululaiset opiskelisivat kotona niin kuin korona-aikaan.
Kommentit (18)
Olen samaa mieltä edellisen kanssa. Osa oppilaista voisi loistaa etä-, osa taas lähiopetuksen aikana. Myöskään liikkumiseen ei menisi niin paljoa aikaa, luonnon resursseja eikä rahaa. Kuntamme ensinnäkin elää matkailusta, ja toiseksi koulukuljetukset ovat suuri menoerä. Bussikuskeista on sesonkiaikana pulaa, joten olisi hienoa, että heitä "säästyisi" koululaisten ajamisesta turismin tehtäviin.
Kovimpien pakkasten aikaan voisi hyvin olla etäopetusta.
Vähemmän lapsia ja opettajia tarpomassa pakkasessa. Vähemmän autojen käynnistelyitä kylmässä, että saadaan koululaisia kuljetettua. Myös huomattavasti vähemmän liikenteen päästöjä.
Esim Helsingissä lukiot ns kampuksina eli käytännössä opiskelijat ravaa koulujen välejä.
Paljon järkevämpää olisi että ne muiden koulujen oppilaat osallistuisi etänä. Sen sojaan että juoksevat tunneille.
Mikä olisi tämän pedagoginen hyöty?
Itse yliopisto-opiskelijana olen tottunut etäluentoihin, kirjatenttikursseihin ja jopa ryhmätyöskentelyllä hoidettaviin etäkursseihin (joilla ihmiset eivät tunne toisiaan vaan homma hoidetaan oikeasti etänä). Onneksi näiden lisäksi on myös ihan tavallista opetusta, ja kyllä omassa kaveripiirissä ja tuntemattomien kanssa ryhmtyötä tehdessä on tullut puhuttua paljonkin siitä, miten paljon parempia perinteiset kurssit ovat. Säästökeinojahan nämä yliopistomaailmassa ovat.
Toki nämä mahdollistavat asumisen toisella puolella maailmaa suhteessa yliopistoon, mutta peruskoululaisella ei taida tämä olla tärkeysjärjestyksessä kovinkaan ylhäällä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä olisi tämän pedagoginen hyöty?
Itse yliopisto-opiskelijana olen tottunut etäluentoihin, kirjatenttikursseihin ja jopa ryhmätyöskentelyllä hoidettaviin etäkursseihin (joilla ihmiset eivät tunne toisiaan vaan homma hoidetaan oikeasti etänä). Onneksi näiden lisäksi on myös ihan tavallista opetusta, ja kyllä omassa kaveripiirissä ja tuntemattomien kanssa ryhmtyötä tehdessä on tullut puhuttua paljonkin siitä, miten paljon parempia perinteiset kurssit ovat. Säästökeinojahan nämä yliopistomaailmassa ovat.
Toki nämä mahdollistavat asumisen toisella puolella maailmaa suhteessa yliopistoon, mutta peruskoululaisella ei taida tämä olla tärkeysjärjestyksessä kovinkaan ylhäällä.
Oppisi vertaamaan lähi- ja etäopetusta keskenään. Oppilas tunnistaisi itselleen hyvät oppimistyylit. Saisi opiskella ilman työrauhaongelmia, mikä ei valitettavasti koulussa ole itsestäänselvyys.
Etäopiskelusta saatava hyöty on vähäinen, kontaktiopetus on tehokkaampaa. Lisäksi osaa aineista ei pysty järjestämään etänä (mm. tekninen käsityö, muut erikoisvälineitä vaativat kurssit esim. kemiassa) tai se on vaikeaa peruskoulun maksuttomuuden takia (mm. kotitalous ja kuvaamataito, kun ei voida edellyttää että kaikilla on raaka-aineita kotona).
Vierailija kirjoitti:
Etäopiskelusta saatava hyöty on vähäinen, kontaktiopetus on tehokkaampaa. Lisäksi osaa aineista ei pysty järjestämään etänä (mm. tekninen käsityö, muut erikoisvälineitä vaativat kurssit esim. kemiassa) tai se on vaikeaa peruskoulun maksuttomuuden takia (mm. kotitalous ja kuvaamataito, kun ei voida edellyttää että kaikilla on raaka-aineita kotona).
Itse asiassa kontaktiopetus on hyvin epätehokasta. Iso osa tunnista menee odottamiseen tai muuhun turhaan. Etäopiskelussa voi käyttää jokaisen minuutin hyödyksi.
Kontaktiopetuksessa vielä se huvittava puoli, että ryhmän koko ei vaikuta oppilaan saaman huomion tai avun määrään. Opettaja auttaa saman verran kaikissa tilanteissa!
Vierailija kirjoitti:
Mikä olisi tämän pedagoginen hyöty?
Itse yliopisto-opiskelijana olen tottunut etäluentoihin, kirjatenttikursseihin ja jopa ryhmätyöskentelyllä hoidettaviin etäkursseihin (joilla ihmiset eivät tunne toisiaan vaan homma hoidetaan oikeasti etänä). Onneksi näiden lisäksi on myös ihan tavallista opetusta, ja kyllä omassa kaveripiirissä ja tuntemattomien kanssa ryhmtyötä tehdessä on tullut puhuttua paljonkin siitä, miten paljon parempia perinteiset kurssit ovat. Säästökeinojahan nämä yliopistomaailmassa ovat.
Toki nämä mahdollistavat asumisen toisella puolella maailmaa suhteessa yliopistoon, mutta peruskoululaisella ei taida tämä olla tärkeysjärjestyksessä kovinkaan ylhäällä.
Kirjatenteistä ja nauhotetuista luennoista on pitkä matka hyvin toteutettuun etäkurssiin. Ohjelmoinnin etäkurssit on yleensä toteutettu erinomaisesti. Selvä viikoittainen aikataulu, välitön palaute tehtävistä, kysymyspalsta ja huipputason materiaali vievät voittoon.
Vierailija kirjoitti:
Etäopiskelusta saatava hyöty on vähäinen, kontaktiopetus on tehokkaampaa. Lisäksi osaa aineista ei pysty järjestämään etänä (mm. tekninen käsityö, muut erikoisvälineitä vaativat kurssit esim. kemiassa) tai se on vaikeaa peruskoulun maksuttomuuden takia (mm. kotitalous ja kuvaamataito, kun ei voida edellyttää että kaikilla on raaka-aineita kotona).
Etäopiskelun hyöty on suunnaton. Esim ujot oppilaat saavat itsensä ja osaamisensa esille aivan uudella tavalla.
Valtavia säästöjä tulisi tilakustannuksista, kun kaikkien aineiden kokeet ja taito- ja taideaineet tehtäisiin lähiopetuksessa ja kaikki muu etänä. Samoja tiloja voisi käyttää useampi. Tarvittaisiin pienempiä koulurakennuksia. Kouluruoka voitaisiin jakaa ruokapaketteina ja olisi hygieenistä siten. Veroja voitaisiin keventää.
Se olisi todella hyvä, ainakin osalle koulua käyvistä.
Etäopetuksessa..
1. Jokaisen minuutin voi käyttää hyödyksi, asiat saadaan nopeammin tehtyä, jos osaa keskittyä tarpeeksi.
2. Ujot oppilaat voisi kehittyä todella hyvin uudelle tasolle.
3. Ei ole samanlaisia työrauhaongelmia, asiat saa sittenkin nopeammin tehtyä.
Oppilaiden vanhemmilla täytyisi olla vastuu siitä, että oppilaalla olisi tarvittavat tavarat etäkoulun käyntiin. Koulut voisivat myös antaa sen tarvittavan rahamäärän kaikille, jotka tarvitsevat joitakin tavaroita.
Etäkoulussa jokainen oppilas tulee huomioiduksi yksilönä tasapuolisesti.
Lähiopetuksessa äänekkäät saavat eniten huomiota.
Täytyy tehdä kansalaisaloite.
Ja ilmoittaa pitävät perustelut, mutta niitähän riittää.
Ainakin etäopetusta voitaisiin hyödyntää kurssitarjonnassa. Pienet koulut ei pysty tarjoamaan vaikka kielten opetusta, niin yhteisillä etäkursseilla pääsisi pikkukoulunkin väki opiskelemaan vaikka pitkää saksaa.
Tänään tiedotustilaisuudessa kerrottiin mahdollisesta etäopetuksen jatkumisesta, jos koronatilanne sitä vaatii. YLE.fi
Valtion kannattaisi tutkia, mitä säästömahdollisuuksia etäopetuksella voitaisiin saavuttaa.
Kannattaisi. Ei välttämättä kaikille, mutta joillekin etäopetus sopii paremmin kuin lähiopetus