Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskausdiabetes..

Vierailija
03.06.2020 |

Ensimmäinen raskaus, BMI 20, ei sukurasitteena diabetestä. Liikuntaa päivittäin ja elämäntavat terveelliset.. Nyt ohjeina liikuntaa ja ruokavalio + säännölliset ruokailut ja verensokerin mittaaminen kotona. Kokemuksia? Kuinka monelle tuo diabetes jää raskauden jälkeen?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/18 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos arvot ei pahasti ole pielessä hoituu melko varmasti liikunnalla ja ruokavaliolla. Itsellänikin aikoinaan RaDi ja vain yksi arvo heitti. En tarvinnut insuliinia tai tabletteja. Eikä jäänyt diabetes vaivaamaan raskauden jälkeenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle neuvolassa ja synnärillä sanottiin, että raskausdiabetes loppuu kuin seinään synnytyksen jälkeen. Johtuu siis hormoneista ja kroppa ei osaa käsitellä niitä oikein ja kun istukkaa ei synnytyksen jälkeen enää ole, ei ole raskausdiabetestakaan. Mutta kuulemma niillä, joilla on ollut radi, on huomattavasti korkeampi riski sairastua 2. tyypin diabetekseen, vaikkei olisi ylipainoa ja olisi elämäntavat kunnossa.

Synnytyksen jälkeen ei siis ollut minkäännäköistä seurantaa. Itse mielenkiinnosta mittailin silloin tällöin arvoja ja kaikki oli selkeästi normaalin rajoissa, joten kaipa se diabetes loppui, kuten sanottiinkin 🤷‍♀️

Vierailija
4/18 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollu 3 x radi insuliinihoitoisena ja 3 vuotta viimeisen raskauden jälkeen puhkesi diabetes. En käytä insuliinia vaan hoidetaan tableteilla.

Vierailija
5/18 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppu raskauden jälkeen mutta 10v jälkeen diagnosoitiin diabetes. Taitaa olla 70% riski se saada jos ylipainoa.

Vierailija
6/18 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jo kymmenen vuotta radista ja sokeriarvot on ihanteelliset. Viimeisimmässä työterv. tarkastuksessa 4,4. Mulla oli ihan sama eli ei mitään riskitekijöitä. Raskauden aikana jouduin kyllä pitämääm tiukan hiilarikurin, että sain pidettyä sokerit rajojen sisällä. Olin tosi ehdoton, en halunnut yhtään ylitystä. Mutta ruokavaliohoito riitti, joskin rajoitin hiilareita paljon virallista radi-ruokavaliota enemmän.

Vierailija
7/18 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle neuvolassa ja synnärillä sanottiin, että raskausdiabetes loppuu kuin seinään synnytyksen jälkeen. Johtuu siis hormoneista ja kroppa ei osaa käsitellä niitä oikein ja kun istukkaa ei synnytyksen jälkeen enää ole, ei ole raskausdiabetestakaan. Mutta kuulemma niillä, joilla on ollut radi, on huomattavasti korkeampi riski sairastua 2. tyypin diabetekseen, vaikkei olisi ylipainoa ja olisi elämäntavat kunnossa.

Synnytyksen jälkeen ei siis ollut minkäännäköistä seurantaa. Itse mielenkiinnosta mittailin silloin tällöin arvoja ja kaikki oli selkeästi normaalin rajoissa, joten kaipa se diabetes loppui, kuten sanottiinkin 🤷‍♀️

Olen neuvolassa töissä ja meillä on kyllä ohjeena että vuoden kuluttua tulisi käydä sokerirasituksessa ja jos lääkehoitoinen niin jo piakkoin synnytyksen jälkeen. Kuitenkin riskit dm2 on olemassa raskausdiabeetikolla.

Vierailija
8/18 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli rd toisen lapsen raskausaikana, painoindeksi oli normaali ennen raskautta, lisäkiloja tuli itselle 20 ja poika painoi syntyessään 4,6 kiloa. Äidilläni oli myös rd kaikkien meidän neljän lapsen raskausaikana. Suosittelen vähähiilihydraattista ruokavaliota raskauden ajaksi. Kaikkialla muualla länsimaissa sitä suositellaan diabeetikoille, mutta ei Suomessa. Tässä esim. brittiläinen diabetes-sivusto, jossa on hyvät ruokavalio-ohjeet: https://www.diabetes.co.uk/

Jos olisin itse saanut nuo ohjeet ajoissa, olisin ollut kiitollinen, monta raskausajan harmia olisi jäänyt kokematta. Löysin vhh:n vasta imetyksen jälkeen itse , kun yritin estiä keinoa saada ne sitkeästi jääneet 15 kiloa pois. Sillä mennään edelleen, ja tuo "iso poika" on nyt jo 19v.

Hyvää odotusaikaa sinulle!

Vierailija
9/18 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen neuvolassa töissä ja meillä on kyllä ohjeena että vuoden kuluttua tulisi käydä sokerirasituksessa ja jos lääkehoitoinen niin jo piakkoin synnytyksen jälkeen. Kuitenkin riskit dm2 on olemassa raskausdiabeetikolla.

Siis korkeammat riskit. Riski on tietty kaikilla ja ehkäistä voi elintavoilla.

Vierailija
10/18 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli rd toisen lapsen raskausaikana, painoindeksi oli normaali ennen raskautta, lisäkiloja tuli itselle 20 ja poika painoi syntyessään 4,6 kiloa. Äidilläni oli myös rd kaikkien meidän neljän lapsen raskausaikana. Suosittelen vähähiilihydraattista ruokavaliota raskauden ajaksi. Kaikkialla muualla länsimaissa sitä suositellaan diabeetikoille, mutta ei Suomessa. Tässä esim. brittiläinen diabetes-sivusto, jossa on hyvät ruokavalio-ohjeet: https://www.diabetes.co.uk/

Jos olisin itse saanut nuo ohjeet ajoissa, olisin ollut kiitollinen, monta raskausajan harmia olisi jäänyt kokematta. Löysin vhh:n vasta imetyksen jälkeen itse , kun yritin estiä keinoa saada ne sitkeästi jääneet 15 kiloa pois. Sillä mennään edelleen, ja tuo "iso poika" on nyt jo 19v.

Suomessa suositellaan diabeetikoille korkeahiilarista ruokavaliota, oli kyse sitten raskausdiabetesta tai kakkosesta. Ja onnettomat sairaat uskoo.

Vierailija
11/18 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä suositella. Siinä vaiheessa kun sokerit vaan nousee, niin rajoitetaan rankalla kädellä hiilareita.

Vierailija
12/18 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa suositellaan diabeetikoille korkeahiilarista ruokavaliota, oli kyse sitten raskausdiabetesta tai kakkosesta. Ja onnettomat sairaat uskoo.

No ei todellakaan suositella.

Vierailija
13/18 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä suositella. Siinä vaiheessa kun sokerit vaan nousee, niin rajoitetaan rankalla kädellä hiilareita.

Olet nähnyt unta. Luepa diabetesliiton suositukset.

Vierailija
14/18 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän usein ra-di tulee himotreenaajalle (vaikka stereotypia on laiska syöttöporsas)

Minäkin olen aina ollut hinourheilija ja KAIKISSA raskauksissa tullut ra-di. Samoin paljon painoa tuon ra-din takia (ja kyllä, liikuin kovasti koko ajan enkä mässyttänyt pizzaa). Yksi kerta oli sellainen että jouduin insuliinille asti.

Ei pidä olla huolissaan, se lähtee pois, mulla loppunut aina synnytykseen ja heti sen jälkeen veriarvot olleet normaalit. En ole sairastunut diabetekseen vaikka ollut muutama ra-di. Terveet elämäntavat ja urheilua niin silloin se lähtee.

Vierailija
15/18 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän usein ra-di tulee himotreenaajalle (vaikka stereotypia on laiska syöttöporsas)

Minäkin olen aina ollut hinourheilija ja KAIKISSA raskauksissa tullut ra-di. Samoin paljon painoa tuon ra-din takia (ja kyllä, liikuin kovasti koko ajan enkä mässyttänyt pizzaa). Yksi kerta oli sellainen että jouduin insuliinille asti.

Ei pidä olla huolissaan, se lähtee pois, mulla loppunut aina synnytykseen ja heti sen jälkeen veriarvot olleet normaalit. En ole sairastunut diabetekseen vaikka ollut muutama ra-di. Terveet elämäntavat ja urheilua niin silloin se lähtee.

Ei urheilu estä diabetesta, jos syömiset on sopimattomat.

Vierailija
16/18 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tunti lounaan jälkeen mitattu arvo 7.0 hyvä vai huono? Tai siis kun sanotaan että paastoarvon (heti herättyään mitattu) pitää olla ALLE 5.5 ja tuo tunti ruoan jälkeen arvo olisi oltava ALLE 7.8, mutta onko 7 sitten hyvä vai huono? Vai riittääkö vaan että pysyvät alle noiden ja muuten ei väliä?

Vierailija
17/18 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei urheilu estä diabetesta, jos syömiset on sopimattomat.

Syömiset EIVÄT olleet sopimattomat! Itse siis himotreenaajana oli radi ja monella muullakin paljon treenaavalla TERVEELLISESTI syövällä radi. Tästä ei ole tutkimusta tehty mutta erittäin moni kovaa treenaava sairastuu radiin. Ja nyt tarkoitan tosiaan kovaa treenaavaa, 10h viikossa kovaa treeniä.

Kovaa treeniä tekevät syövät liki aina terveellisesti joten todella dorka jos epäilee syyksi huonoa syömistä...

Tämä vaikuttaa aineenvaihduntaan ja kova treeni on nyt joku laukaiseva tekijä tässä taustalla. Radista ei tiedetä paljoakaan ja siksi siitä on tehty paljon vääriä oletuksia (esim että on läskien laiskojen tauti).

Vierailija
18/18 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaushormonit (ja rasvan määrän lisääntyminen kehossa) heikentävät insuliinin tehoa ja tämä laittaa kehon insuliinintuotannon "testaukseen", jossa radin kriteerit täyttyvät niillä joilla on voimakas taipumus kakkostyypin diabetekseen. Normaalipainoisten kohdalla voi joskus olla kyse myös hitaasti kehittyvästä ykköstyypin diabetes (LADA, MODY).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan