Olen laihtunut 2kk aikana 7kg. Onko tuo ok tahti?
Kommentit (17)
Riippuu ihan paljonko sitä ylipainoa alun perin oli. Jollekin normaalipainon lähimailla olevalle tuo olisi todella hurja vauhti kun taas reilusti lihavalle voi olla normaalitahtikin.
Miten onnistuit? Ruokavalio? Itse en saa edes 2kiloa laihdutettua, vaikka söisin terveellisesti. En tiedä missä mättää.
https://yle.fi/uutiset/3-9005511
Siitä asiantuntijoiden kanta asiaan, eli tuon mukaan laihtumisvauhtisi on suorastaan järkyttävä.
Aloin syömään säännöllisesti eikä pitkiä taukoja aterioiden välillä. Napostelu jäi pois. Veden juontia lisännyt ja päivittäin kävelylenkki. Ap
Miten täällä on joka päivä näitä aloituksia? "Laihduin 5/7/10 kiloa kahdessa kuukaudessa, onko normaalia/ok/hyvä?"
On hyvä tulos.
Jos ylipainoa on 25 kg, tuo on minusta hyvä tahti, sillä tärkeintä on saada ylipaino pois. Puoli kiloa viikossa olisi vuoden projekti, ja harvalla motivaatio riittää siihen.
Vierailija kirjoitti:
Miten onnistuit? Ruokavalio? Itse en saa edes 2kiloa laihdutettua, vaikka söisin terveellisesti. En tiedä missä mättää.
Onnea AP:lle! Olen laihtunut samanlaisesta ylipainosta suunnilleen samassa ajassa saman verran. Minulle keskeistä oli korona-ajan myötä kerran viikossa tehtävä suunniteltu kauppareissu, riittävä ja laadukas syöminen sekä päivittäinen lenkkeily, johon koronan myötä löytyi paremmin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ylipainoa on 25 kg, tuo on minusta hyvä tahti, sillä tärkeintä on saada ylipaino pois. Puoli kiloa viikossa olisi vuoden projekti, ja harvalla motivaatio riittää siihen.
Terveellisessä laihduttamisessa on kuitenkin kyse elämänmuutoksesta, josta on jaksettava pitää kiinni loppuelämä. Jos ei edes vuotta jaksa niin mitään toivoa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Aloin syömään säännöllisesti eikä pitkiä taukoja aterioiden välillä. Napostelu jäi pois. Veden juontia lisännyt ja päivittäin kävelylenkki. Ap
Kerrotko esimerkin yhden päivän ruokavaliosta?
Vierailija kirjoitti:
Minä laihdutin 25kg vuodessa ja se oli siinä mielessä helppoa, että en tuntunut olevani millään laihdutuskuurilla. Söin suurin piirtein karpisti, mutta en mitenkään tiukistellen ja sallin itselleni satunnaisen herkuttelun ilman mitään syyllisyyttä. Vaikeinta tuossa oli se, että tahti oli niin hidas. Jouduin koko ajan järkeilemään, että näin on parempi, ja muistuttelemaan itseäni siitä, että tämä ei edes tunnu laihduttamiselta vaan menee rennosti. Liikuntaa tähän ei liittynyt, olin työtön ja käytännössä istuin ja makasin kaiket päivät.
Minulla oli mennyt monta vuotta yli satakiloisena kun olin ajatellut juuri sitä, että laihduttaminen on niin valtava urakka ja kestää ikuisuuden. Mutta parempihan se on laihtua edes hitaasti kuin ei ollenkaan tai jopa lihoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveellisessä laihduttamisessa on kuitenkin kyse elämänmuutoksesta, josta on jaksettava pitää kiinni loppuelämä. Jos ei edes vuotta jaksa niin mitään toivoa ei ole.
Juuri näinhän se on. Ainoa tapa onnistua laihdutuksessa on ymmärtää, että elämäntavat on muutettava loppuiäksi. Jos ei siihen pysty, lihoo varmasti jossain vaiheessa uudestaan. Joten mikä kiire on loppuelämän projektin alussa? Miksi siihen alkuun ei saisi mennä vuotta tai kahta tai viittä, kun sen "projektin" on tarkoitus jatkua vuosikymmeniä uusina elämäntapoina?
Hienoa!
Itse olen laihtunut 2kk:ssa melkein 4kg normaalipainon sisällä
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan järkeviltä muutoksilta, varsinkin jos ne ovat sulle mieleisiä, etkä yritä syödä koko aikaa liian vähän.
On ihan normaalia, että aluksi painoa lähtee tosi paljon, kun nesteet lähtee liikkeelle jne. Varaudu siis siihen, että tahti todennäköisesti pienenee, mutta älä ala hätiköidä, ja kiristää ruokavaliota liikaa tai lisää liikuntaa sellaisiin määriin, että se muuttuu jo rasitteeksi.
Oikeasti hyvä tahti painon pudotukseen ( palstan alapeukutuksesta huolimatta, täällä kun ei oikeasti tiedetä mistään mitään) on 1-max 2 kg/kuukausi. Sellaiseen muutokseen elimistö ja mieli ehtii sopeutua, ei synny nälkävelkaa jne. Sellainen muutos myös säilyy mitä todennäköisimmin, koska ihminen ei ole käyttänyt sitä tehdessään henkisiä ja fyysisiä voimavarojaan loppuun.
Painonpudotuksessa vauhti ja mahdollisimman suuret muutokset ei kertakaikkiaan minkään tutkimuksen valossa ole ikinä valttia.
Vierailija kirjoitti:
Syöt väärin.
Up