Mikä kaikki on open mielistelyä?
Olen nyt parin päivän ajan kuullut tai lukenut monenlaisen olevan opettajan mielistelyä. Eli tarkoituksellisesti ollaan kivoja opettajalle, jotta saisi paremman numeron tai stipendin.
Meidän lapset ovat tehneet monia noista mainituista "mielistelyistä", mutta uskon vakaasti, että syynä ei ole se, että haluavat stipendin tms. Uskoisin syynä olevan yleinen hyvä käytös tai mielenkiinto asiaa kohtaan.
Mikä kaikki näistä on sinusta mielistelyä kieli ruskeana. Voisiko joku tehdä näitä ihan huvikseen?
Esim.
-Open pyytäessä auttaa esim. kantamaan tavaroita paikasta toiseen tai tekee muita open pyytämiä pieniä tehtäviä
-Esiintyy koulun juhlassa
-Osallistuu koulun seinämaalauksen tekemiseen
-Tekee läksyt huolella, on aktiivinen tunnilla
-Pyytää lisätehtäviä
-Kuuluu oppilaskunnan hallituksee tai tukioppilaisiin
-Osallistuu koulun kerhoon
-Esittelee koulua vierailijoille (halutulla kielellä)
-Edustaa koulua erilaisissa tapahtumissa
-On hyväkäytöksinen
-Antaa joskus pos. palautetta opelle, jos jotain mukavaa tai mielenkiintoista tehty
Kommentit (17)
Minusta nuo kaikki on ihan normaalia hyvää käytöstä ja yhteisöllistä toimintaa. Mitä pahaa siinä on jos tavoittelee hyvää koulumenestystä tai stipendiä, kunhan muistaa, että stipendin saa harvat eikä läheskään aina paras. Isossa luokassa ja tasaväkisenä porukassa kaiken kiireen keskellä ei aina näe parasta ja parhaan määrittely on myös vaikeaa. Menestyksen ratkaisee tasainen ahkera tekeminen ja hyvä käytös on aina paikallaan. Itse olen sellainen, että mulle on normaalia olla kaikille ystävällinen, kannustaa ja sanoa hyviä asioita, kun siihen on aihetta. Minusta tämä on normaalia hyvää ja rakentavaa käytöstä. Olisi omituista ajatella, että opettajien kohdalla pitäisi olla erilainen.
Kyllä joku lisätehtävien pyytäminen ja opettajan jatkuva kehuminen on ihan peruslipomista. Lip, lip!
Huhhuh en haluaisi olla ap.n lapsi :D kai sun lapsi käy myös pianotunneilla ja baletissa ja partiossa ja on yk.n hyväntahdonlähettiläs, vapaaehtoinen tohtorioppilas ja hymytyttö ja painonnostaja ja miss Suomi 2020 ja sillä on kova tahto näyttää maailmalle miten iloinen ja onnellinen se on?
Tavaroiden kantaminen on vilkkaiden poikien lempijuttu, koska he ovat fyysisiä ja ovat innoissaan aina, kun pääsevät pulpetista. Esiintyminen taas on monen harrastus. Juhlissa esiintyvät oppilaat usein esiintyvät vapaa-ajallakin. Joillekin teatteri ja musiikki ja muu taide ovat suorastaan intohimo.
Opettaja saa harvemmin suoria, ääneen lausuttuja kehuja, paitsi sitten ysin lopussa, kun arvosanat ja stipendit on jo annettu. Minun oppilaani kyllä tietävät, että arvosanat tulevat osaamisesta ja aineeseen liittyvästä tekemisestä ja viittaaminen on tapa osoittaa minulle, että osaa, jotta voin ottaa sen huomioon arvioinnissa. Minun miellyttämistäni varten se ei ole.
Tällaisia innokkaita, aktiivisia oppilaita on monen tasoisia eikä kukaan odota osaamistaan parempaa arvosanaa sen takia, että on esimerkiksi kantanut kirjoja. Hassu ajatuskin.
Vierailija kirjoitti:
Tylsä ketju.
Ja tämä on sen tylsin kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh en haluaisi olla ap.n lapsi :D kai sun lapsi käy myös pianotunneilla ja baletissa ja partiossa ja on yk.n hyväntahdonlähettiläs, vapaaehtoinen tohtorioppilas ja hymytyttö ja painonnostaja ja miss Suomi 2020 ja sillä on kova tahto näyttää maailmalle miten iloinen ja onnellinen se on?
Eli onko tuon listan juttujen tekeminen sinusta jotenkin rankkaa tai erikoista?
Minusta ne on ihan normaaleja juttuja, joita ihmiset haluavat tehdä. Ja käydä pianotunneilla, partiossa ja baletissa.
Nuo on ihan tavallista koulutyötä. Tosin jos on itse aktiivinen, on todennäköisemmin tehnyt noista kaikkea usein, ja toki se huomataan. Arvioinnin kriteereissä on mm. aktiivisuus yhteisöllisyyden rakentamisessa, ja sillä se käytösnumerokin sitten nousee. Stipendejä jaetaan erilaisin perustein, ja yleensä kriteerit määrittelee stipendin myöntäjä. Opettaja saa joskus vaikuttaa asiaan, joskus ei, eli aina ei auta, vaikka olisi kuinka kieli ruskeana opettajan perässä.
Kyllä me opet nähdään aito hyvä käytös ja osataan erottaa silmänpalvonnasta. Aika usein fiksut ja oppiaineissa hyvin menestyvät ovat myös aidosti kohteliaita ja avuliaita, sosiaalisimmat vielä esiintymishaluisia. Ei nämä sulje toisiaan mitenkään pois.
Suurin osa oppilaista haluaa tehdä juuri noita asioita, jopa ne hankalaksi leimatut. Tietysti esimerkiksi oppilaskunnan hallitukseen pääsee vain rajallinen määrä lapsia, mutta koska oppilaskuntaan kuuluvat kaikki, aktiivinen voi olla myös hallitustyön ulkopuolella. Uutisointi koulun arjesta on usein aika negatiivista ja ongelmakeskeistä, mutta pääsääntöisesti siellä on ihania lapsia, jotka suhtautuvat koulutyöhön myönteisesti. Se ei tarkoita jatkuvaa innostuneisuutta, vaan jokaisella on päiviä, kun ei huvita eikä homma oikein kulje. On aina vaikeaa päättää, palkitsisiko stipendillä sitä, joka on aina ja kaikessa hyvä, vai sitä, jonka resurssit eivät riitä samaan, mutta joka on onnistunut etenemään jossakin yksittäisessä taidossa huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joku lisätehtävien pyytäminen ja opettajan jatkuva kehuminen on ihan peruslipomista. Lip, lip!
Miksi ei saisi pyytää lisätehtäviä ja kuka on puhunut jatkuvasta kehumisesta?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me opet nähdään aito hyvä käytös ja osataan erottaa silmänpalvonnasta. Aika usein fiksut ja oppiaineissa hyvin menestyvät ovat myös aidosti kohteliaita ja avuliaita, sosiaalisimmat vielä esiintymishaluisia. Ei nämä sulje toisiaan mitenkään pois.
Open edessä ollaan niin ystävällisiä ja sitten nurkan takana kiusataan muita ja haukutaan opettajia. Juuri nämä lipojat keräävät ysit, kympit ja stipendit.
Pärjäämättömät luuserit ovat kateellisia, siksi väittävät hyviä käytöstapoja ja koulussa menestymistä ruskeakielisyydeksi.
Minä sain jälkikäteen kuulla, että ala-asteella jotkut luulivat, että vanhempani lahjovat opettajaa. Ei, eivät he tehneet sitä, olin vain luonnostani nopea ja halukas oppimaan ja opiskelemaan. Tämä oli vain ilmeisesti vaikea käsittää niille, joille oppiminen ei ollut yhtä helppoa. Joten taustalla oli pakko olla heidän mielestään jotain epärehellisyyttä.
Aivan outoa ajatella, että hyvät arvosanat, opettajan totteleminen ja aktiivisuus olisivat mielistelyä. Tuohan on normaalia, jokaisen hyvinkasvatetun oppilaan arkea.
Haistattelijoilleko se stipendi pitäisi antaa? Tai sille, joka pilkkaa ja ivaa joka käänteessä luokkatovereitaan ja opettajia?
Aina on näitä arvostelijoita ja ivaajia, jotka kuvittelevat olevansa opettajan silmätikku ja saavansa siksi huonompia arvosanoja. Aina myös kyse on ilkeästä, huonokäytöksisestä ja muita syyttelevästä toiminnasta. Omia virheitä ei suostuta näkemään, vika on aina muissa, ja valitettavan usein kotona tätä narsistia vain kannustetaan. Jos ei osaa normaaleja käytöstapoja, ei voi olettaa saavansa stipendin hyvästä käytöksestä.
Vierailija kirjoitti:
Pärjäämättömät luuserit ovat kateellisia, siksi väittävät hyviä käytöstapoja ja koulussa menestymistä ruskeakielisyydeksi.
Minä sain jälkikäteen kuulla, että ala-asteella jotkut luulivat, että vanhempani lahjovat opettajaa. Ei, eivät he tehneet sitä, olin vain luonnostani nopea ja halukas oppimaan ja opiskelemaan. Tämä oli vain ilmeisesti vaikea käsittää niille, joille oppiminen ei ollut yhtä helppoa. Joten taustalla oli pakko olla heidän mielestään jotain epärehellisyyttä.
Onko se sitten sattumaa että stipendit ja kympit menevät "hyvin perheiden" lapsille, joiden vanhemmat ovat opettajia ja pankinjohtajia ja Leijonissa yms. Ei ole. Hyväveliverkosto ja lahjonta toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se sitten sattumaa että stipendit ja kympit menevät "hyvin perheiden" lapsille, joiden vanhemmat ovat opettajia ja pankinjohtajia ja Leijonissa yms. Ei ole. Hyväveliverkosto ja lahjonta toimii.
Niin, ei se varmaan sattumaa ole.
Ihmettelen samaa kuin ap. Haukutaan stipendien saajia mm. ruskeakielisiksi ja open lellikeiksi. Joillakin menee kovin tunteisiin, että jotkut haluavat olla ystävällisiä opettajille, eikä vain vittuilla tai nököttää nurkassa hiljaa.