Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käsi sydämellä, käyttekö koronatestissä heti kun vähänkin oireita

Vierailija
31.05.2020 |

Ja samoin, käytättekö lapsenne testissä heti kun vähän yskää, vatsavaivaa tms..?

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tehtiin kyseinen testi, vaikka sanoin, ettei minulla ole oireita. Mikään ei ole polttanut ja sattunut niin paljon. Itku tuli ja nenän sisukset olivat päiväkausia kipeänä.

Ja yllätys, yllätys, tulos oli negatiivinen. Olisin voinut sen ihan itsekin todeta.

Mitä olen koronatesteissä käyneiden kokemuksia lukenut, niin tuollainen kokemus on kyllä harvinainen. Suurin osa sanoo, että onhan se epämiellyttävää, mutta äkkiä ohi eikä mitenkään sietämätöntä.

Olen käynyt kaksi kertaa koronatestissä. Kummallakin kerralla näytteenotto sattui, ensimmäisellä kerralla tuli toispuoleinen päänsärky ja nenäontelon kipu lakkasi vasta seuraavana päivänä. Toisella kerralla ei yllättäen ollut kipua jälkeenpäin, vaikka näytteenottaja pyöritteli sitä tikkua laskien hitaasti kymmeneen. Käyn kyllä jatkossakin testissä jos tulee flunssaoireita, mutta toivoisin että ne ottaisivat sylkitestin käyttöön, senhän pitäisi olla herkempikin.

Vierailija
62/79 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päässyt testeihin, vaikka siis olin voimakkaasti oireinen riskiryhäläinenkin olen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy.

Syynä se, että en itse hyödy siitä mitään (ei hoitoa saatavilla) mutta hallitus halusi uhtata minun ammattiryhmäni ensimmäisten joukossa ilman mitään suojaa. Miksi minusta ja voinnistani oltaisiin kiinnostuttu vasta sitten, kun minut on uhrattu mutta haluttaisiin eristää muista?

Ja siis oireisena en toki omia rakkaita tapaisi, töihin kyllä menisin jos lievät oireet olisi.

Vierailija
64/79 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan menisi testiin :D

On ollut jos jonkinmoista flunssan oiretta koko kevät (tälläkin hetkellä) mutta ei ole tullut pieneen mieleenikään mennä testaamaan. Hyh.

Allergia kun on huomattavan paljon todennäköisempi syy oireisiini.

Jos menen niin huonoon kuntoon, että en saa happea ja kuumetta on +40 ja olo pakottaa menemään lääkäriin/sairaalaan niin varmaan testi otetaan, mutta niin kauan kun kotona selviän niin en todellakaan testauta.

Vierailija
65/79 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käy.

Syynä se, että en itse hyödy siitä mitään (ei hoitoa saatavilla) mutta hallitus halusi uhtata minun ammattiryhmäni ensimmäisten joukossa ilman mitään suojaa. Miksi minusta ja voinnistani oltaisiin kiinnostuttu vasta sitten, kun minut on uhrattu mutta haluttaisiin eristää muista?

Ja siis oireisena en toki omia rakkaita tapaisi, töihin kyllä menisin jos lievät oireet olisi.

Terveydenhuollon ammattilainen, joka tietoisesti vaarantaa potilaansa?

Vierailija
66/79 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mene. Kun näin iltapäivälehdessä kuvan, jossa mies irvistää tuskaisen näköisenä kun tikkua tungetaan nenään, päätin etten mene ellei ole aivan pakko.

No itse koronatestissä kerran käyneenä sanoisin kyllä, että ei ollut mitenkään kamala kokemus. Vähän, kun menisi vettä nenään, ja on nopeasti ohi. Enemmän mulla sattuu verikokeet.

No kaikkihan kokee sen kivun tai epämiellyttävyyden omalla tavallaan. Itsekin olen kerran joutunut käymään, eikä todellakaan tuntunut samalta kuin olisi mennyt vettä nenään. Sattui aivan kamalasti, kun hankasi sitä tikkua syvällä nenässä. Sehän työnnetään 12-15 cm syvyyteen aikuisilla. Ja sen jälkeen oli toinen sierain. Ihan kamalaa, en halua enää koskaan mennä moiseen. Valitettavasti olen terveydenhuoltoalalla, joten jos oireita tulee on mentävä. Toivottavasti ei tule.

Vierailija
67/79 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mene, koska en jaksa tapella sinne pääsemisestä.

En käytä muutenkaan terveydenhuollon palveluja, vaikka olen perussairas ja lääkityksellä. Kiireettömiä aikoja ei anneta, vaikka vaivaa on. Sitten, kun hakeudut akuutti vastaanotolle, kun vaivat pahenevat tietyn pisteen yli, haukutaan, kun en tullut aiemmin, tai kysytään, miksi en varannut kiiretöntä kontrolliaikaa jo kuukausia sitten.

Nimenomaan tällaista on julkinen terveydenhoito myös Vantaalla ja siksi minäkään en vaivaisi heitä kuin aivan pakkotilanteessa.

Vierailija
68/79 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huolittu testiin

Vierailija
69/79 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei huolittu testiin

Oliko tämä hiljattain vai silloin alkuaikoina, kun testikapasiteettia ei riittänyt? Jos hiljattain, missä päin Suomea?

Vierailija
70/79 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Menen baariin kaljalle.

Vierailija
71/79 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene. Menen vasta sitten, jos on jotain syytä epäillä saaneeni tartunnan jostain.

Vierailija
72/79 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt 2 kertaa testissä. Lapsen vein kerran. 

Ja eihän sinne vaan "mennä", vaan ensin soitetaan ja sairaanhoitaja puhelimessa arvioi että täyttyykö testauksen kriteerit. Jos täyttyy, niin sitten voi mennä. 

Vierailija
73/79 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan käy, en mene kuin vasta siinä vaiheessa jos ei kertakaikkiaan pärjää enää muuten tai pakko saada sairaslomalappu.

Miksi? Koronan kurissa pitäminen testauksen ja jäljityksen avulla ei onnistu, jos ihmiset eivät mene testeihin. Testauspaikat on hyvin järjestetty koronaturvallisiksi, on esim. drive-in paikkoja ja muutenkin niissä on nyt rauhallista, ei joudu ruuhkaisissa odotushuoneissa istumaan.

Mulla ei vielä ole ollut koronatestaus aiheellista. Pidän rajana sitä, että jos oireilua/tuntemusta on seuraavanakin päivänä, niin se voi oikeasti olla jotain. Muutenhan saisi jatkuvasti rampata testissä. Tarvetta ei ole kuitenkaan ollut, olen ollut hyvin terve tänä keväänä.

En mene lääkäriin jos ei ole ihan pakko missään muussakaan asiassa. En halua viranomaisten tietoon että mulla on korona jos se ei ole paha ja pärjään itsekin, lisäksi testi vaikuttaa todella epämiellyttävältä. Koronan kurissapitäminen ei onnistu muutenkaan, ei se ole onnistunut tähänkään asti.

Idiootti. 

Vierailija
74/79 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt 2 kertaa testissä. Lapsen vein kerran. 

Ja eihän sinne vaan "mennä", vaan ensin soitetaan ja sairaanhoitaja puhelimessa arvioi että täyttyykö testauksen kriteerit. Jos täyttyy, niin sitten voi mennä. 

Niin, ja pointtisi oli.,?

Vierailija
75/79 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006559927.html

HUS:n ylilääkäri Järvinen ”On hirveän tärkeää, että ihmiset lähtevät edelleen flunssaoireissa testeihin, jotta tartuntaketjut saadaan kiinni”.

Tämän ketjun kommenttien perusteella ihmisten fiksuuteen ei valitettavasti taida voida luottaa.

Vierailija
76/79 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko oli käydä kun muuten ei saanut sairaslomaa. Olihan se ikävän tuntuinen mutta nopeasti ohi. Hyvähän se on tietää että ei ole koronaa ettei tarvi sitten varoa tartuttamasta muita eli ei tarvi olla ihan kokonaan karanteenissa. Ja tietysti senkin takia että jos mulla se olisi niin töissä kaikki muutkin joutuisivat testiin ja jopa koko firma kiinni.

Vierailija
77/79 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mene. Kun näin iltapäivälehdessä kuvan, jossa mies irvistää tuskaisen näköisenä kun tikkua tungetaan nenään, päätin etten mene ellei ole aivan pakko.

No itse koronatestissä kerran käyneenä sanoisin kyllä, että ei ollut mitenkään kamala kokemus. Vähän, kun menisi vettä nenään, ja on nopeasti ohi. Enemmän mulla sattuu verikokeet.

No kaikkihan kokee sen kivun tai epämiellyttävyyden omalla tavallaan. Itsekin olen kerran joutunut käymään, eikä todellakaan tuntunut samalta kuin olisi mennyt vettä nenään. Sattui aivan kamalasti, kun hankasi sitä tikkua syvällä nenässä. Sehän työnnetään 12-15 cm syvyyteen aikuisilla. Ja sen jälkeen oli toinen sierain. Ihan kamalaa, en halua enää koskaan mennä moiseen. Valitettavasti olen terveydenhuoltoalalla, joten jos oireita tulee on mentävä. Toivottavasti ei tule.

Ei kyllä mennyt niin syvälle ja se oli muutamassa sekunnissa ohi, ei se mitään hangannut sitä.

Vierailija
78/79 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi. Pitäisi ottaa vapaata töistä ja sitten missata kaksi viikkoa. Ihan sama jos leviääkö pöpö, maailmassa on jo liikaa ihmisiä. Menen itse testiin vasta jos ei kotona selviäisi.

Vierailija
79/79 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäimme suosiolla kotiin muutamaksi viikoksi. Oli kurkkukipua, vilunväreitä ja päänsärkyä. Emme menneet testiin, koska olisi pitänyt kulkea julkisilla sinne. Näin varmistettiin, ettei tauti leviä meistä, jos se koronaa sattui olemaan.