Käsi sydämellä, käyttekö koronatestissä heti kun vähänkin oireita
Ja samoin, käytättekö lapsenne testissä heti kun vähän yskää, vatsavaivaa tms..?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö mennä, kun aamulla oli kauhee ripuli. Luulin jo, että ois oksennustautia, mutta jäikin tuohon ripuliin.
Mulla ollut viisi päivää ripulia eikä kukaan ole puhunut koronatesteistä mitään. Sairaalapäivystyksessäkin vierailtu kun sinne ohjattiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi menisin? Ei se testi paranna.
Olet oikeassa, ei paranna, mutta tartuntaketjun jäljitys ei ala ilman testiä. Toki, jos olet löytänyt tavan elää täysin eristyksissä, niin mikäpä siinä sitten.
Millä se tartuntaketju selvitettäisiin jos/kun tartunnan on saanut joko kaupasta tai lenkkipolulta?
No ei siellä kiinnosta, mistä sinä olet tartunnan saanut, vaan keitä sinä olet mahdollisesti voinut tartuttaa ja kenen tulisi siten vähentää liikkumistaan etteivät tartuta vielä oireettomana aikana muita. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?
Mun kiinnosti kuulla, miten ihmiset oikeasti suhtautuvat testaukseen, kun se tulisi omalla kohdalla ajankohtaiseksi. Tällä hetkellähän viranomaisten ohje on, että lievistäkin oireista pitää olla yhteydessä ja hakeutua testeihin, jotta tartuntaketjut saadaan jäljitettyä ja R0-luku pidettyä matalalla. Testauskapasiteetin nosto ei sellaisenaan auta, jollei ihmiset tajua että se testaus voisi olla paikallaan myös omassa perheessä ja lievillä oireilla. Nämä vastaukset vahvisti sen aika hyvin. Kiitos!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Soitin terveysasemalle kun lapsella oli flunssan oireita. Sain ohjeeksi antaa allergialääkettä ja laittaa kouluun. Lapsella tai kellään perheessä ei ole aiemmin todettuja allergioita.
No voi herra jestas! Missä päin näin?
En kyllä ihan pienistä nuhan tai kurkkukivun oireista mene, muuten saisin juosta siellä jatkuvasti. Satunnainen kurkkukipu on aika normi näin tupakoitsijana ja kevätaikaan, kun on liikkunut ulkona vähissä vaatteissa. Myös pikku nuha on normi tilanne ympäri vuoden.
Jos jotain pidempiaikaisia hengitystieoireita tulisi, niin sitten menisin, vaikka testin tekotapa kuulostaa pelottavammalta kuin itse korona. Meilläpäin pääsee testiin pienemmistäkin oireista.
En mene, koska en jaksa tapella sinne pääsemisestä.
En käytä muutenkaan terveydenhuollon palveluja, vaikka olen perussairas ja lääkityksellä. Kiireettömiä aikoja ei anneta, vaikka vaivaa on. Sitten, kun hakeudut akuutti vastaanotolle, kun vaivat pahenevat tietyn pisteen yli, haukutaan, kun en tullut aiemmin, tai kysytään, miksi en varannut kiiretöntä kontrolliaikaa jo kuukausia sitten.
Minulle tehtiin kyseinen testi, vaikka sanoin, ettei minulla ole oireita. Mikään ei ole polttanut ja sattunut niin paljon. Itku tuli ja nenän sisukset olivat päiväkausia kipeänä.
Ja yllätys, yllätys, tulos oli negatiivinen. Olisin voinut sen ihan itsekin todeta.
Uusi normaali taitaa olla, että rokotteen tuloon asti kaikkien oireellisten pitäisi käydä testissä. Alkakaa vaan totutella ajatukseen pumpulipuikosta nenässä, ja miettiä millä lapset saadaan motivoitua (=lahjottua) mahdollisesti toistuviin testeihin.
En mene. Kun näin iltapäivälehdessä kuvan, jossa mies irvistää tuskaisen näköisenä kun tikkua tungetaan nenään, päätin etten mene ellei ole aivan pakko.
Ei sinne pääsisikään. Eihän ne hoksaa koronaa edes itsellään, kunhan levittävät vaan.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos koulujen aukeamisen takia karanteeniin joutui porukkaan, mitä oliko 12 koulussa, todellisuudessa tulu olisi ollut moninkertainen, koska porukka ei vaan ole ottanut oireisten lapsiensa vuoksi yhteyttä terveydenhuoltoon?
Kannattaa täyttää ainakin sitä oirekarttaa netissä.
Vierailija kirjoitti:
En mene. Kun näin iltapäivälehdessä kuvan, jossa mies irvistää tuskaisen näköisenä kun tikkua tungetaan nenään, päätin etten mene ellei ole aivan pakko.
No itse koronatestissä kerran käyneenä sanoisin kyllä, että ei ollut mitenkään kamala kokemus. Vähän, kun menisi vettä nenään, ja on nopeasti ohi. Enemmän mulla sattuu verikokeet.
Jos en töitä pysty tekemään, niin taitaa olla meillä työterveyden kautta pakko. Ja toki menisin jo aiemmin, jos olisi vahva epäilys itsellä.
No hohhoijaa, pikku nipistys ja kesti 5 sekkaa. Ihme ulinaa.
Ja kävin itse tällä viikolla kurkkukivun takia, työterveys ohjasi omaan terveyskeskukseen, ja testin sai heti. Nega oli, kuten arveltiin, ja sain luvan mennä töihin.
En. Mulla on ollut kuluneena vuonna varmaan parikymmentä kertaa "korona". Vähän väliä on ollut jonkinlaista kurkkukipua, välillä pientä yskää, maha nyt on muutenkin usein sekaisin. Ottaisivatko edes testeihin jos joka viikko siellä ravais?
Noista testeistä on tosi pieni osa positiivisia eli tosiaan ihan pienillä oireilla en testattavaksi menisi. Jos pahenee tai muuten tuntuisi odudolta, toki eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tehtiin kyseinen testi, vaikka sanoin, ettei minulla ole oireita. Mikään ei ole polttanut ja sattunut niin paljon. Itku tuli ja nenän sisukset olivat päiväkausia kipeänä.
Ja yllätys, yllätys, tulos oli negatiivinen. Olisin voinut sen ihan itsekin todeta.
Mitä olen koronatesteissä käyneiden kokemuksia lukenut, niin tuollainen kokemus on kyllä harvinainen. Suurin osa sanoo, että onhan se epämiellyttävää, mutta äkkiä ohi eikä mitenkään sietämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Noista testeistä on tosi pieni osa positiivisia eli tosiaan ihan pienillä oireilla en testattavaksi menisi. Jos pahenee tai muuten tuntuisi odudolta, toki eri asia.
No ootko niillä samoilla oireilla kuitenkin eristyksissä niin ettet voi tartuttaa muita? Koronan haaste kun on, että oireita voi olla mahdoton erottaa tavallisesta flunssasta pois lukien ne myöhemmässä vaiheessa mahdollisesti tulevat hengitysvaikeudet ym.
Jännä, kun muille huudetaan oireettominkien testausta (vaikka ne testit ei pysty löytämään virusta luotettavasti oireettomassa vaiheessa), niin itse ei sitten uskalleta mennä oireellisenakaan testiin, koska on nähty joku kuva, jossa mies irvistää tai itkee...
Pitäiskö mennä, kun aamulla oli kauhee ripuli. Luulin jo, että ois oksennustautia, mutta jäikin tuohon ripuliin.