Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskimäärin menkkojen aikana vuotaa verta 2-3rkl.

Vierailija
31.05.2020 |

Näin väittää Pesojoonas blogikirjoituksessaan.

https://www.pesojoonas.fi/lifestyle/kuukautispaiva/

Voiko tämä pitää paikkaansa? Jos verta vuotaisi noin vähän, eihän mitään kuukautissuojia edes tarvittaisi.

Minä vuodan varmaan puoli litraa ja olen kuvitellut, ettei vuotoni ole edes pahimmasta päästä. Jos keskiarvo on 2-3 rkl, niin minkälaiset sen toisen ääripään menkat sitten on?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että mies pyrkii ymmärtämään menkkoja ja kirjoittaa niistä asiallisesti.

Sen lisäisin kyllä, miten hankalaksi runsas vuoto voi tehdä elämän, ei ainoastaan ne kivut. Pitää stressata, mitä voi ylipäänsä pukea ylleen (jottei megaside paista housuista tai jos suojat pettääkin... ) sekä sitä, pääseekö vessaan silloin kun on tarve.

Vierailija
22/35 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahahaha minä vuodan kuin seula ekat kolme päivää menkoista, kahden tunnin välein saa vaihtaa viiden-kuuden pisaran tamponin ja siteen! Tuo 2-3rkl tulee varmasti jo päivässä, jossei peräti kerralla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrättehän te, jotka vuodatte useita desilitroja kuukautisten aikana, että niin runsas vuoto ei ole normaalia? Esim. ap:lle lääkärikäynti olisi ehdottomasti paikallaan.

Vierailija
24/35 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lisäys vielä edelliseen. Jos tuo ruokalusikka-arvio on vain veren osuus koko vuodosta, niin mitä hittoa sillä tiedolla kukaan tekee? Ei kai kukaan erottele omista vuodoista veriä ja limakalvoja? Kyllä se koko sotku yleensä pyritään keräämään kuukautissuojiin talteen.

Sillä tiedolla tekee sen, ettei kukaan luule, että vuotaa verta puoli litraa aina kuukautisten aikana. Niin kuin moni tässäkin keskustelussa luulee.

Naisethan olisivat koko ajan sairaalassa jossain verensiirrossa ja rautalääkityksessä. Litratolkulla vuodan verta joka kuuukausi...

Anemia on kehittyneissäkin maissa yksi yleisimmistä naisten sairauksista. 

Suomella on jostain sairaasta syystä oma rajansa anemialle, joka on vielä tiukempi kuin WHO:n määritys. Syytä en tiedä, mutta se aiheuttaa sen, että tuhannet suomalaisnaiset kärsivät väsymyksestä, heikotuksesta jne. koska suomalaislääkärin mielestä ferritiiniarvo 15 on vielä ok (WHO:n raja menee kolmessakymmenessä). Nolla tarkoittaisi, että rautavarastot ovat TÄYSIN tyhjät. Satanen taas on hyvä perustaso, johon pyritään. Siitä päättelemään. 

Vierailija
25/35 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrättehän te, jotka vuodatte useita desilitroja kuukautisten aikana, että niin runsas vuoto ei ole normaalia? Esim. ap:lle lääkärikäynti olisi ehdottomasti paikallaan.

Mitäänhän sille ei voi tehdä jos ei halua hormonaalista ehkäisyä. 400-500ml/kk ja ferritiini 7

Vierailija
26/35 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ymmärrän toki sen, että omani ovat runsaammanpuoleiset, mutta olen aina ajatellut että ne ovat vielä normaalin rajoissa, kun ne eivät varsinaisesti haittaa normaalia elämää. Mihinkään sellaiseen paikkaan en tosin kuukautisten pahimpina päivinä menisi, jossa ei pääse tunnin-parin välein vessaan.

Haluaisinkin tietää, että minkälainen määrä on se todellinen keskimääräinen vuodon määrä, kun tuo 2-3 rkl kuulostaa oikeasti aivan älyttömän vähältä. Ja täsmennän nyt vielä, että kun itse puhun kuukautisvuodon määrästä, niin tarkoitan kaikkea sitä tavaraa, mikä vuotoa tulee, veren määrällä ei tässä yhteydessä ole väliä.

-ap

Vierailija
27/35 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös nyt naisten pitäisi kertoa miehille, mitä menkoista pitää tietää ei minkään pesojoonasten???

No ainakin naisten pitäisi kertoa naisille mitä menkoista pitäisi tietää. Että osaisi sanoa vaikka sille gynelle, että onko ne menkat runsaat vai normaalit.

Mikä sitten on normaalia? Miten monta sidettä/tamponin normaalisti menee päivässä tai miten usein se pitää vaihtaa?

Vierailija
28/35 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi fiksu kirjoitus pesojoonakselta!

Kuukautisvuotohan koostuu siis veren lisäksi kohdun limakalvosta ja valkovuodosta.

Vierailija
29/35 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lisäys vielä edelliseen. Jos tuo ruokalusikka-arvio on vain veren osuus koko vuodosta, niin mitä hittoa sillä tiedolla kukaan tekee? Ei kai kukaan erottele omista vuodoista veriä ja limakalvoja? Kyllä se koko sotku yleensä pyritään keräämään kuukautissuojiin talteen.

Sillä tiedolla tekee sen, ettei kukaan luule, että vuotaa verta puoli litraa aina kuukautisten aikana. Niin kuin moni tässäkin keskustelussa luulee.

No kyllä se ihan verta isoksi osaksi on. Toki niitä paksumpia roikaleita on mukana, mutta verta on enimmäkseen. Ja sitäpaitsi mitä se verinen limakalvo on? Verestä se enimmäkseen koostuu vaikka onkin kudosmaista "lihaa". Punaista maksamössöä se on kaikki. Normaalisti ei naisella mitään nesteitä sieltä valumalla valu edes menkkojen ulkopuolellakaan. Pyyhkimällä ehkä paperiin, mutta ei valu ja tipu kuten menkkaveri tekee.

Minä kun käyn menkan aikaan tarpeillani, niin sitä ihan rehellistä verta valuu tip tip tip tip joka sekuntti. Sellaista se on 3 päivää kunnes hiipuu. Vaikka kohtu on pieni, niin se on iso avohaava, josta veri vaan sitten valuu kunnes kaikki limakalvot on pihalla.

Jos on liian pieni side tai väärin laitettu ensimmäisinä päivinä, niin sänky on veressä kun aamulla herää. Vaikea itselle uskotella, että "noh pari lusikallista sitä tulee vaikka näyttää, että joku olisi teurastettu". Ei sitä siltikään puolta litraa tule, mutta 2-3 RKL on naurettavan vähän. Ja jos se on keskimäärin, niin omg kuinka vähän on sitten vähän? Teelusikallinen?

Vierailija
30/35 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin vaihdevuosia lähestyessä nämä vuodot ovat jotain uskomatonta! Yöksi kaksi alwaysin suurinta superyösidettä peräkkäin eli navasta alaselkään asti ja yksi poikittain vielä taakse. Vähän kuin tekis pöksyt. Tämän asettelin kymmenen aikaan illalla ja heräsin kolmelta kun valuu jaloille. Onneksi olin vuorannut sängyn pyyhkeellä mutta kiva verivana makkarissa vessaan ja pöksyhökötys ääriään myöden täynnä!! Mitäs mä nyt kehitän? Auttaako ne tenan housuvaipat yhtään?

Vierailija
31/35 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se ihan verta isoksi osaksi on. Toki niitä paksumpia roikaleita on mukana, mutta verta on enimmäkseen. Ja sitäpaitsi mitä se verinen limakalvo on? Verestä se enimmäkseen koostuu vaikka onkin kudosmaista "lihaa". Punaista maksamössöä se on kaikki. Normaalisti ei naisella mitään nesteitä sieltä valumalla valu edes menkkojen ulkopuolellakaan. Pyyhkimällä ehkä paperiin, mutta ei valu ja tipu kuten menkkaveri tekee.

Minä kun käyn menkan aikaan tarpeillani, niin sitä ihan rehellistä verta valuu tip tip tip tip joka sekuntti. Sellaista se on 3 päivää kunnes hiipuu. Vaikka kohtu on pieni, niin se on iso avohaava, josta veri vaan sitten valuu kunnes kaikki limakalvot on pihalla.

Jos on liian pieni side tai väärin laitettu ensimmäisinä päivinä, niin sänky on veressä kun aamulla herää. Vaikea itselle uskotella, että "noh pari lusikallista sitä tulee vaikka näyttää, että joku olisi teurastettu". Ei sitä siltikään puolta litraa tule, mutta 2-3 RKL on naurettavan vähän. Ja jos se on keskimäärin, niin omg kuinka vähän on sitten vähän? Teelusikallinen?

Valkovuotoa voi kyllä valua ja ihan normaalia se voi olla, kunhan ei haise tai kutise. Valkovuodonkin määrä on hyvin yksilöllistä.

Vierailija
32/35 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menettää litratolkulla verta, joutuu kyllä sairaalaan verensiirtoon.

Vierailija
33/35 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ymmärrän toki sen, että omani ovat runsaammanpuoleiset, mutta olen aina ajatellut että ne ovat vielä normaalin rajoissa, kun ne eivät varsinaisesti haittaa normaalia elämää. Mihinkään sellaiseen paikkaan en tosin kuukautisten pahimpina päivinä menisi, jossa ei pääse tunnin-parin välein vessaan.

Haluaisinkin tietää, että minkälainen määrä on se todellinen keskimääräinen vuodon määrä, kun tuo 2-3 rkl kuulostaa oikeasti aivan älyttömän vähältä. Ja täsmennän nyt vielä, että kun itse puhun kuukautisvuodon määrästä, niin tarkoitan kaikkea sitä tavaraa, mikä vuotoa tulee, veren määrällä ei tässä yhteydessä ole väliä.

-ap

Aiemmin ketjussa olikin lainattu Terveyskirjaston sivua, jossa vuodon määräksi sanottiin keskimäärin 20-80 ml, eli noin 2-8 ruokalusikallista.

Vierailija
34/35 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin vaihdevuosia lähestyessä nämä vuodot ovat jotain uskomatonta! Yöksi kaksi alwaysin suurinta superyösidettä peräkkäin eli navasta alaselkään asti ja yksi poikittain vielä taakse. Vähän kuin tekis pöksyt. Tämän asettelin kymmenen aikaan illalla ja heräsin kolmelta kun valuu jaloille. Onneksi olin vuorannut sängyn pyyhkeellä mutta kiva verivana makkarissa vessaan ja pöksyhökötys ääriään myöden täynnä!! Mitäs mä nyt kehitän? Auttaako ne tenan housuvaipat yhtään?

No tuo määrä kuulostaa jo siltä, että kannattaisi jutella lääkärin kanssa. Mutta runsaat on mullakin. Itse en voisi edes kuvitella nukkuvani pelkässä siteessä. Käytän tamponia öisinkin ja koska olen herkkäuninen, herään siihen tunteeseen kun se alkaa vuotaa yli. Pahimpina öinä vessakäyntejä tulee pari-kolme ja näiden vähien yöheräilyjen kanssa pystyn elämään. Ei tässä onneksi ole enää montaa vuotta, kun menkat toivottavasti loppuvat.

Vierailija
35/35 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. 80ml