Keskimäärin menkkojen aikana vuotaa verta 2-3rkl.
Näin väittää Pesojoonas blogikirjoituksessaan.
https://www.pesojoonas.fi/lifestyle/kuukautispaiva/
Voiko tämä pitää paikkaansa? Jos verta vuotaisi noin vähän, eihän mitään kuukautissuojia edes tarvittaisi.
Minä vuodan varmaan puoli litraa ja olen kuvitellut, ettei vuotoni ole edes pahimmasta päästä. Jos keskiarvo on 2-3 rkl, niin minkälaiset sen toisen ääripään menkat sitten on?
Kommentit (35)
Ei mullakaan riitä se suurimman imukyvyn tamppooni kuin n. kaksi tuntia menkkojen alussa. Ja kestää monta päivää, Näin on ollut siitä asti, kun ne alkoivat, kun olin 11.
Siitä on nyt jo lähes 30 vuotta.
en ole ikinä käyttänyt mitään hormonaalista ehkäisyä ja lapseni olen saanut ilman mitään vaikueksia.
Onko suurimmalla osalla tosiaan todella niukat menkat ilman ehkäisyjäkin?
Eikö se vuoto ole lähinnä sitä limakalvoa, joka poistuu? Joten joo voi pitää paikkaansa.
Tuo määrä on hatusta revittyä roskaa. Vale, jota vuosikymmenestä toiseen toistellaan. Tuohonhan riittäisi pumpulituppo. Mulla valuu 6-7 ruokalusikallista kolmena päivänä ja sitten vähemmän. Aina vaatteet, tuolit, vuodevaatteet veressä.
Runsaat ja kivuliaat kuukautiset on jätetty tuon valeen nojalla diagnosoimatta ja hoitamatta sata vuotta ja yhäkin esim endometrioosidiagnoosissa vie jopa 7 vuotta, vaikka sitä potee 10% naisista, vaikka se invalidisoi ja tuhoaa sisäelimiä mukaanlukien lisääntymiselimet.
Itse verta on tuon verran. Se kaikki muu on sitten kehon muita eritteitä ja kohdun limakalvoa.
Mä olen kanssa epäuskolla ihmetellyt noita arvioita vuodon määrästä. Itsellä oli erittäin runsas vuoto ennen hormonikierukkaa ja tiedän perineeni sen äidiltäni. Olen myös keskustellut monien tyttökavereideni kanssa ja tuntuu, että runsaat kuukautiset ovat ainakin minun lähipiirissäni yleisemmät. Liekö sitten sattumaa?
Olisikin mielenkiintoista lukea jokin uusi tutkimus aiheesta. Nykyäänhän olisi helppo kerätä massoittain tietoa, kun monella on käytössä kuukuppi, jonka tilavuus on tiedossa.
No eikai sillä väliä ole onko verta vai muuta tavaraa vaan se miten pystyy elämään sen 4-5 päivää.
Tietäähän sen tosin, että niukkamenkkaiset ei ymmärrä paljon voi tulla.
Pahimpia ovat isot möykyt, kun ne tulevat yllättäin vuotavan veren kanssa. Ei riitä mitkään suojat, jos ei vessaan pääse tyhjentämään.
Paimmillaan on nyrkinkojoinen kasa ollut housuissa, kun en vessaan heti päässyt ja ne veret siihen kylkeen tietysti.
Joo menin lääkäriin ja vaiva hiukan helpottanut.
Ja lisäys vielä edelliseen. Jos tuo ruokalusikka-arvio on vain veren osuus koko vuodosta, niin mitä hittoa sillä tiedolla kukaan tekee? Ei kai kukaan erottele omista vuodoista veriä ja limakalvoja? Kyllä se koko sotku yleensä pyritään keräämään kuukautissuojiin talteen.
Sama fiilis, ei todellakaan mitään paria ruokalusikallista vaan ihan kunnon satsi, pari desiä vähintään. Ja kestää pari viikkoa, ihan järkyttävää menoa.
Vierailija kirjoitti:
Ja lisäys vielä edelliseen. Jos tuo ruokalusikka-arvio on vain veren osuus koko vuodosta, niin mitä hittoa sillä tiedolla kukaan tekee? Ei kai kukaan erottele omista vuodoista veriä ja limakalvoja? Kyllä se koko sotku yleensä pyritään keräämään kuukautissuojiin talteen.
Sillä tiedolla tekee sen, ettei kukaan luule, että vuotaa verta puoli litraa aina kuukautisten aikana. Niin kuin moni tässäkin keskustelussa luulee.
Ja kun gyne kysyy, onko runsaita vuotoja 🤔 mistä sen voi tietää, kun ei paljon ole vertailukohtia... Teininä mulla kesti 3 viikkoa, viikon tauko ja taas alkoi. Ja jatkuvasti sai olla vaihtamassa. Ne on nyt onneksi tasottuneet, mutten todellakaan tiedä onko ne runsaat... Teiniaikaisiin verrattuna ne on jopa siedettävät, mutta joku muu voisi tulla tämänkin määrän kanssa hulluksi. Ferritiinin kanssa oon saanut tapella pitkään, onneksi sain caprilonit, niin pysyy vähän paremmin kurissa. Kai ne sitten on runsaat kun hyytymislääkettä tarvitsen...
Mammat oikeasti luulleet, että kuukautisvuoto on pelkkää verta? "Eihän tuo määrä riitä mihinkään!" :)
Onko biologian tunnit jääneet väliin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä tiedolla tekee sen, ettei kukaan luule, että vuotaa verta puoli litraa aina kuukautisten aikana. Niin kuin moni tässäkin keskustelussa luulee.
Naisethan olisivat koko ajan sairaalassa jossain verensiirrossa ja rautalääkityksessä. Litratolkulla vuodan verta joka kuuukausi...
Jos se vuoto on vain 2-3 rkl, niin miksi ihmeessä sitten puhutaan raudanpuuteanemiasta, joka liittyy kuukautisiin. Johan tuon verimäärän saa ripeästi korvattua ilman lisärautaa.
Ihan sama mitä sieltä toosasta tulee menkkojen aikana, kun tulee liiaksi asti joka helkkarin kuukausi. Enpä ole millään menetelmällä alkanut mittamaan määriä, mutta sanoisin, että tulee kuin härkää teurastettaisiin. Yöllä joutuu laittamaan herätyksen, vaikka laittaa kaksi yösidettä. Muuten on aamulla sänky kuin taistelutanner verta täynnä. Päivällä joutuu tulpan vaihtamaan parin tunnin välein. Ja kyllä, syön pillereitä, että mitähän määriä tulisi ilman niitä. Tulkaapa joku kertomaan minulle 2-3 ruokalusikallisen määristä, niin voipi olla että suutun.
Vierailija kirjoitti:
Mulla vuotaa 1-2 litraa...
”Kokonaisvuodon määrä on 20–80 millilitraa (0.2–0.8 dl), mutta määrää on aika vaikea mitata. Runsaan vuodon mittarina onkin usein naisen kokemus vuodon määrästä ja sen haittaavuudesta” sanoo Terveyskirjasto.
Jos vuotosi todella lähentelee kahta litraa verta ja muut eritteet päälle toivottavasti olet jo käynyt lääkärissä ja asiaa on lähdetty selvittämään.
Koska kuukautiskuppi on keksitty, vuodon määrä on erittäin helppo selvittää. Minä vuosin nuorempana 50-70 ml, nyt vaihdevuosien alla 80-150 ml.
Tosi vähältä kuulostaa. Itse kuukautiskuppia käyttävänä tiedän esim., että runsaimpana päivänä tulee yöllä 1 täpötäysi 30 ml kupillinen ja vielä seuraavana päivänä muutama täysi 30 ml kupillinen... Siihen vielä viiden muun päivän vuotamiset.
Eikös nyt naisten pitäisi kertoa miehille, mitä menkoista pitää tietää ei minkään pesojoonasten???
Mulla oli ihan järkyttävät menkat nuorena. Pahimmillaan 8 päivää eikä side riittänyt kun tunniksi-pariksi. Luojan kiitos hormonaaliselle ehkäisylle (myös kuukupin keksijälle)