En ole koskaan käynyt Pietarissa, mutta minulle on muodostunut kaupungista sellainen mielikuva....
...jossa hyvin pukeutuneet ihmiset kävelevät leppoisasti aurinkoisilla bulevardeilla ihaillen hienoa empire-arkkitehtuuria, opiskelijat lueskelee katukahvilassa Pushkinia ja Dostojevskia, perheet istuvat piknikillä vehreissä puistoissa joissa ei näy roskan roskaa missään, hyvinkäyttäytyvät poikalapset on puettu merimiespukuihin, kohteliaat tyttölapset valkoisiin mekkoihin ja isoon rusettiin, taustalla soittaa aina jossain jousikvartetti Tshaikovskia, eikä missään näy tai kuulu minkäänlaista läpsyttelyä tai häiriköintiä.
Miten pahasti petyn kun sinne sitten joskus pääsen, kunhan vaan rajat eka aukeaa? : /
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Liikkumiseen suosittelen metroa. Se on kätevin tapa liikkua, jos aikoo poiketa muuallekin Nevski prospektilta. Jo pitkät liukuportaat syvälle maan uumeniin on kokemus itsessään.
Metroasemiin tulee varmasti tutustuttua huolella ja hartaasti. Ovat kuulemma kuin taidemuseossa kävisi! ap
Jos ei osaa kieltä, niin näyttää asiansa vaikka matkaoppaan esimerkkilauseista. Niitä voi myös kirjoittaa valmiiksi lapuille, saa varmasti yhtä hyvän palvelun kuin jos olisi kuuro.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs katulapset, kerjääjät ja kodittomat eläimet? Kannattaa varata kolikoita ja eläinten ruokaa. Ei tosin ole ainoa paikka.
Huomaa ettet ole käynyt. Keskustan kaduilla ja metrossa on 99 % vähemmän kerjäläisiä ja pummeja kuin kotikaupungissani Helsingissä. Ei siellä ole pummit paraatipaikoilla niin kuin meillä. Toki se ilmiö on olemassa, jos nimen omaan sitä haluat mennä katsomaan.
Katukissoja ne ruokki ihan itse, vastapalveluksena pitävät hiiret pois.
Ap näyttää olevan vähän niin kuin minä - mun päässä ovat kaikki paikat niin tunnelmallisia ja ihania, mutta paikan päällä kupla särkyy. Huomaa, että ihmiset ovat kylmiä ja kiireisiä melkein joka paikassa. Mun sisäinen Porvookin särkyi tuhanneksi kappaleeksi, koska ei ollut niin idyllinen kuin luulin.
Se mun täytyy sanoa että ei se mikään vanhanaikainen kaupunki jossa kuljettaisiin vanhanaikaisissa vaatteissa ja luettaisiin klassikoita tai kuunneltaisiin pelköstään klassista musaa, ole. Se on nykyaikainen kaupunki, kuten Helsinki mutta isompi. Minihameindeksi taitaa olla korkeampi joka tapauksessa ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikkumiseen suosittelen metroa. Se on kätevin tapa liikkua, jos aikoo poiketa muuallekin Nevski prospektilta. Jo pitkät liukuportaat syvälle maan uumeniin on kokemus itsessään.
Metroasemiin tulee varmasti tutustuttua huolella ja hartaasti. Ovat kuulemma kuin taidemuseossa kävisi! ap
Sekoitat kyllä nyt Moskovaan. Siellä metroasemat ovat koristettu kristalllikruunuilla ym, Moskovan ekat metrolinjat valmistuivat jo 1930-luvulla. Pietarin metro on uudempi ja kolkompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekoitat kyllä nyt Moskovaan. Siellä metroasemat ovat koristettu kristalllikruunuilla ym, Moskovan ekat metrolinjat valmistuivat jo 1930-luvulla. Pietarin metro on uudempi ja kolkompi.
Noh on niissä Pietarin metroasemissakin nähtävää. Et vissiin oo käynyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh on niissä Pietarin metroasemissakin nähtävää. Et vissiin oo käynyt?
Itse en ole Moskovassa käynyt, mutta tosiaankin Pietarinkin metrot on aika luksusrakennelmia verrattuna muihin maihin. Ja monet lukee kirjaa liukuportaissa, kun ne vaan jatkuu ja jatkuu....
Pitäisi kyllä käydä Moskovassakin, mutta kun tuo Pietari niin tuttu ja lähellä (näin Helsingistä katsottuna), niin sinne tulee yleensä mentyä.
F
Itse olen viettänyt aikaa lähinnä vain siellä turistialueilla. Siellä on kauniita, hyvin restauroituja rakennuksia. Ihmiset ovat huoliteltuja ja kauniisti pukeutuneita. Pietarissa on muuten omanlaisensa, kaunis valo. Sellainen ihmeen kuulas, ei niin kirkas kuin esim. Roomassa. Palvelua saa nykyään myös englanniksi.
Toki muissa kaupunginosissa näkyy arkisempia rakennuksia ja rähjäisyyttä, mutta sellaista se kaikkialla on.
Kävin Pietarissa (silloin oli vielä Leningrad) 80-luvulla. Olihan se kulttuurishokki. Pelkkä rajan ylitys kesti pitkään. Kaupunki oli todella valtava. Joka paikassa oli Ladoja, muita automerkkejä ei näkynyt. Ruokakauppojen hyllyt olivat lähes tyhjiä. Valuuttakaupasta sai sitten turisti jotain ostettuakin. Hotellin siivoojat kyselivät sukkahousujen perään. Markalla sai ruplia vaikka kuinka. Huijareita oli joka paikassa. Ruoka oli lievästi sanottuna eksoottista. En tainnut syödä oikein muuta kun leipää koko reissulla.
Silti on hienoa, että tuli nähtyä oikein kunnollinen neuvostoajan meininki.
Nykyään on varmasti ihan erilainen kaupunki. Kiinnostaisi itsekin käydä katsomassa, miten valtavasti katukuva on muuttunut. Saisin myös enemmän irti historiasta, kuin parikymppisenä. Olen kiinnostunut enemmän Venäjän historiasta vasta tuon reissuun jälkeen.