Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ole koskaan käynyt Pietarissa, mutta minulle on muodostunut kaupungista sellainen mielikuva....

Vierailija
30.05.2020 |

...jossa hyvin pukeutuneet ihmiset kävelevät leppoisasti aurinkoisilla bulevardeilla ihaillen hienoa empire-arkkitehtuuria, opiskelijat lueskelee katukahvilassa Pushkinia ja Dostojevskia, perheet istuvat piknikillä vehreissä puistoissa joissa ei näy roskan roskaa missään, hyvinkäyttäytyvät poikalapset on puettu merimiespukuihin, kohteliaat tyttölapset valkoisiin mekkoihin ja isoon rusettiin, taustalla soittaa aina jossain jousikvartetti Tshaikovskia, eikä missään näy tai kuulu minkäänlaista läpsyttelyä tai häiriköintiä.

Miten pahasti petyn kun sinne sitten joskus pääsen, kunhan vaan rajat eka aukeaa? : /

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äärimmäisen hieno kaupunki, mutta myös suurien kontrastien kaupunki.

Vierailija
2/30 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, voi olla että vähän syrjempänä on toisenlaista. Mutta ihan siinä turistialueilla varmaan tulisi vain liikuttua. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asunut Pietarissa vuosia sitten ja edelleen käyn siellä vuosittain. Piti nytkin parin viikon päästä mennä katsomaan FIN-RUS EM-jalkapalloa. 

Täytyy todeta, että petyt rajusti. Ei se elämä siellä sen auvoisempaa ole kuin muissakaan suurkaupungeissa (älä mene eka reissulla lähiöihin....). Sama kiire, töykeitä ihmisiä, ei rauhallista oleilua. Mutta samalla äärimmäisen ihana kaupunki. Siihen rakastuu. Loistavampaa arkkitektuuria ja historian siipien havinaa ei mielestäni muualta löydy. Töykeiden ja kiireisten ihmisten vastapainoksi löytyy vielä enemmän ihania ja avuliaita ihmisiä. Aivan kuin muissakin maissa.

Opettele edes hieman venäjää, niin saat aivan erilaisen kohtelun kuin ummikkona.... 

Fatalji

Vierailija
4/30 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, ilman muuta täytyy Venäjää opetella ja valmistautua kohtaamaan myös se todellisuus :/

ap

Vierailija
5/30 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en ole käynyt Pietarissa, mutta minulla on sellainen kuva, että se on liian suuri, meluisa ja tunnelmaltaan aika kylmä. Ap:n kuvauksesta tulee enemmän joku vaikka italialainen kaupunki mieleen. Ilman dostojevskejä. Ehkä pariisi?

Vierailija
6/30 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aapee sun täytyy pysyä ihan keskustassa ettet pety. Mutta miksipä et haluaisi avartaa maailmaasi. Löydät Pietarista mitä ikinä haluat, mutta se mitä näet ei ole ainut totuus.

Vierailija
7/30 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahasti.

Vierailija
8/30 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkään en ole käynyt Pietarissa, mutta minulla on sellainen kuva, että se on liian suuri, meluisa ja tunnelmaltaan aika kylmä. Ap:n kuvauksesta tulee enemmän joku vaikka italialainen kaupunki mieleen. Ilman dostojevskejä. Ehkä pariisi?

Edit, tiedän että pariisi on ranskassa. Pointti oli että jossain etelämmässä eurooppaa on elämästä ja kulttuurista nautiskelun mentaliteettia enemmän. Venäjällä sivistyneiden ja rikkaidenkin elämä on kovaa, pärjäävää, selviytymistä. Sitä pohjoisuus teettää.

Vierailija
9/30 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kuvaus on kuin jostain pukudraamasta, joka sijoittuu 1800-luvun loppuun tai 1900-luvun alkuun. Tapahtumapaikkana on kuitenkin yksityinen puisto, joka sijaitsee jonkun aristokraatin tiluksilla.

Vierailija
10/30 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian suuri, meluisa ja kylmä mielikuvat liittyy itsellä vahvasti kyllä Moskovaan. Pietariin liittyy jostain syystä ihan toisenlaiset enkä osaa oikein yhtään mieltää sitä edes suurkaupungiksi :O

Joku italialainen tai itävaltalainen paratiisi saattaisi ehkä joo olla samanlaisissa mielikuvissa :)

ap

Vierailija
11/30 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin vuosia sitten luokkaretkellä Pietarissa. Luokanvalvoja sanoi suunnilleen näin, että nyt saatte itse valita, näettekö upeat palatsit, hienoa taidetta ja aistitte kultturellin ilmapiirin - tai kiinnitätte huomiota vaan ränsistyneisiin lähiöihin (sielläkin käytiin) ja likaisiin vessoihin. Olihan se yhdistelmä käsittämätöntä prameutta ja ränsistynyttä harmautta. Ja nuorena tyttönä kiinnitin huomiota komeisiin poikiin.

Vierailija
12/30 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
13/30 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pietari on pohjoisen Venetsia. Suurkaupunki, mutta keskustan tiivis rakennuskanta ja halkovat kanaalit saavat sen tuntumaan pienemmältä kuin onkaan. Suurkaupungin luonne ilmestyy oikeastaan vasta, kun poistuu ydinkeskustan ulkopuolelle.

14/30 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ne ei siellä haluu puhuu englantia ja oli vaikeeta tilaa ruokaa tästä toki kymmenen vuotta aikaa ja kyllä sielläkin puisto dokui oli. Toki oli pinta raapasu mitä siellä olin

Vierailija
15/30 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alamaailmalla vahva ote yöelämästä.

Vierailija
16/30 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tuo Pietarissa asunut. Ensi vaikutelma voi olla, että liian suuri ja meluisa. Mutta hei, Pietarissa asuu 5 milj. ihmistä, niin tottakai siellä on muitakin ihmisiä kuin sinä. Samoin Lontoossa, Pariisissa, Roomassa, New Yorkissa...… jne. 

Mutta itselleni Pietari on aika selkeä kaupunki. Itse keskusta ei ole valtava. Joet rytmittää kaupungin keskustan hahmottamista (Neva, Moika, Fontanka). 

Muistakaa vaan, että olette hotellinne puoleisella rannalla ennen puolta yötä, kun Nevan sillat nousee  ylös (hieman vaihtelee noin klo 24-01), jotta isot laivat pääsee kulkemaan. Tympeää jäädä väärälle puolelle rantaa. Asuessani siellä jäin alkuaikana väärälle puolelle ja ei naurattanut odotella 5 h siltojen laskeutumista.

Fatalji

Vierailija
17/30 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa vaan, että olette hotellinne puoleisella rannalla ennen puolta yötä, kun Nevan sillat nousee  ylös (hieman vaihtelee noin klo 24-01), jotta isot laivat pääsee kulkemaan. Tympeää jäädä väärälle puolelle rantaa. Asuessani siellä jäin alkuaikana väärälle puolelle ja ei naurattanut odotella 5 h siltojen laskeutumista.

Kiitos, tämä oli hyvä vinkki! Ei varmaan tulisi niin yöelämässä liikuttua mutta hyvä tietää silti :)

ap

Vierailija
18/30 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
19/30 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs katulapset, kerjääjät ja kodittomat eläimet? Kannattaa varata kolikoita ja eläinten ruokaa. Ei tosin ole ainoa paikka.

Vierailija
20/30 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pietari on kyllä vastakohtien kaupunki. Se on boheemi, ihastuttava, kylmä ja petollinen. Kaikkia näitä yhdessä. Mutta harvassa maailmankolkassa on vaikuttanut niin paljon kultturelleja raskaan sarjan tekijöitä kuin Pietarissa. Se henki elää yhä.

Ehdottomasti kannattaa opetella Venäjän kielen alkeita. Se auttaa siellä paljon. Kaupunki on täynnä kauneutta ja rumuutta. Sen kaiken voi kokea yhtä aikaa.

Liikkumiseen suosittelen metroa. Se on kätevin tapa liikkua, jos aikoo poiketa muuallekin Nevski prospektilta. Jo pitkät liukuportaat syvälle maan uumeniin on kokemus itsessään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän