Minkä ikäisenä olit ekan kerran lapsenvahtina?
Miten pitkään ja minkä ikäiselle lapselle?
Itse olin 7. luokan jälkeisenä kesänä eli täytin 14 vuotta. Lapsi oli jotain hieman alle neljä vuotta. Ja kokopäiväinen työ.
Kommentit (4)
12-vuotiaana. Lapsi nukkui koko ajan eli olin illalla. Söin suklaata ja katselin telsua. Sain hyvän palkan.
8-vuotiaana 2-vuotiaalle veljelle. Lyhyitä aikoja vain, esim. sen aikaa kun vanhemmat kävivät saunassa.
En tiedä. Mutta musitan, että 9 vuotiaana koko meidän uuden omakotitaloalueen lapset lähti - luvan kanssa - uimaan neljän kilometrin päähän. Joukossa oli kaksi alle kouluikäistä ja lähes uimataidottonta. Minä olin vanhin ja”vastuussa”. mitään ei sattunut enkä tajunnut edes pelätä, mutta en päästäsi omaa lastani samanlaiseen vastuuseen, koska JOS jotain olisi sattunut niin ei olisi ollut paljon edellytyksiä siitä selvitä ja miten ihmeessä lapsi sen kanssa loppuelämänsä eläisi?
Vähän toisella kymmenellä. Enkä ollut edes virallisesti lapsenvahtina vaan nuoremmat tyrkättiin seuraan kyselemättä. Palkkaa en tietenkään saanut. Ja kyllä muuten ketutti ja rankasti. Ei pelkästään selkeä hyväksikäyttö vaan sekin että tuli saneltuna mitä saan tehdä niin sanottuna omana aikana. Miksi, joku kysyy. Tietenkin siksi, ettei pienemmät tee perässä ja loukkaa itseään. Jotenkin ajattelisin että vanhemmat on vastuussa lastensa tekemisistä eikä muut lapset. Käytännössä en siis olisi saanut ajaa pyörällä, lähteä läheiselle kiskalle ostamaan jätskiä tms. Päiväuniaikaan olisi pitänyt mennä lasten seuraksi "päikkäreille". Onneksi löytyi luontoa sen verran että haistatin pitkät naurettavuuksille, vaikka huutoa siitä seurasi.