Naapurin piha voikukkien valtaama ja nyt niitä on meilläkin.
Miks se on niin vaikeaa kaivaa ne pois ettei leviä muiden pihoille. Ennen nypin puukolla mut nyt kun niitä on sadoittain niin pakko hommata voikukkarauta. Nyt menee koko päivä niitä nyppiessä.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, turha täällä puhua.
Meillä sama homma mutta leviää kaupungin nurmikolta. Mulla pitkävartinen rauta.
Nurmikko saa olla keskinkertainen mutta muuten mulla kaunis kukkapuutarha.
Ei voi valitettavasti mitään.Lisään vielä ettei täällä mitään ymmärretä kauniista puutarhasta tai kauniista pihasta.
Mammat katsos asuu kerrostalossa kaksiossa ja ei niillä pihaa ole.
Höpö höpö. Mä olen puutarhuri ja pidän voikukkia kauniina ja hyödyllisinä.
Vierailija kirjoitti:
Vuosia sitten muutettuamme, naapurin topakka täti ilmoitti heti, että voikukat pitää pitää poissa tontilta, ettei levittäydy heidän pihalle, mistä hän kovalla työllä on pitänyt puhtaana. Ei ollut vaikeaa, kun ei antanut päästä valloilleen.
Naapurin topakalle tädille voi sanoa, että voikukat ovat kauniita, eikä niitä ole mikään pakko poistaa tädin topakkuuden takia. Turpaan vaan jos tulee silmille hyppimään.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne voikukat pysty muualtakin leviämään pihallesi kuin vain naapurista. Ja onkohan sulla liian vähän elämänsisältöä, jos joku helkkarin voikukka vaivaa noin paljon? Itsekin kyllä pahimmat saatan kiskaista maasta, ettei ihan kunnon mättäiksi kerry, mutta en nyt jokaista ala kaivelemaan, vaikka piha on pieni. Ihan riittävän siisti ja nätti nurmikko on, vaikka muutama voikukkakin löytyy. Höllää vähän.
Niiden höytyvät ovat kyllä tosi ikäviä, kun alkavat leijailla kukinnan päätyttyä.
Vierailija kirjoitti:
Ne siemenet lentelee laskuvarjojoukkojen hyökkäyksenä useiden kilometrienkin päästä.
Hauskaa hyötyliikuntatuokiota!
Onpahan muutakin huitomista kun itikat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne voikukat pysty muualtakin leviämään pihallesi kuin vain naapurista. Ja onkohan sulla liian vähän elämänsisältöä, jos joku helkkarin voikukka vaivaa noin paljon? Itsekin kyllä pahimmat saatan kiskaista maasta, ettei ihan kunnon mättäiksi kerry, mutta en nyt jokaista ala kaivelemaan, vaikka piha on pieni. Ihan riittävän siisti ja nätti nurmikko on, vaikka muutama voikukkakin löytyy. Höllää vähän.
Niiden höytyvät ovat kyllä tosi ikäviä, kun alkavat leijailla kukinnan päätyttyä.
Joopa, on joillain rankkaa. On koronaa, taloudenromahtamista ja ihmisten itsetuhoisuus lisääntyy, mutta sua harmittaa voikukan siemenet. Voi kyynel.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, turha täällä puhua.
Meillä sama homma mutta leviää kaupungin nurmikolta. Mulla pitkävartinen rauta.
Nurmikko saa olla keskinkertainen mutta muuten mulla kaunis kukkapuutarha.
Ei voi valitettavasti mitään.Lisään vielä ettei täällä mitään ymmärretä kauniista puutarhasta tai kauniista pihasta.
Mammat katsos asuu kerrostalossa kaksiossa ja ei niillä pihaa ole.
Omakotiasujat ovat moneen kertaan valistaneet meitä, että puutarhatöitä ei tarvitse tehdä. Tämä tulee joka kerta, kun kertostaloasukas kertoo, ettei halua omakotitaloa, koska ei tykkää pihatöistä. Ja nyt pitäisi viettää päivät voikukkia nyppien, ei kiitos.
Omakotitalomme tontilla annetaan Voikukkien kasvaa sillä ne on kauniita luonnonkukkia ja pölyttäjät tarvitsee niitä sillä ilman pölyttäjiä maapallolta loppuu ruoka. Nähtiin televisiossa tv ohjelma jossa käsin jouduttin hoitamaan pölyttäjien tekemää työtä kun pölyttäjiä ei ole ja se laittoi ymmärtämään sen että jos pölyttäjien määrä vähenee ja jos pölyttämisen pitää tehdä tulevaisuudessa käsin niin sen seurauksena ruuan hinta nousee niin korkeaksi etta vain vuorineuvoksilla on silloin vain varaa ostaa ruokaa joten annetaan Voikukkien kasvaa kaikkialla. Voikukat on kauniita luonnonkukkia.
Vierailija kirjoitti:
Vuosia sitten muutettuamme, naapurin topakka täti ilmoitti heti, että voikukat pitää pitää poissa tontilta, ettei levittäydy heidän pihalle, mistä hän kovalla työllä on pitänyt puhtaana. Ei ollut vaikeaa, kun ei antanut päästä valloilleen.
Olisit haistattanut pitkät
Voikukat on oikeastaan aika kivan näköisiä nurmikon joukossa - kohtuullisessa määrin ja kun ne pitää matalana. Tosin kukkavarret kasvaa aika nopeasti.
Duunaa hei voikukkaviiniä ja rupee dokaan, se helpottaa.
Voikukkien lehdet ovat paljon ravitsevampia kuin kauppojen salaatit. Nuput ovat myös erittäin herkullisia erilaisissa salaateissa ja ruoissa. Ihmiset näkevät turhaa vaivaa kasvattamalla kovalla vaivalla salaattia, kun voisivat kerätä voikukan lehdet salaattiin. Ruohon leikkaamatta jättäminen on ympäristöteko. Riittää että pihan niittää viikatteella pari kertaa kesässä.
Voikukka on kaunis ja helppohoitoinen ja ihmiset käyttävät aikansa niiden hävittämiseen ja rahansa toisen lajikkeen kukkien ostamiseen ja istuttamiseen?
Voe hyvvöö päevöö sentään "viisaus, ei asu meissä..."
Miten kauniin keltainen voikukka onkaan vihreällä nurmikolla. Miksi pitäisi heti hyökätä hävittämään se, kun se kukkii melkein ensimmäisenä pitkän värittömän kauden jälkeen? En tajua. Kimalaiset ja perhosetkin pitävät siitä. Ottakaa (nimby) vilpittömät luonnonystävät nyt järki käteen ja antakaa kukkien kukkia.
Vierailija kirjoitti:
Oonkohan mä sun naapuri? Mua ei vois vähempää kiinnostaa mikään voikukkien kuopsuttelu. Sitä paitsi pidän nurmen pitkänä siilien ja pölyttäjien takia. Mulla onkin paljon siili-, kimalais- ja mehiläisvieraita.
Tai sitten et vaan viitsi ajaa sitä nurmikkoa ja siilit ja kimalaiset on vaan tekosyy sille?
Voikukka viihtyy nimenomaan leikatuissa, lannoitetuissa ja muokatuissa maaperissä: pelloilla, ihmisten pihoilla jne,
Esimerkkinä meidän kesäpaikka, vanha maalaistalo, jossa annan osan piha-aluetta kasvaa vapaasti ja osan leikkaan matalaksi nurmikoksi. Voikukat rakastavat leikattua nurmmikoa ja tilaa, jossa ne saavat kasvaa ja elää. Kun taas kesannolla olevat alueet kasvavat niittymäisinä, kauniina heinikkoina ja jonne nousee monenlaisia luonnonkukkia. (Käyn poistamassa vaiN leppien ja pajujen taimet, ettei alue pääse puskittumaan.)
Ihminen korjaa vain omia tuotoksiaan ja vahvistaa omilla puutarharatkaisuillaan myös tiettyjen lajien vahvistumisen puutarhassaan.
Naapurin topakka täti. Voi perkule
Mulla on kukkapenkkejä, viljelylaatikoita ja pikku piha, mutta voikukat saavat kyllä rauhassa rehottaa tuossa nurmikolla. Eivät haittaa ainakaan mun silmää, pikemminkin ovat minusta kauniita. Ja eikö ne ole tosi hyödyllisiä pörriäisille.