Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi äijähaara on tuomittavaa mutta nainen saa laukullaan varata viereisen istumapaikan?

Vierailija
30.05.2020 |

Varsinkin nuoret naiset harrastaa tätä laukkuvaraamista kovin usein julkisessa liikenteessä.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla on oikeus ettei vieressä ole miestä istumassa. Miesten tulisi nousta ja poistua tilasta naisen haluessa siihen istumaan.

Vierailija
62/78 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaisin väärinymmärryksen jalkojen asennosta istuttaessa. Miehen suhteellisesti ottaen kapeamman lantion vuoksi tasapainoinen ja levollisin istuma-asento on jalat hiukan harallaan eli polvet esim. 30 senttiä toisistaan erillään. Tällöin syntyy kolmio. Naisilla tyypillisesti tämä kolmio syntyy juuri töisinpäin kun polvet ovat yhdessä ja on levollisin istuma-asento. En ota kantaa ruuhkaiseen julkiseen liikennevälineeseen tai muuhun tilaan. Itselläni ei ole koskaan puolivuosisataisen kokemusasiantuntijuuden aikana tullut tästä aihepiiristä minkäänlaista ongelmaa. Tilannetajua voi ehkä muutkin kehittää. Tiedä häntä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se äijähaara on oikeasti aika vastenmielinen ilmiö ja vaikea olla ajattelematta etteikö siinä olisi jotain dominanssi/ahdisteluvivahdetta mukana. Istut bussissa ja viereen tulee mies joka leväyttää jalkansa auki niin että hänen reitensä ja polvensa painuva vasten omiasi. Mitä siinä kuuluu tehdä? En halua vetäytyä nurkkaan littanaksi koska istun omalla paikallani ja se mies tunkee itseään tilaani, mutta oman jalan painaminen sitkeästi vasten sitä miehen reittä ei myöskään tunnu hyvältä vaihtoehdolta vaan aika kiusalliselta (Kiihottuuko se? Luuleeko se että mä tykkään että se tuossa hinkkaa jalallaan?) etenkin jos ollaan kevyemmin pukeuduttu, esim. kummallakin shortsit jalassa. Oudolta tuntuisi myös ottaa asia puheeksi, "anteeksi hei, voisitko olla painamatta reittäsi minua vasten". Eri asia jos selkeämmin ahdistelua, silloin voi ja pitää tehdä asia julkiseksi mutta tuo reidellä painaminen on vähän siinä rajoilla.

Mun mielestä tässä on ratkaisevaa se tekeekö miehet tätä toisille miehille vai onko ne vaan naiset joita sillä kintulla hinkutetaan? Kertokaa miehet, käykö teille usein niin että bussissa, junassa tai lentokoneessa vieras mies painautuu tiiviisti teitä vasten ja antaa reitensä levätä reittänne vasten?

Härskin tapaus omi keski-ikäinen mies lentokoneessa kymmenisen vuotta sitten. Tunki jalkansa minun jalkatilaani ja piti ne siellä vaikka muutaman kerran "unissani" potkaisin. Olin niin nuori etten tuolloin uskaltanut sanoa että nyt k-pää ne muut omalle puolelle nykyään en epäröisi. Miehen vaimo ja kaksi lasta matkustivat toisella penkkirivillä muuten.

Vierailija
64/78 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjaisin väärinymmärryksen jalkojen asennosta istuttaessa. Miehen suhteellisesti ottaen kapeamman lantion vuoksi tasapainoinen ja levollisin istuma-asento on jalat hiukan harallaan eli polvet esim. 30 senttiä toisistaan erillään. Tällöin syntyy kolmio. Naisilla tyypillisesti tämä kolmio syntyy juuri töisinpäin kun polvet ovat yhdessä ja on levollisin istuma-asento. En ota kantaa ruuhkaiseen julkiseen liikennevälineeseen tai muuhun tilaan. Itselläni ei ole koskaan puolivuosisataisen kokemusasiantuntijuuden aikana tullut tästä aihepiiristä minkäänlaista ongelmaa. Tilannetajua voi ehkä muutkin kehittää. Tiedä häntä.

Manspreadingilla ei tarkoiteta mitään normaalia istuma-asentoa (eli kun polvet ovat noin 30 cm toisistaan erillään) vaan hyvin leveää asentoa. Sellaista joka häiritsee vieressä istuvaa, kun miehen toinen jalka ei mahdu omalle penkille ilmeisesti aivan tolkuttoman kokoisen kikkelin takia. Tosiasiassa uskon että mitä leveämpi asento, sitä pienempi katkis, mutta se on asia erikseen.

Lisäksi en kyllä voi mitenkään allekirjoittaa tuota, että naisen levollisin istuma-asento on polvet yhdessä. Ehkä mulla on sitten jotenkin tosi omituinen anatomia...

/5

Vierailija
65/78 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ketjusta on poistatettu taas totuuksia? eikö naiset osaa argumentoida? 

Vierailija
66/78 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei saa varata. Voit ihan pyytää näiltä urpoilta että voitko siirtää laukun. Minä istun laukun päälle ellei se pyytämällä siirry.

Äijähaara vie istumatilaa toiselta vaikka istumaan pääsisikin.

Ja mikä estää toimimasta samoin miehen kanssa?

Jos "äijähaara" häiritsee, mitäpä jos avaat suusi ja huomautat asiasta?

Vierailija
67/78 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Manspreadingilla ei tarkoiteta mitään normaalia istuma-asentoa (eli kun polvet ovat noin 30 cm toisistaan erillään) vaan hyvin leveää asentoa. Sellaista joka häiritsee vieressä istuvaa, kun miehen toinen jalka ei mahdu omalle penkille ilmeisesti aivan tolkuttoman kokoisen kikkelin takia. Tosiasiassa uskon että mitä leveämpi asento, sitä pienempi katkis, mutta se on asia erikseen.

Lisäksi en kyllä voi mitenkään allekirjoittaa tuota, että naisen levollisin istuma-asento on polvet yhdessä. Ehkä mulla on sitten jotenkin tosi omituinen anatomia...

/5

Oksettavaa ja toksista femspleinausta. Saanko arvostella sinun alapäätäsi? -eri

Vierailija
68/78 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se äijähaara on oikeasti aika vastenmielinen ilmiö ja vaikea olla ajattelematta etteikö siinä olisi jotain dominanssi/ahdisteluvivahdetta mukana. Istut bussissa ja viereen tulee mies joka leväyttää jalkansa auki niin että hänen reitensä ja polvensa painuva vasten omiasi. Mitä siinä kuuluu tehdä? En halua vetäytyä nurkkaan littanaksi koska istun omalla paikallani ja se mies tunkee itseään tilaani, mutta oman jalan painaminen sitkeästi vasten sitä miehen reittä ei myöskään tunnu hyvältä vaihtoehdolta vaan aika kiusalliselta (Kiihottuuko se? Luuleeko se että mä tykkään että se tuossa hinkkaa jalallaan?) etenkin jos ollaan kevyemmin pukeuduttu, esim. kummallakin shortsit jalassa. Oudolta tuntuisi myös ottaa asia puheeksi, "anteeksi hei, voisitko olla painamatta reittäsi minua vasten". Eri asia jos selkeämmin ahdistelua, silloin voi ja pitää tehdä asia julkiseksi mutta tuo reidellä painaminen on vähän siinä rajoilla.

Mun mielestä tässä on ratkaisevaa se tekeekö miehet tätä toisille miehille vai onko ne vaan naiset joita sillä kintulla hinkutetaan? Kertokaa miehet, käykö teille usein niin että bussissa, junassa tai lentokoneessa vieras mies painautuu tiiviisti teitä vasten ja antaa reitensä levätä reittänne vasten?

Härskin tapaus omi keski-ikäinen mies lentokoneessa kymmenisen vuotta sitten. Tunki jalkansa minun jalkatilaani ja piti ne siellä vaikka muutaman kerran "unissani" potkaisin. Olin niin nuori etten tuolloin uskaltanut sanoa että nyt k-pää ne muut omalle puolelle nykyään en epäröisi. Miehen vaimo ja kaksi lasta matkustivat toisella penkkirivillä muuten.

Hyi olkoon. 

Mulla on kyllä toiminut se, että kun tällainen leveilijä reväyttää haaransa auki niin minäkin reväytän. Oikein niin maan perusteellisesti ja vauhdilla, että reisi varmasti osuu miehen reiteen. Mikään hienovarainen spreading tuskin toimii. Uskallan väittää että kahdessa tapauksessa kolmesta mies on petrannut asentoaan omaan penkkiinsä sopivaksi. Toivottavasti ymmärsivät myös edes vähän hävetä.

Mutta kyllä tuosta tosiaan voi ihan kohteliaasti sanoakin. "Hei anteeksi, sun jalka on mun istuimella".

/5

Vierailija
69/78 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet pitäisi laittaa bussin takaosaan istumaan.

Vierailija
70/78 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/5

Vastasin jo aiemmin identtiseen kommenttiisi että saat ihan vapaasti, etenkin siinä tilanteessa kun tungen sinun istuintilaasi ja selittelen törppöyttäni sillä mitä mulla on haarojen välissä.

/5

Vierailija
71/78 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laukkutilanteissa miesten tulisi tietysti jäädä nöyrästi käytävälle seisomaan. Jos penkillä laukkunsa kanssa istuu nuori tai kaunis nainen eikä mies ole filmitähti, on asiallista seisoskella toisella puolella bussia jottei synny kuvitelmaa että mies ehkä katselisi tätä mittaamattoman arvokasta olentoa edes vahingossa.

Vierailija
72/78 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/5

Vastasin jo aiemmin identtiseen kommenttiisi että saat ihan vapaasti, etenkin siinä tilanteessa kun tungen sinun istuintilaasi ja selittelen törppöyttäni sillä mitä mulla on haarojen välissä.

/5

miksi ahdistelet miehiä? 

Vierailija
73/78 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/5

/5

miksi ahdistelet miehiä? 

Sulla jäi levy päälle. Soita seuraavaksi poliisit paikalle kun joku istuu bussissa sun viereen. Ne voi selvittää sulle vähän tosiasioita ahdistelusta. Tai no, tuskin sentään tulevat paikalle.

/5

Vierailija
74/78 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos istuimella on laukku, niin nakkaan sen aina lattialle ja istuudun. Istuimet ovat istumista varten, eikä naisten nyssäköiden säilyttämistä. Yleensä siitä aina joku nainen närkästyy, mutta vuosikausia kun on samaa tehnyt niin ainakin käyttämilläni linjoilla naiset ovat alkaneet pääosin pitää laukkujaan asianmukaisesti.

Kuulostaa hienolta, olet asiallinen tyyppi. Itsehän toimin juurikin elikkä heitän ne laukut ovesta ulos, ja ne ihmiset perässä. Saan yleensä suuret kiitokset ja useimmiten ihan itkien kiittävät. HSL on palkinnut minut jo useana vuonna tittelillä maailman paras paras.

Vierailija
75/78 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet pitäisi laittaa bussin takaosaan istumaan.

Miehille pitäisi luovuttaa omat autot jotta naisille jäisi julkiset ihan omaan käyttöön

Vierailija
76/78 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole kyllä ikinä nähnyt sellaista äijähaaraamista, joka ei selittyisi jotenkin ihmisen fysiikalla. Joko on ylipainoa tai sitten se haaraaminen on kapeaa.

Vierailija
77/78 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin saa? Ihan yhtä ärsyttävää on tuokin, itse olen useasti pyytänyt naishenkilöä siirtämään laukkunsa jos on varannut sillä viimeisen tyhjän paikan bussissa.

Vierailija
78/78 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se laukun laittaminen viereiselle penkille ole mikään naisten juttu, vaan sitä tekevät myös miehet. Miehet tekevät myös sellaista, että laittavat laukun lattialle jalkojensa väliin ja sitten istuvat jalat leveästi kun se laukku on siinä.

Jotkut tajuavat nostaa laukun syliin ja istua jalat yhdessä kun bussi alkaa täyttyä, mutta eivät kaikki. Mutta penkillä laukkua pitävät sen sijaan ottavat sen syliin kyllä.

Helsingissä junissa näkee miesten toimesta myös sitä, että ikkunapaikalle itse, laukku viereen ja jalat nohevasti mahdollisimman kauas vastapäistä penkkiä kohti, joskus jopa penkille asti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi